Lang naar uitgekeken en eindelijk was het moment daar! Het was gisteren dan nog wel geen december, maar het was echt december weer, top kwaliteit artikelen en een geweldige sfeer. Wat wil je nog meer.
De schietlijst zag er op voorhand al veel belovend en interessant uit. Gisteravond ontzettend genoten van de demo. Het ene artikel spreekt iets meer aan dan een ander. Vooraf erg benieuwd naar een aantal artikelen. De grote vraag was toch wel: kan de Piranha de verwachtingen waar maken?! Ik keek uit naar de producten van Hello Fireworks om te kunnen zien hoe de kwaliteit is. Ook erg benieuwd naar de Pig en Dog om te beoordelen of de kwaliteit na jaren nog steeds goed is. Crackle King en Blue Maroon waren toch wel de verrassingen van vorig jaar en ook die wou ik graag eens live zien. Ook de Transbomber vond ik leuk om weer eens in actie te zien en vooral om te kunnen beoordelen of deze zich kan meten met de Crackle King. Uiteraard waren er nog meer artikelen waar ik naar uitkeek zoals de Philadelphia Spitters, Ice Flowers, Lion, Coconut Bounty, 400sh Total Display Box en Panther.
De Toppers:
1. Mayday 19sh - Hello Fireworks.
2. Topaz Blue 25sh - Hello Fireworks
Op basis van 2 artikelen kan ik nog niet het hele assortiment beoordelen, maar voor deze 2 artikelen alvast complimenten aan Hello. De May Day was echt indrukwekkend. Goede effecten, een flinke spreiding in de boeketten en ook de burst was gewoon goed. Echt een goede 19sh cake. De Topaz Blue wist ook zeker te overtuigen. De combinatie van het kopergoud met blauw blijft gewoon erg mooi en het lijkt erop dat Hello de kwaliteit van de oude Loud cakes van Katan weet te evenaren.
3. Pig en Dog - China Red
De Pig en Dog zijn al jaren erg goede cakes van China Red. Ook de andere cakes uit de dierenserie zijn populair. Persoonlijk sprak de Dog mij meer aan qua effecten, maar al met al gewoon goed vuurwerk. Als liefhebbers misstaat dit zeker niet in de collectie, maar voor de normale consument zijn dit de echte prijs-kwaliteit toppers.
4. Crackle King - Feuerwerk Specials (Vuurwerk Supply)
Eerder dit jaar in Katwijk de Crackle King/Royal Match al in actie gezien in meervoud tijdens een show. Toen wist deze ook enorm te overtuigen en ook de batch van gisteravond was gewoon heel erg goed. Flinke crackling boeketten, prima tempo, goede burst en de gekleurde sterren maken het helemaal af. Dit is echt mooi vuurwerk en de afgelopen maanden ook vaak nog voor een leuke prijs te bestellen. Ik denk dan ook dat we deze box zeker wel terug gaan zien in de top 10 van de polls.
5. Lion - China Red
Vorig jaar al veel besproken na de demo van de Vuurwerkhal. Dit is kwalitatief hoogwaardig vuurwerk, zoals vuurwerk moet zijn. Als je gisteren de Lion in actie hebt gezien, dan is de constatering dat er volgend jaar geen kooi artikelen meer zijn eigenlijk best triest. Effecten simpelweg goed uitgevoerd en een hele spreiding. De afwisseling is ook nog eens erg fijn en dat maakt dit echt een topper. Complimenten voor China Red.
6. Panther - China Red
Eigenlijk geldt hier hetzelfde voor als bij de Lion. Ik kan me niet herinneren dat ik deze eerder in actie heb gezien en daardoor was dit voor mij de verrassing van de avond. Het kost wat, maar dan heb je wel wat.
7. Coconut Bounty - Rubro
Veel besproken op het forum en als ik de berichten zo zie ook al flink besteld. Ik heb hem niet besteld, maar was er uiteraard wel benieuwd naar. Ik vond dit de meest sierlijke box van de avond op de één of andere manier. Ik ben een groot fan van glitter willows en de uitvoering van de versie die we gisteravond hebben gezien was erg vrij. Het was meer een soort glitter tip met een gouden staart. In combinatie met de blauwe sterren erg fraai.
Gewoon goed:
1. Sinner - Wolff
Klein potje, maar voor een budget cake zeker niet slecht. De Oberon die erna werd geschoten kwam minder goed uit de verf. De Sinner zal niet de nieuwe Monster Ride worden, maar voor in de vooravond prima om erbij te hebben.
2. Vortex - Fireworks Specials (Vuurwerk Supply)
De Vortex heb ik al diverse malen live gezien. Met demo's en ook een keer in de straat. Toen was er nog sprake van spinning tails. Die heb ik gisteravond niet gezien, maar alsnog een erg goede cake. Goede burst, goede effecten en spreiding. Kortom niks mis mee en een prima cake voor erbij.
3. Piranha - China Red
De Piranha ook al veel besproken en de verwachtingen waren hoog. Het is dan ook een imposante cake van formaat met zijn 30mm tubes en vrijwel maximaal gevuld. De burst kan niet tippen aan de eerdere batches van de Caïro Crackling. Die lat lag dan ook wel erg hoog natuurlijk. Maar ik moet zeggen dat ik de Piranha alsnog erg goed vind. De boeketten waren iets minder vol en een iets minder agressieve crackling i.v.m. de Caïro, maar alsnog gewoon een ruime voldoende voor de burst, spreiding en het tempo. Daarnaast is de prijs ook gewoon erg goed en zo af en toe ook nog te krijgen met gratis vuurwerk. Niet de absolute topper, maar wat mij betreft wel weer gewoon een goede cake van China Red met een zeer goede prijs-kwaliteit verhouding. In de straat als je eronder staat doet dit ook nog wel wat in beleving dus ik heb er wel vertrouwen in.
4. 400sh Total Display Box - Magnum
Ik heb deze weleens in de straat gezien en was toen echt omver geblazen van wat Magnum en Broekhoff uit 18 of 20mm kunnen persen. De goed gekozen effecten, goede burst en het tempo maken uiteraard de box. Gisteravond op een grotere afstand dan in de straat, vond ik het moeilijk om te zeggen of deze nog net zo overweldigend was. Maar al met al erg van genoten. Wetende dat dit kooiloos is, zal dit voor volgend jaar wel een kanshebber zijn om toe te voegen aan de collectie.
5. Ice Flowers - Fireworks Specials (Vuurwerk Supply)
Van wat ik tot nu toe heb gezien van Fireworks Specials is het echt goed spul. Met de kwaliteit zit het wel goed. De Ice Flowers effect dat toch wel veel weg heeft van het 'ghost' (Plum) effect, maar dan met iets meer geluid, sprak mij erg aan. Goed uitgewerkt en gewoon erg mooi. Mooie afwisselende box en als de normale consument een compound wil, kan iedere verkoper deze met volle overtuiging aanbieden.
Konden de verwachtingen niet waar maken:
1. Transbomber - Rubro
Ik moet bekennen: ik heb de Transbomber nog nooit gehad. Om demo's heb ik jaren geleden eens een mindere batch gezien. De afgelopen jaren heb ik hem meermaals tijdens demo's gezien en ook nog een keer verderop in de straat met de jaarwisseling. Toen wist hij wel meer te overtuigen, maar voor mij geen absolute must have. Gisteravond werd naar mijn mening de Transbomber weggeblazen door de Crackle King. De Crackle King mag dan wel 44sh minder hebben, maar deze maakt zoveel meer indruk. Opvallend was het crackling effect van cake 2 en cake 4. Dit waren voorheen een soort crackling willows, maar bij de nieuwe batch gisteravond zou ik het geen crackling willows kunnen noemen. Het was een tam crackling effect dat maar zeer weinig geluid produceerde. De crackling willows voorheen goed hard en nu vrij tam. Het tempo van cake 3 en cake 4 houden hem overeind. Het concept van de box vind ik nog steeds erg prettig en sterk. Het tempo loopt nog steeds erg mooi op en dat is wat mij betreft de kracht van deze box. Ik ben op dit vlak vrij kritisch en het gaat hierbij om smaak. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de Crackle King. De Transbomber is dus iets minder dan een voorgaande batch, maar absoluut niet slecht! Ik denk dat als je er in de straat onder staat, deze alsnog prima overkomt.
2. Blue Maroon - Rubro
De Blue Maroon vorig jaar niet gehad, maar de filmpjes in het topic spreken voor zich. Iedereen was ontzettend enthousiast. Aan de doos niet zichtbaar, maar dit moet wel de nieuwe batch zijn geweest. Absoluut niet slecht, maar het kon mijn verwachtingen niet waar maken.
De show was wederom fenomenaal. Evento Fireworks weet keer op keer te overtuigen met zijn shows. De timing is strak, de thema's goed uitgewerkt en de productkeuze en kwaliteit subliem. De opening was echt geweldig. De reactie van het publiek op de bodenblitzen en salutes is echt tof. Ook het steppen met de cakes was leuk gedaan. Uiteraard kon een klein regenboog/multicolor thema niet ontbreken. Dit zien we vaker terug in de shows van Evento en nu met 3 kleuren. De salutes en crackling shells die er vervolgens boven werden geschoten waren echt gaaf. Het ritme was perfect en juist van dit soort kleine creatieve thema's kan ik ontzettend genieten. Ook het crossette en bees thema was wat mij betreft zeer geslaagd en deze combinatie laat zien dat er echt goed over na is gedacht. Het thema met de white motors en multicolor en ghost shells was erg fijn. Maar het fluit en salute thema was echt geweldig. De ritmes waren echt geslaagd en wat zijn die bodenblitzen en salutes toch fijn. Ook hier reageerde het publiek goed op. De gouden candles in de finale waren wonderschoon. Candles zagen we toch steeds minder in NL, maar ik heb de indruk dat we dit het afgelopen jaar weer iets vaker voorbij zien komen. Zeker met de kwaliteit van de gouden candles is dat alleen maar mooi, wat een kwaliteit.
Complimenten voor ANO Vuurwerk, om dit jaar in jaar uit met heel veel passie op te zetten. De schietlijst was dit jaar echt goed en mooi gevarieerd. Een demo met zo'n show afsluiten is uniek in NL. De demo actie was ook erg mooi en aan de drukte bij de kassa's te zien, werd daar gretig gebruik van gemaakt. De showroom was uiteraard weer sfeervol ingericht en wat was het druk. Aan de stoet met auto's leek maar geen einde te komen. Flink wat bekenden gezien en de sfeer zat er echt goed in. Dit zijn de mooie momenten van onze hobby/passie. Lekker demo's bezoeken in december met medeliefhebbers. Het weer was top, goed fris en sfeer verhogend en dit alles is waar voor mij de decembersfeer voor staat.