De vuurwerkfederatie is de vuurwerkdiscussie zat en wil 'vuurwerkblije zones'

as je wat vaker op het forum mee had gelezen had je kunnen weten wat mijn aandeel daarin is geweest.
maar als je dat wil weten wil ik je best een opsomming geven, ik had anders niet deze opmerking geplaatst. Ik zie van dichtbij wat er gebeurd en heb meermaals met partijen contact gehad om te zien en te horen wat er speelt. En dan doel ik op Apeldoorn verwijtende vriend!

Ja kom, laten we een opsomming gaan maken en kijken wie de grootste heeft! :bonk:

Chapeau voor je inzet, het is altijd goed dat een liefhebber zich inzet. Maar daarbij gezegd vind ik het wel jammer dat een dergelijke inzet van een belangengroep af wordt gedaan als slap middel, dat werkt niet echt motiverend lijkt me.

Laatst bewerkt:
Die vuurwerkblije zones is een leuk verzinsel maar dat gaat natuurlijk ook niet werken, dan wordt het compleet bij de burger neergelegd die over een straat moeten gaan beslissen of deze nou wel of niet vuurwerkblij is... dat gaat een boel ellende opleveren. Je doet het wel of niet... niet zo'n slap middel als deze.

Zo, die is kort door de bocht.

Noem eens een paar andere initiatieven die net zoveel - of meer - positieve (landelijke!) media-aandacht en daarmee een tegengeluid hebben gegenereerd, dan? De blije-zone is echt geen oplossing voor het probleem, eens - maar als 'marketingmiddel' uitermate doeltreffend.

Hopelijk wordt er tijdens de uitzending meer ingegaan om inhoudelijke argumenten.
In het artikel staat alleen twee keer benoemd dat een verbod niet is te handhaven. Het hoe, wat en waarom ontbreekt.

Persoonlijk ben ik van mening dat je dan alsnog de verkeerde richting op redeneert als je er vanuit gaat dat een verbod niet gehandhaafd wordt. De eisers van een verbod hebben daar geen boodschap aan, die willen een verbod, aan het college van B&W (en politie) de taak om dat uit te voeren.

Achterliggende gedachte van een verbod is natuurlijk met name overlast, en juist dat is een argument waar je op in moet zoomen. B&W (én politie) roepen het hardst om een totaal verbod, omdat de huidige overlast niet aankunnen. Het loopt dus de spuigaten uit, omdat ze niet voldoende om kunnen gaan met dit probleem.
De oplossing voor het tegengaan van de huidige overlast heb ik niet, (en niemand in NL heeft het gouden idee hiervoor) echter moet je de aandacht verleggen van 'wij willen een totaalverbod' naar 'wij willen geen overlast vanaf half november tot 30 december')

Leuk positief verhaal maar ik blijf "een verbod is niet te handhaven" echt een van de slechtste argumenten ooit vinden die in ons voordeel moet spreken. Het is niet eens een argument. Dan kun je morgen alle harddrugs ook wel legaliseren want dat verbod is ook niet te handhaven. Kunnen we nu echt niet met wat beters komen? Ik denk echt dat het tijd wordt dat de branche in de buidel gaat tasten om een stel goede lobbyisten in dienst te nemen. Mensen die de wegen in den haag kennen maar bovenal weten hoe men een discussie moet voeren. Je kan dat niet aan liefhebbers en winkeliers overlaten, die winnen het nooit van doorgewinterde politici. Neem een voorbeeld aan de tabaksindustrie, het is een wonder dat dat nog niet verboden is. Die geven dan ook miljoenen per jaar uit aan lobbyen

Leuk positief verhaal maar ik blijf "een verbod is niet te handhaven" echt een van de slechtste argumenten ooit vinden die in ons voordeel moet spreken. Het is niet eens een argument. Dan kun je morgen alle harddrugs ook wel legaliseren want dat verbod is ook niet te handhaven. Kunnen we nu echt niet met wat beters komen? Ik denk echt dat het tijd wordt dat de branche in de buidel gaat tasten om een stel goede lobbyisten in dienst te nemen. Mensen die de wegen in den haag kennen maar bovenal weten hoe men een discussie moet voeren. Je kan dat niet aan liefhebbers en winkeliers overlaten, die winnen het nooit van doorgewinterde politici. Neem een voorbeeld aan de tabaksindustrie, het is een wonder dat dat nog niet verboden is. Die geven dan ook miljoenen per jaar uit aan lobbyen

Helemaal waar natuurlijk maar het gaat wat mij betreft dan ook niet om het argument handhaafbaarheid maar om het argument dat een verbod op legaal vuurwerk voor minder overlast en slachtoffers zal zorgen. Kans is namelijk groter dat meer mensen illegaal gaan kopen wat makkelijk kan door de slechte handhaafbaarheid en dat het juist voor een toename van slachtoffers zorgt en het letsel ook ernstiger wordt.

Is giswerk natuurlijk maar gezien de instelling hier soms al die neerkomt op "verboden wordt het toch dus schijt aan de regels" kan dat zomaar eens realiteit zijn.

Geschiedenis toont ook aan dat het verbannen van een legaal alternatief de illegale markt juist in de handen werkt.

Mike was zojuist live op NPO1 radio. Ik vind dat hij het goed heeft gedaan. Het is niet niks om zonder ervaring zo iets te doen. Chapeau!

Zo, die is kort door de bocht.

Noem eens een paar andere initiatieven die net zoveel - of meer - positieve (landelijke!) media-aandacht en daarmee een tegengeluid hebben gegenereerd, dan? De blije-zone is echt geen oplossing voor het probleem, eens - maar als 'marketingmiddel' uitermate doeltreffend.

probleem is dat men steeds meer eist, we weten allemaal dat we in de loop der jaren ingeboet zijn met vuurwerk, geen babypijlen, geen romijnse kaarsen, straks geen singles en vuurpijlen..... nu een zone bepalen waar we alleen mogen afsteken? de grens is bereikt, de linkse lobby is rupsje nooit genoeg en kleed ons helemaal uit. We staan nu in onze onderbroek en die willen ze ook uit zodat we alleen de sokken nog hebben..... dat is wat ik bedoel, is dat kort te bocht? ja wellicht maar ik zie van dichtbij dat dit als jaren gaande is.... met maar 1 doel.

@bonbridge1: branche zou mijn inziens in zee moeten gaan met een communicatiebureau. Politici laten zich tegenwoordig vooral leiden door de publieke opinie, het gaat om beeldvorming. Op 31-12 een advertentie in de kranten dan wel spotjes op radio en tv met een oproep om voorzichtig aan te doen en rekening te houden met elkaar, zou dat niet voor de nodige goodwill zorgen?

@bonbridge1: branche zou mijn inziens in zee moeten gaan met een communicatiebureau. Politici laten zich tegenwoordig vooral leiden door de publieke opinie, het gaat om beeldvorming. Op 31-12 een advertentie in de kranten dan wel spotjes op radio en tv met een oproep om voorzichtig aan te doen en rekening te houden met elkaar, zou dat niet voor de nodige goodwill zorgen?

Ja, eens. Echter is enkel 31 dec. veel te karig. Wat mij betreft wordt de gehele decembermaand benut om mensen te informeren, voor te lichten en natuurlijk ook om te strijden voor het behoud van consumentenvuurwerk. Dit alle dmv spotjes op nationale tv, krantenknipsels en reclame op diverse websites.

probleem is dat men steeds meer eist, we weten allemaal dat we in de loop der jaren ingeboet zijn met vuurwerk, geen babypijlen, geen romijnse kaarsen, straks geen singles en vuurpijlen..... nu een zone bepalen waar we alleen mogen afsteken? de grens is bereikt, de linkse lobby is rupsje nooit genoeg en kleed ons helemaal uit. We staan nu in onze onderbroek en die willen ze ook uit zodat we alleen de sokken nog hebben..... dat is wat ik bedoel, is dat kort te bocht? ja wellicht maar ik zie van dichtbij dat dit als jaren gaande is.... met maar 1 doel.

Ik snap wat je zegt, maar volgens mij begrijp je de 'Vuurwerkblije-zone' dan verkeerd. Is gewoon opgezet als ludiek tegengeluid tegen alle 'Vuurwerkvrije-zones' en verbodsonzin zodat zichtbaar wordt dat er heel erg veel mensen blij zijn met de traditie van zelf afsteken.

Niet de bedoeling dat er straks alleen in blije-zones geknald mag worden, of iets in die geest. Alleen maar laten zien dat we (die graag zelf afsteken) toch echt wél in de meerderheid zijn en ons eens laten horen.

Ik heb net de uitzending gezien op 1 vandaag. Op zich een redelijk neutrale uitzending. Wat ik wel heb gemist is dat de overlast die wordt ervaren niet door legaal consumenten vuurwerk komt, maar door verboden vuurwerk. Hier had nog wel meer de nadruk op komen te liggen.

Ik vond de aandacht voor het vader en zoon gebeuren opvallend. Positieve ontwikkeling in mijn ogen. Soort erkenning voor de massa die zich op de 31e netjes aan de regels houdt.

Merkwaardig dat 1Vandaag het over de blije zones had alsof heel Nederland weet dat die bestaan. En heel raar dat het woord handhaven viel in relatie tot die blije zones. Dan heb je er echt niets van begrepen.

Mike en Pim overigens prima gedaan.

Ik heb net de uitzending gezien op 1 vandaag. Op zich een redelijk neutrale uitzending. Wat ik wel heb gemist is dat de overlast die wordt ervaren niet door legaal consumenten vuurwerk komt, maar door verboden vuurwerk. Hier had nog wel meer de nadruk op komen te liggen.

Koala en ik hebben genoeg punten aangedragen helaas zijn er veel dingen uitgeknipt!

Ondanks mijn zenuwen bij de radio hoop ik dat ik daar wel het illegale vuurwerk als 1 van de oorzaken goed heb belicht

Koala en ik hebben genoeg punten aangedragen helaas zijn er veel dingen uitgeknipt!

Ondanks mijn zenuwen bij de radio hoop ik dat ik daar wel het illegale vuurwerk als 1 van de oorzaken goed heb belicht

Zo’n vermoeden had ik al. Je bent altijd afhankelijk hoe iets gemonteerd word.

Zeker! Rick heeft de petitie opgezet! Ik heb daarop Facebook event met meer informatie op gemaakt!

Rick en ik hebben de handen in 1 geslagen. Omdat Rick niet kon heeft hij mij gevraagd om deel te nemen! Rick verdiend natuurlijk ook alle credits!

En op de uitzending terugkomend, wij zijn afhankelijk wat de tv wilt laten zien! Pim komt uit Texel om een rapportage te doen en wordt maar 10seconden in beeld gebracht daar kan je natuurlijk niet je ei in kwijt!

Zullen we daarom nu weer een positieve draai aan dit draadje geven?

Juist, Federatie is een clubje liefhebbers dat zich met hart en ziel inzet, heb er alle respect voor dat je met je kop op 1vandaag verschijnt!

Met de vuurwerkblije zones heeft de federatie wat mij betreft een home run gescoord. Het is op veel plekken onder de aandacht geweest, veel media bereik, zelfs landelijk, gegenereerd en heeft de discussie van de positieve kant weer een opening gegeven.

Ik weet uit ervaring hoe lastig het is om aandacht in de media te krijgen als je niet het populaire standpunt vertegenwoordigt of een gelikte campagne machine achter je hebt staan met een bak centen.

Ideeën heb ik ook zat, ook een heleboel om rijk mee te worden, maar het uitvoeren...tja, dat is het lastige stukje :D

Er is nog veel te doen om het tij te keren mijn ziens, maar hulde aan de Federatie en Mikosje en Koala voor hun bijdrage :thumbsup:

Heel wat berichten verwijderd hier. Dat je een andere mening hebt is prima, maar om mensen zo naar beneden te halen die zich geheel vrijwillig inzetten voor ons allemaal gaat helemaal nergens over natuurlijk. Aan zulke reacties hebben we allemaal helemaal niets.

1vandaag terug gekeken maar redelijk item maar het helpt ons niet. Een liefhebber vs een doorgewinterde politicus. Ga je nooit winnen.

Ook hier kunnen de antivuurwerkmensen weer van alles roepen zonder tegengesproken te worden.

"Vuurwerk wordt steeds zwaarder". Onzin, er is meer illegaal vuurwerk dat zwaar is en daar wil iedereen wat aan doen, ook de liefhebbers.
"Ze steken steeds eerder vuurwerk af" Ook dit heeft niets met een verbod op consumentenvuurwerk te maken, ook dit zien liefhebbers morgen liever stoppen.

"Een veiliger, leuker en vriendelijker oud & nieuw"
Veiliger, hoe wie wat waar? Welk onderzoek onderbouwt deze stelling? Parijs kent een algeheel vuurwerkverbod daar vielen afgelopen jaar 2 doden tijdens oud & nieuw en is het ieder jaar een grote puinzooi.
Leuker, voor wie? Voor de mensen die tegen zijn maar niet voor de liefhebbers.
Vriendelijker, loze kreet. Sterker, ik denk juist van niet. Met zijn alle de straat op is er niet meer bij dus het wordt eerder minder sociaal.

"We moeten af van de ellende van consumentenvuurwerk wat uit de hand gelopen is"
Welke ellende? De ellende waar miljoenen mensen per jaar plezier een hebben en hoezo uit de hand gelopen? Het aantal slachtoffers daalt al een tijdje. Wat uit de hand gelopen is is het illegale vuurwerk waar bijna iedereen op tegen is maar de overheid niet veel aan doet.

Dit soort kreten blijven maar ongefundeerd en onbestreden in de media komen. Ik vind het niet gek dat mensen dan voor een verbod zijn. Mensen denken echt dat er dan geen slachtoffer meer zal vallen en geen schade meer wordt aangericht. Als ons enige argument dan is "is niet te handhaven" dan steekt hier over 5 jaar niemand meer vuurwerk af.

Back
Bovenaan