Ik lees dat velen bij een vuurwerkverbod geen vuurwerk meer zullen afsteken om verschillende redenen (niet de wet willen overtreden, slecht voorbeeld voor de kinderen, angst om gepakt te worden etc.). De kans is echter groot dat deze personen in het verleden meer dan 25kg vuurwerk in bezit hebben gehad, of cakeboxen hebben doorgelont toen er nog geen compounds bestonden. Allemaal niet toegestaan.
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben; wat maakt het dat velen zich nu wel netjes aan de wet willen houden?
Omdat vuurwerk dan nog mocht en er maar zeer weinige burgers afweten van de 25KG regel, laat staan regels over doorlonten, etc.
Maar de rode lijn = vuurwerk mag, en die rode lijn is er straks niet meer.
Dus je kan niet meer opgaan in de massa met je stiekem doorgelonte box/project van 25KG >, je hebt een doelwit op je rug en de buurman wie er eigenlijk niet zo van houdt heeft nu een legitieme reden om 112 te bellen, want: verboden.
De mensen die nu al bellen als je een Cat.1 afsteekt zullen zeker weten de hele dag met de telefoon in de weer zijn.
De pakkans neemt gewoon substantieel toe helaas en de massa waar je in op wilt gaan keert zich zelfs tegen je.
Mensen krijgen een haat beeld naar/over vuurwerk geschetst en hun beeldvorming word hierdoor dus mede gesmeed.
Ditzelfde geldt voor bijvoorbeeld de FatBike.
Prachtige uitvinding voor mobiliteit, maar door verkeerde regels en verkeerde gebruikers een haat object voor velen geworden.
Zo zal het ook voor ons geliefde vuurwerk uit gaan pakken helaas, het wordt een haat object voor vele onwetende.
De harde knallen blijven overigens, of nemen zelfs toe, dus uiteindelijk zal het een averechts effect hebben.
Ook woont niet iedereen bij grenzen met BE & DE dus 'even' heen en weer zit er niet voor iedereen in.
Dat is ook wat ik denk dat gebeurt, dat het langzaam vanaf de kust gebieden steeds minder wordt en de grens gebieden voorlopig nog volop doorgaan.
En dan is er nog maar de vraag wat de strafmaat wordt als het uiteindelijke totaal verbod er is.