De laatste keer..

99% handelt zo op de meeste punten. Nederland wordt natuurlijk een stuk veiliger en oogartsen kunnen vrij krijgen tijdens de jaarwisseling bij een verbod op legaal vuurwerk aldus de partijen en mensen die voor een verbod zijn.
Sterker nog, bij een verbod kunnen die oogartsen de hele periode september t/m december op vakantie want zo'n verbod lost alles op.

Wat @leo303 ook aangeeft speelt bij mij ook, welk voorbeeld geef je je kids. Wij voeden ze op met het idee dat ze zich netjes aan de wet houden enzo, dan is het best raar dat papa voor een paar honderd euro de lucht in schiet terwijl het niet mag. Maar buiten om dat, er staan nu jaarlijks zon 250-300 mensen hier in de straat te kijken naar de show, dus de hele wijk weet wel waar het zich afspeelt. Er hoeft dan maar 1 iemand te zijn die het minder vind en je bent de sjaak. Ik heb dat er gewoon niet voorover, zijn simpel weg belangrijkere dingen. Ik zou eerder uitwijken naar bv DL om daar oud en nieuw te gaan vieren. Stoppen gaat de hobby sowieso nooit, want de tripjes naar het buitenland wordt alleen maar meer de laatste jaren en dat zou nog meer worden tijdens het verbod. Genieten van vuurwerk zal altijd blijven, waar dan ook ter wereld, dat pakt niemand me af. De hobby blijft dus, alleen ingevuld op een andere manier.

Ieders situatie is anders inderdaad! Ik ben vrijgezel en vier oud en nieuw in een volkswijk bij vrienden waarbij met het sowieso niet al te nauw neemt met regels.
Daarnaast is men zeer tolerant onderling. Ik heb bewust ook nooit massale straat shows gegeven ondanks dikke collecties (met dit scenario in het achterhoofd.)
Wil bewust niet bekend staan als die ene grote freak van het dorp. Maar heb makkelijk praten, als je bijv. kinderen hebt zou het bij mij ook anders liggen.

Ook per wijk zal de tolerantie en mogelijkheid om rustig door te stoken enorm verschillen verwacht ik. Zo lang de buurlanden nog kunnen verkopen zal het kantelpunt nog niet komen verwacht ik. We zagen het in coronatijd ook. Ik dacht dat de brave burger echt niet doorstookte uit angst maar MISPOES! Burgerlijke ongehoorzaamheid was er massaal. :d

Ook vaak gezien dat 1 buurman voor de halve straat naar België ging. Zo kwam iedereen via via wel aan wat vuurwerk.
Maar... Als buurlanden ook geen vuurwerk meer verkopen en mensen moeten telegram op of het illegale circuit in wordt dat voor 95% een brug te ver ver.
Dan gaat de traditie langzaam uitdoven.

Ik verwacht dus dat het kantelpunt bij de wel/niet legale vuurwerk verkoop bij BE/DE ligt. Als dat ook niet meer mag zal het elkaar stiller worden op straat.

Kijk, ik wil je niet afzeiken, want ook ik vind de situatie die gaat ontstaan klinkklare onzin en uitgaan van een papieren realiteit. Maar de haters gaan niet stoppen met haten en hebben -hoe krom en treurig ook- volgend jaar het wetboek aan hun zijde.

De wet en de geest van de wet. Ik voel mij totaal niet bezwaard deze wet t.z.t in de eerste uren van het nieuwe jaar te overtreden.

Angst is een slechte raadgever overigens.

Denk niet zozeer dat het angst is, wel verstandig na denken. Nou zeg ik niet dat als je door blijft stoken je niet verstandig bent, sterker nog ik begrijp dat heel goed. Alleen liggen bij sommige de prioriteiten anders.

Ik hoop dat een buurman mijn stokje overneemt, dan geef ik hem mijn oud en nieuw budget wel😜

Dus het is geen angst, maar verstandig nadenken, maar als je blijft afsteken ben je nog wel verstandig. Nu begrijp ik het niet meer 😅

Laatst bewerkt:
De laatste X... en dan ook nog de kooiproducten verbieden🤌.
We weten het al even maar na een tijdje berusting ben ik er nog steeds zo verbaast over🤔.
Had het verlengt tot de zelfde termijn als dat de consument in huis mag hebben. Wat een ellende voor winkelier en pyrofreaks.

De gifbeker was blijkbaar nog niet leeg.

Paar maand geleden vroeg een collega mij om tips wat een leuke cake/compounds zijn voor zijn familie. Geef vervolgens wat tips en laatst wou ie er wat van bestellen.
Hij zegt; De meeste arikelen die jij mij adviseerde staan er niet meer op!
Ik gaf uitleg i.v.m het kooiverhaal.....Nou kan je vertellen der ging een wereld voor hem open, ongeloof... dacht zelfs dat ik hen de gek aan stak😄.
Dat kan toch niet?

Heb hem maar nix verteld over het fluitverhaal (wat goed afliep), 25 kilo regel.

Afijn ik sloot af met de zin: Jetten die lost het allemaal op🤌

De laatste keer zal dan ook echt 'de laatste keer' zijn! Niet zozeer het stoken zelf, want ik zal altijd blijven stoken in welke vorm dan ook! Maar het is meer dan alleen een paar lontjes aansteken!

Zal dit het laatste jaar zijn? Misschien wel en dan zal het de laatste keer in de vorm van traditie zoals we gewend zijn echt beëindigd worden! Geen nieuwe producten meer bespreken, geen demo's meer, geen winkels en geen showrooms meer in december bezoeken, geen freakacties van onze vertrouwde shops meer! Het er naar toeleven vanaf start seizoen en die onbetaalbare decembersfeer die we met elkaar delen, dat is wat ik juist ga missen! Die totale beleving wordt weggerukt! Het stoken is slechts een fractie van die totaalbeleving! Dat is voor mij persoonlijk dodelijk jammer! Het steekt mij in mijn hart!

Vuurwerk halen in het buitenland of clandestien binnen de landsgrenzen verkrijgen zal voor een freak een optie kunnen zijn! Stookdrang is met een verbod echt niet gelijk weg! Maar het zal nooit opwegen tegen hoe ik al die jaren die laatste decembermaand telkens heb beleefd!

Ik neem geen afscheid van het stoken, maar ik neem wel afscheid van een jarenlang gekoesterde traditie! Dit jaar zal ik stoken, niet alsof het de laatste keer is, maar omdat het de laatste keer is! Daarna kijk ik met zeer gemengde gevoelens wel weer verder! Ik kijk in ieder geval terug op tientallen jaren van vreugd die ik met onze Nederlandse vuurwerktraditie heb mogen beleven!
Erg herkenbaar dit verhaal, bijna precies hoe ik mij deze maanden voel. Wat Richardus op 11 april schreef overigens ook. Combinatie van gevoelens, van nog één keer los willen gaan en genieten van de jaarwisseling zoals het op zijn mooist gevierd kan worden. Tot boosheid en teleurstelling om het aanstaande verbod en de drogredeneringen die daarbij de leidraad vormden.

Hoe dan ook, wat we op 31 december 2025 voor (hoogstwaarschijnlijk) het laatst in ons leven nog een keer mogen beleven, meemaken en zeker ook aan bijdragen. Gaat nooit meer zo zijn. Juist dat besef doet pijn, ondanks dat het de voorpret tot zover totaal niet drukt want ik probeer er zo min mogelijk aan te denken. Lekker gezellig was oktober in de countdown draadjes, ook in de shoutbox regelmatig hier. Straks de nachtbrakersdraadjes weer (de leukste van het jaar vind ik). Nog één keer naar (freak)winkels om je bestellingen af te halen, dit jaar enkel kwaliteit en sierlijkheid (oké en wat chaos met de Naomibomber bijvoorbeeld). Eén keer het 18:00 uur projectje, de vooravond met stookvoer vullen, de vuurton aan rond dezelfde tijd. Wat kunstzinnige blokken tussen 21:00 en 23:30, vervolgens het nieuwe jaar in rammen en opbouwen naar de laatste finale. De Grote Finale van de Oud en Nieuwtraditie dit keer...
Tijdens de nacht na 02:00, het nagenieten van de avond onder het genot van een drankje en wat muziek met vrienden. De gedachte dat het alweer razendsnel voorbij gevlogen is en bovenal vaarwel mooiste feestdag die Nederland ooit gekend heeft. Want geen enkele andere feestdag deed er ooit zo toe in mijn ogen...

Niets van dat kan ook maar in de buurt komen van de sfeer welke de jaarwisseling en de opbouw er naar toe bieden. De vreugde van het stoken zelf, de juichende toeschouwers die volop meegenieten. Iedereen gezellig buiten op straat, midden in de winter. Voor je het weer sta je weer te buurten met mensen waar je normaal strak voorbijloopt omdat ze toch geen gedag terug zeggen op straat. De andere nationale feestdagen zie ik slechts als gratis verlof/vakantiedagen. (Hooguit Bevrijdingsdag enigszins, vanwege de gedachte erachter. Maar die mag slechts eens in de 5 jaren gevierd worden...)

Denk niet zozeer dat het angst is, wel verstandig na denken. Nou zeg ik niet dat als je door blijft stoken je niet verstandig bent, sterker nog ik begrijp dat heel goed. Alleen liggen bij sommige de prioriteiten anders.

Ik hoop dat een buurman mijn stokje overneemt, dan geef ik hem mijn oud en nieuw budget wel😜
Handhavingsplan gelezen? Het is deze houding waarop ze speculeren.

Ik snap het niet. Nu al roepen dat je er mee kapt, zonder slag of stoot op je rug gaan liggen met de pootjes in de lucht. Samen sterk, wacht eerst eens af wat er gebeurt als er tijdens de eerste jaarwisseling na een verbod massaal wordt afgestoken.

Handhavingsplan gelezen? Het is deze houding waarop ze speculeren.

Ik snap het niet. Nu al roepen dat je er mee kapt, zonder slag of stoot op je rug gaan liggen met de pootjes in de lucht. Samen sterk, wacht eerst eens af wat er gebeurt als er tijdens de eerste jaarwisseling na een verbod massaal wordt afgestoken.
Dat niet alleen, ze zullen ook voor nu nog toegestaan F2 siervuurwerk via internet extra meelezen en wellicht online transacties naar Belgische of Duitse winkels vanuit Nederland nalopen. Staat nagenoeg letterlijk in bijlage 6, vermoedelijk vergelijkbaar wat nu met Project Oorworm voor kleinhandel F3 en F4 knal wordt gedaan. En als dat risico voor een beetje kleinvuurwerk het je waard is, zelf weten. Echter krijg je daar de sfeer zoals het nu nog is, nooit mee terug.

Versterken informatiepositie: De politie benut bestaande expertise en verzamelt intelligence via de Landelijke Eenheid (LX) om gerichte onderzoeken te starten en effectievere opsporing mogelijk te maken. Start 1 oktober 2025
Grenscontroles en samenwerking met grensgemeenten: Er wordt toegewerkt naar afspraken over gemeenschappelijke acties en controles in 2026 gericht op Nederlandse burgers die de grens over gaan om consumentenvuurwerk aan te schaffen. Start uitvoering in 2026. Start 1 oktober 2025
https://www.rijksoverheid.nl/docume...1/13/tk-bijlage-handhavingsplan-jaarwisseling

Back
Bovenaan