De laatste keer..

Guusje

VWC lid
Hoogstwaarschijnlijk gaat dit jaar onze laatste Oud & Nieuw worden waar we legaal vuurwerk mogen afsteken.

De laatste bestellingen. De laatste freak acties. De laatste Countdown. De laatste kilometers naar de afhaaladressen. De laatste nachtbrakers topics. Voor het laatst wakker liggen. De laatste vlinders. De laatste laadstress. Voor het laatst ultiem genieten. Het einde van onze hobby is nabij (voor zover die oudejaarsnacht betreft).

Wat zijn de plannen? Hoe ga je er ultiem van genieten? Houd je het klein en ga je al afbouwen? Of ga je juist helemaal los? Leg je een voorraad aan voor de komende jaren? Of ga je voor nostalgie en doe je gewoon hetzelfde als afgelopen jaren?

Wat is je verwachting van de handel? Zullen de verkopen exploderen? Zullen de importeurs voorzichtiger zijn met hun bestellingen? Zijn er straks tekorten en lopen de prijzen aan het einde van het jaar op? Of is er een overschot en zullen de verkopers hun laatste spullen juist tegen fikse kortingen er uit doen?

Ik denk niet echt dat dit de laatste keer zal zijn dit jaar.
In theorie kunnen ze van alles verzinnen maar in de praktijk zal het uitwijzen of ja dan nee gewerkt heeft.
Voor de rest zal het gewoon een kwestie van creatief zijn worden. Ik denk dat carbid nog wel eens erg populair zal gaan worden. Sinds dat de tijden verkort werden naar 18.00 is de verkoop van carbid erg toe genomen.
Zelfs ik ben juist om die redenen daar mee begonnen en ik moet zeggen het bevalt me prima.
Het is misschien even een kleine aanbesteding maar uit eindelijk kan je jaren toen met een emmertje en kost het nog geen drol

Moet zeggen dat ik al jaren vier alsof het de laatste is. Nu we zelf vuurwerk verkopen en ik idd bang ben dat dit het laatste jaar is, wil ik er alles aan doen om het zo mooi mogelijk te maken voor freaks en onszelf als liefhebbers, want dat zijn wij als team Winterswijk ook.

Maar goed, hedendaagse politiek kan zo snel veranderen van koers, dus ook met vuurwerk. Uiteindelijk is het straks allemaal weer afwachten.

Dit jaar nog 1x goed losgaan en dan zien we het wel wat de nieuwe ontwikkelingen zijn. Jaar daarna kijken wat de mogelijkheden zijn qua verenigingen.

Hoe dan ook verwacht ik niet dat het snel teruggedraaid zou worden. Gebeuren er meer ongelukken dan afgelopen jaren, hebben de partijen een sterk argument. Gebeuren er minder ongelukken dan hebben ze ook weer een sterk argument..

Ik zie het allemaal wel.
Gewoon vieren zoals ieder jaar.
En volgend jaar zien we het wel weer verder.

Hier een bewuste keus voor de producten die ik normaal 'te duur' vond (aanschafregel; max 1€/schot). Wordt een 70% riakeo feestje dit jaar. De cakes dan, want de compounds die trekken m'n portemonnee en m'n huwelijk niet.

En extra fonteinen. Aanvankelijk met het idee van 'voorraad'. Maar daar moet ik thuis nog iemand van overtuigen... (Wordt vermoedelijk door de kortzichtigen qua illegaliteit gelijk getrokken aan een cobra, de idioten...)

Verder vrees ik afhaalchaos. Hoop op goed logistiek beleid. Bestellingen zullen groter zijn, meer tijd om te rapen, meer kans op fouten, meer tijd voor controleren, etc.

De losse verkoop op 31-12 zou wel eens flink tegen kunnen vallen voor hen die nooit gewend zijn om te bestellen.

Hoop trouwens dat verkooppunten hun sloten nog eens nagekeken hebben. Afgelopen jaren natuurlijk al wat akkefietjes gezien vanuit het criminele circuit. (Carlton Naaldwijk, Outlet Groningen en nou vergeet ik er vast nog) Aangezien vuurwerk bij een verbod goud waard wordt, zou het me niet verbazen als dit nog meer interesse wekt van foute figuren.

Ik ben benieuwd of winkeliers grote dozen wel in de uitverkoop doen. Normaal kan teveel ingekocht daarvan terug naar de importeur. Die kan het nu alsnog kwijt in het buitenland. Dus happy hour om de winkelbunkers te lossen zal wrs alleen met klein spul tot cakes zijn, om de geopende dozen er doorheen te jagen.

Persoonlijk ga ik denk ik niet méér afsteken. Er is een goldilocks zone tussen genieten van elk product, en je niet de tyfus stoken om alles er doorheen te jagen en dat je achteraf niet meer weet wat wat was. Ik heb toevallig ff wat meer financiële ruimte dus zit wel dingen te kopen die ik anders te duur vond. Even kwaliteit boven kwantiteit, al is die laatste er ook zeker. Ik koop grotere artikelen dan ik anders zou doen, en ook meer. Toch ff buffertje aanleggen om nog een jaarwisseling of twee te spreiden en tenminste om 00u Íets groots en kleins de lucht in te kunnen jagen.

Verder zal er een mix aan gevoelens heersen denk ik. Van boosheid, tot verdriet en een bepaalde weemoed over het leven dat met de decennia zakelijker, killer en materialistischer gemaakt is. Alle emotie wordt uit het leven gezogen door het geld en de macht. Het stoken was een tunnel van een piekemotie waarin je alles van een jaar kwijt kon, even afblazen en zo genieten dat je het komende jaar weer aan kon. Met covid (en het kutweer de jaren er omheen) gemerkt hoe grijs en grauw de rest van het jaar dan is. En dat zal het in de toekomst gaan voelen...

Ik ben benieuwd of winkeliers grote dozen wel in de uitverkoop doen. Normaal kan teveel ingekocht daarvan terug naar de importeur. Die kan het nu alsnog kwijt in het buitenland. Dus happy hour om de winkelbunkers te lossen zal wrs alleen met klein spul tot cakes zijn, om de geopende dozen er doorheen te jagen.

Persoonlijk ga ik denk ik niet méér afsteken. Er is een goldilocks zone tussen genieten van elk product, en je niet de tyfus stoken om alles er doorheen te jagen en dat je achteraf niet meer weet wat wat was. Ik heb toevallig ff wat meer financiële ruimte dus zit wel dingen te kopen die ik anders te duur vond. Even kwaliteit boven kwantiteit, al is die laatste er ook zeker. Ik koop grotere artikelen dan ik anders zou doen, en ook meer. Toch ff buffertje aanleggen om nog een jaarwisseling of twee te spreiden en tenminste om 00u Íets groots en kleins de lucht in te kunnen jagen.

Verder zal er een mix aan gevoelens heersen denk ik. Van boosheid, tot verdriet en een bepaalde weemoed over het leven dat met de decennia zakelijker, killer en materialistischer gemaakt is. Alle emotie wordt uit het leven gezogen door het geld en de macht. Het stoken was een tunnel van een piekemotie waarin je alles van een jaar kwijt kon, even afblazen en zo genieten dat je het komende jaar weer aan kon. Met covid (en het kutweer de jaren er omheen) gemerkt hoe grijs en grauw de rest van het jaar dan is. En dat zal het in de toekomst gaan voelen...
Mooi verhaal man! Knap verwoord

Ik bestel flink meer en leg een voorraad aan voor komende jaren. Ik heb daar gelukkig een prima ruimte voor waar het veilig kan liggen, dat scheelt. Ik denk dat ik dit jaar minder af ga steken zodat ik voldoende over hou voor de komende 2-3 jaar en daarna zien we wel weer verder.

Nou ik hoef hier niets meer aan toe te voegen! Goed verwoord...

Ik blijf gewoon hetzelfde doen als dat ik "normaal" doe. Want dan doe ik al gek genoeg. Er zal dan zoals gewoonlijk wel het één en ander overblijven voor het volgende jaar. En mocht het hier dan niet meer te krijgen zijn haal ik het desnoods over de grens. Maar stiekem hoop ik toch nog ergens dat het verbod nog een paar jaar langer op zich laat wachten. Misschien tegen beter weten in... Want hoewel ik dan zeker nog door blijf stoken zou de grootste glans er wel vanaf zijn. Want de voorpret van de freakacties en het forum. En onbezorgd voor de deur grote hoeveelheden vuurwerk kunnen stoken. Zullen er dan helaas niet meer bij zijn. En laten dat nou net de leukste dingen van de hele hobby "vuurwerk" zijn voor mij. Maar voorlopig ga ik er nog gewoon keihard van genieten dit jaar en zie het dan wel weer verder.

Ik heb de afgelopen jaren eigenlijk al telkens gedaan alsof het de laatste keer was. Maar ik merk dat ik nu toch wat makkelijker bestel. Om in Richardus’ Goudlokjes zone te blijven zal geen probleem zijn, dan laat ik het gewoon liggen voor het jaar erna. Sowieso bestel ik wel eea extra.

Ook denk ik al na hoe aan de hobby een andere invulling kan worden gegeven na de jaarwisseling. Natuurlijk is er de komende jaren nog te halen in BE en DE, maar ook dat zal (snel?) verdwijnen. Wanneer je gewoon voor je deur blijft stoken zal je toch vrij snel problemen krijgen. In elke straat wonen wel anti’s. De buurtverenigingen laat ik gaan, niks voor mij.

Wellicht toch naar Fallas, 14 juli in Frankrijk, met Oud & nieuw huisje huren in De/PL/Tsjech etc.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan