De 'cake' is mooier wanneer je hem zelf betaald en aansteekt.

Mooie stelling Titanium

Mooier en beter misschien niet, maar de beleving is in ieder geval heel anders wanneer je een product zelf hebt betaald en deel uit maakt voor een uiterst zorgvuldig samengestelde collectie, zeker wanneer je een artikel voor het eerst schiet. En met heel anders bedoel ik echt héél anders.

Met de stelling raak je volgens mij de essentie van een freak: de beleving. Vuurwerk roept een bepaald gevoel op waar 99,8% zich helemaal niets bij kan voorstellen. De doorsnee Nederlander is of faliekant tegen of is eendaags liefhebber. Kleurtjes en knallen – in hun ogen is het één pot nat en al snel mooi (en als het niet zo is, ook geen ramp). Voor het selectie clubje dat hier actief is gaat er een heel traject aan vooraf. Je bent maanden bezig met research, constant bezig met het maken van afwegingen, plannetjes smeden, schietvolgorde en combinaties aan het bedenken om je eigen sprookje te creëren, een voorstelling van een magische avond die steeds dieper in je hoofd gaat zitten. Een sprookje dat je zelf tot leven wilt wekken en daarmee werkelijkheid laat worden. Het hele proces dat je doorlopen hebt maakt het moment veel intenser dan wanneer je toekijkt bij iemand anders. Die bubbel is voor de buitenwereld ongrijpbaar en lastig om doorheen te prikken. Voor mij draait alles om de beleving.

Die beleving is gewoon anders wanneer iemand anders vuurwerk afsteekt. De beleving is zelfs anders wanneer ik een product reeds meerdere malen heb gehad. Vervangers idem. Doet me stukken minder, omdat ik geen "band" heb opgebouwd met het artikel

Mooie stelling Titanium

Mooier en beter misschien niet, maar de beleving is in ieder geval heel anders wanneer je een product zelf hebt betaald en deel uit maakt voor een uiterst zorgvuldig samengestelde collectie, zeker wanneer je een artikel voor het eerst schiet. En met heel anders bedoel ik echt héél anders.

Met de stelling raak je volgens mij de essentie van een freak: de beleving. Vuurwerk roept een bepaald gevoel op waar 99,8% zich helemaal niets bij kan voorstellen. De doorsnee Nederlander is of faliekant tegen of is eendaags liefhebber. Kleurtjes en knallen – in hun ogen is het één pot nat en al snel mooi (en als het niet zo is, ook geen ramp). Voor het selectie clubje dat hier actief is gaat er een heel traject aan vooraf. Je bent maanden bezig met research, constant bezig met het maken van afwegingen, plannetjes smeden, schietvolgorde en combinaties aan het bedenken om je eigen sprookje te creëren, een voorstelling van een magische avond die steeds dieper in je hoofd gaat zitten. Een sprookje dat je zelf tot leven wilt wekken en daarmee werkelijkheid laat worden. Het hele proces dat je doorlopen hebt maakt het moment veel intenser dan wanneer je toekijkt bij iemand anders. Die bubbel is voor de buitenwereld ongrijpbaar en lastig om doorheen te prikken. Voor mij draait alles om de beleving.

Die beleving is gewoon anders wanneer iemand anders vuurwerk afsteekt. De beleving is zelfs anders wanneer ik een product reeds meerdere malen heb gehad. Vervangers idem. Doet me stukken minder, omdat ik geen "band" heb opgebouwd met het artikel
Klopt helemaal. Ik had dit niet anders kunnen verwoorden. Het gaat om die totale belevenis vanaf het moment dat je je deals wilt gaan scoren en gaat kijken bij welke winkels in de buurt je wat kan halen. Alles vergelijken en alvast met voorvreugde toe kijken naar alles wat je hebt besteld.

Klopt helemaal. Ik had dit niet anders kunnen verwoorden. Het gaat om die totale belevenis vanaf het moment dat je je deals wilt gaan scoren en gaat kijken bij welke winkels in de buurt je wat kan halen. Alles vergelijken en alvast met voorvreugde toe kijken naar alles wat je hebt besteld.
Winkels in de buurt is inmiddels een zeer rekbaar begrip geworden in mijn geval, dankzij VWC. :thumbsup:

Iemand anders zoeken om te filmen of statief maar wel bemand😉
Dat is evt een optie,als ik het uitgelegd krijg aan diegene,statief zal er (als er genoeg afstand te krijgen is) zowiezo gaan gebeuren.
(veel makkelijker en je ziet het geheel van straat tot boven)
Dan is het letterlijk alleen maar uitleggen met welk knopje begint en stopt het filmen en wanneer moet dat knopje gebruikt worden,kan de alternatieve filmer ook gewoon meegenieten 😎
Lukt dat allemaal niet,dan film ik wel zelf uit de hand,dan doet iemand anders t maar aansteken,ook goed.

Een mooi stuk vuurwerk verderop kan ik wel van genieten.

Maar zoals vaker gezegt hier, tis anders als je het zelf aansteekt nadat je dr maanden daarvoor al met de cake oid mee bezig bent geweest.
Als je dr zoveel instopt qua tijd en geld met deze hobby zijn het bijna je kindjes.

Alleen 'freaks' snappen dat.

Offtopic:

Kennen jullie dat, dat je net een box van €300 aansteekt, afstand neemt, vervolgens komt een buurvrouw je nieuwjaar wensen, in je gezicht.

Die probeer ik met 1 dodelijke blik van me af te houden, waarna ik probeer met mijn gestrekte been afstand te creëren. Als dat niet lukt, roep ik godverdomme oprotten dat ding kost 300euro, laat me ff in rust genieten.

Ontopic: Meestal is zelf afsteken veel leuker

Offtopic:

Kennen jullie dat, dat je net een box van €300 aansteekt, afstand neemt, vervolgens komt een buurvrouw je nieuwjaar wensen, in je gezicht.

Die probeer ik met 1 dodelijke blik van me af te houden, waarna ik probeer met mijn gestrekte been afstand te creëren. Als dat niet lukt, roep ik godverdomme oprotten dat ding kost 300euro, laat me ff in rust genieten.

Yup, vorig jaar gehad.. Buurman met rolstoel kwam de stoep niet op. Kun je even helpen? Uiteraard, wij zijn sociaal, finale van de Transbomber gemist..
Dus dit jaar opnieuw besteld, eerst de buurman op de stoep en dan aansteken..

Offtopic:

Dit heb ik zelf gehad in 2018, toen de Evolution Mega Willows nieuw was dat jaar , ik vierde O&N bij mijn broer, ik steek de Evolution Mega Willows aan komt er een hele groep buren aan nieuwjaar wensen...

Hele box gemist , nu ik eraan terugdenk en dit lees moet ik er wel om lachen maar op dat moment was het niet leuk ..

Ik kan van beiden genieten. Zelf de dikste box die je hebt afsteken en als ie dan waar maakt wat de verwachting is is het fijnst. Maar als ergens in de buurt een dikke box de lucht ingaat kan ik daar ook zeker van genieten. Maar het is idd net iets anders als je m zelf afgestoken hebt.

Ik kan zeker wel genieten van een mooie compound, box of cake die in de buurt of door een van de buren wordt afgestoken.
Het zelf afsteken is echter net iets meer genieten. Het is toch de climax van mijn gehele beleving van vuurwerk.

Uit en opzoeken van de gewenste effecten. Vergelijken van de prestaties van de verschillende aanbieders/merken.
Het speuren naar de aanbiedingen op de verschillende freaksites om de beste prijs te vinden van de gewenste artikelen.
Dit alles komt dan eind van het jaar samen en vooral naast de beleving van het eindelijk mogen aansteken van het lontje ook..........

Die fijne geur van datzelfde lontje dat oh zo heerlijk opstijgt en je reukorgaan liefelijk prikkelt voorafgaand aan de visuele verwennerij van mijn geweldige hobby.

Offtopic:

Yup herkenbaar! Ik negeer die persoon dan compleet en dan is het meestal wel duidelijk 😂Heb er dan dikke scheit aan😂

Aansteken van je eigen bakken is toch iets wat het specialer laat voelen. Dat het vuurwerk echt je eigen maakt. Tuurlijk kan ik genieten als de ander een dikke bak afsteekt, maar voelt toch lekkerder als die van jou afkomt. De bakken waar ik wat minder hoge verwachtingen van heb schuif ik gerust bij een vriend in de klauwen om af te steken. Maar de pareltjes blijven van mij!

Het betalen mag iemand anders wel doen. Het gaat me vooral om het stukje zelf afsteken:

De opgebouwde spanning als je het lontje aansteekt en dan genieten wat er uit komt. Heerlijk is dat.

Kijken naar andersmans vuurwerk is prima, maar dan moet ik wel in de buurt staan (binnen 60m) anders vind ik het al snel niet interessant.

• Haha
Waarderingen: heho
Vuurwerk van anderen is net zo mooi, als ik ergens een knal hoor kijk ik meteen waar het vandaan komt en zodra het meer dan twee knallen achter elkaar zijn probeer ik zo dicht mogelijk bij de plek van ontsteken te komen :cool: Maar zoals hierboven gezegd kan er niets op tegen de beleving van eigen gekocht vuurwerk wat al maanden van tevoren begint, tot aan het ritueel afscheid nemen van het afgestoken product door er nog één keer naar te kijken alvorens deze in de fik vliegt of weggebracht wordt.

Aangezien de meeste van mijn buren geen vuurwerk afsteken is deze keuze snel gemaakt. Ik verheug me enorm op ieder lontje en de afloop.

Back
Bovenaan