De 'cake' is mooier wanneer je hem zelf betaald en aansteekt.

titanium

VWC Moderator
Forumleiding
De titel spreekt eigenlijk voor zichzelf..

Je ziet overal vuurwerk de 31e s'avonds en soms ook de weken ervoor maar toch voelt dat anders dan wanneer je zelf hebt betaald voor het product en zelf het lontje hebt aangestoken.

hoe voelen jullie je hierbij? is hetzelfde product mooier/leuker/beter als je het zelf hebt betaald en afgestoken dan wanneer de buurman hem afsteekt

Zelf aansteken blijft toch het meest magische. Al geniet ik ook van wat de buren en de straten rondom mij heen afsteken.

Laatst bewerkt:
Het is niet per sé mooier of beter maar er zit wel degelijk een verschil in of je iets zelf stookt of wanneer iemand anders in de straat dat doet.

Als je zelf iets stookt is het hele ritueel onderdeel van de beleving. Je gaat naar je collectie om te kijken wat er nu aan de beurt is en sjouwt er mee naar de stookplaats, onderweg roep je nog even naar iedereen wat er nu aankomt en hoe mooie, speciaal of dik die wel niet is. Je stelt het product goed op, kijkt even om je heen of alles in orde is en pakt je aansteker die uiteraard van een degelijke kwaliteit is waardoor je met een klik een mooie stevige vlam hebt die vervolgens richting het lontje gaat welke je vooraf al goed gepositioneerd hebt. De vlam raakt het lontje en daar is het geliefde brandende lontje dan vergezeld van dat heerlijke sissende geluid. Je loopt vervolgens op gepaste snelheid, vol van verwachting en enthousiasme, terug naar de plaats waar je dat moois wilt gaan aanschouwen en geniet van het product en de reacties van de mensen om je heen.

Als iemand anders iets stookt kijk je daar even naar, roept achteloos naar de mensen om je heen welke product het is en je gaat weer door met bovenstaande ritueel ;)

Het is niet per sé mooier of beter maar er zit wel degelijk een verschil in of je iets zelf stookt of wanneer iemand anders in de straat dat doet.

Als je zelf iets stookt is het hele ritueel onderdeel van de beleving. Je gaat naar je collectie om te kijken wat er nu aan de beurt is en sjouwt er mee naar de stookplaats, onderweg roep je nog even naar iedereen wat er nu aankomt en hoe mooie, speciaal of dik die wel niet is. Je stelt het product goed op, kijkt even om je heen of alles in orde is en pakt je aansteker die uiteraard van een degelijke kwaliteit is waardoor je met een klik een mooie stevige vlam hebt die vervolgens richting het lontje gaat welke je vooraf al goed gepositioneerd hebt. De vlam raakt het lontje en daar is het geliefde brandende lontje dan vergezeld van dat heerlijke sissende geluid. Je loopt vervolgens op gepaste snelheid, vol van verwachting en enthousiasme, terug naar de plaats waar je dat moois wilt gaan aanschouwen en geniet van het product en de reacties van de mensen om je heen.

Als iemand anders iets stookt kijk je daar even naar, roept achteloos naar de mensen om je heen welke product het is en je gaat weer door met bovenstaande ritueel ;)

Die is een mooie beschrijving en precies hoe ik mij er ook bij voel. Ik heb mijn producten gekozen met specifieke redenen, ik vind de effecten vet, dik of gaaf. Ik loop naar de weg, zet het cakeje klaar en roep naar de mensen die er bij staan wat het is. Fik erin en kijken.

Dat zeker, maar we gaan altijd de eerste 15 minuten even kijken wat er allemaal afgestoken wordt.
Wat ik meestal niet volhoud, omdat ik toch mijn vuurwerk wil afsteken.
Maar ik geniet wel als ik een mooie cake/box en als ik een shell zie dan geniet ik extra, ik blijf dat mooi vinden.
Op de terugweg stop ik ook even op een veilige plek om naar de skyline van de steden en dorpen te kijken. Het valt mij op dat er na 2:00 uur nog flink doorgestookt wordt en dat is zeker meer geworden na de corona epidemie.

haha heerlijk neergezet. Tikje beschamend hoe accuraat het is, maar wel 100% waar. Het enige wat ik zou willen toevoegen als iemand anders ook een dikke box heeft en je denkt 'hmmm, heb ik die ook, wat is dat/wil ik volgende keer ook zelf afsteken'. Ik merk toch dat ik veel meer geniet van het zelf afsteken, en er ook al een verschil zit of ik de mensen ken die het afsteken. Ik had afgelopen twee jaar overburen die veel aan het afsteken waren, toen ik ze beter kende kon ik ook meer genieten van hun producten. Ik wist vooraf al wat ze hadden (collectie foto's uitgewisseld) en kon me al verheugen op enkele van hun producten. Belangrijk voor mij is dus ook het samen doen, als een vriend van mij producten afsteekt wordt ik bijna net zo enthousiast, maar toch blijf zelf afsteken het mooist. Ik laat dan ook niemand mijn eigen vuurwerk afsteken, daar blijft iedereen dan ook netjes vanaf.

Ik kijk de laatste jaren wel vaker rond in de buurt naar wat er wordt afgestoken. Eigenlijk altijd al gedaan, maar de laatste jaren een stuk meer omdat mijn gemeente een vuurwerkverbod heeft. :( :/

Maar ik geniet nog steeds van het zelf afsteken, waar ik dan naar een andere gemeente voor moet uitwijken. Het bekijken van folders, het bezoeken van shops, het ophalen van folders, het bekijken van vuurwerkgerelateerde websites en YouTube kanalen en het kopen zelf, is gewoon een avontuurtje op zich. Iets dat wat "kijken naar hoe de ander afsteekt" niet kan vervangen.

Wat de omgeving afsteekt kijk ik zelf minder snel naar wanneer ikzelf afsteek, want wil toch van mijn zuurverdiende vuurwerk genieten en er is altijd wel ergens een baas boven baas, waardoor je nooit het mooiste van de hele omgeving in je huis kunt halen.

Zou het niet beter kunnen omschrijven! Ik kan enkel extra nadruk leggen op het gevoel bij dat sissende lontje. Dat geeft bij mij altijd zo'n adrenalinepiek hahaha. Er schiet dan van alles door me heen. Gedachten zoals "nu gaat het écht gebeuren, wegwezen voordat hij afgaat, hoe zal deze presteren", etc. :d

Tja ik kijk hier op 2 verschillende manieren naar.
Enerzijds is het zelf afsteken van je zelf gekochte vuurwerk toch het mooiste.
Anderzijds,wat ik dit jaar echt is wil proberen en volhouden(al was t maar omdat m'n ruggengraat compleet afwezig lijkt na vele jaren),is al het vuurwerk filmen,helemaal (bottom to top) zodat je ook later nog kan zien wat je hebt gestookt(van doos tot in de lucht in 1 plaatje).
Wil ik dat doen en proberen dan zal iemand anders het moeten aansteken zodat ik op een afstandje kan proberen het geheel op film te krijgen 🤔 :bonk:

Ik moet nog uitvinden of dat de afstand te vinden is op de komende stooklocatie om dat te bereiken,en ik moet ook nog uitvogelen of ik iemand kan vinden die evt net zo handig kan zijn met mijn filmcamera om dat evt voor me te filmen.
Als het 1ste lukt,dan hoop ik dat dat 2e ook lukt.
Komt dat 2e niet uit,dan steekt een goede vriend van me t maar aan,dan kan ik t later in een zelf gemaakte compilatie,nog vele malen terug zien mocht heel de traditie omzeep geholpen zijn. 😎

Laatst bewerkt:
Tja ik kijk hier op 2 verschillende manieren naar.
Enerzijds is het zelf afsteken van je zelf gekochte vuurwerk toch het mooiste.
Anderzijds,wat ik dit jaar echt is wil proberen en volhouden(al was t maar omdat m'n ruggengraat compleet afwezig lijkt na vele jaren),is al het vuurwerk filmen,helemaal (bottom to top) zodat je ook later nog kan zien wat je hebt gestookt(van doos tot in de lucht in 1 plaatje).
Wil ik dat doen en proberen dan zal iemand anders het moeten aansteken zodat ik op een afstandje kan proberen het geheel op film te krijgen 🤔 :bonk:

Ik moet nog uitvinden of dat de afstand te vinden is op de komende stooklocatie om dat te bereiken,en ik moet ook nog uitvogelen of ik iemand kan vinden die evt net zo handig kan zijn met mijn filmcamera om dat evt voor me te filmen.
Als het 1ste lukt,dan hoop ik dat dat 2e ook lukt.
Komt dat 2e niet uit,dan steekt een goede vriend van me t maar aan,dan kan ik t later in een zelf gemaakte compilatie,nog vele malen terug zien mocht heel de traditie omzeep geholpen zijn. 😎
Iemand anders zoeken om te filmen of statief maar wel bemand😉

Ik kijk de laatste jaren wel vaker rond in de buurt naar wat er wordt afgestoken. Eigenlijk altijd al gedaan, maar de laatste jaren een stuk meer omdat mijn gemeente een vuurwerkverbod heeft. :( :/

Maar ik geniet nog steeds van het zelf afsteken, waar ik dan naar een andere gemeente voor moet uitwijken. Het bekijken van folders, het bezoeken van shops, het ophalen van folders, het bekijken van vuurwerkgerelateerde websites en YouTube kanalen en het kopen zelf, is gewoon een avontuurtje op zich. Iets dat wat "kijken naar hoe de ander afsteekt" niet kan vervangen.

Wat de omgeving afsteekt kijk ik zelf minder snel naar wanneer ikzelf afsteek, want wil toch van mijn zuurverdiende vuurwerk genieten en er is altijd wel ergens een baas boven baas, waardoor je nooit het mooiste van de hele omgeving in je huis kunt halen.
Zou gewoon in mijn eigen gemeente afsteken. Wordt er gehandhaafd dan?😉

Beter kan ik het niet verwoorden, dank Knetter!

Het voorpret en het bevredigende gevoel van zelf afsteken is bij een nieuw product ook weer anders dan bij producten die je al al kent en/of gestookt hebt. Geldt ook voor eventuele dompers helaas 😂

Ik moet nog toevoegen dat ik het ook heel leuk vindt, dat mijn zoons nu graag de cakes en compounds aansteken. Hun enthousiasme is nog leuker dan zelf aansteken. Ter illustratie dit filmpje van afgelopen oud en nieuw van de jongste telg:
Werkt aanstekelijk 😉

• Haha
Waarderingen: heho
Back
Bovenaan