Consumentencakes met productiefouten - 2013 / 2014

Dan is mijn rol Duitse koekjes dus ook illegaal.

Belgisch -in Nederland ook goedgekeurd vuurwerk- mag je tijdens de verkoopdagrn in gebruikshoeveelheden (dus max. 25Kg) invoeren als ik me niet vergis.
Bij de Duitse grens geldt dit iig wel.

Ja dat klopt je rol Duitse koekjes is ook illegaal, waar het niet dat voor sommige producten een vrijgestelde limiet is aangegeven.
Bijvoorbeeld alcoholische dranken uit Duitsland halen is nog altijd verbonden aan een maximum aantal liter, al wordt ook daarop niet veel gehandhaafd. Lang leve de EU.:wink:

Deze vrijgestelde limiet geldt niet op vuurwerk.
Overigens mag je maar een hele beperkte hoeveelheid NEM in bezit hebben in Belgie en ben je daar dus volgens de Belgische wetgeving al heel snel in overtreding.

Wat betreft het invoeren van Duits vuurwerk, dit mag nooit, tenzij er een Nederlandse gebruiksaanwijzing op zit en het voldoet aan alle in Nederland gestelde eisen, al wordt er niet altijd op gehandhaafd, zolang het vuurwerk dat je vanuit de Pruis meeneemt hier niet aan voldoet is het strafbaar.

Neem dan zo snel mogelijk contact op met je collega's van Zena België.
Iemand zit heel hard te liegen bij Zena, de vraag is wie?

leuk%20weetje.jpg

Beste VWBE,

Even voor de goede orde ik werk niet voor Zena of welke andere importeur dan ook.
Ik schiet als pyrotechnicus op jaarbasis een (grote) hoeveelheid vuurwerk de lucht in en daar zitten veel producten van Zena tussen, die in mijn ogen erg goed functioneren. Overigens steken wij bedrijfsmatig veel vuurwerken met de hand af. Persoonlijk doe ik dat zonder zweet in de bilnaad voor cakes van Zena of vuurwerkvisie.

Volgens mij is deze hele kwestie een prachtig voorbeeld van vrije marktwerking. Een importeur werkt voor zijn geld en probeert voor relatief weinig geld een zo goed mogelijk product neer te zetten waar hij/zij uiteindelijk een goede boterham aan overhoudt. Iedere importeur heeft zijn/haar eigen speerpunten die ze belangrijk vinden en waarmee ze de markt betreden.
Daarnaast zijn er de handhavende en keurende instanties die er op toezien dat de geldende wet en regelgeving in acht wordt genomen. Wanneer deze hun werk niet goed doen of onvoldoende kunnen uitvoeren dan kun je dat een importeur niet kwalijk nemen.

vindt jij bepaalde cakes gevaarlijk dan staat het je vrij om een andere leverancier te zoeken. Wanneer dit genoeg gebeurt zal een importeur vanzelf wel iets aan het geleverde vuurwerk moeten veranderen voor het behouden of terugwinnen van klanten.

By the way: kartonnen Psycho Mania afgefakkeld waarbij er sporadisch een enkele schot fout ging.

En hoeveel mensen hebben er hier GBV/WECO/BKV en Broekhof in hun collectie in vergelijking met Zena?
Wij zijn niet de Jan Modaal die hun vuurwerk op de hoek koopt. Wij vertegenwoordigen ook maar een klein percentage van de afzetmarkt van een importeur en juist wij goed kijken naar een goede prijs/kwaliteit verhoudingen en producten met de wow-effect. Wij weten wat we kopen en gaan meestal niet af op de verkoper in de winkel.

Nu was dit jaar Zena erg scherp geprijst en dit heeft ons freaks doen overhalen om percentueel veel van dit merk in onze collectie hebben. Logisch dan ook dat we percentueel veel productie fouten hebben meegemaakt bij Zena dan.

En daar wil ik het bij laten. :D

Toch even inhaken.
Ik heb járen GBV gestookt, toen GBV nog GBV was. Echt uit elke categorie wel iets. En nogsteeds zit het (al is het in mindere mate) nogsteeds steeds aanwezig in de collectie. En in ál die jaren heb ik geen enkele productiefout gehad. Nog weigerend babypijltje of wat dan ook. Helemaal niets.
En dan komt Zena met een gevaarlijke Psycho Mania en niet door te lonten Golden Box. Zet toch wel een beetje aan het denken, maar ik geloof dat ik Zena toch echt ga laten voor wat het is.

Maar dat is een persoonlijke ervaring.

Ja dat klopt je rol Duitse koekjes is ook illegaal, waar het niet dat voor sommige producten een vrijgestelde limiet is aangegeven.
Bijvoorbeeld alcoholische dranken uit Duitsland halen is nog altijd verbonden aan een maximum aantal liter, al wordt ook daarop niet veel gehandhaafd. Lang leve de EU.:wink:

Deze vrijgestelde limiet geldt niet op vuurwerk.
Overigens mag je maar een hele beperkte hoeveelheid NEM in bezit hebben in Belgie en ben je daar dus volgens de Belgische wetgeving al heel snel in overtreding.

Wat betreft het invoeren van Duits vuurwerk, dit mag nooit, tenzij er een Nederlandse gebruiksaanwijzing op zit en het voldoet aan alle in Nederland gestelde eisen, al wordt er niet altijd op gehandhaafd, zolang het vuurwerk dat je vanuit de Pruis meeneemt hier niet aan voldoet is het strafbaar.

Strikt gezien geldt de vrijgegeven grens inderdaad niet. Maar als Duits vuurwerk (dat voldoet aan de Nederlandse eisen bla bla bla) ingevoerd mag worden, geldt dat ook voor België. Dus de New Messiers zou ik gewoon in Olen mogen halen met korting tijdens de voorverkoopdagen. Uiteraard mits je binnen zowel de Belse als Hollandse wetten blijft.

Beste VWBE,

Even voor de goede orde ik werk niet voor Zena of welke andere importeur dan ook.
Ik schiet als pyrotechnicus op jaarbasis een (grote) hoeveelheid vuurwerk de lucht in en daar zitten veel producten van Zena tussen, die in mijn ogen erg goed functioneren. Overigens steken wij bedrijfsmatig veel vuurwerken met de hand af. Persoonlijk doe ik dat zonder zweet in de bilnaad voor cakes van Zena of vuurwerkvisie.

Volgens mij is deze hele kwestie een prachtig voorbeeld van vrije marktwerking. Een importeur werkt voor zijn geld en probeert voor relatief weinig geld een zo goed mogelijk product neer te zetten waar hij/zij uiteindelijk een goede boterham aan overhoudt. Iedere importeur heeft zijn/haar eigen speerpunten die ze belangrijk vinden en waarmee ze de markt betreden.
Daarnaast zijn er de handhavende en keurende instanties die er op toezien dat de geldende wet en regelgeving in acht wordt genomen. Wanneer deze hun werk niet goed doen of onvoldoende kunnen uitvoeren dan kun je dat een importeur niet kwalijk nemen.

vindt jij bepaalde cakes gevaarlijk dan staat het je vrij om een andere leverancier te zoeken. Wanneer dit genoeg gebeurt zal een importeur vanzelf wel iets aan het geleverde vuurwerk moeten veranderen voor het behouden of terugwinnen van klanten.

By the way: kartonnen Psycho Mania afgefakkeld waarbij er sporadisch een enkele schot fout ging.

Neemt nogsteeds niet weg dat elke productiefout er één te veel is. Om even het vuur bij Schuurmans/ Vulcan neer te leggen in plaats van bij Zena: Een uit elkaar klappende Salute Cake 1 kan serieuze schade toebrengen aan zowel eigendommen als personen. Je wil als importeur toch niet weten dat je verantwoordelijk bent voor letselschade doordat je zonodig goedkoop wilde produceren?

En hoeveel mensen hebben er hier GBV/WECO/BKV en Broekhof in hun collectie in vergelijking met Zena?
Wij zijn niet de Jan Modaal die hun vuurwerk op de hoek koopt. Wij vertegenwoordigen ook maar een klein percentage van de afzetmarkt van een importeur en juist wij goed kijken naar een goede prijs/kwaliteit verhoudingen en producten met de wow-effect. Wij weten wat we kopen en gaan meestal niet af op de verkoper in de winkel.

Nu was dit jaar Zena erg scherp geprijst en dit heeft ons freaks doen overhalen om percentueel veel van dit merk in onze collectie hebben. Logisch dan ook dat we percentueel veel productie fouten hebben meegemaakt bij Zena dan.

En daar wil ik het bij laten. :D
Ik ben het niet helemaal met je eens.

Er is dit jaar door freaks allicht meer gekocht bij Zena dan in voorgaande jaren, maar als je het vergelijkt met andere merken waarvan ook veel wordt gekocht, zoals Wolff, Rubro, Royal etc. dan merk je dat over die merken procentueel veel minder klachten zijn.

Het gaat niet alleen om degene die het vuurwerk kopen, het gaat ook om de mensen die eromheen staan of om de mensen die tegen het vuurwerk zijn. Er is niks zo slecht voor het imago van vuurwerk als ontploffende cakes in de straat. Daarom word ik boos als ik zie dat Zena bijvoorbeeld de Psycho Mania, waar vorig jaar al klachten waren betreffende de veiligheid, dit jaar gratis weggeeft bij een x bedrag. Ik heb die getest en hij plopte gewoon na een aantal schoten uit elkaar.

Ik begin hier overigens geen hetze tegen Zena, er kunnen meerdere dingen meespelen, maar als we willen dat het vuurwerk niet verboden wordt dan moeten we de kwalitatief slechte en dus gevaarlijke producten van de markt weren en dat begint bij de importeur.

Dat is toch echt geen correcte aanname van je. Ik raad je aan om eens de specificaties van de CE batch-testen op te zoeken, als je je er voor wilt interesseren. Daarin staat tot in het meest minuscule detail uitgelegd hoe bepaalde testen uitgevoerd dienen te worden. Zo worden cakes op een vlakke ondergrond gezet die onder een hoek staat van (ik meen) 5 of 10 graden. De cakes mogen dan niet omvallen, zelfs onder deze lichte hoek. De ondergrond is weliswaar vlak bij deze test, maar is ruw gemaakt met schuurpapier met korrel 80 (meen ik). Jaja, ik lieg het niet! Er is voorgeschreven hoe ruw de ondergrond moet zijn bij het uitvoeren van de bachtesten in China!
Dat wist ik inderdaad niet, neemt niet weg dat als je het op straat legt, klinkers oid er genoeg hoogteverschil onder de cake kan zitten om hem instabiel te maken.
Ik blijf er in ieder geval bij dat ik alles vast zet. 100% zekere voor het onzekere.

De jaarwisseling begon voor mij met een flinke domper. De wekker ging om 5:15, om te moeten werken..... voor het eerst in mijn leven ontkwam ik er niet aan werken op de 31e... Toen ik om 15:00 thuiskwam natuurlijk gelijk stoken!
Ik begon met wat binkies en om de straat te laten merken dat er vuurwerk zou worden afgestoken pakte ik er een mjolnir van thor bij. Voetjes uitgeklapt reservelont aan de kant gevouwen en de lont aangestoken.

BWAM.... alleen vloog alle crackling horizontaal door de straat samen met de bombette's.. eerste reactie, mooi ik en mijn verloofde zijn ongedeerd. 2e reactie *** de auto van de overbuurman heeft wel de volle laag gehad en in mindere mate nog 2 andere auto's + wat ruiten van huizen. De cake zelf zag er nog normaal uit. Waarschijnlijk heeft de 1 of andere mislukte chinees er te weinig stijglading ingegooid. Bij de gedupeerden aangegeven dat de schade op ons (wa-verzekering) verhaald kan worden...

Maar manman wat een slecht gevoel geeft dat zeg. Ik heb al een hoop meegemaakt met vuurwerk maar dit?? ik wist dat de producten van original hier en daar wat onregelmatig waren qua snelheid van schieten, maar dit had ik nooit verwacht.
Ik had een karton van deze dingen, de 2e achterin de achtertuin gezet (omsloten door bomen zodat er weinig/geen kans was op schade) en deze schoot mij ook veels te breed. Daarna nog respectievelijk 3 en 4 stuks tegelijk afgestoken op een afgelegen plek (ik durfde de straat niet meer aan) en deze gingen prima.

Vuurwerk hoort natuurlijk te ontploffen, maar niet op deze manier. Ik heb in mijn vuurwerkbestaan al een hoop afgestoken en tuurlijk gaat er wel iets mis en daar hou je rekening mee, maar dit was een absoluut dieptepunt. Dit merk komt er vanaf nu niet meer in bij mij.

Geen cakes, maar ik had toch 2 rare dingen: Titanium Volcano die ontplofte (staat op film) en een Power Shell vuurpijl die nauwelijk van de grond kwam en in de dakgoot bij de overburen terecht kwam. Gelukkig waren ze niet buiten en was alles nat. Zet je toch wel aan het denken, moet er niet aan denken dat de grote pijlen van Killing Arrow niet opstijgen, daar komt een boeket uit waar je nauwelijks tegen kunt rennen... :p

dit jaar 3 keer moeten rennen voor een ontploffende cake, waarvan 2 keer letterlijk na elkaar. Was voor mij het eerste jaar ooit dat ik de neiging had om 20 meter afstand te nemen van Nederlandse cakes :frusty:

Als ik zo om mij heen hoor, dan hoor ik dit jaar wel enorm veel dat cakes geexplodeerd zijn afgelopen jaar. Niet alleen hier op het forum, maar ook bij klanten. ( waar zit het probleem ? ):cry::cry:

Uhmm ik moet eerlijk zeggen dat ik in mn leven toch al heel wat vuurwerk de lucht in heb geblazen en heb 1x een cake van Hardix gehad van de Brilliant Collection die uit elkaar klapte, en een heavy potje van Wolff waarvan een schot via de zijkant eruit klapte maar gelukkig geen schade hoor en moet zeggen dat dit ook al een aantal jaren geleden is. Verder nog nooit iets meegemaakt ook dit jaar niet. Blijft mensenwerk zullen we maar zeggen...:bonk:

Als ik zo om mij heen hoor, dan hoor ik dit jaar wel enorm veel dat cakes geexplodeerd zijn afgelopen jaar. Niet alleen hier op het forum, maar ook bij klanten. ( waar zit het probleem ? ):cry::cry:

Ik denk dat teveel importeurs zich focussen op lagere prijzen om te produceren in China. Op zich is dat nog zo gek niet, zij moeten er ook hun brood mee verdienen. En in China moet je sowieso op de prijs afdingen. Ik denk dat je op een gegeven moment op een zodanig lage prijs zit dat de chinezen er niet van wakker kunnen liggen dat er veel cakes uit elkaar beuken.

Hoe je het ook wil draaien of keren, jaar na jaar zie ik de kwaliteit van Nederlands consumentenvuurwerk achteruit gaan. Ik hoor enorm veel gruis onderaan in de cakes schuiven. Dan is de vraag, hoor je gruis van afbrokkelende eindstoppen schuiven of kruit van kapotte tubes? De etiketten zitten er niet goed op. De tubes zitten er wat scheef in of zijn extreem dun. De laatste jaren heb ik me altijd zorgen gemaakt als ik de cakes controleerde na aankoop.

De 250 gram consumenten cakes van Alpeco van jaren geleden waren echt topspul. Nooit iets gelezen over ontploffende cakes. Echt goed afgewerkt. Als je de cakes openmaakte, zag je dat ze heel stevig bij elkaar gelijmd waren en dat er zelfs ijzerdraad rond de tubes zat. Ik heb sindsdien nooit meer zo een stevige cakes gezien, ook niet van hun.

Ik denk dat zowel importeurs als winkeliers voorzichtiger moeten omgaan tijdens het transport en verhandelen van vuurwerk. Geen kartonnen op hun kop zetten. Niet gooien of slaan met kartonnen. Waarom staan er op die kartonnen geen waarschuwingen meer van "handle with care"? Zou dat zijn om inkt te sparen?

Ik denk dat jij als winkelier veel meer macht hebt dan de consument. Ik zou goed met de importeur overleggen en dreigen dat je hun spul niet meer koopt als het jaar na jaar uit elkaar beukt. Jouw klanten zijn er ook niet blij mee, en ik ben zeker dat je klanten gaat verliezen als dit zo blijft.

Ik denk dat alle importeurs eens een hartig woordje moeten gaan praten met de producenten in China.

Ik heb met een hele groep (30+man) geen enkel probleem gehad.
Dan hebben we het over honderden cakes en vuurwerk waarvooor 10.000+ betaald is met kortingen.
Kan aan onze producten liggen natuurlijk, maar wordt er nou niet een te groot probleem gecreeerd hier.
Tuurlijk is elke productiefout er een teveel, maar het is handwerk. En dan ook nog eens gevuld met 'explosief' materiaal.
Dat er niks mis kan gaan is dan een illusie.

Als niemand een topic aan had gemaakt dan hadden we waarschijnlijk ook weinig gehoord.

Kijk bijvoorbeeld naar de Beautiful Guillin. Deze waaier werd dit jaar met flinke korting verkocht, waardoor die ook zeker aantrekkelijk werd. En nu lees je aardig wat reacties dat deze cake uit elkaar klapte. Wat als deze cake gewoon voor de normale prijs werd verkocht? Dan hoorde je er waarschijnlijk niets over. Misschien een rare vergelijking.

En het blijft natuurlijk allemaal handwerk. Elke cake die er ontploft is er een teveel maar tegenhouden doe je het toch niet (massaproductie).

Dan hebben we het over honderden cakes en vuurwerk waarvooor 10.000+ betaald is met kortingen.
Kan aan onze producten liggen natuurlijk, maar wordt er nou niet een te groot probleem gecreeerd hier.
Tuurlijk is elke productiefout er een teveel, maar het is handwerk. En dan ook nog eens gevuld met 'explosief' materiaal.

Slagveld foto`s?:p

Same here voor stookmeeting Amersfoort, daarna showtje in Made met denk wel 100 cakes en savonds zelf ook showtje en 0:00 maar echt NIETS was ontploft..

Hier alleen een Hoogmoed gehad waarvan er een paar schoten door de zijkant kwamen, verder geen problemen. Wel veel niet afgegaande bombettes van of de Las Vegas (Wolff) of de King Cobra (Lesli).

Hier alleen een Hoogmoed gehad waarvan er een paar schoten door de zijkant kwamen, verder geen problemen. Wel veel niet afgegaande bombettes van of de Las Vegas (Wolff) of de King Cobra (Lesli).

Nu je het zo zegt: Kan het ook zo zijn dat er bij fluitcakes een grotere foutmarge zit? Van zena heb ik het wel gehoord, nu van deze twee. Wil natuurlijk niets zeggen, maar vroeg het me ff af.
greetzz

Nu je het zo zegt: Kan het ook zo zijn dat er bij fluitcakes een grotere foutmarge zit? Van zena heb ik het wel gehoord, nu van deze twee. Wil natuurlijk niets zeggen, maar vroeg het me ff af.
greetzz

Ik durf het niet te zeggen, het viel me alleen op dat het hier in de voortuin vol lag met bombettes met zo'n plastic pijpje erin, eentje open gebroken en zaten nog allemaal stars in.

Back
Bovenaan