Consumentencakes met productiefouten - 2013 / 2014

Slagveld foto`s?:p

We zijn dr nog niet over uit of we die plaatsen.
Zat geen illegaal tussen, maar het was gewoon een grote groep met veel vuurwerk.
Wil hiermee niet aangeven hoeveel wij hadden.
Probeer te zeggen dat productiefouten bij alle mogelijke producten voorkomen in elke branche, niet alleen bij vuurwerk.
Met vuurwerk is het dan wel zo dat een productiefout snel een gevaar op kan leveren en je dus extra op moet passen als het gebeurt.
Of het een heel groot probleem is kan ik niet beoordelen want er wordt zoveel veekoxht... In mijn ogen is het nog sporadisch.
Pas als er een product met regelmaat uit elkaar klapt of een ander probleem heeft is dit zorgwekkend in mijn ogen.
Verder zijn het precies hoe dit topic zegt productiefouten, en moet het probleem in mijn ogen niet groter gemaakt worden dan dat het is.

Ik heb met een hele groep (30+man) geen enkel probleem gehad.
Dan hebben we het over honderden cakes en vuurwerk waarvooor 10.000+ betaald is met kortingen.
Kan aan onze producten liggen natuurlijk, maar wordt er nou niet een te groot probleem gecreeerd hier.
Tuurlijk is elke productiefout er een teveel, maar het is handwerk. En dan ook nog eens gevuld met 'explosief' materiaal.
Dat er niks mis kan gaan is dan een illusie.

Het hangt er natuurlijk vanaf welke merken jullie hebben geschoten. Het ene merk heeft al wat meer productiefouten dan het andere merk. Het doel van dit topic is dat iedereen zijn verhaal kan doen over productiefouten die hij meemaakte, of productiefouten van andere mensen hier plaatst die hij leest op vuurwerk forums. Van alle merken. Hier worden dus zeker geen problemen gecreëerd, het kan natuurlijk een beetje confronterend zijn. De winkeliers en importeurs geven ook aan dat het een nuttig topic is. Ik snap al die kritiek niet tegenover dit topic.

Pas als er een product met regelmaat uit elkaar klapt of een ander probleem heeft is dit zorgwekkend in mijn ogen.

Dat is de bedoeling van dit topic. Kijken welke producten er met regelmaat uit elkaar klappen. Hoe kunnen we dat anders te weten komen zonder dit topic? Wie creëert er nu een "probleem"?

Een ander punt waar laagklappende/ontploffende cakes door kunnen komen is het op de kop zetten van de kartonnen tijdens vervoer en opslag. Bij sommige cakes zit er redelijk wat speling tussen de bombettes en de tube, als de cake dan op zn kop staat schuiven de bombettes naar boven in de tube en als ze daar dan vast blijven zitten dan bouwt het schot niet genoeg druk op en komt de bombette niet hoog genoeg. Dit hadden we een paar jaar geleden ook met de nitrate cakes (de destijds nieuwe versie met crackling tail geloof ik) van zena (Toen werd er bij zena wel netjes over gewaarschuwd :thumbup: )

Zeker bij cakes die normaal al redelijk laag schieten kan dit een probleem zijn. Als er al weinig liftcharge in zit en de bombette dan ook nog boven in de tube blijft steken dan valt de bombette na een zachte plof weer naar beneden, op de cake die nog aanstaat...

Tip, zeker bij kleine cakes, voor het afsteken eventjes een paar keer op de grond kloppen (met de onderkant van de cake tegen de grond dus) zodat de bombettes die eventueel te hoog zitten weer naar beneden schuiven. Het is alleen een beetje jammer dat 80 procent van het personeel van de Nederlandse verkooppunten al niet eens weet wat een bombette is laat staan dat ze er tips over kunnen geven.

O nee goed topic hoor VWBE.
Ik doelde meer op jouw en ook andermans opmerkingen dat het vuurwerk steeds slechter wordt.
Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens.
Productiefouten zijn er al jaren, in mijn ogen wordt dit niet erger of minder.
Als jij dat wel ervaren hebt dan verschillen onze ervaringen daar gewoon in.:bye:

Heeft er al iemand aan gedacht dat het probleem bij de kooien kan liggen?

Toen ik de kooi van rond mijn cakebox wou halen, kon ik niet anders dan de blokken op hun kop zetten.
Er is gewoon geen andere mogelijkheid.
De vraag is: doen winkeliers of importeurs die de kooien eraf halen, dat op een voorzichtige manier?
Kijk eens naar dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=47K2TT2q0vc
Het eerste wat hij doet is het karton op zen kop zetten.
Kan ook volgens mij niet anders, is geen kritiek naar die meneer toe.
Maar als je dan op 48 seconden kijkt met wat voor schokken we die kooien eraf moeten halen, en hoe het karton plooit op sommige plaatsen.

En wie kan garanderen dat ze de dozen voorzichtig inpakken met kippengaas in China?
Dat kan niet de favoriete hobby van de chinezen zijn, de 3" salutes zitten namelijk gewoon in karton, maargoed.

Ik denk dat door die kooien de tubes meer ingedeukt worden en dat we daardoor meer horen over knallende cakes.

Ik hoop dat alle importeurs meer gaan evolueren naar Pyromould en afgeleiden, die gewoon veel steviger zijn.
Spijtig genoeg lees ik over de Mustang Pyromould van Lesli dat die ook wel eens wil stoppen met knallen, of te snel knallen.
En er is 1 iemand die zegt dat hij een klapper in de mould had, maar dat de cake niet eens barste.
Het was gewoon een flowerpot en alles ging goed, zo stevig zijn die Pyromoulds.
Deze heeft dus ook zijn problemen, maar lijkt over het algemeen veel veiliger.

Deze meneer heeft ook de inzicht van een goudvis.
Deze meneer kan ook gewoon, terwijl de doos open is, de zijkanten open snijden, de stalen kabels doorknippen en daarna het gaas er aftillen. Precies hetzelfde gedaan met mijn doorlontbox, de Immortal Gold.

Blijft natuurlijk wel dat we niet zicht hebben op alles wat er gebeurt, helemaal niet in China.

Makkelijk gezegd, als je er een paar tientallen/ honderd moet verwerken doe je dat op de makkelijkste manier. Van de zijkant opensnijden is toch wel pittig. Kan er zelf over meepraten. Die stalen bandjes zijn trouwens zeer gevaarlijk wat betreft snijwonden en wat te denken als je het spul in je ogen krijgt. Daarnaast is het gevaar dat je de cake beschadigt, omdat het er lastig af gaat soms, met mogelijk alle gevolgen van dien wanneer zo een ding word aangestoken.

Pure symbool politiek vanuit Den Haag dus weer deze maatregelen.

Kartonnen ondersteboven open maken om de kooi te verwijderen kan helemaal niet zoveel kwaad. Een goede reden waardoor een cake explodeert is teveel liftcharge of de combinatie met een mine. Ook te dunne tubes kunnen de oorzaak zijn.. Bombettes die te laag gaan? Vocht, te weinig liftcharge of tijdens de productie niet goed aangeduwd.

Deze meneer heeft ook de inzicht van een goudvis.
Deze meneer kan ook gewoon, terwijl de doos open is, de zijkanten open snijden, de stalen kabels doorknippen en daarna het gaas er aftillen. Precies hetzelfde gedaan met mijn doorlontbox, de Immortal Gold.

Blijft natuurlijk wel dat we niet zicht hebben op alles wat er gebeurt, helemaal niet in China.

Je hebt duidelijk nog nooit meegeholpen in de vuurwerkverkoop :wink:

Het moet snel. Heb tientallen alwel dan niet honderden dozen met kooien opgemaakt, de kooien blijven in de dozen prikken dus je moet wel een beetje kracht zetten om de kooi los te krijgen.

Heb zelf geen enkele cake gehad die te laag knalde door het op deze manier open maken van kooien.

Wij hebben in nl een prachtige organisatie die VROM en RIVM genoemd worden.
Deze instanties keuren het vuurwerk nog eens extra.
Vele kartonnen vol per product moeten worden aangeleverd voor de testen.
Dit kost bakken met geld.
In mijn ogen zijn deze heren van de genoemde instanties ( overheid dus ) eerder verantwoordelijk voor eventueel slecht vuurwerk .
Zij doen hun werk gewoon niet goed.
Waarom hoor ik hier niemand over??

Zit dit topic eens door te lezen.

Jammer dat Zena zo te kakken wordt gezet.
Ik had een shitload van Zena en er is welgeteld 1 asgaard ontploft bij de laatste shot.
Over heel de dag verder geen problemen.

Wie beweert dat Zena zoveel kortingen geeft, omdat ze weten dat het vuurwerk slecht is, moeten echt eens wakker worden haha.
Dit is een beredenering van Jan Likmevessie natuurlijk.

Vuurwerk is handwerk en een Maandagochtend of Vrijdagmiddag Chineesje bestaan net zo makkelijk als dat wij Maandagochtend dipjes hebben en Vrijdag op tijd naar huis willen.

Enige oplossing is elk product testen maar dan nog kunnen die dingen gewoon gebeuren.

Afstand bewaren mensen, klein beetje verstand gebruiken.

volgens mij heb je een punt als het gaat om goedkoop verkopen terwijl ze weten dat het slecht is. Ik kan mij het niet voorstellen dat ze dit doen.
Alleen feit blijft dat er blijkbaar meer van hun niet helemaal lekker is geweest. Er komen niets voor niets klachten over. Dat heeft niet alleen te maken met te kakken zetten, maar heeft te maken met realiteit. Dat jij er betere ervaringen mee hebt is goed en ook goed om te melden, maar er zijn ook andere ervaringen.
greetzz

Klopt inderdaad en het is nooit goed dat er wat uit elkaar ploft.
Echter kan dit kan bij elke importeur gebeuren.

Zena stunt met de prijzen om zichzelf op de markt te zetten en dat is goed gelukt, vind ik.
De lage prijzen zeggen i.m.o. meer over de andere importeurs cq. winkeliers.

De prijzen gaan al 3 keer over de kop en laat Zena lekker degene zijn die daar dik onder gaat zitten.
Mij hoor je niet klagen :D

Voor afgekeurde producten kan de volgende website worden geraadpleegd, RAPEX van de Europese Commissie.
Afgekeurde producten moeten op deze website worden vermeld. Dit is de Europese Commissie verplicht op basis van art. 14 lid 7 Pyrorichtlijn. Dit geldt overigens voor afgekeurde producten uit alle landen die bij de Pyrorichtlijn zijn aangesloten.

- Voer bij "product", het woord "fireworks" in.
- klik het juiste jaartal aan bij "years"
- Eventueel optioneel bij "notifying country" het land "the netherlands" in.

Zoals je ziet hebben de door ons gesubsidieerde Mediterraanse landen vrij weinig afgekeurde producten aangemeld en lijkt het wel of Nederland, als braafste jongetje van de klas, zijn plicht hier op zich neemt. Dit systeem is omtrent vuurwerk nog niet zo lang dus de komende jaren/tijd zullen we meer afkeurde producten tegenkomen.

Laatst bewerkt:
Stability kan ik nog enigszins begrijpen maar dat van de kans op gehoorbeschadiging is wel een lachertje.
Maar ja, we worden gestuurd in ons leventje en dat wordt alleen maar gekker.

Voor afgekeurde producten kan de volgende website worden geraadpleegd, RAPEX van de Europese Commissie.
Afgekeurde producten moeten op deze website worden vermeld. Dit is de Europese Commissie verplicht op basis van art. 14 lid 7 Pyrorichtlijn. Dit geldt overigens voor afgekeurde producten uit alle landen die bij de Pyrorichtlijn zijn aangesloten.

- Voer bij "product", het woord "fireworks" in.
- klik het juiste jaartal aan bij "years"
- Eventueel optioneel bij "notifying country" het land "the netherlands" in.

Zoals je ziet hebben de door ons gesubsidieerde Mediterraanse landen vrij weinig afgekeurde producten aangemeld en lijkt het wel of Nederland, als braafste jongetje van de klas, zijn plicht hier op zich neemt. Dit systeem is omtrent vuurwerk nog niet zo lang dus de komende jaren/tijd zullen we meer afkeurde producten tegenkomen.

Interessante site, maar absoluut niet volledig. Er zijn afgelopen jaar veel meer artikelen officieel afgekeurd, ook van veel meer merken. Ik zie nu vooral Lesli, China Red en een beetje van Vulcan, Broekhoff en Heron staan. Waar is de rest dan, bijv. van Rubro en Royal? Ik vraag me daarom wel af wie de database van die site vult want wat heb je aan onvolledige informatie?

Artikel 14 lid 7 Pyrorichtlijn schrijft letter voor:
De Commissie maakt op haar website de namen bekend van
de artikelen die volgens lid 6 uit de handel zijn gehaald, verboden
zijn of onder beperkingen in de handel mogen worden gebracht.

RAPEX is de website van de Europese Commissie en maakt dus de namen bekend. De Commissie is hier dus verantwoordelijk voor. Het is wel zo dat de Commissie zelf niet controleert of producten voldoen aan relevante wet- en regelgeving. Daarom zegt artikel 14 lid 6 Pyrorichtlijn het volgende:
Wanneer een lidstaat ontdekt dat pyrotechnische artikelen die voorzien zijn van een CE-markering, vergezeld gaan van de EG-verklaring van overeenstemming en worden gebruikt waarvoor ze zijn bestemd, de gezondheid en veiligheid van personen in gevaar kunnen brengen, neemt hij alle passende voorlopige maatregelen om die producten uit de handel te halen, het in de handel brengen ervan te verbieden of het vrij verkeer ervan te beperken. De lidstaat brengt de Commissie en de andere lidstaten hiervan op de hoogte.

Dit betekend dus dat de lidstaten het moeten melden aan de Europese Commissie die het vervolgens weer op haar website zet, RAPEX. Natuurlijk zegt het woordje lidstaat hier helemaal niets. Nederland weet immers niet wat er niet of wel goed is. Dat weet wel de instantie die het keurt. De ILT dient het dus te melden bij de lidstaat, Nederland, en Nederland dient het weer te melden bij de Commissie.

Wel moet er iets genuanceerd worden. De artikelen die zijn afgekeurd, worden per batch afgekeurd. Een batch is een bepaald proces waarin een pot is gemaakt. Een pot kan gemaakt zijn in meerdere batches. Als de pot uit 1 batch niet goed is, kan die in de andere batch wel goed zijn. Die batch waarin de pot is afgekeurd, wordt dan uit de handel gehaald, vandaar de vermelding van de batch nummers. De goede pot uit de goede batch kan dus gewoon worden verkocht.

Ik vond het zelf ook vreemd dat bijvoorbeeld de potten van China by Night er niet bijstonden. Ik vermoed dat er in de keten zoals deze hierboven is beschreven, iets niet klopt. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de Eurofielen zelf de regels niet naleven door alles bij te werken. Wij houden ons aan de richtlijnen, maar zelf....:rolleyes:

Back
Bovenaan