Compound in 2017, geen meldingsplicht tussen 15 dec. en 1 jan. voor <25 kg, etc.

Bij compound boxen moet er indd een verplichte vertraging tussen de cakes in. van circa 2 seconden dacht ik. Misschien kan iemand dit beamen met een bron vermelding? Kan me niet herinneren waar ik het gelezen heb

In de geldende norm 15947 voor consumentenvuurwerk, die niet gepubliceerd mag worden wegens auteursrecht, staat onder artikel 6.4.2 laatste alinea dat de vertraging niet meer dan 15 seconden mag zijn. De norm onder dat artikel noemt dus alleen maar een maximum aantal seconden, geen minimum aantal. Nu lijkt het mij dat het kan dat de eerste cake, die de consument aansteekt, de verplichte 3 seconden vertraging heeft en de andere cakes niet. Maar dat zou betekenen dat de laatste cake, met reserve lont, ook 3 seconden minimaal vertraging moet hebben. Welke regel dus geldend is, spreekt niet vanzelf.

Ik ga toch een beetje de partypooper zijn...

Ik lees reacties waarbij mensen aangeven heel blij te zijn met dit nieuws, dat wonderen nog bestaan, vol ongeloof lezen, enz. Helaas moet ik iedereen er even op wijzen dat er geciteerd wordt uit een presentatie van het Ministerie (zie de Startpost voor de link naar de presentatie). Deze presentatie is gegeven tijdens de jaarlijkse Praktijkdag Vuurwerk die door het Ministerie wordt georganiseerd voor vergunningverleners en toezichthouders van Provincies, Omgevingsdiensten en ILT. Soms worden ook Importeurs voor uitgenodigd.

Het is dus geen officiële bekendmaking, wetsbesluit, zelfs geen persbericht ofzo. Niets van dit alles is dus officieel besloten, vastgelegd in wet- of regelgeving of officieel gecommuniceerd. Het zijn onderwerpen geweest die besproken zijn tijdens deze presentatie waarbij verschillende mogelijke oplossingen aan de orde zijn gekomen.

Juich dus niet te vroeg! Ook vragen stellen of aannames doen heeft op dit moment weinig tot geen zin totdat er officieel meer bekend wordt. Je maakt anders alleen maar jezelf en/of ander blij met een dooie mus.

goed dat je dat even aangeeft gizmo75
alles staat voor mijn gevoel een beetje op de kop .
want aan de ene kant is er een schreeuw om een totaal verbod .
Om dan weer aan de andere kant de regels te gaan versoepelen !?
Al met al lijkt het ene niet met het andere stroken :bonk:

Als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.
Precies wat Gizmo75 hierboven zegt. Even afwachten.

opzich super nieuws, want dat zou betekenen dat in nederland 0,5gr flash en 1gr slow flash knallers is toegestaan.
ook matjes met max 25gr flash
pijlen met max 75gr
knalpijlen met max 5gr flash (of 2gr weet ik niet zeker meer)
fonteinen met 250gr
flash knalblokjes met max 5gr flash (of 2gr want ook dat weet ik zo 123 niet meer)

MAAR ik moet het allemaal nog maar zien....................................

Zo snel ze iets kunnen aannemen, zo snel ze iets weer kunnen (laten) terugdraaien.

We moeten nog maar zien of verschillende partijen met meer lawaai, veroorzaakt door dit soort producten genoegen zullen nemen.

Dank! Dan heb je er toch weinig aan dat je uit alle landen van de EU kan importeren.. Behalve België dan😀

Het is algemeen bekend dat Nederland een vuurwerkland is. Die andere EU landen zullen daar heus wel op inspelen door hun producten van een NL gebruikersinstructie te voorzien. Zo'n extra instructie in de Nederlandse taal is het minste probleem.

goed dat je dat even aangeeft gizmo75
alles staat voor mijn gevoel een beetje op de kop .
want aan de ene kant is er een schreeuw om een totaal verbod .
Om dan weer aan de andere kant de regels te gaan versoepelen !?
Al met al lijkt het ene niet met het andere stroken :bonk:

Nou ja, wat ik positief vind om te zien is dat de "schreeuw-politiek" zieltjes probeert te winnen met anti-campagnes en anti-uitspraken geholpen door de media. Ik heb al vaker gezegd dat dit allemaal show is. Tegelijkertijd zie je door dit soort presentaties dat er wel degelijk naar voren wordt gekeken en wordt gewerkt aan een nieuwe vuurwerktoekomst voor de gewone burger. Dat is immers ook de huidige en nabije wetgeving. Daarbij is het Europese streven om zoveel mogelijk als 1 Europa op te treden en dus wordt er geprobeerd om samen tot centrale wet- en regelgeving te komen. Die weg is jaren geleden al ingeslagen en kost veel tijd. Maar langzaam maar zeker komt er resultaat. Het is niet voor niks dat in BE de huidige knallers grotendeels zullen verdwijnen.

Ik heb al vaker gezegd dat er achter de schermen door tal van organisaties en personen op allerlei niveaus keihard voor onze traditie wordt geknokt. Dat je dit niet altijd hoort en ziet betekent niet dat het niet gebeurd. Ook hier op het forum klagen sommige liefhebbers regelmatig dat ze niks merken van het pro-kamp. Maar je kunt wel schreeuwen, veel beter is om effectief te werk te gaan. Daar hoort een spreekwoord bij, iets met blaffende honden ofzo... :wink:

Laatst bewerkt:
Nou ja, wat ik positief vind om te zien is dat de "schreeuw-politiek" zieltjes probeert te winnen met anti-campagnes en anti-uitspraken geholpen door de media. Ik heb al vaker gezegd dat dit allemaal show is. Tegelijkertijd zie je door dit soort presentaties dat er wel degelijk naar voren wordt gekeken en wordt gewerkt aan een nieuwe vuurwerktoekomst voor de gewone burger. Dat is immers ook de huidige en nabije wetgeving. Daarbij is het Europese streven om zoveel mogelijk als 1 Europa op te treden en dus wordt er geprobeerd om samen tot centrale wet- en regelgeving te komen. Die weg is jaren geleden al ingeslagen en kost veel tijd. Maar langzaam maar zeker komt er resultaat. Het is niet voor niks dat in BE de huidige knallers grotendeels zullen verdwijnen.

Ik heb al vaker gezegd dat er achter de schermen door tal van organisaties en personen op allerlei niveaus keihard voor onze traditie wordt geknokt. Dat je dit niet altijd hoort en ziet betekent niet dat het niet gebeurd. Ook hier op het forum klagen sommige liefhebbers regelmatig dat ze niks merken van het pro-kamp. Maar je kunt wel schreeuwen, veel beter is om effectief te werk te gaan. Daar hoort een spreekwoord bij, iets met blaffende honden ofzo... :wink:

ja ik snap wat je bedoelt .
maar zoiets als wat ik gisteravond heb gehoord doet wel even zeer .
En dan op dat moment zie je soms door de bomen het bos niet meer .

Geen slecht ontwikkelingen, ook die laatse zin lijkt erop dat we straks toch heel misschien kleine matten en kleine flash knallers krijgen? Zou mooi. Compound fireworks lijkt me ook interrresant. Alleen wat is het verschil tussen een 4x25 shots compound of 100shots blokje (zelfde kruitinhoud), als er nog steeds een vertraging is schiet het niet op in mijn ogen. Ja misschien wel veiliger voor ivm niet doorlonten.

Categorie 2 (F2) geldt als volgt:

Knallers:
- max. 0,5 gram perchloraat/metaal flashcompositie of 1 gram nitraat/metaal flashcompositie
- max. 6 gram zwart buskruit compositie
- Andere composities mogen, mits deze niet meer dan 0,5 gram bevatten. Geen chloraten als oxidator.
- Wrijvingsontsteker of timefuse lont is toegestaan bij buskruitknallers, niet bij flashknallers. Dit geldt ook voor categorie 3 knallers.

In de RACT voor Nederland mag er alleen maximaal 2,5 gram zwart buskruit in een knaller zitten. Daarbij worden er doorgaans erg slechte kwaliteit knallers geïmporteerd waardoor dit niet leuk knalt.

Matten van knallers:
- Maximaal 25 gram totaal aan flashknallers (met 0,5 gram per knaller),
- Maximaal 100 gram totaal aan buskruitknallers (dat mag dus maximaal 6 gram per knaller zijn).
In de RACT staat nu dat alleen buskruitmatten mogen uit categorie 2 en 3 (1000 gram) met maximaal 0,5 gram buskruit per knaller.

Singleshots (enkelschotsbuizen)
- Maximaal 25 gram pyrotecnische SAS
- Daarvan maximaal 2 gram perchl/metaal of 4 gram nitraat/metaalhoudende flashcompositie als burst of knallading
- Daarvan maximaal 10 gram zwart buskruit als burst of knallading.
In Nederland mag volgens de RACT 25 gram met alleen burst en géén knallading.

Potten / cakes ('combinatie van enkelshotsbuizen')
- 500 gram maximaal aan kruitgewicht

Potten / cakes ('combinatie van fonteinen, romeinse kaarsen, etc.':
- 600 gram. Momenteel in de RACT is dit 200 gram.

Fonteinen:
- Maximaal 250 gram, 20 gram fluitcompositie is toegestaan.
In de RACT mag momenteel maar maximaal 100 gram.

Vuurpijlen:
- Maximaal 75 gram
Daarvan 2 gram perchl/metaal of 4 gram nitraat/metaal of 10 gram buskruit compositie als burst of knallading.

In Nederland (volgens RACT) mag er maximaal 40 gram in een vuurpijl en géén knallading.

Verder zijn de regels voor divers grondvuurwerk in de RACT nog strenger dan deze worden gesteld in de EU normen. Ik weet ze even niet uit mijn hoofd.

Laatst bewerkt:
Ik ga toch een beetje de partypooper zijn...

Ik lees reacties waarbij mensen aangeven heel blij te zijn met dit nieuws, dat wonderen nog bestaan, vol ongeloof lezen, enz. Helaas moet ik iedereen er even op wijzen dat er geciteerd wordt uit een presentatie van het Ministerie (zie de Startpost voor de link naar de presentatie). Deze presentatie is gegeven tijdens de jaarlijkse Praktijkdag Vuurwerk die door het Ministerie wordt georganiseerd voor vergunningverleners en toezichthouders van Provincies, Omgevingsdiensten en ILT. Soms worden ook Importeurs voor uitgenodigd.

Het is dus geen officiële bekendmaking, wetsbesluit, zelfs geen persbericht ofzo. Niets van dit alles is dus officieel besloten, vastgelegd in wet- of regelgeving of officieel gecommuniceerd. Het zijn onderwerpen geweest die besproken zijn tijdens deze presentatie waarbij verschillende mogelijke oplossingen aan de orde zijn gekomen.

Juich dus niet te vroeg! Ook vragen stellen of aannames doen heeft op dit moment weinig tot geen zin totdat er officieel meer bekend wordt. Je maakt anders alleen maar jezelf en/of ander blij met een dooie mus.

Goed dat je dit post inderdaad. Het zijn nog geen concrete plannen maar overwegingen. Pas na politieke debatten en na goedkeuring van de Eerste Kamer worden besluiten definitief, inderdaad.

Het zal worden gewijzigd:

https://www.internetconsultatie.nl/vuurwerkbesluit

Althans, de consultatieperiode loopt.

De voorgestelde wijzigingen hebben effect op een aantal doelgroepen. Zo zijn
particulieren die aan het eind van het jaar vuurwerk in het buitenland kopen voortaan
uitdrukkelijker dan voorheen uitgesloten van melding hiervan, mits dit niet meer is dan
25 kg en er geen sprake is van een bedrijfsmatige handeling. Daarbij geldt echter nog
steeds dat het in het buitenland gekochte vuurwerk moet voldoen aan de regels van het
Vuurwerkbesluit.

Dat kan.
Mits er een Nederland gebruiksaanwijzing op staat.
En het opdoen aan alle gledendeel richtlijnen.

Gr
Marchel

Een gebruiksaanwijzing is voldoende, deze hoeft niet perse in het Nederlands geschreven te zijn:

5 In afwijking van het vierde lid worden de aanduiding en de gegevens, bedoeld in het eerste en tweede lid, op consumentenvuurwerk dat aan de consument zal worden aangeboden in een andere lidstaat van de Europese Unie gesteld in de officiële taal of talen van het desbetreffende land.

Bron: vuurwerkbesluit

vraag me toch af hoe hiermee omgegaan wordt. zou een + zijn als men natuurlijk in belgie op 15 dec vuurwerk kan kopen. Wat betekend dit? Oom agent die massaal vanaf 15 dec gaat controleren op toch illegaal vuurwerk wat is aangeschaft naast de legale potten. Wordt de toezicht op 15 dec helemaal opgeschort omdat het gewoon weg toch niet meer te checken valt.

Het is natuurlijk lastig als leek om te weten wat er nou wel en niet mag als je in belgie in de winkel staat waar het legale en illegale naast elkaar in de winkels ligt.

Mag ik dan ook gewoon een knalcake kopen in België die voldoet aan alle CE eisen terwijl die cake in Nederland zou worden afgekeurd ivm te hoge dB?

Mag ik dan ook gewoon een knalcake kopen in België die voldoet aan alle CE eisen terwijl die cake in Nederland zou worden afgekeurd ivm te hoge dB?

Uit het buitenland geïmporteerd consumentenvuurwerk dient nog steeds te voldoen aan de in het RACT en het vuurwerkbesluit gestelde eisen.

De wijzigingen die er aan komen gaan in op 1 Januari.

Consumentenuurwerk uit het buitenland importeren mocht al langer. Het is enkel de meldingsvrije periode die straks verlengd wordt.

Voor shows ook geen bruto gewicht opgeven maar totaal nem opgeven. Ik heb wel een gelezen dat dit ook een hoop gezeik wegneemt ........

Back
Bovenaan