Compound in 2017, geen meldingsplicht tussen 15 dec. en 1 jan. voor <25 kg, etc.

Wat valt dan precies onder consumentenvuurwerk? Moet er bijv niet altijd een Nederlandse gebruiksaanwijzing op zitten?

Ik ben vol lof over de aanzet van deze ontwikkeling! Maar zoals gizmo75 als zei, is dat de wet hiervoor aangepast moet worden middels 2e kamer debatten en daarbij moet bij een stemming een meerderheid worden gehaald. Dan moet dit nog eens bekeken worden in de 1e kamer! Dus in ben benieuwd in welke vorm dit enig resultaat gaat geven!

Ik ben vol lof over de aanzet van deze ontwikkeling! Maar zoals gizmo75 als zei, is dat de wet hiervoor aangepast moet worden middels 2e kamer debatten en daarbij moet bij een stemming een meerderheid worden gehaald. Dan moet dit nog eens bekeken worden in de 1e kamer! Dus in ben benieuwd in welke vorm dit enig resultaat gaat geven!

Dat kunnen ze heel snel doen hoor, dat hadden ze toen ook met het verkorte van afsteektijden in een mum van tijd beslist.

opzich super nieuws, want dat zou betekenen dat in nederland 0,5gr flash en 1gr slow flash knallers is toegestaan.
ook matjes met max 25gr flash
pijlen met max 75gr
knalpijlen met max 5gr flash (of 2gr weet ik niet zeker meer)
fonteinen met 250gr
flash knalblokjes met max 5gr flash (of 2gr want ook dat weet ik zo 123 niet meer)

MAAR ik moet het allemaal nog maar zien....................................

opzich super nieuws, want dat zou betekenen dat in nederland 0,5gr flash en 1gr slow flash knallers is toegestaan.
ook matjes met max 25gr flash
pijlen met max 75gr
knalpijlen met max 5gr flash (of 2gr weet ik niet zeker meer)
fonteinen met 250gr
flash knalblokjes met max 5gr flash (of 2gr want ook dat weet ik zo 123 niet meer)

MAAR ik moet het allemaal nog maar zien....................................

De knal pijlen en blokjes boven 2gr per tube/pijl vallen in cat 3

Als ik t goed lees betekent dit dat je vanaf 15 december vuurwerk vrij mag vervoeren door Nederland, zou mooi zijn als je het dan ook gewoon kan kopen :D

Eindelijk eens iets positiefs rond vuurwerk :D

Wat er ook van zij, de Ract blijft gewoon van kracht dus ondanks dat je niets hoeft te melden, mag je nog niet per definitie al het vuurwerk uit België of welk land dan ook in Nederland invoeren. Deze regels gelden nu ook al, behoudens de meldplicht/uitzondering die mogelijk zal gaan gelden. In mijn ogen niets spannends dus, louter een duidelijke opname van deze regel in het Vuurwerkbesluit.

Dus, als ik het goed begrijp mogen wij vanaf 15 december gewoon lekker naar België gaan en voor 25 kilo vuurwerk kopen zonder dat dit dan verboden is en zijn we dus ook niet meer gebonden aan de laatste 3 dagen van het jaar? Dat zal dan wel een klap voor de NL verkooppunten zijn. Mogen zij dan niet ook al vanaf de 15e verkopen dan? Want anders is het concurrentievervalsing.

volgens mij dan wel alleen vuurwerk, wat hier in Nederland zelf ook te koop is. kan me niet voorstellen dat het legaal wordt om rollen en nitraten etc uit Belgie even te halen aangezien dat flash bevat en hier gewoon verboden is en blijft.

ER moet een verplichte vertraging tussen twee elementen uit een compoundbox zitten van 2 seconden dacht ik? Of misschien nog meer, maar dat weet ik niet zeker.
greetzz

Hoe bedoel je verplichte vertraging?

Bij compound boxen moet er indd een verplichte vertraging tussen de cakes in. van circa 2 seconden dacht ik. Misschien kan iemand dit beamen met een bron vermelding? Kan me niet herinneren waar ik het gelezen heb

volgens mij dan wel alleen vuurwerk, wat hier in Nederland zelf ook te koop is. kan me niet voorstellen dat het legaal wordt om rollen en nitraten etc uit Belgie even te halen aangezien dat flash bevat en hier gewoon verboden is en blijft.

Juist, dat klopt. De Ract verbiedt nog steeds vuurwerk dat niet aan die regels voldoet. Dus nog steeds geen flash bangers of rollen. Maar nu mag je ook al siervuurwerk uit Belgie halen (behoudens de meldplicht). Dus eigenlijk is de wijziging van het Vuurwerkbesluit meer bedoeld om dit ook aan de consument duidelijk te maken en een regel die al lang geldt, weliswaar ongeschreven, om die nu wel geschreven in het Vuurwerkbesluit op te nemen.

Back
Bovenaan