Met die Harmonisatie van de Vuurwerkregels binnen de Benelux zouden ze eigenlijk ook rekening moeten houden met de geldende regels in Duitsland die op sommige punten nu ruimer zijn dan in Nederland. Te denken valt dan aan de 6 grams BP knallers en de 250 grams vulkanen die ze daar hebben.
Ik denk zelf dat het, het slimste is om in principe alles uit cat 2 toe te staan binnen de Benelux en Duitsland. Ook de max 0,5 grams flashknallers en 25 grams flashmatjes, maar ik ben realistisch en weet dat, dat het hem waarschijnlijk niet wordt, zowel in Nederland als Duitsland. De max 6 grams BP knallers zou al een grote verbetering zijn en 250 grams vulkanen moet ook gewoon kunnen. De 75 grams pijlen die in cat 2 in principe mogen wordt nog een interessante sinds Duitsland slechts 20 grams pijlen toestaat, Nederland 40 gram en België en luxemburg 75 gram toestaan.
Vergeet ook niet dat Nederland nu een aantal cat 3 producten toestaat zoals de 2 inch singleshots en BP matten tot 1000 gram. Deze producten zijn alleen maar in Nederland toegestaan sinds de bekende 2 inch singleshots van Diamond in duitsland na juli 2017 niet meer verkocht mogen worden daar.
Als men tot harmonisatie gaat met de geldende vuurwerkregels kan dat dus een probleem geven, maar ik ben in ieder geval positief over het voornemen om met andere landen over de vuurwerkregels te gaan praten, want dat is de enigste manier om de excessen tot een halt toe te roepen. Een vuurwerkverbod zoals sommige mensen zonder na te denken roepen gaat niet werken en dat weet de overheid gelukkig. De vraag naar Vuurwerk in Nederland is gewoon groot, en men zal hun vuurwerk dan gewoon in België en Duitsland gaan halen.
Zeer mee eens inderdaad. Het blijft mij een raadsel waarom er voornamelijk in Nederland zo krampachtig wordt gedaan over categorie F2 vuurwerk zoals 250 grams fonteinen (NL), buskruitknallers / matten (NL), flash knallers / matten (probleem in NL maar ook DE) vuurpijlen (idem NL / DE) en nog een aantal andere artikelen zoals grondvuurwerk uit categorie 2 (NL).
Dat sommige landen bepaalde artikelen uit categorie F3 deels of helemaal niet toegankelijk maken voor "Jan met de Pet" (vanzelfsprekend ook categorie F4) kan ik me nog wel voorstellen. Maar waarom er in voornamelijk Nederland een soort van vasthoudende krampachtigheid bestaat over de "nieuwe" ontwikkelingen snap ik niet.
Ik las ergens dat de RACT is bedacht om maar aan het jarenlange beleid uit en vóór de oude RNEV (Regeling Nadere Eisen aan consumenten Vuurwerk) 2002 en 2004 vast te houden
Dat is dus in beginsel het technische vuurwerkbeleid wat in de jaren '80-'90 gold, met als uitzondering dat er 2 gram (of 4 gram slow-) flash als burst is toegestaan (ging in per 1998) en consumentencakes dan 500 gram bruto kruit mogen bevatten (ging in per 2006) in plaats van de eerdere 100gram (<1993) en (na 1993) 200 gram.
Niet te vergeten dat zuivere knallading in NL luchtvuurwerk niet eens is toegestaan (vindt zijn grondslag in de jaren '80 -'90) , terwijl dat vanuit de CE-eisen wel mag.
Wat betreft de vuurpijlen: het lijkt mij zinvol als zowel Duitsland als Nederland zich conformeren aan België / Luxemburg en de Scandinavische landen. Sinds een paar jaar is dat bij Denemarken en Zweden van 400 gram NEM naar 75 gram NEM gegaan. In Noorwegen zijn vuurpijlen voor de consument sinds een paar jaar verboden maar daar hebben ze goede singleshots.
In de Scandinavische landen zijn zelfs cakes uit categorie F3 toegestaan (1000 gram / 40 gr per shot en max. 2 inch).
Bovendien is het tekenend voor de Nederlandse situatie dat bij ons recentelijk Romeinse kaarsen uit categorie F2 zijn verboden (die vallen nu in NL zelfs onder "professioneel vuurwerk", ook qua opslag

), terwijl in alle omringende landen (inclusief Groot Brittanië, Scandinavië, Frankrijk, Spanje en Italië) romeinse kaarsen uit F2 (en soms F3) zijn toegestaan...