Compound in 2017, geen meldingsplicht tussen 15 dec. en 1 jan. voor <25 kg, etc.

Maar hoe weten zij verder of een knalcake te hard gaat? De Piromax Titanium Salute is gewoon een 25 shots categorie 2 knalcake, met een kaliber van 20mm. Verder is staat alles wat er op hoort te staan netjes op het label. Buiten dat is het ook een erg compacte cake dus zo op het oog is er niks interessants aan. Dus die kan je dan gewoon prima meenemen uit Belgie!

Uit het buitenland geïmporteerd consumentenvuurwerk dient nog steeds te voldoen aan de in het RACT en het vuurwerkbesluit gestelde eisen.

Consumentenuurwerk uit het buitenland importeren mocht al langer. Het is enkel de meldingsvrije periode die straks verlengd wordt.

Volgens mij heb je het verkeerd. Het is namelijk zo dat er straks helemaal geen meldingsplicht komt voor particulieren. Dat is anders dan de periode dat verlengd zou worden. Toch even goed lezen. :)

Volgens mij heb je het verkeerd. Het is namelijk zo dat er straks helemaal geen meldingsplicht komt voor particulieren. Dat is anders dan de periode dat verlengd zou worden. Toch even goed lezen. :)

Ik lees prima.

Op dit moment hoeft men de laatste drie dagen van het jaar geen melding te maken van het over de grens brengen van consumentenvuurwerk. Die periode wordt vanaf 2017 verlengd, men hoeft dan van 15 december tot 31 december geen melding te maken van het over de grens brengen van consumentenvuurwerk.

Wil men buiten die periode consumentenvuurwerk over de grens brengen, dan kan dat ook maar dient men een melding te maken volgens de in het besluit vervoer gevaarlijke stoffen gestelde eisen.

Ik lees prima.

Op dit moment hoeft men de laatste drie dagen van het jaar geen melding te maken van het over de grens brengen van consumentenvuurwerk. Die periode wordt vanaf 2017 verlengd, men hoeft dan van 15 december tot 31 december geen melding te maken van het over de grens brengen van consumentenvuurwerk.

Wil men buiten die periode vuurwerk over de grens brengen, dan kan dat ook maar dient men een melding te maken volgens de in het besluit vervoer gevaarlijke stoffen gestelde eisen.

plus de winkels in nederland verkopen 2 weken lang vuurwerk ipv 3 dagen :D

Is het niet zo dat je alleen op de laatste drie dagen vuurwerk op de openbare weg voorhanden mag hebben? Leuk en aardig dat je het langer mag importeren, maar als je het niet bij je mag hebben tot de 29e heb je er alsnog weinig aan. Of wordt dit ook veranderd (excuses als dat ergens heel duidelijk staat, heb geen tijd om alles aandachtig door te lezen)?

Ik zie wel in welke vorm dit gaat terugkomen volgend jaar en wat dit gaat betekenen voor ons als consument! Wat compound vuurwerk betreft zullen we het dit jaar op uiterst legale wijze met deze dingen moeten doen! :p

Dus als ik het goed begrijp mag je na 2017 bijvoorbeeld een cake bij Zena in Baarle na 15 decmeber kopen die ook in NL te krijgen is zonder een melding te maken.

Met die Harmonisatie van de Vuurwerkregels binnen de Benelux zouden ze eigenlijk ook rekening moeten houden met de geldende regels in Duitsland die op sommige punten nu ruimer zijn dan in Nederland. Te denken valt dan aan de 6 grams BP knallers en de 250 grams vulkanen die ze daar hebben.

Ik denk zelf dat het, het slimste is om in principe alles uit cat 2 toe te staan binnen de Benelux en Duitsland. Ook de max 0,5 grams flashknallers en 25 grams flashmatjes, maar ik ben realistisch en weet dat, dat het hem waarschijnlijk niet wordt, zowel in Nederland als Duitsland. De max 6 grams BP knallers zou al een grote verbetering zijn en 250 grams vulkanen moet ook gewoon kunnen. De 75 grams pijlen die in cat 2 in principe mogen wordt nog een interessante sinds Duitsland slechts 20 grams pijlen toestaat, Nederland 40 gram en België en luxemburg 75 gram toestaan.

Vergeet ook niet dat Nederland nu een aantal cat 3 producten toestaat zoals de 2 inch singleshots en BP matten tot 1000 gram. Deze producten zijn alleen maar in Nederland toegestaan sinds de bekende 2 inch singleshots van Diamond in duitsland na juli 2017 niet meer verkocht mogen worden daar.

Als men tot harmonisatie gaat met de geldende vuurwerkregels kan dat dus een probleem geven, maar ik ben in ieder geval positief over het voornemen om met andere landen over de vuurwerkregels te gaan praten, want dat is de enigste manier om de excessen tot een halt toe te roepen. Een vuurwerkverbod zoals sommige mensen zonder na te denken roepen gaat niet werken en dat weet de overheid gelukkig. De vraag naar Vuurwerk in Nederland is gewoon groot, en men zal hun vuurwerk dan gewoon in belgië en Duitsland gaan halen.

mits deze voldoet aan de ce een een NL beschrijving heeft...

Zoals ik in post #55 reeds schreef:

Een gebruiksaanwijzing is voldoende, deze hoeft niet perse in het Nederlands geschreven te zijn:

5 In afwijking van het vierde lid worden de aanduiding en de gegevens, bedoeld in het eerste en tweede lid, op consumentenvuurwerk dat aan de consument zal worden aangeboden in een andere lidstaat van de Europese Unie gesteld in de officiële taal of talen van het desbetreffende land.

Bron: vuurwerkbesluit

Met die Harmonisatie van de Vuurwerkregels binnen de Benelux zouden ze eigenlijk ook rekening moeten houden met de geldende regels in Duitsland die op sommige punten nu ruimer zijn dan in Nederland. Te denken valt dan aan de 6 grams BP knallers en de 250 grams vulkanen die ze daar hebben.

Ik denk zelf dat het, het slimste is om in principe alles uit cat 2 toe te staan binnen de Benelux en Duitsland. Ook de max 0,5 grams flashknallers en 25 grams flashmatjes, maar ik ben realistisch en weet dat, dat het hem waarschijnlijk niet wordt, zowel in Nederland als Duitsland. De max 6 grams BP knallers zou al een grote verbetering zijn en 250 grams vulkanen moet ook gewoon kunnen. De 75 grams pijlen die in cat 2 in principe mogen wordt nog een interessante sinds Duitsland slechts 20 grams pijlen toestaat, Nederland 40 gram en België en luxemburg 75 gram toestaan.

Vergeet ook niet dat Nederland nu een aantal cat 3 producten toestaat zoals de 2 inch singleshots en BP matten tot 1000 gram. Deze producten zijn alleen maar in Nederland toegestaan sinds de bekende 2 inch singleshots van Diamond in duitsland na juli 2017 niet meer verkocht mogen worden daar.

Als men tot harmonisatie gaat met de geldende vuurwerkregels kan dat dus een probleem geven, maar ik ben in ieder geval positief over het voornemen om met andere landen over de vuurwerkregels te gaan praten, want dat is de enigste manier om de excessen tot een halt toe te roepen. Een vuurwerkverbod zoals sommige mensen zonder na te denken roepen gaat niet werken en dat weet de overheid gelukkig. De vraag naar Vuurwerk in Nederland is gewoon groot, en men zal hun vuurwerk dan gewoon in België en Duitsland gaan halen.

Zeer mee eens inderdaad. Het blijft mij een raadsel waarom er voornamelijk in Nederland zo krampachtig wordt gedaan over categorie F2 vuurwerk zoals 250 grams fonteinen (NL), buskruitknallers / matten (NL), flash knallers / matten (probleem in NL maar ook DE) vuurpijlen (idem NL / DE) en nog een aantal andere artikelen zoals grondvuurwerk uit categorie 2 (NL).

Dat sommige landen bepaalde artikelen uit categorie F3 deels of helemaal niet toegankelijk maken voor "Jan met de Pet" (vanzelfsprekend ook categorie F4) kan ik me nog wel voorstellen. Maar waarom er in voornamelijk Nederland een soort van vasthoudende krampachtigheid bestaat over de "nieuwe" ontwikkelingen snap ik niet.

Ik las ergens dat de RACT is bedacht om maar aan het jarenlange beleid uit en vóór de oude RNEV (Regeling Nadere Eisen aan consumenten Vuurwerk) 2002 en 2004 vast te houden :bonk:
Dat is dus in beginsel het technische vuurwerkbeleid wat in de jaren '80-'90 gold, met als uitzondering dat er 2 gram (of 4 gram slow-) flash als burst is toegestaan (ging in per 1998) en consumentencakes dan 500 gram bruto kruit mogen bevatten (ging in per 2006) in plaats van de eerdere 100gram (<1993) en (na 1993) 200 gram.
Niet te vergeten dat zuivere knallading in NL luchtvuurwerk niet eens is toegestaan (vindt zijn grondslag in de jaren '80 -'90) , terwijl dat vanuit de CE-eisen wel mag.

Wat betreft de vuurpijlen: het lijkt mij zinvol als zowel Duitsland als Nederland zich conformeren aan België / Luxemburg en de Scandinavische landen. Sinds een paar jaar is dat bij Denemarken en Zweden van 400 gram NEM naar 75 gram NEM gegaan. In Noorwegen zijn vuurpijlen voor de consument sinds een paar jaar verboden maar daar hebben ze goede singleshots.
In de Scandinavische landen zijn zelfs cakes uit categorie F3 toegestaan (1000 gram / 40 gr per shot en max. 2 inch).

Bovendien is het tekenend voor de Nederlandse situatie dat bij ons recentelijk Romeinse kaarsen uit categorie F2 zijn verboden (die vallen nu in NL zelfs onder "professioneel vuurwerk", ook qua opslag:bonk:), terwijl in alle omringende landen (inclusief Groot Brittanië, Scandinavië, Frankrijk, Spanje en Italië) romeinse kaarsen uit F2 (en soms F3) zijn toegestaan...

Laatst bewerkt:
En die "o-zo-gevaarlijke" Romeinse kaarsen en babypijltjes (jawel, sinds kort "professioneel vuurwerk", ook qua opslag in Nederland, maar in de omringende landen liggen ze tussen de sla) worden nu door een grote Nederlandse importeur die een prominente rol speelt in de BPN gewoon aan de Duitse consumenten verkocht.:bonk:
Dit valt toch niet te rijmen? M.i. een vrij kansloze zet om Romeinse kaarsen in Nederland te verbieden.

Ja maar in die landen zijn er relatief gezien minder incidenten met romeinse kaarsen. Vooral in nederland zijn er gewoon veel oogletsel geweest door dit soort vuurwerk helaas

Ja maar in die landen zijn er relatief gezien minder incidenten met romeinse kaarsen. Vooral in nederland zijn er gewoon veel oogletsel geweest door dit soort vuurwerk helaas

Dat is opzich wel zo, inderdaad. Gezien het laten afnemen van oogletsel (en het aandeel hierin als consumentenvuurwerkbranche) snap ik de motivatie achter dat verbod maar wanneer je het als principe bekijkt (professioneel hier, consumenten in de rest van de EU) voelt het toch anders.

Scherp verwoord DeejayTim en vuurwerkduiven. Het is ook zeker "bijzonder" te noemen. Maar vooral die club mensen rond Dr Faber, oogarts, heeft toch hier invloed op gehad... Zonder deze club was de discussie misschien veel 'rationeler' geweest. Nu voeren ze de discussie op emoties, en nep-feitjes mag je dan ook zomaar voorschotelen. Zo heeft ieder clubje zijn eigen feitenboekje...

Ik ben ook erg verbaasd dat er niet een meer elegante oplossing te bedenken was voor de baby-pijltjes en Romeinse kaarsen. Want om dit nu als 'professioneel vuurwerk' te bestempelen, is niet logisch. Maar dat is nu te laat.

ik ben trouwens erg benieuwd hoeveel gewonden er daadwerkelijk zijn gevallen door de babypijl en de romeinse kaars....iets in me zegt dat dit best wel eens mee kan vallen, al is elke gewonde er natuurlijk een te veel.
Zijn hier officiële rapportages over oid?

Back
Bovenaan