Goed document. Ik snap alleen het punt over het introduceren van een maximumgewicht kruit op Europees niveau niet zo. Het klopt dat de Pyrorichtlijn zelf geen limieten stelt, maar dat doen zgn. 'Nieuwe Aanpak'-richtlijnen zoals de Pyrorichtlijn over het algemeen niet echt. Het idee is dat de essentiële veiligheidseisen in de richtlijn juridisch worden bepaald en dat een normalisatie-instituut (vaak CEN) vervolgens in opdracht en in samenspraak met stakeholders geharmoniseerde normen vaststelt, die dan weer als het ware aan de richtlijn verbonden worden. In die normen staan de eisen voor bepaalde productgroepen dan gedetailleerd uitgewerkt. Als een product aan die normen voldoet, bestaat er een aanname dat het product ook aan de essentiële veiligheidseisen (het bindende juridische deel) voldoet. Formeel gezien
hoeft het niet, maar naar mijn weten zijn er niet veel bedrijven die bewust van de normen willen afwijken en de moeite willen nemen om te bewijzen dat hun artikel buiten de normen om toch voldoet aan de gestelde veiligheidseisen.
Die veiligheidseisen zijn met opzet vrij breed geformuleerd, omdat alle producten die onder de richtlijn vallen eraan moeten voldoen. Bij een richtlijn als de EMC-richtlijn 2014/30/EU gaat het bijvoorbeeld zelfs om iets van een kwart van een A4'tje, hoewel er tientallen bijbehorende lange normen zijn voor bepaalde producten, van tractors tot blenders. Bij de Pyrorichtlijn 2013/29/EU zijn de essentiële veiligheidseisen vergeleken daarmee nog vrij gedetailleerd.
In het geval van consumentenvuurwerk beschrijft de normencollectie EN 15947 met duizelingwekkende nauwkeurigheid kruitgewichten, testmethodes, veiligheidsafstanden, labelteksten, etc. Dat zijn eigenlijk de 'regels' op kruitgewicht die op EU-niveau bestaan, en ik heb niet de indruk dat die het probleem zijn als we het over illegaal vuurwerk hebben.
Op pagina 6 staat het volgende:
De Pyrorichtlijn stelt op dit moment echter geen maximum aan de lading kruit voor vuurwerk. Hierdoor is veel illegaal vuurwerk vergelijkbaar met munitie of nog zwaarder.
Ik denk dat 'het probleem' er eerder bij ligt dat consumenten op de een of andere manier goedgekeurd groot F3-spul of F4-spul in handen krijgen. Ik kan ernaast zitten, maar uit mijn hoofd stellen de normen voor F4 niet per se kruitlimieten, dus misschien dat men daarop doelt? Zo ja, dan vraag ik me af of pyrotechnici heel blij zouden zijn met nieuwe beperkingen in F4-regelgeving.
Verder denk ik qua CE-certificatie en de juistheid ervan dat men niet zo zo 1-2-3 alleen de Pyrorichtlijn kan aanpassen, aangezien de procedures daarvoor bij alle soortgelijke richtlijnen vrij uniform zijn en specifiek bij vuurwerk momenteel niet zo goed werken. Zonder enorme, EU-brede veranderingen in hoe producten voor CE beproefd en gecertificeerd worden lijkt het me dat je geen 'juistere' CE-markeringen zal krijgen. Je kan de essentiële veiligheidseisen en daarna dus de normen aanpassen, maar ook dat betekent niet dat je ineens 'juistere' CE-markeringen krijgt.