Code rood - Internetconsultatie permanent vuurwerkverbod

Ben doodziek van die stress dat dit wellicht het laatste jaar geweest is. Mede door de oorzaak dat moties oneindig kunnen worden ingediend, gaat het van zelf een keer raak zijn met een meerderheid VOOR een verbod, let op mijn woorden.

De allergrootste invloedrijke partijen zijn draaikont-partijen die zomaar de traditie de nek om kunnen draaien.

Ik overweeg voor het eerst sinds jaren een winterslaap hier op het forum tot er meer duidelijkheid is of we komend seizoen weer kunnen.

Ik ook hoor. Enige wat we kunnen hopen is dat het CDA bij hun standpunten blijft en tegen het verbod blijft stemmen. Duimen maar..

Blijf kalm mensen!!

Voor velen geldt dat het hen is ontgaan, of zelfs helemaal niet bekend is, maar eind november/begin december heeft de VVD, lees de grootste partij die deel uitmaakt van de coalitie en dus het Kabinet, een wetsvoorstel ingediend om de aanpak van het handelen in en afsteken van illegaal vuurwerk veel georganiseerder en strenger aan te gaan pakken.

Bij aanname van dat voorstel betekent dat meer middelen voor opsporing (lees miljoenen Euro's), zwaardere straffen voor afsteken, gevangenisstraf voor handel, enz. Daarnaast staat in het voorstel ook dat dan al het andere qua vuurwerk voorlopig zo blijft zoals afgelopen Oud & Nieuw, waarbij de Mines nog wel ter discussie staan. En om de twijfelaars en/of tegenstanders in de Politiek wat te pleasen gaat een deel van de boetebedragen naar maatschappelijke (vuurwerk gerelateerde) projecten.

Dit is een zwaarwegend tegenvoorstel op de eerdere Initiatiefwet van GL en PvdD voor een algeheel verbod en daarmee ook een heel sterk signaal dat het Kabinet en bijbehorende partijen op een totaal ander (positief) spoor zitten t.a.v. de Vuurwerktraditie.

Blijf kalm mensen!!

Voor velen geldt dat het hen is ontgaan, of zelfs helemaal niet bekend is, maar eind november/begin december heeft de VVD, lees de grootste partij die deel uitmaakt van de coalitie en dus het Kabinet, een wetsvoorstel ingediend om de aanpak van het handelen in en afsteken van illegaal vuurwerk veel georganiseerder en strenger aan te gaan pakken.

Bij aanname van dat voorstel betekent dat meer middelen voor opsporing (lees miljoenen Euro's), zwaardere straffen voor afsteken, gevangenisstraf voor handel, enz. Daarnaast staat in het voorstel ook dat dan al het andere qua vuurwerk voorlopig zo blijft zoals afgelopen Oud & Nieuw, waarbij de Mines nog wel ter discussie staan. En om de twijfelaars en/of tegenstanders in de Politiek wat te pleasen gaat een deel van de boetebedragen naar maatschappelijke (vuurwerk gerelateerde) projecten.

Dit is een zwaarwegend tegenvoorstel op de eerdere Initiatiefwet van GL en PvdD voor een algeheel verbod en daarmee ook een heel sterk signaal dat het Kabinet en bijbehorende partijen op een totaal ander (positief) spoor zitten t.a.v. de Vuurwerktraditie.

Bedankt voor je toelichting.

Kan weg……….

Bijlagen

• D2D89D60-2D32-465D-B4C9-1938DE4CC4BB.jpg
    D2D89D60-2D32-465D-B4C9-1938DE4CC4BB.jpg
    173,9 KB · Weergaven: 0
  • A5D51F9D-7890-4061-93AD-5D47890D7B64.jpg
    A5D51F9D-7890-4061-93AD-5D47890D7B64.jpg
    258,8 KB · Weergaven: 0
  • E94ACB49-5F00-4929-A253-F332313D6034.jpg
    E94ACB49-5F00-4929-A253-F332313D6034.jpg
    221,5 KB · Weergaven: 0
  • AFE74806-8FBF-4A47-B14E-77DEE4A58C96.jpg
    AFE74806-8FBF-4A47-B14E-77DEE4A58C96.jpg
    156,8 KB · Weergaven: 0
  • 5C0C123D-0D46-40BF-A8C2-72FB8E6E610F.jpg
    5C0C123D-0D46-40BF-A8C2-72FB8E6E610F.jpg
    221,8 KB · Weergaven: 0
  • EE56DCD7-AC45-4B3A-B874-A5A362611820.jpg
    EE56DCD7-AC45-4B3A-B874-A5A362611820.jpg
    244,2 KB · Weergaven: 0
  • 8B39FC59-97E5-4DC9-93BC-85193D09583B.jpg
    8B39FC59-97E5-4DC9-93BC-85193D09583B.jpg
    202,8 KB · Weergaven: 0
  • 5B0F65BD-0E80-4DC6-81F0-C8EA10188F37.jpg
    5B0F65BD-0E80-4DC6-81F0-C8EA10188F37.jpg
    250 KB · Weergaven: 0
  • 24006DE6-6E9B-4641-8268-373E0C369598.jpg
    24006DE6-6E9B-4641-8268-373E0C369598.jpg
    245,6 KB · Weergaven: 0
  • C8972BC4-FBAC-4FAD-994A-8725049DE035.jpg
    C8972BC4-FBAC-4FAD-994A-8725049DE035.jpg
    259,8 KB · Weergaven: 0
  • D8ECAB1E-3E59-46B6-B74D-A4A66A42E1BF.jpg
    D8ECAB1E-3E59-46B6-B74D-A4A66A42E1BF.jpg
    229,7 KB · Weergaven: 0
  • DAC5363F-FEA8-48B5-91E8-BB558C0457F9.jpg
    DAC5363F-FEA8-48B5-91E8-BB558C0457F9.jpg
    206,4 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Erg goed om te zien dat de VVD er zo instaat, de nota in grote lijnen gelezen en het zou zo door een freak hier geschreven kunnen zijn. Goede ontwikkeling, hopelijk kunnen ze CDA hierin meekrijgen.

Daar lijkt het niet op. Maar je kon weleens gelijk hebben. Mochten ze zo slim zijn dan verwacht ik op 31 december 18.00 uur in ieder geval de start van een goed georganiseerd landelijk vuurwerkprotest

Als ze het verbieden ga ik helemaal niet wachten tot dat tijdstip. Het is toch verboden, dan vind ik dat we net als die boeren aan de lopende band van ons moeten laten horen.

Goed document. Ik snap alleen het punt over het introduceren van een maximumgewicht kruit op Europees niveau niet zo. Het klopt dat de Pyrorichtlijn zelf geen limieten stelt, maar dat doen zgn. 'Nieuwe Aanpak'-richtlijnen zoals de Pyrorichtlijn over het algemeen niet echt. Het idee is dat de essentiële veiligheidseisen in de richtlijn juridisch worden bepaald en dat een normalisatie-instituut (vaak CEN) vervolgens in opdracht en in samenspraak met stakeholders geharmoniseerde normen vaststelt, die dan weer als het ware aan de richtlijn verbonden worden. In die normen staan de eisen voor bepaalde productgroepen dan gedetailleerd uitgewerkt. Als een product aan die normen voldoet, bestaat er een aanname dat het product ook aan de essentiële veiligheidseisen (het bindende juridische deel) voldoet. Formeel gezien hoeft het niet, maar naar mijn weten zijn er niet veel bedrijven die bewust van de normen willen afwijken en de moeite willen nemen om te bewijzen dat hun artikel buiten de normen om toch voldoet aan de gestelde veiligheidseisen.

Die veiligheidseisen zijn met opzet vrij breed geformuleerd, omdat alle producten die onder de richtlijn vallen eraan moeten voldoen. Bij een richtlijn als de EMC-richtlijn 2014/30/EU gaat het bijvoorbeeld zelfs om iets van een kwart van een A4'tje, hoewel er tientallen bijbehorende lange normen zijn voor bepaalde producten, van tractors tot blenders. Bij de Pyrorichtlijn 2013/29/EU zijn de essentiële veiligheidseisen vergeleken daarmee nog vrij gedetailleerd.

In het geval van consumentenvuurwerk beschrijft de normencollectie EN 15947 met duizelingwekkende nauwkeurigheid kruitgewichten, testmethodes, veiligheidsafstanden, labelteksten, etc. Dat zijn eigenlijk de 'regels' op kruitgewicht die op EU-niveau bestaan, en ik heb niet de indruk dat die het probleem zijn als we het over illegaal vuurwerk hebben.

Op pagina 6 staat het volgende:
De Pyrorichtlijn stelt op dit moment echter geen maximum aan de lading kruit voor vuurwerk. Hierdoor is veel illegaal vuurwerk vergelijkbaar met munitie of nog zwaarder.
Ik denk dat 'het probleem' er eerder bij ligt dat consumenten op de een of andere manier goedgekeurd groot F3-spul of F4-spul in handen krijgen. Ik kan ernaast zitten, maar uit mijn hoofd stellen de normen voor F4 niet per se kruitlimieten, dus misschien dat men daarop doelt? Zo ja, dan vraag ik me af of pyrotechnici heel blij zouden zijn met nieuwe beperkingen in F4-regelgeving.

Verder denk ik qua CE-certificatie en de juistheid ervan dat men niet zo zo 1-2-3 alleen de Pyrorichtlijn kan aanpassen, aangezien de procedures daarvoor bij alle soortgelijke richtlijnen vrij uniform zijn en specifiek bij vuurwerk momenteel niet zo goed werken. Zonder enorme, EU-brede veranderingen in hoe producten voor CE beproefd en gecertificeerd worden lijkt het me dat je geen 'juistere' CE-markeringen zal krijgen. Je kan de essentiële veiligheidseisen en daarna dus de normen aanpassen, maar ook dat betekent niet dat je ineens 'juistere' CE-markeringen krijgt.

Laatst bewerkt:
Maar wil nederland dit op europees niveau afdwingen/voor elkaar krijgen? Knallers zullen we toch never nooit meer terug krijgen en door deze regels krijg ik straks een mega straf als ik een funke snipperrotje afsteek.

Blijf kalm mensen!!

Ik denk dat er vanuit de branche geen beter tegenvoorstel te halen is dan dit.

Maar...

Het probleem tijdens de zogenaamde corona-vuurwerkverboden was de illegale handel van F3 / F4 en de handel uit andere buurlanden van F2.

Dat weet de politiek ook zeer goed.

De corona-vuurwerkverboden hadden niets te maken met onze gezondheid, maar wel met de politieke agenda om deze traditie te nekken.

Door nu heel hard in te zetten en miljoenen te investeren in het bestrijden van de zwarte markt, is het daarna appeltje-eitje om het normale Nederlandse consumentenvuurwerk te verbieden en een echt totaalverbod in te voeren.

En dan klapt de val dicht.

Want nu roepen alle liefhebbers in koor dat het niet te handhaven is en ze toch gaan afsteken bij een totaalverbod, maar dat zal niet zo zijn wanneer de overheid als een gek gaat inzetten op de zwarte markt.

Jullie kunnen als branche niet anders dan meegaan in het plan, maar het is een zeer uitgekookt iets wat ze nu aan het doen zijn.

Ze wiegen jullie in slaap om later door te pakken.
Maargoed, ik ben niet meteen een positivo.

Maar...

Het probleem tijdens de zogenaamde corona-vuurwerkverboden was de illegale handel van F3 / F4 en de handel uit andere buurlanden van F2.

De corona-vuurwerkverboden hadden niets te maken met onze gezondheid, maar wel met de politieke agenda om deze traditie te nekken.

Door nu heel hard in te zetten en miljoenen te investeren in het bestrijden van de zwarte markt, is het daarna appeltje-eitje om het normale Nederlandse consumentenvuurwerk te verbieden en een echt totaalverbod in te voeren.

Want nu roepen alle liefhebbers in koor dat het niet te handhaven is en ze toch gaan afsteken bij een totaalverbod, maar dat zal niet zo zijn wanneer de overheid als een gek gaat inzetten op de zwarte markt.

Jullie kunnen als branche niet anders dan meegaan in het plan, maar het is een zeer uitgekookt iets wat ze nu aan het doen zijn.

Nou ja gaat meer richting van een wappie eerlijk gezegd.

Blijf kalm mensen!!

Dankjewel voor de toelichting! Wat zijn de vervolgstappen voor deze initiatief nota? Is er bijvoorbeeld al bekend wanneer deze besproken wordt?

Maar...

NAh..dat zal allemaal wel meevallen, vergelijk het maar met drugs... gebruik (en daardoor handel) is er echt niet minder om..

Maar...

Als jou redenatie klopt zouden GL en PvdD dus mee moeten gaan stemmen in dit voorstel. En dat zie ik niet gebeuren. Denk dat ze tegen gaan stemmen...

Als jou redenatie klopt zouden GL en PvdD dus mee moeten gaan stemmen in dit voorstel. En dat zie ik niet gebeuren. Denk dat ze tegen gaan stemmen...

Dat gaan ze sowieso niet doen hebben ze al gezegd, maar als alle partijen die tegen het wetsvoorstel van GL/PvdD zijn dan denk ik wel voor het wetsvoorstel van VVD

Dat gaan ze sowieso niet doen hebben ze al gezegd, maar als alle partijen die tegen het wetsvoorstel van GL/PvdD zijn dan denk ik wel voor het wetsvoorstel van VVD

En wellicht enkele partijen die voor een algeheel verbod zijn maar het niet als principekwestie zien en het belang van het voorstel van VVD inzien. Dan kan dit voorstel misschien een beste steun gaan krijgen.

Hier moet ik steeds aan terugdenken als het over verboden gaat, maar dan in de zin van plezier inkrimping dat elk jaar erger wordt .

Back
Bovenaan