Code rood - Internetconsultatie permanent vuurwerkverbod

Geldt een forum niet meer als sociaal medium?

Die tegenpartij leest op de nieuwe sociale media net zo mee...

Ja dat volg ik allemaal,en heb ook gedoneerd en had verwacht dat het streefbedrag snel zou worden gehaald.
Als je kijkt naar de boeren dan word er veel meer actiegevoerd.Het lijkt mij dat het nu of nooit is.
Niet iedereen die hier lid is zit op facebook en een privebericht of email kan meer betekenen.
Vandaar dat ik het stil vind.

Allereerst doordat dit zogenaamde nieuwe wetsvoorstel al sinds de zomer van 2020 in de week lag. In die zomer heeft de RvS zich er al over gebogen. Het is dus een oud voorstel, een oud advies en hetzelfde verhaal. Alleen vanwege Corona en het inmiddels tweemalige tijdelijke verbod hebben ze het langer in de kast laten liggen. Ik las ergens dat men verrast was over dit voorstel maar persoonlijk snap ik daar dan weer niks van, ik ken dit voorstel al heel lang.

Daarnaast wordt het Kabinetsbeleid in hoge mate bepaald door het achterliggende partijbeleid. Een meerderheid van de partijen in het "nieuwe Kabinet" zijn t.o.v. vuurwerk neutraal of licht positief. Zij zijn dus geen voorstander van een verbod.

Tot slot dient een wetswijziging of wetsvoorstel altijd eerst ter stemming te worden gebracht in de Tweede Kamer. Op dit moment zijn er o.b.v. partijbeleid ruim 100+ zetels van de 150 TEGEN een vuurwerkverbod (als elk Kamerlid stemt conform het partijbeleid dan zijn het er zelfs ruim 115).

Een voorstel voor een permanent verbod gaat het daarom op dit moment never-nooit-niet halen.
Op zich geen speld tussen te krijgen maar zijn best een paar kanttekeningen bij te plaatsen.

De originele wet vroeg om een verbod maar dan met een positieve lijst van f2 vuurwerk. Defacto niet eecht een verandering omdat dit eigenlijk nu al in het RACT geregeld is. De RvS heeft nu het advies gegeven "beter alle F2 verbieden". Persoonlijk verdenk ik ze ervan dat ze dit met opzet zo hebben uitgelokt, omdat het originele voorstel eigenlijk nergens over ging en nu ligt er een mooi advies van de RvS.

Ik denk ook niet dat dit wetsvoorstel het dit jaar gaat halen.
- VVD'er hebben de Nederlandse ondernemer zien toekijken hoe de Nederlander gewoon in België ging shoppen.
- CDA zal met argusogen naar BBB kijken, die veel kiezer uit CDA hoek aanspreken en heel goed scoren op met hun verzet tegen vuurwerkverbod.

Zolang die twee partijen hun poot stijf houden komt het er niet door.

Er staat niks in het regeerakkoord, niks in de partijstandpunten over een (verder)verbod. Status quo behouden is makkelijker dan veranderen en Kabinet heeft meer dan genoeg hoofdpijn dossiers liggen.

MAAR

Dat betekent niet dat we niet keihard actie moeten voeren met z'n allen!

Als we wachten met actie totdat zo'n wetsvoorstel het wel bijna haalt dan zijn we te laat.

2019/2020 hebben we gezien dat een fatale brand genoeg is om weer verdere maatregelen te nemen.

Veel partijen zitten met hun standpunt op de wip, achterban is steeds meer verdeeld over dit onderwerp. Zoals het nu staat zijn we één slechte jaarwisseling verwijderd van een definitief verbod.

Wat een paniekvoetbal hier weer zeg bah, het lijkt bijna alsof jullie er om vragen. Wordt wel weer het hot topic van 2022 ondanks deze heerlijke jaarwisseling.

Wat een paniekvoetbal hier weer zeg bah,

Nou niet echt, je ziet hoe ver het gekomen is de afgelopen jaren. Ik wil toch graag mijn doorgeschoven bestellingen nog ophalen eerlijk gezegd...

Ondanks dat we inderdaad bijna overal in NL ongestoord hebben kunnen stoken zijn de verkoopdagen toch een enorm gemis. Verder heeft de spanning 2 jaar op rij of alles door kon gaan en uiteindelijk de pure frustratie die erop volgde enorm sfeer verlagend gewerkt is de voorpret-periode!

We moeten gewoon vechten de traditie en onze mooie hobby.

Vindt dat je een vreemde reactie plaatst...

Laatst bewerkt:
"Een verbod lost bovendien het probleem van illegaal vuurwerk niet op, stipt de RvS aan."

"Klaver en Ouwehand erkennen dat laatste, maar vinden ’dat geen argument om de ernstige gevolgen van consumentenvuurwerk te accepteren."

Die Klaver wil het gewoon niet inzien!

Echt fijn om te lezen dat er inderdaad nog mensen zijn die kunnen nadenken, dat bied toch een beetje hoop voor de toekomst.

Verder vind ik de foto in het artikel ( hier onder geplaatst ) echt super mooi. Papa steekt vuurwerk af en moeders met kind kijken toe. Echt illustrerend, zo als het hoort te zijn en altijd zal moeten zijn :yes:

Screenshot_1.png

Echt fijn om te lezen dat er inderdaad nog mensen zijn die kunnen nadenken, dat bied toch een beetje hoop voor de toekomst.

Verder vind ik de foto in het artikel ( hier onder geplaatst ) echt super mooi. Papa steekt vuurwerk af en moeders met kind kijken toe. Echt illustrerend, zo als het hoort te zijn en altijd zal moeten zijn :yes:

Bekijk bijlage 65151
Helemaal mee eens. Overigens vraag ik mij af of dat niet opa is?:p

Beste liefhebber,

Mocht je nog inspiratie zoeken voor het insturen van jouw reactie op het internetconsultatie (zie link hieronder), hierbij mijn brief.

https://www.internetconsultatie.nl/vuurwerkverbod/b1

Beste,

Vuurwerk is al jaren lang een traditie. Elk jaar opnieuw is dit een dag, waar vele liefhebbers naar uitkijken en naar toe leven. Hierbij ligt de nadruk op de ‘liefhebbers’. Ik heb het hier niet over het tuig dat dingen kapot maakt, geweld pleegt en alleen maar uit is op het uitdagen van onze hulpverleners (in alle vormen). Nee, ik heb het hier over de gezinnen, families, mijn straat (waar vuurwerk het grote gezellige thema rond oud en nieuw is) en vrienden die een feest maken van de overgang naar het nieuwe jaar.

Ikzelf ben het hele jaar bezig met deze dag/avond. Intense voorpret vanwege het uitzoeken van het mooiste siervuurwerk en het bekijken van (product)filmpjes.

Nu weet ik ook dat er in het verleden ongelukken zijn gebeurt die niet hadden mogen gebeuren. Hiervoor zijn wet en regelgeving aangepast, doormiddel van het verbieden van knalvuurwerk, categorie 3, pijlen etc. Ik ben het eens met het verbieden van deze categorieën, maar denk alsjeblieft drie keer na voordat er een permanent verbod komt. Dit verbod werkt averechts, de consument gaat opzoek naar vuurwerk in buurlanden, vuurwerk dat minder goed gecontroleerd/getest is dan ons eigen consumentenvuurwerk. Dit zorgt wellicht voor nog grotere problemen.

Kortom, pak de rebellie aan, pak de slopers aan maar laat de liefhebber/de gezinnen vieren.

#laatonsvieren

Beste liefhebber,

Mocht je nog inspiratie zoeken voor het insturen van jouw reactie op het internetconsultatie (zie link hieronder), hierbij mijn brief.

https://www.internetconsultatie.nl/vuurwerkverbod/b1

Beste,

Vuurwerk is al jaren lang een traditie. Elk jaar opnieuw is dit een dag, waar vele liefhebbers naar uitkijken en naar toe leven. Hierbij ligt de nadruk op de ‘liefhebbers’. Ik heb het hier niet over het tuig dat dingen kapot maakt, geweld pleegt en alleen maar uit is op het uitdagen van onze hulpverleners (in alle vormen). Nee, ik heb het hier over de gezinnen, families, mijn straat (waar vuurwerk het grote gezellige thema rond oud en nieuw is) en vrienden die een feest maken van de overgang naar het nieuwe jaar.

Ikzelf ben het hele jaar bezig met deze dag/avond. Intense voorpret vanwege het uitzoeken van het mooiste siervuurwerk en het bekijken van (product)filmpjes.

Nu weet ik ook dat er in het verleden ongelukken zijn gebeurt die niet hadden mogen gebeuren. Hiervoor zijn wet en regelgeving aangepast, doormiddel van het verbieden van knalvuurwerk, categorie 3, pijlen etc. Ik ben het eens met het verbieden van deze categorieën, maar denk alsjeblieft drie keer na voordat er een permanent verbod komt. Dit verbod werkt averechts, de consument gaat opzoek naar vuurwerk in buurlanden, vuurwerk dat minder goed gecontroleerd/getest is dan ons eigen consumentenvuurwerk. Dit zorgt wellicht voor nog grotere problemen.

Kortom, pak de rebellie aan, pak de slopers aan maar laat de liefhebber/de gezinnen vieren.

#laatonsvieren

Het verbieden van knalvuurwerk werkt ook averechts is afgelopen oud&nieuw behoorlijk duidelijk geworden.

Zelf ook maar een stukje geschreven, vooral over de negatieve gevolgen ervan. Denk dat ik nog een tweede stukje schrijf over de traditie en het plezier en samenhorigheid. Daarbij nog een verwijzing naar ene bal gehakt die zelf nogal polariserende uitspraken doet.

Ik heb er ook nog geen enkele kunnen vinden die voor een verbod is, maar ik begreep dat je ook ervoor kunt kiezen dat jouw reactie niet online komt...wie weet zit daar nog wat pro verbod reacties bij. Maar ik vermoed dat het merendeel tegen een verbod is

Nee je reactie kan niet anoniem gedaan worden. Alleen kan je kiezen dat je naam anoniem blijft.

Gisteren had ik er toch iets minder dan 200 uit kunnen pikken en vandaag nog is een aantal maar ligt nog steeds rond de 200. Reacties kunnen niet anoniem want dan kan de ander zich niet verweren.

Maar je vermoeden is wel juist het merendeel zou tegen zijn ik vermoedt dat het ook zo blijft.

Even terugkomend.
Echter kan ik wel vertellen dat je de optie hebt om je reactie niet te plaatsen, dat hen je goed begrepen maar ze waarschuwen dan ook dat die niet serieus genomen wordt en er tussen uit gehaald wordt direct. In feite moet je akkoord gaan en je reactie openbaar maken. Heb even gekeken het kan geheel anoniem, serieus genomen wordt de reactie niet, conclusie je moet akkoord gaan dat de reactie die ingestuurd wordt ook leesbaar is voor de ander.

Laatst bewerkt:
Ook meegedaan deel dit (alleen aan liefhebbers) en laat zoveel mogelijk mensen dit ook doen het is nu of nooit we moeten gas geven nu het is onze enigste kans nog.

Back
Bovenaan