Code rood - Internetconsultatie permanent vuurwerkverbod

Ook een stukje geschreven, en met ons velen anderen zo te zien. Nog geen positieve reactie op dit voorstel gezien.
Laat links links liggen en massaal vuurwerk weer een in positief daglicht stellen. Heeft het HVLV al contact gelegd met de politiek over deze smerige gang van zaken?

Het is zo frustrerend om alle problemen rondom de jaarwisseling te aanschouwen en het gevoel te hebben dat er vrij weinig aan te doen is. Het illegale vuurwerk wordt steeds zwaarder en zolang bedrijven als Triplex en Di Blasio Elio gigantische aantallen shells en knallers de illegale markt in blijven pompen ben ik bang dat je weinig op kan lossen. Waarom wordt er niet op Europees niveau werk gemaakt om dit soort bedrijven aan te pakken / tegen te werken? Ik denk dat je dan 70% van alle problemen oplost.

Haha mooi zit even door de ingezonden reactie op de consultatie te lezen en nog geen een positief antwoord gezien

Wellicht handig om er even een ander type link van te maken zodat ze niet zien dat iedereen vanaf deze website is doorgestuurd

Joh dit is gewoon bekokstoofd in het nieuwe regeerakkoord door het kabinet. Niets meer niets minder.

Totale flauwekul. Sinds juni 2020 ligt dit al klaar, ingediend door GroenLinks en Partij vd Dieren. Het oude of nieuwe Kabinet hebben hier niets mee te maken, die zijn TEGEN een verbod!!!

Totale flauwekul. Sinds juni 2020 ligt dit al klaar, ingediend door GroenLinks en Partij vd Dieren. Het oude of nieuwe Kabinet hebben hier niets mee te maken, die zijn TEGEN een verbod!!!

Dat kan wel wezen maar heb daar totaal geen vertrouwen meer in.
D66 is het nieuwe GroenLinks en de VVD heult ook met de "vijand".

Dat kan wel wezen maar heb daar totaal geen vertrouwen meer in.
D66 is het nieuwe GroenLinks en de VVD heult ook met de "vijand".

Dat laatste valt mij ook steeds meer op inderdaad levensgevaarlijk, het blijft immers de grootste partij!
Heb hier ook een voorgevoel dat het vuurwerkverbod permanent gaat worden...

Ik heb nog letterlijk geen één pro-verbod-reactie gezien! Heb al zeker 50 reacties bekeken.

Ik heb er ook nog geen enkele kunnen vinden die voor een verbod is, maar ik begreep dat je ook ervoor kunt kiezen dat jouw reactie niet online komt...wie weet zit daar nog wat pro verbod reacties bij. Maar ik vermoed dat het merendeel tegen een verbod is

Vraag me alleen af waarom HVLV spreekt van code rood. Dat GL en PvDD het wederom gingen proberen dat is een gegeven. Ook hebben ze om advies gevraagd bij de Raad van State, zij geven over het punt "internetconsulatie" het volgende aan:

Uit de toelichting blijkt niet of er een internetconsultatie heeft plaatsgevonden. Gelet op de
gevolgen voor de handhaving is het van belang dat betrokken organisaties (zoals de vuurwerkbranche, de politie, het Openbaar Ministerie, de Vereniging Nederlandse Gemeenten en de Inspectie
Leefomgeving en Transport) in de gelegenheid worden gesteld om hun gedachten over dit voorstel kenbaar te maken.

De Afdeling adviseert de initiatiefnemers om, indien deze consultatie niet heeft
plaatsgevonden, betrokken partijen alsnog om een consultatie reactie te verzoeken.

De Afdeling gaat ervan uit dat het wetsvoorstel opnieuw aan haar ter advisering zal worden
voorgelegd indien de reacties aanleiding geven tot substantiële aanpassing van het
wetsvoorstel.

Dit zegt naar mijn idee niet zoveel over een code rood of welke 'gevaarlijke' situatie dan ook. Ben benieuwd hoe HVLV hierover denkt.

Bron advies RvS: https://www.internetconsultatie.nl/vuurwerkverbod/document/7689

Alle stress hier is nogal overdreven.
Dit is niet meer dan een initiatiefwet van pvdd/GL
De onderbouwing in de brief is erbarmelijk

Voor wie niet weet hoe dat werkt zo’n initiatiefwet:

Een initiatiefwetsvoorstel schrijven

Het maken van een initiatiefwetsvoorstel kost Tweede Kamerleden veel tijd. Voor het formuleren van de tekst kan een Kamerlid hulp krijgen van ambtenaren van het ministerie waar het onderwerp onder valt. Ook verlenen medewerkers van Bureau Wetgeving van de Tweede Kamer ondersteuning. Er zijn verschillende redenen om een initiatiefvoorstel in te dienen, bijvoorbeeld:

• als drukmiddel om de regering iets te laten doen;
• om een alternatief te bieden voor een wetsvoorstel van de regering;
• om aandacht te vragen voor een bepaald onderwerp.

Behandeling

De Tweede Kamer moet advies over initiatiefvoorstellen vragen aan de Raad van State. Deze kijkt hierbij vooral naar de kwaliteit en uitvoerbaarheid van voorstellen en of die in overeenstemming zijn met de Grondwet, andere wetten en verdragen. Leden van de regering zijn standaard aanwezig bij de behandeling van een initiatiefvoorstel in de Tweede Kamer. Zij treden dan op als adviseur van de Kamer. Als de Eerste Kamer het initiatiefwetsvoorstel ook heeft aangenomen, moeten de Koning en de verantwoordelijke minister(s) het nog ondertekenen. De laatste stap is de afkondiging van de wet door plaatsing in het Staatsblad.

In de praktijk

Het aantal initiatiefwetsvoorstellen dat Tweede Kamerleden indienen, wisselt sterk per periode. Zo dienden zij tussen 1945 en 1967 maar acht initiatiefvoorstellen in. De afgelopen tien jaren lag het gemiddelde op ruim twaalf initiatiefvoorstellen per jaar. Slechts een minderheid van de initiatiefvoorstellen wordt ooit wet. Eén van de bekendste voorbeelden van een geslaagd initiatiefwetsvoorstel is de kinderwet van het liberale Kamerlid Samuel van Houten uit 1874. Dankzij hem mochten kinderen die jonger waren dan twaalf jaar niet meer werken in fabrieken. Een ander voorbeeld is het initiatiefwetsvoorstel van het lid Henri Marchant over het vrouwenkiesrecht. Dat maakte het vanaf 1 januari 1920 voor vrouwen mogelijk om, net als mannen, hun stem uit te brengen bij verkiezingen.

https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/uitgelicht/het-initiatiefwetsvoorstel-een-voorstel-van-een-kamerlid

Hoe weet je dat zo zeker?

Allereerst doordat dit zogenaamde nieuwe wetsvoorstel al sinds de zomer van 2020 in de week lag. In die zomer heeft de RvS zich er al over gebogen. Het is dus een oud voorstel, een oud advies en hetzelfde verhaal. Alleen vanwege Corona en het inmiddels tweemalige tijdelijke verbod hebben ze het langer in de kast laten liggen. Ik las ergens dat men verrast was over dit voorstel maar persoonlijk snap ik daar dan weer niks van, ik ken dit voorstel al heel lang.

Daarnaast wordt het Kabinetsbeleid in hoge mate bepaald door het achterliggende partijbeleid. Een meerderheid van de partijen in het "nieuwe Kabinet" zijn t.o.v. vuurwerk neutraal of licht positief. Zij zijn dus geen voorstander van een verbod.

Tot slot dient een wetswijziging of wetsvoorstel altijd eerst ter stemming te worden gebracht in de Tweede Kamer. Op dit moment zijn er o.b.v. partijbeleid ruim 100+ zetels van de 150 TEGEN een vuurwerkverbod (als elk Kamerlid stemt conform het partijbeleid dan zijn het er zelfs ruim 115).

Een voorstel voor een permanent verbod gaat het daarom op dit moment never-nooit-niet halen.

Allereerst doordat dit zogenaamde nieuwe wetsvoorstel al sinds de zomer van 2020 in de week lag. In die zomer heeft de RvS zich er al over gebogen. Het is dus een oud voorstel, een oud advies en hetzelfde verhaal. Alleen vanwege Corona en het inmiddels tweemalige tijdelijke verbod hebben ze het langer in de kast laten liggen. Ik las ergens dat men verrast was over dit voorstel maar persoonlijk snap ik daar dan weer niks van, ik ken dit voorstel al heel lang.

Daarnaast wordt het Kabinetsbeleid in hoge mate bepaald door het achterliggende partijbeleid. Een meerderheid van de partijen in het "nieuwe Kabinet" zijn t.o.v. vuurwerk neutraal of licht positief. Zij zijn dus geen voorstander van een verbod.

Tot slot dient een wetswijziging of wetsvoorstel altijd eerst ter stemming te worden gebracht in de Tweede Kamer. Op dit moment zijn er o.b.v. partijbeleid ruim 100+ zetels van de 150 TEGEN een vuurwerkverbod (als elk Kamerlid stemt conform het partijbeleid dan zijn het er zelfs ruim 115).

Een voorstel voor een permanent verbod gaat het daarom op dit moment never-nooit-niet halen.

Dat wist ik niet, dank voor de toelichting.

Toch maar de moeite genomen en gereageerd. Kleine moeite. Niet geschoten, altijd mis!

Back
Bovenaan