CE- Markering Vuurwerk

Kortom het gaat weer helemaal nergens over al die regels want in praktijk kan het allemaal dus kunnen we makkelijk 25 gram per schot toestaan en misschien nog wel meer? (Als dat in het kaliber past)

Er zijn namelijk geen zware ongelukken gebeuren met die zwaardere cakes het laatste jaar. Of doen ze nu weinig aan die regels meer en zingen ze het uit tot 2017 zodat de Europese regelgeving van kracht kan gaan?

Even een vraag over CE markering. Is alle vuurwerk wat (legaal) in België te koop is CE gekeurd?
Ik heb (als Belg) thuis eenns gekeken en op bv. doosje ugly joe en op pakje choet banger merk ik nergens een CE op, wel een C... is dit het zelfde of niet?
Beide produkten zijn in België perfect legaal (maar dat weten jullie natuurlijk), alvast bedankt voor jullie deskundig advies.

Even een vraag over CE markering. Is alle vuurwerk wat (legaal) in België te koop is CE gekeurd?
Ik heb (als Belg) thuis eenns gekeken en op bv. doosje ugly joe en op pakje choet banger merk ik nergens een CE op, wel een C... is dit het zelfde of niet?
Beide produkten zijn in België perfect legaal (maar dat weten jullie natuurlijk), alvast bedankt voor jullie deskundig advies.

Voor het siervuurwerk en vuurwerk anders dan grondknallers gelden nu al de EU-eisen voor CE-categorie 2 in België.
Vanaf 4 juli 2017 gelden daar voor grondknallers de EU-eisen voor CE categorie 2. Dit zijn dan zowel flashknallers en buskruitknallers. In flashknallers mag er dan maximaal 0,5 gram hoogwaardig flash in zitten en in totaal niet meer dan 25 gram per mat zijn en het mag geen strijker meer zijn, in buskruitknallers mag er dan maximaal 6 gram buskruit inzitten en niet meer dan 100 gram per mat zijn. Verder mogen buskruitknallers dan wel een strijkkop bevatten en timefuse. Kubuskanonslagen, zoals in Duitsland worden verkocht zijn er vanaf 2017 ook in België. Daarom zit er nu op veel knalvuurwerk nog geen CE-keurmerk in België, maar nog het oude nationale keuringsnummer.
Tot 4 juli 2017 zullen de </=2 grams flashknallers, strijkers en matten zoals we ze nu kennen nog verkocht worden in België.

Ok, wat hoorde ik nu voor verhaal: de reden dat de hoeveelheid knallers per eenheid zijn teruggebracht is omdat er per verpakking maar een max. hheid kruit aanwezig mag zijn?
Om dezelfde reden zouden de grote 100k's in doos niet meer uitgeleverd mogen worden, en heb ik ergens een kleine rol (maatje GBV, 20k ongeveer) meegekregen.

Klopt dit? Beperking van hoeveelheid kruit per verpakking?

100k is onzin. Worden gewoon geleverd zoals ze altijd zijn. Reden van 100 ipv 200 per slof rotjes en pijltjes is puur vraag vr aanbod. Klant wil graag 10 slof voor zo min mogelijk. Door ce is de prijs flink omhoog gegaan van deze artikelen dus nu ipv 200 maar 100 uitleveren geeft de klant gevoel dat hij net zoveel als anders krijgt voor de zelfde lage prijs.

100k is onzin. Worden gewoon geleverd zoals ze altijd zijn. Reden van 100 ipv 200 per slof rotjes en pijltjes is puur vraag vr aanbod. Klant wil graag 10 slof voor zo min mogelijk. Door ce is de prijs flink omhoog gegaan van deze artikelen dus nu ipv 200 maar 100 uitleveren geeft de klant gevoel dat hij net zoveel als anders krijgt voor de zelfde lage prijs.
Dat leek mij dus allemaal ook zo te zijn maar werd me weerlegd in de winkel. Praatjes dus, ik weet genoeg, dank je.

Zover ik heb kunnen uitzoeken is AL het CE-gecertificeerde vuurwerk t/m cat 3 legaal voor paticuleren boven de 18 jaar, zolang je maar aan de transport- en opslageisen voldoet. Vuurwerk mag in belgië heel het jaat verkocht worden en je max 1 kilo kruit per persoon vervoeren. Helaas in NL inrijden met het vuurwerk illegaal omdat transport door particulieren enkel is toegestaan tijdens de verkoopdagen. Tijdens de verkoopdagen is het wel toegestaan om in heel de EU CE-gecertificeerd vuurwerk te kopen en te vervoeren zolang je maar weer aan die transporteisen voldoet. Dit houd in dat er in NL max 25 kilo vuurwerk per vervoersmiddel toegestaan is.

aanvulling: en er moet een Nederlandse gebruiksaanwijzing op aanwezig zijn.

Waarom CE-vuurwerk toegestaan is? Het europese verdrag gaat boven nationale wetgeving, laat je dus niet wijsmaken dat het verboden is om het te bezitten of te kopen op de verkoopsdagen.

Ofwel: Europese wetgeving is supranationaal en heeft voorrang op nationale wetgeving.

Indien de 2e kamer hier niets aan kan veranderen dan is er dus maar 1 oplossing en dat is een verbod want daar kan de EU niets aan doen?

Zover ik heb kunnen uitzoeken is AL het CE-gecertificeerde vuurwerk t/m cat 3 legaal voor paticuleren boven de 18 jaar, zolang je maar aan de transport- en opslageisen voldoet. Vuurwerk mag in belgië heel het jaat verkocht worden en je max 1 kilo kruit per persoon vervoeren. Helaas in NL inrijden met het vuurwerk illegaal omdat transport door particulieren enkel is toegestaan tijdens de verkoopdagen. Tijdens de verkoopdagen is het wel toegestaan om in heel de EU CE-gecertificeerd vuurwerk te kopen en te vervoeren zolang je maar weer aan die transporteisen voldoet. Dit houd in dat er in NL max 25 kilo vuurwerk per vervoersmiddel toegestaan is.

aanvulling: en er moet een Nederlandse gebruiksaanwijzing op aanwezig zijn.

Waarom CE-vuurwerk toegestaan is? Het europese verdrag gaat boven nationale wetgeving, laat je dus niet wijsmaken dat het verboden is om het te bezitten of te kopen op de verkoopsdagen.

Ofwel: Europese wetgeving is supranationaal en heeft voorrang op nationale wetgeving.

dus in de voorverkoopdagen mag je gewoon naar belgie om vuurwerk dat legaal is te gaan halen?
maar het heeft dus wel een CE-keurmerk nodig als ik het goed heb begrepen?

Ja en volgens de belgische wetgeving niet meer dan 1 kg KRUID en volgens de nederlandse wetgeving niet meer dan 25 kilo VUURWERK en uiteraard die NL-gebruiksaanwijzing, maar dat is in belgie geen probleem en in duitsland staat het volgens mij ook vaak op.

maar is dat vanaf 2017 of is dat ook nu al het geval???

Dat is nog niet duidelijk (voor ons, in de wandelgangen worden de plannen vast al rondgefluisterd voor de importeurs om rekening mee te houden) en is afhankelijk van de keuzes die de NL maakt; welke onderdelen van welke categorieën ze wel/niet toelaten.

Dat is nog niet duidelijk (voor ons, in de wandelgangen worden de plannen vast al rondgefluisterd voor de importeurs om rekening mee te houden) en is afhankelijk van de keuzes die de NL maakt; welke onderdelen van welke categorieën ze wel/niet toelaten.

dus als je dit jaar vuurwerk zou gaan halen in duitsland is dat illegaal???

Zo zijn alle wetten, regels en regulaties uit de EU geschreven.
Dir moet zus en zo en dan ergens onder aan het bericht "tenzij wij van mening zijn dat het anders kan of moet".

Altijd een uitzondering voor de ongekozen eurocraten.

Back
Bovenaan