CE- Markering Vuurwerk

maar nu is het mij nog niet helemaal duidelijk! als de 29ste vuurwerk ga halen in duitsland is het dan legaal of illegaal???

Zover ik weet is het legaal, als er maar een Nederlandse gebruiksaanwijzing op staat. En het vuurwerk ook aan de Nederlandse wetgeving voldoet (toegelaten classificaties en ract) En niet meer als 25 kg bij je hebt.
Maar het wordt allemaal zo'n ingewikkeld verhaal, volgens mij weten die agenten het ook allemaal niet meer. Stel dat je wordt aan gehouden, en je toont aan dat je niet meer als 25 kg bij je hebt, en alles CE gekeurd is en niet zwaarder als cat.2 laten ze je gewoon gaan lijkt mij.

Het staat er toch heel duidelijk? Lid 2 is een uitzondering op lid 1 waarin simpelweg staat omschreven dat een lidstaat zijn eigen beperkingen mag stellen aan het eerste lid omwille van veiligheid en openbare orde, milieubescherming, etc. En dat is dus precies wat de regering heeft gedaan met het opstellen van onder andere de "regeling aanwijzing consumenten- en theatervuurwerk" (RACT).

Is trouwens het mogelijk om in het vervolg te melden waar je iets, in dit geval een wettekst, vandaan haalt? Dat maakt het iets makkelijker wanneer iemand iets na wil zoeken.

Kortom het is net zoiets als:

REGLES:

Lid 1. Karol heeft altijd gelijk.
Lid 2. Mits Karol geen gelijk heeft dan geldt Lid 1.

Waarom stelt de Europese deze regels op? Wat is het doel hiervan want als je zegt:

Wij willen in Europa overal dezelfde regels maar ieder mag bepalen hoe en wat dan kun je het toch net zo goed laten?

Gelden deze regels niet tot 2017 en daarna dat er gewoon een keuze gemaakt MOET worden welke Cat. je gaat voeren: Hetzij 2 of 3. Of blijft na die tijd het RACT ook aktief?

Je doet trouwens in het topic of je het al begrijpt dus daarom vraag ik dit even specifiek aan jouw omdat ik het persoonlijk rare ingewikkelde regels zijn waarvan ik niets begrijp gewoon omdat het totaal nergens op slaat om regels te maken voor een klas maar iedereen mag dan zelf bepalen waaraan die zich houdt en niet. Misschien dat alleen ambtenaren dit begrijpen....

Maar het wordt allemaal zo'n ingewikkeld verhaal, volgens mij weten die agenten het ook allemaal niet meer.

Juist daarom, afschaffen dat RACT en al die treurige instanties en gewoon EU vuurwerk toestaan. Want de import houdt je toch niet tegen. Ook die cat. gaan niet werken. Gewoon allemaal CAT.3 verkopen omdat de meerderheid dan nou eenmaal wilt en Nederland dient zich maar te schikken. En optreden tegen lui die vuurwerk misbruiken. Maarja.. ik wist het wel

Kortom het is net zoiets als:
Waarom stelt de Europese deze regels op? Wat is het doel hiervan want als je zegt:

Wij willen in Europa overal dezelfde regels maar ieder mag bepalen hoe en wat dan kun je het toch net zo goed laten?

De Europese Unie maakt verschillende soorten wetgevende instrumenten, waaronder richtlijnen. Een richtlijn geeft, zoals de naam zegt, een richting om het doel van de richtlijn te bereiken. De doelstellingen kun je vaak vinden in het eerste artikel van de richtlijn en in de preambule (= de inleiding van de richtlijn). Een richtlijn staat open voor eigen invloed van de staten. Hoeveel invloed er is, is afhankelijk van de formulering in de richtlijn. Lidstaten moeten een richtlijn implementeren in hun nationale wetgeving, bij ons veelal het Vuurwerkbesluit. Zouden ze de richtlijn niet implementeren, dan kan je als burger, maar ook als lidstaat, er geen beroep op doen. Een richtlijn is niet direct toepasbaar. Ze mogen het dan implementeren met de nodige vrije bewegingsruimte die een lidstaat heeft. De hoofdlijnen uit de richtlijn zijn dus wel hetzelfde.

Gelden deze regels niet tot 2017 en daarna dat er gewoon een keuze gemaakt MOET worden welke Cat. je gaat voeren: Hetzij 2 of 3. Of blijft na die tijd het RACT ook aktief?

Nederland heeft de regels met betrekking tot de categorie-indeling die voortvloeit uit Richtlijn 2013/29/EU inmiddels geïmplementeerd.Deze richtlijn is een herziening op de Pyrorichtlijn (richtlijn 2007/23/EG). Lidstaten moeten de richtlijn voor 4 juli 2017 in hun nationale wetgeving hebben geïmplementeerd. Er zal dus tot 2017 een keuze gemaakt moeten worden in welke categorie het vuurwerk zal worden ingedeeld. Wanneer de RACT een inbreuk maakt, als het nauwere artikelen bevat, dan de ruimte die de lidstaat heeft volgens de Richtlijn, dan komt de RACT te vervallen. Als de richtlijn zegt tussen 5 en 10 een de RACT zegt dat het 11 moet zijn, dan handelt de RACT in strijd met de richtlijn.

Even in jip en janneke taal hoor en kort en bondig:

"en richtlijn geeft, zoals de naam zegt, een richting om het doel van de richtlijn te bereiken"

Kartom, in 2017 zijn richtlijnen vervallen en moet er een keuze gemaakt zijn uit CAT. 1, CAT. 2, CAT 3? CAT 4. Was al voor profs bestemd.

"Er zal dus tot 2017 een keuze gemaakt moeten worden in welke categorie het vuurwerk zal worden ingedeeld. Wanneer de RACT een inbreuk maakt, als het nauwere artikelen bevat, dan de ruimte die de lidstaat heeft volgens de Richtlijn, dan komt de RACT te vervallen"

RACT is veel te streng ook al voor CAT 2. Dus flashknallers zullen waarschijnlijk toegestaan gaan worden omdat het RACT alleen buskruit toestaat. En tot 10 gram buskruit knallers... las ik ergens.

Of begrijp ik het nog verkeerd?

Even in jip en janneke taal hoor en kort en bondig:

"en richtlijn geeft, zoals de naam zegt, een richting om het doel van de richtlijn te bereiken"

Kartom, in 2017 zijn richtlijnen vervallen en moet er een keuze gemaakt zijn uit CAT. 1, CAT. 2, CAT 3? CAT 4. Was al voor profs bestemd.

"Er zal dus tot 2017 een keuze gemaakt moeten worden in welke categorie het vuurwerk zal worden ingedeeld. Wanneer de RACT een inbreuk maakt, als het nauwere artikelen bevat, dan de ruimte die de lidstaat heeft volgens de Richtlijn, dan komt de RACT te vervallen"

RACT is veel te streng ook al voor CAT 2. Dus flashknallers zullen waarschijnlijk toegestaan gaan worden omdat het RACT alleen buskruit toestaat. En tot 10 gram buskruit knallers... las ik ergens.

Of begrijp ik het nog verkeerd?

Je begrijpt het goed:D. Aangezien de lidstaten geen marges hebben om vuurwerk binnen een categorie te laten vallen, deze categorie-indeling staat immers vast, is het voor de Nederlandse overheid alleen mogelijk om in hun ogen "zware" knallers te verbieden door de gehele verkoop van cat. 2/3 aan consumenten te verbieden. Dan ontwijken ze een beperkende regel, nu het RACT, maar dan gebruiken ze een andere ruimte, in de Richtlijn, die de lidstaat heeft namelijk het recht om te bepalen welke categorieën voor consumenten zijn.

Artikel 4 Richtlijn 2013/29/EU
Vrij verkeer
1. De lidstaten mogen het op de markt aanbieden van pyro*
technische artikelen die aan de eisen van deze richtlijn voldoen,
niet verbieden, beperken of belemmeren.
2. Deze richtlijn laat onverlet dat een lidstaat omwille van de
openbare orde of gezondheid en veiligheid, of omwille van
milieubescherming maatregelen neemt om het bezit, gebruik
en/of de verkoop aan het grote publiek van vuurwerk van de
categorieën F2 en F3, pyrotechnische artikelen voor theater*
gebruik en andere pyrotechnische artikelen te verbieden of te
beperken.

Het zal dus een keuze uit de uiterste worden voor de Nederlandse overheid. Ze zullen ook wel kijken naar buurlanden en daarop inspelen.

Je begrijpt het goed:D. Aangezien de lidstaten geen marges hebben om vuurwerk binnen een categorie te laten vallen, deze categorie-indeling staat immers vast, is het voor de Nederlandse overheid alleen mogelijk om in hun ogen "zware" knallers te verbieden door de gehele verkoop van cat. 2/3 aan consumenten te verbieden. Dan ontwijken ze een beperkende regel, nu het RACT, maar dan gebruiken ze een andere ruimte, in de Richtlijn, die de lidstaat heeft namelijk het recht om te bepalen welke categorieën voor consumenten zijn.

Artikel 4 Richtlijn 2013/29/EU
Vrij verkeer
1. De lidstaten mogen het op de markt aanbieden van pyro*
technische artikelen die aan de eisen van deze richtlijn voldoen,
niet verbieden, beperken of belemmeren.
2. Deze richtlijn laat onverlet dat een lidstaat omwille van de
openbare orde of gezondheid en veiligheid, of omwille van
milieubescherming maatregelen neemt om het bezit, gebruik
en/of de verkoop aan het grote publiek van vuurwerk van de
categorieën F2 en F3, pyrotechnische artikelen voor theater*
gebruik en andere pyrotechnische artikelen te verbieden of te
beperken.

Het zal dus een keuze uit de uiterste worden voor de Nederlandse overheid. Ze zullen ook wel kijken naar buurlanden en daarop inspelen.

Alles of niets dus. Want ze kunnen ook besluiten om CAT.2 te verbieden en 3 en 4 uiteraard. En dan is het klaar.

Doen ze dat niet dan zijn dus flashknallers een feit in Nederland en slaan ze wel een flater want nu wordt er geroepen dat flitspoeder gevaarlijk is en na 2017 wordt het legaal!

Want Artikel 4 geldt dan TOT 2017 dan moet men een keuze gemaakt hebben en vervalt het BAM in Duitsland onze RACT die zijn na 2017 niet meer geldig.

Stel dat ze CAT.2 willen voeren, dat is tot nu toe nog de bedoeling. België ook net als Duitsland dan gaan Nederland en Duitsland erop vooruit en België achteruit maarja hoe hard knalt 10 gram buskruit?

Enfin, Polen, Frankrijk enzvoorts blijven nog KAT.3 verkopen dan blijft er nog steeds import komen ook al verbieden ze hier alles, die import blijft er komen en er niets aan te doen. Want met stapt de auto in, rijd 6 uur en neemt ladingen mee. Komen terug van vakantie en pakken alvast voor oudjaar 300 euro aan vuurwerk mee. Handel zal blijven bestaan.

Maar tot hoe zeker is dit nu bepaald? Kunnen in de cat. nog aanwijzingen gebracht worden of dit is het "take it, or leave it" Echter in feite schieten we er weinig mee op

Cat4 zal sowieso niet verboden worden.
Dit is namelijk al niet bestemd voor consumenten.

Verder zal een verbod op cat 2 en 3 totaal geen nut hebben.
Want om ons heen is er voldoende te krijgen.

Ik denk dat Nederland(ook al zullen ze dit niet willen)water bij de wijn moeten doen.
Echter lijkt het mij verstandig om nu dan al langzamerhand er naar toe te werken en staps gewijs versoepelingen door te voeren ter aanwenning.

gr

Uiteraard zal de handel blijven bestaan. Alleen de trigger om naar Polen te rijden is minder geworden en daarmee dus ook minder interessant. Als ik in Polen een 10 gram buskruitknaller kan krijgen en hier niet, dan ga ik daar persoonlijk niet voor naar Polen toe. Het verschil met een Nederlandse astronaut en een Cobra7 daarentegen is wat groter. Voor de Nederlandse importeurs zou dit een kans kunnen zijn om zo maar vuurwerk op de nationale markt te verkopen.

Het lijkt vrijwel zeker dat deze categorie-indeling zo blijft. De richtlijn kan immers al geïmplementeerd worden in nationale wetgeving. De lidstaten werken daar al aan. Ook importeurs moeten hierop inspelen. De kans dat ze nu weer een herziende richtlijn uitvaardigen lijkt mij zeer klein. Dit komt de rechtszekerheid ook niet echt ten gunste omdat je dan de regels gaat veranderen als Europese Unie terwijl lidstaten alles net geïmplementeerd hebben. Ik verwacht wel dat Polen tot het laatste moment zal wachten met implementeren omdat ze nu nog lekker zwaar vuurwerk kunnen verkopen en daarmee grote voorraden kunnen produceren. Deze worden opgeslagen en later na 2017 alsnog op de markt gedumpt. Levert het lekker veel op:)

Uiteraard zal de handel blijven bestaan. Alleen de trigger om naar Polen te rijden is minder geworden en daarmee dus ook minder interessant. Als ik in Polen een 10 gram buskruitknaller kan krijgen en hier niet, dan ga ik daar persoonlijk niet voor naar Polen toe. Het verschil met een Nederlandse astronaut en een Cobra7 daarentegen is wat groter. Voor de Nederlandse importeurs zou dit een kans kunnen zijn om zo maar vuurwerk op de nationale markt te verkopen.

Het lijkt vrijwel zeker dat deze categorie-indeling zo blijft. De richtlijn kan immers al geïmplementeerd worden in nationale wetgeving. De lidstaten werken daar al aan. Ook importeurs moeten hierop inspelen. De kans dat ze nu weer een herziende richtlijn uitvaardigen lijkt mij zeer klein. Dit komt de rechtszekerheid ook niet echt ten gunste omdat je dan de regels gaat veranderen als Europese Unie terwijl lidstaten alles net geïmplementeerd hebben. Ik verwacht wel dat Polen tot het laatste moment zal wachten met implementeren omdat ze nu nog lekker zwaar vuurwerk kunnen verkopen en daarmee grote voorraden kunnen produceren. Deze worden opgeslagen en later na 2017 alsnog op de markt gedumpt. Levert het lekker veel op:)

Kortom dat geneuzel hier door sommige dat illegaal vuurwerk bijdraagt aan het een verbod wordt dadelijk te niet gedaan net als die Politie. Want hoe hard knalt nu 10 gram buskruit? Net zo hard als 1 gram flash? Hoe je het went of keert, 1 grams nitraten heb je ook en nu worden nitraten gezien als bommen en dan wordt het legaal. Hoe je het went of keert, ze gaan voor gaas. We gaan in de toekomst harder knallen! En ik denk dat je gelijk hebt mike! Cobra 7 legale knaller is een groot verschil maar een super vlinder naar Cobra 7 is al een stuk kleiner. Daarom denk ik dat KAT.3 de beste oplossing is. Want wie wil er dan nog moeite doen voor een Cobra 7 als je super vlinders legaal voor een betaalbare prijs kunt kopen van een te maximale van 10 gram? Cat.2 naar Cat.3 is nog wel verschil. Dus dat loont zich nog wel... Maar zover ik begrepen heb zijn wij de enigste 3 landen die cat2. gaat verkopen...

Hoort niet helemaal in dit topic maar ik heb ooit eens die Cat. indelingen gezien, iemand toevallig nog een linkje welke topics dat waren?

Kortom dat geneuzel hier door sommige dat illegaal vuurwerk bijdraagt aan het een verbod wordt dadelijk te niet gedaan net als die Politie. Want hoe hard knalt nu 10 gram buskruit? Net zo hard als 1 gram flash? Hoe je het went of keert, 1 grams nitraten heb je ook en nu worden nitraten gezien als bommen en dan wordt het legaal. Hoe je het went of keert, ze gaan voor gaas. We gaan in de toekomst harder knallen! En ik denk dat je gelijk hebt mike! Cobra 7 legale knaller is een groot verschil maar een super vlinder naar Cobra 7 is al een stuk kleiner. Daarom denk ik dat KAT.3 de beste oplossing is. Want wie wil er dan nog moeite doen voor een Cobra 7 als je super vlinders legaal voor een betaalbare prijs kunt kopen van een te maximale van 10 gram? Cat.2 naar Cat.3 is nog wel verschil. Dus dat loont zich nog wel... Maar zover ik begrepen heb zijn wij de enigste 3 landen die cat2. gaat verkopen...

Hoort niet helemaal in dit topic maar ik heb ooit eens die Cat. indelingen gezien, iemand toevallig nog een linkje welke topics dat waren?

De Norm EN 15947 is de Nederlandse norm die de Nederlandse overheid hanteert. Deze norm is via de NEN te verkrijgen, tegen betaling! De norm EN 15947 is verdeeld in vijf delen.

NEN-EN 15947-1:2010
EN 15947-1:2010
Pyrotechnische artikelen − Vuurwerk, Categorieën 1,2 en 3 – Deel 1: Terminologie
NEN-EN 15947-2:2010
EN 15947-2:2010
Pyrotechnische artikelen − Vuurwerk, Categorieën 1,2 en 3 − Deel 2: Categorieën en soorten van vuurwerk
NEN-EN 15947-3:2010
EN 15947-3:2010
Pyrotechnische artikelen − Vuurwerk, Categorieën 1,2 en 3 − Deel 3: Minimale aanduidingseisen
NEN-EN 15947-4:2010
EN 15947-4:2010
Pyrotechnische artikelen − Vuurwerk, Categorieën 1, 2 en 3 − Deel 4: Beproevingsmethoden
NEN-EN 15947-5:2010
EN 15947-5:2010
Pyrotechnische artikelen − Vuurwerk, Categorieën 1, 2 en 3 − Deel 5: Eisen voor aanleg en prestatie

Als het artikel aan de voorwaarden van bovenstaande normen voldoet, wordt het geacht in overeenstemming te zijn met de fundamentele veiligheidseisen zoals deze in bijlage 1 van de Pyrorichtlijn staan. De norm EN 15947 is een gedetailleerde uitwerking van bijlage 1, de fundamentele veiligheidseisen, Pyrorichtlijn en de categorie-indeling.

Back
Bovenaan