Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Het staat er toch heel duidelijk? Lid 2 is een uitzondering op lid 1 waarin simpelweg staat omschreven dat een lidstaat zijn eigen beperkingen mag stellen aan het eerste lid omwille van veiligheid en openbare orde, milieubescherming, etc. En dat is dus precies wat de regering heeft gedaan met het opstellen van onder andere de "regeling aanwijzing consumenten- en theatervuurwerk" (RACT).
Is trouwens het mogelijk om in het vervolg te melden waar je iets, in dit geval een wettekst, vandaan haalt? Dat maakt het iets makkelijker wanneer iemand iets na wil zoeken.
Maar het wordt allemaal zo'n ingewikkeld verhaal, volgens mij weten die agenten het ook allemaal niet meer.
Kortom het is net zoiets als:
Waarom stelt de Europese deze regels op? Wat is het doel hiervan want als je zegt:
Wij willen in Europa overal dezelfde regels maar ieder mag bepalen hoe en wat dan kun je het toch net zo goed laten?
Gelden deze regels niet tot 2017 en daarna dat er gewoon een keuze gemaakt MOET worden welke Cat. je gaat voeren: Hetzij 2 of 3. Of blijft na die tijd het RACT ook aktief?
Even in jip en janneke taal hoor en kort en bondig:
"en richtlijn geeft, zoals de naam zegt, een richting om het doel van de richtlijn te bereiken"
Kartom, in 2017 zijn richtlijnen vervallen en moet er een keuze gemaakt zijn uit CAT. 1, CAT. 2, CAT 3? CAT 4. Was al voor profs bestemd.
"Er zal dus tot 2017 een keuze gemaakt moeten worden in welke categorie het vuurwerk zal worden ingedeeld. Wanneer de RACT een inbreuk maakt, als het nauwere artikelen bevat, dan de ruimte die de lidstaat heeft volgens de Richtlijn, dan komt de RACT te vervallen"
RACT is veel te streng ook al voor CAT 2. Dus flashknallers zullen waarschijnlijk toegestaan gaan worden omdat het RACT alleen buskruit toestaat. En tot 10 gram buskruit knallers... las ik ergens.
Of begrijp ik het nog verkeerd?
Je begrijpt het goed. Aangezien de lidstaten geen marges hebben om vuurwerk binnen een categorie te laten vallen, deze categorie-indeling staat immers vast, is het voor de Nederlandse overheid alleen mogelijk om in hun ogen "zware" knallers te verbieden door de gehele verkoop van cat. 2/3 aan consumenten te verbieden. Dan ontwijken ze een beperkende regel, nu het RACT, maar dan gebruiken ze een andere ruimte, in de Richtlijn, die de lidstaat heeft namelijk het recht om te bepalen welke categorieën voor consumenten zijn.
Artikel 4 Richtlijn 2013/29/EU
Vrij verkeer
1. De lidstaten mogen het op de markt aanbieden van pyro*
technische artikelen die aan de eisen van deze richtlijn voldoen,
niet verbieden, beperken of belemmeren.
2. Deze richtlijn laat onverlet dat een lidstaat omwille van de
openbare orde of gezondheid en veiligheid, of omwille van
milieubescherming maatregelen neemt om het bezit, gebruik
en/of de verkoop aan het grote publiek van vuurwerk van de
categorieën F2 en F3, pyrotechnische artikelen voor theater*
gebruik en andere pyrotechnische artikelen te verbieden of te
beperken.
Het zal dus een keuze uit de uiterste worden voor de Nederlandse overheid. Ze zullen ook wel kijken naar buurlanden en daarop inspelen.
Uiteraard zal de handel blijven bestaan. Alleen de trigger om naar Polen te rijden is minder geworden en daarmee dus ook minder interessant. Als ik in Polen een 10 gram buskruitknaller kan krijgen en hier niet, dan ga ik daar persoonlijk niet voor naar Polen toe. Het verschil met een Nederlandse astronaut en een Cobra7 daarentegen is wat groter. Voor de Nederlandse importeurs zou dit een kans kunnen zijn om zo maar vuurwerk op de nationale markt te verkopen.
Het lijkt vrijwel zeker dat deze categorie-indeling zo blijft. De richtlijn kan immers al geïmplementeerd worden in nationale wetgeving. De lidstaten werken daar al aan. Ook importeurs moeten hierop inspelen. De kans dat ze nu weer een herziende richtlijn uitvaardigen lijkt mij zeer klein. Dit komt de rechtszekerheid ook niet echt ten gunste omdat je dan de regels gaat veranderen als Europese Unie terwijl lidstaten alles net geïmplementeerd hebben. Ik verwacht wel dat Polen tot het laatste moment zal wachten met implementeren omdat ze nu nog lekker zwaar vuurwerk kunnen verkopen en daarmee grote voorraden kunnen produceren. Deze worden opgeslagen en later na 2017 alsnog op de markt gedumpt. Levert het lekker veel op![]()
Kortom dat geneuzel hier door sommige dat illegaal vuurwerk bijdraagt aan het een verbod wordt dadelijk te niet gedaan net als die Politie. Want hoe hard knalt nu 10 gram buskruit? Net zo hard als 1 gram flash? Hoe je het went of keert, 1 grams nitraten heb je ook en nu worden nitraten gezien als bommen en dan wordt het legaal. Hoe je het went of keert, ze gaan voor gaas. We gaan in de toekomst harder knallen! En ik denk dat je gelijk hebt mike! Cobra 7 legale knaller is een groot verschil maar een super vlinder naar Cobra 7 is al een stuk kleiner. Daarom denk ik dat KAT.3 de beste oplossing is. Want wie wil er dan nog moeite doen voor een Cobra 7 als je super vlinders legaal voor een betaalbare prijs kunt kopen van een te maximale van 10 gram? Cat.2 naar Cat.3 is nog wel verschil. Dus dat loont zich nog wel... Maar zover ik begrepen heb zijn wij de enigste 3 landen die cat2. gaat verkopen...
Hoort niet helemaal in dit topic maar ik heb ooit eens die Cat. indelingen gezien, iemand toevallig nog een linkje welke topics dat waren?