BREAKING ! Tweede Kamer is om: er komt een algeheel vuurwerkverbod in Nederland

Zekers gaan we dan ook de grens over… mocht dat verbod er komen, dan is stoken met oud en nieuw vanaf dat moment het ultieme vuurwerkprotest.

Reken maar dat er dan wel ineens gecontroleerd gaat worden aan de grens en de boetes torenhoog worden, ze gaan het je niet makkelijk maken.

En wie moet die controles gaan doen dan ? Ze laten nu al 45000 zaken liggen omdat ze geen tijd hebben. Die hele handhaving is een grote wassen neus !!

En zullen winkels in de grensregio niet 'gewoon' een shop net over de grens aanbieden ?

Werd in corona toch ook voorgesteld om je nederlands besteld vuurwerk op te halen in duitsland
Was het maar zo makkelijk, de grensregio's doen ook steeds moeilijker met vergunningen, even een shop daar openen is verleden tijd.

PVV haalt de meeste zetels maar niemand wilt met hun samen behalve 3 kleine partijen
En dan schuift het door naar CDA of GL. Zij zullen elkaar wel steunen samen met D66 en aanvullend nog VVD. Dat zie je ook in de cijfers van de laatste peilingen. Verbod is dan volgend jaar in mei geregeld.

Enige hoop is dat PVV erg veel stemmen moet krijgen samen met Ja21, BBB en FVD. Mocht dit droomscenario gebeuren zie ik het erg positief in maar realistisch gezien is onze hobby bijna afgeschreven.
onder een rechts kabinet is het vuurwerk verbod er door heen gekomen

Zucht.... Het gaat niet om vinden, politicologen weten dat ietsje beter te positioneren dan het gemiddelde facebook-plebs, lijkt je niet? 🙄

Feit is wel dat het vw verbod er onder een rechts kabinet doorheen is gekomen, maar met twee losseflodderpartijen en één...nou ja...en VVD. Dus fwiw, als tegenstemmers hebben ze de wetgeving niet kunnen blokkeren. Lesje ook voor iedereen die het politieke systeem niet snappen en denken dat kabinet, grootste partij of premier absolute macht hebben; niet dus. En dat is met goede reden. In dit geval pakt dat voor ons kloten uit.

Dit verbod zit er al aan te komen sinds 2008, ik kreeg laatst een FB herinnering dat het bericht op teletekst stond. Alleen de reden voor een verbod is voor politieke partijen anders. Eerst was het milieu en de dieren de reden (PvdD), nu is het de veiligheid voor hulpverleners (de andere partijen).

Feit is, dat er een groep idioten is die het voor ons liefhebbers heeft verpest. Dat politieke partijen achter hulpverleners gaat staan is niet zo gek, over de oplossing kun je discussiëren.

VVD is toch wel de grootste boosdoener in zijn algemeenheid, maar dat ze nu dwarsbomen op een linkse kabinetsformatie vind ik wel even genieten. Rechts uitsluiten mag wel en links niet? Wie de bal kaatst kan hem terugverwachten.

Dit verbod zit er al aan te komen sinds 2008, ik kreeg laatst een FB herinnering dat het bericht op teletekst stond. Alleen de reden voor een verbod is voor politieke partijen anders. Eerst was het milieu en de dieren de reden (PvdD), nu is het de veiligheid voor hulpverleners (de andere partijen).

Feit is, dat er een groep idioten is die het voor ons liefhebbers heeft verpest. Dat politieke partijen achter hulpverleners gaat staan is niet zo gek, over de oplossing kun je discussiëren.
Was het niet Groen-Links die als eerste pleitte voor een verbod? Je houdt altijd een groep idioten die het verpest. Vuurwerk is ook in veel media geframed als inherent gevaarlijk en overlastgevend. Cobra’s worden als argument gebruikt om legaal vuurwerk te verbieden. Het milieu en dieren argument was in het begin hoofdzaak toen men ging pleitten voor een verbod.

De argumenten voor een verbod raken vaak kant nog wal. De meeste (ernstige) ongelukken gebeuren met vuurwerk wat al verboden is. Milieu zou een reden kunnen zijn, maar dan is er nog wel zoveel meer wat we kunnen verbieden.
Men wil een maatschappij waarin er geen risico's zijn en niks kan gebeuren. Dit is een utopie. Er hangen nou eenmaal risico's aan veelal leuke dingen. Er is de afgelopen jaren al zoveel gedaan om de risico's van vuurwerk in te perken. Het is bijna knap om nog gewond te raken van het normaal afsteken van legaal vuurwerk.
De reflex om alles maar te verbieden omdat er soms een ongeluk mee gebeurt is echt verschrikkelijk. Zou fijn zijn als er een keer iemand met gezond verstand in de overheid komt en dit duidelijk maakt.

VVD is toch wel de grootste boosdoener in zijn algemeenheid, maar dat ze nu dwarsbomen op een linkse kabinetsformatie vind ik wel even genieten. Rechts uitsluiten mag wel en links niet? Wie de bal kaatst kan hem terugverwachten.
Kijken hoelang ze dat kunnen volhouden. Ze zullen achter de schermen natuurlijk aan alle kanten gepaaid worden. De VVD kan ook opportunistisch zijn. Hoop dat ze hun rug recht houden.

De meeste (ernstige) ongelukken gebeuren met vuurwerk wat al verboden is.
Als je dat ernstige ongelukken tussen haakjes weghaalt, klopt je stelling.

Overall vallen de meeste ongelukken helaas wel door legaal vuurwerk & recent verboden legaal vuurwerk. Echter zijn dit wel meestal lichte verwondingen waarbij schoonmaak en pleisterwerk volstaat (met name bij dokterspost).

Dus feitelijk heeft antilobby wel gelijk dat de meeste ongelukken met legaal & recent verboden legaal vuurwerk gebeuren. Maar je moet het in verhouding zien natuurlijk. Liever 100 gevallen met wat schoonmaak- & pleisterwerk, dan 1 eraf geknalde hand.

Was het niet Groen-Links die als eerste pleitte voor een verbod? Je houdt altijd een groep idioten die het verpest. Vuurwerk is ook in veel media geframed als inherent gevaarlijk en overlastgevend. Cobra’s worden als argument gebruikt om legaal vuurwerk te verbieden. Het milieu en dieren argument was in het begin hoofdzaak toen men ging pleitten voor een verbod.
Niet helemaal. In december 2008 was er de stichting 'staakt het vuren' onder leiding van Johan Meijering. Hij was anti vuurwerk en de groep was 1 vd eersten die hierover een symposium hielden. Ik kan me nog herinneren (ik was daar toen bij) dat o.a. Fred (moontan) daar ook was. De stichting vond vuurwerk gevaarlijk en gaf te veel vernielingen.

Daarna begon Arno Bonte (groenlinks uit Rotterdam) zich te roeren en het landelijk uit te breiden onder groenlinks.
Langzaam aan zijn daar Tjeerd de Faber (oogarts) en div. Verzekeraars (Achmea) aan toegevoegd.

Er zit ook een keiharde lobby in Den Haag.
Mensen, groepen en groeperingen die de ministers constant aan het al dan niet indoctrineren om een wetwijziging er doorheen te drukken.
Bijvoorbeeld de politievakbonden hebben ook een groot aandeel gehad in het verbod op vuurwerk.
Maar ik vind de politie heel stigmatiserend in bepaalde zaken.
Ben je een vuurwerkliefhebber en heb je verstand van vuurwerk en weet je hoe bijvoorbeeld een shell werkt, dan ben je al bij voorbaat verdacht.
Met andere woorden, je weet als consument hoe een shell werkt, dan denkt de politie dat je die dingen thuis hebt liggen.

Hetzelfde geldt als je een wapenverlof wilt aanvragen, na de schiet partij in Alphen aan den Rijn is er door politie/justitie een complete hetze tegen mensen die lid zijn van een schietvereniging. Terwijl het achteraf na onderzoek de schuld lag aan de politie.

Eindconclusie als je als minister of als lid van de Tweede Kamer niet weet wat een astronaut werkt en denkt dat een astronaut hetzelfde is als een Cobra nummertje weet ik het, dan is een statement snel gemaakt.

Back
Bovenaan