Boete vanwege Lesli ketterfontein/kegel

Nou dan wordt t ook maar geen Cat1 afsteken. Geen zin in discussies met die blauw petten en een boete te krijgen. Een zooi Cat 1 voor 25 eurie weg gegooid. Corrupt land is dit.

Zou het niet een idee zijn dat er een deel van de regelgeving standaard op de CAT1 pakketten gedrukt word , kan wellicht een hoop gezeur voorkomen.

Heren, hier het gedeelte waar ik op bekeurd ben in het vuurwerkbesluit.

[h=5]Artikel 1A.1.3[/h]
  • 1. De fabrikant brengt vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik in een bepaalde categorie onder op grond van toepassing, doel en gevaar, met inbegrip van hun geluidniveau.

• 2. Een aangemelde instantie bevestigt de categorisering als onderdeel van de conformiteitsbeoordelingsprocedure.
3. De categorieën luiden als volgt:
a) vuurwerk
Categorie 1: vuurwerk dat zeer weinig gevaar en een te verwaarlozen geluidsniveau oplevert en bestemd is voor gebruik in een besloten ruimte, inclusief vuurwerk dat bestemd is voor gebruik binnenshuis;

Mag hier "bestemd voor" gelezen worden als "mag alleen gebruikt worden in"? Zelf zie ik naast het feit dat "bestemd voor" het dit volgens mij niet betekent, is dit gedeelte volgens mij alleen maar een beschrijving van een categorie en niet zozeer een verbod op andere plekken of een bindend gebruiksvoorschrift.

Laatst bewerkt:
Man man, wat een .... toch allemaal! Ik durf geen ijsfonteintjes meer in mijn dessert te zetten! Straks wordt ik aangehouden! :shocked:

Dit is wel een grappige ontwikkeling, als het echt zo is dat CAT1 alleen voor binnenhuis is, dat betekend niet voor buitenshuis is en je dan een boete kan krijgen. ALS HET ZO IS>
Dan kan het nog leuk worden.

mocht dit echt volgens de letter van de wet zijn, dan kunnen de importeurs nog een leuke schadeclaim verwachten, van al die boetes. want wondertollen en knetterballen voor in huis lijkt mij niet echt ideaal. dus ik neem aan dat ze dan al het cat 1 spul terug moeten nemen en de kopers het geld terug moeten doen.

mocht dit echt volgens de letter van de wet zijn, dan kunnen de importeurs nog een leuke schadeclaim verwachten, van al die boetes. want wondertollen en knetterballen voor in huis lijkt mij niet echt ideaal. dus ik neem aan dat ze dan al het cat 1 spul terug moeten nemen en de kopers het geld terug moeten doen.

Categorie 1 is gewoon het hele jaar toegestaan.

Ik heb Lesli even een mailtje gestuurd:
Goeden dag,

Ik kwam enkele berichten tegen dat mensen boetes hadden gehad voor het afsteken van Knetterkegels, met als reden dat cat. 1 alleen in een besloten afgestoken mag worden?
Mag ik dit gewoon in de straat afsteken of alleen in de tuin?
Graag hoor ik van u.

Met vriendelijke groet,
Rick

Dit is wel een grappige ontwikkeling, als het echt zo is dat CAT1 alleen voor binnenhuis is, dat betekend niet voor buitenshuis is en je dan een boete kan krijgen. ALS HET ZO IS>
Dan kan het nog leuk worden.

Artikel 1A.1.3 Vuurwerkbesluit
Categorie 1: vuurwerk dat zeer weinig gevaar en een te verwaarlozen geluidsniveau oplevert en bestemd is voor gebruik in een besloten ruimte, inclusief vuurwerk dat bestemd is voor gebruik binnenshuis;

Bovenstaande wordt beoordeeld bij de afgifte van de CE-markering onderdeel module B certificaat. Tevens Family Grouping volgens CE-normen na conformiteitsbeoordeling. De NoBo ziet hierop toe.

Artikel 2.1.3 lid 2:
Consumentenvuurwerk is voort voorzien van de volgende informatie:
voor zover het betreft categorie 1: in voorkomend geval: «uitsluitend buitenshuis te gebruiken» en de minimale veiligheidsafstand;

https://law.resource.org/pub/bg/ibr/bds.en.15947-3.2010.pdf --> EN 15947 de norm die bepaald waar het mag worden afgestoken en hoe het op de labels moet worden vermeld. Bij Crackling Granules (knetter pellets) staat: uitsluitend buitenshuis te gebruiken (for outdoor use only)

http://wetten.overheid.nl/BWBR0027932/volledig/geldigheidsdatum_24-11-2013

Antwoord op je vraag: het mag uitsluitend buitenshuis worden gebruikt en dus niet binnenshuis, gelet op de Europese EN 15947 norm (geldend) en het Vuurwerkbesluit dan wel Ract.

Ik heb Lesli even een mailtje gestuurd:
Goeden dag,

Ik kwam enkele berichten tegen dat mensen boetes hadden gehad voor het afsteken van Knetterkegels, met als reden dat cat. 1 alleen in een besloten afgestoken mag worden?
Mag ik dit gewoon in de straat afsteken of alleen in de tuin?
Graag hoor ik van u.

Met vriendelijke groet,
Rick

Als dit in de tuin mag, mag dit in de straat ook lijkt mij.

gister avond ook bezoek gehad .
geen boete gehad omdat het in me eigen tuin was.
en heb gevraagd aan meneer agent :bonk:lol
hij gaf voor antwoord mag wel op eigen gebied en tuin
maar niet op de openbare weg en gemeente grond
heel apart verhaal :bonk:ze weten zelf niet eens wat ze er mee aan moeten

gister avond ook bezoek gehad .
geen boete gehad omdat het in me eigen tuin was.
en heb gevraagd aan meneer agent :bonk:lol
hij gaf voor antwoord mag wel op eigen gebied en tuin
maar niet op de openbare weg en gemeente grond
heel apart verhaal :bonk:ze weten zelf niet eens wat ze er mee aan moeten

Nu geeft een andere agent dus aan dat dit wel mag op eigen terrein. Eigen terrein is niet per definitie een "besloten ruimte."

Het wordt er allemaal niet duidelijker op.

Back
Bovenaan