Geachte Meneer/Mevrouw,
Ik mail vanwege het vuurwerkbesluit van 15 maart 2012, welke (als ik het goed heb) in Juni 2012 daadwerkelijk rechtsgeldig gemaakt is (Zie
dit document, artikel VII ). Er zijn behoorlijk wat wijzigingen doorgevoerd in dit besluit, maar mij gaat het persoonlijk om het vuurwerk wat onder Categorie 1 valt: Fop en schertsvuurwerk. Deze groep is namelijk zeer sterk uitgebreid met onder andere crackling pallets (knetterballen), kleine fonteintjes (tot 7.5 gram kruit,
hier een voorbeeldje) en grondbloemen (grondtollen). Voor een volledige lijst van al het zogenaamde "Cat 1" vuurwerk, kunt u kijken naar
Bijlage 2 van de Regeling aanwijzing consumenten- en theatervuurwerk.
Categorie 1 vuurwerk is het hele jaar door legaal te kopen en af te steken, dit zou dus moeten betekenen dat ik ook deze nieuwe artikelen het hele jaar legaal mag kopen en af mag steken. In hoeverre zijn de wijkagenten en het politiepersoneel in Noordwijk hiervan op de hoogte gesteld? Helaas lees ik op verschillende vuurwerkfora dat elders nog niet iedere agent hier het fijne van weet.
Verder is het voor veel omwonende in mijn woonwijk, het Vinkenveld, helaas ook nog niet helemaal duidelijk dat de nieuwe regeling nu op landelijk niveau van kracht is. Het zou jammer zijn als agenten uiteindelijk voor niets poolshoogte komen nemen.
Vriendelijke groet,
Roel Berends
PS: Weet u toevallig een geschikte stookplek binnen Noordwijk? Als echte vuurwerkliefhebber probeer ik iedereen het liefst zo min mogelijk overlast te bezorgen.