Bij welke winkel kocht jij de allereerste keer vuurwerk ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Jack de kapper in Geleen, die had geweldige zakken en meterpakketten. Ook bij Jo Sluyter fietsenhandel in Geleen stond ik december veelvuldig voor de vitrine en in de winkel. Helaas is Jack overleden jaren geleden en de fietsenhandel is gestopt na alle zwaardere regels omtrent de opslag.

De eerste winkel waar ik ooit kocht is inmiddels sinds corona uitbrak gestopt door een faillissement. was de nekslag blijkbaar

Mijn eerste winkel was sportzaak Lammerts van Bueren in Utrecht. Na lang zeuren zal zo'n 10 jaar zijn geweest kreeg ik van mijn vader 6 parachutepijlen met het horsebrandlogo en een 700 shots matje ladycrackers. Mijn neef had mij het jaar daarvoor op Oud & Nieuw al besmet met het kruitvirus door een hele zak met piraatjes mee te nemen die toen per 5 in een pakje zaten.

Mijn eerste winkel was Thijs Brand Zoetermeer, uren in de folder kijken en vol trots het met mijn vader ophalen. Tussendoor nog stiekem bij halen bij een ijzerwinkeltje in het winkelcentrum en Iets later ieder jaar een uur in de rij staan bij Mammoet Rijwielen in Den Haag want pfff wat hadden zij een aanbiedingen met sloffen rotjes, babypijltjes en romeins kaarsen :) ...krijg er nog een glimlach van als ik er aan terug denk.

Vuurwerklindenholt & Ericavuurwerk. Ericavuurwerk verkoop inmiddels niet meer winkel is overgenomen door de Plus supermarkt gaan uitbreiden.

Tuincentrum Pap in Dordrecht. Destijds de grote concurrent van het tuincentrum waar mijn moeder werkte. Ze had voor zowel mij als mijn broer een tasje gekocht met vooral kanonslagen, babypijlen en grondbloemen. Mijn broer wilde het niet, dus ik heb heel de dag kunnen stoken.

Al meer dan 20 jaar geleden, maar als ik eraan terugdenk voel ik wederom de vreugde van destijds.

Als ik het me nog goed herinner was dat in 2002 de Bergse Dumphal in Bergen op Zoom. Misschien toen voor 30 a 40 euro ofzo, allemaal klein grut. Maar goed, toen was ik net 13 jaar:D

het moet begin jaren 80 in een speelgoedwinkeltje zijn geweest op de hoek van de Levendaal en de Korevaarstraat te Leiden.
Geen idee meer hoe die heet. wel dat er door het jaar heen ook bengaalse lucifers en "stink" lucifers werden verkocht. nu ik dit zo neer typ, denk ik er met veel plezier aan terug!

Tuinsuper in Velserbroek, daardoor ook aan de verslaving gekomen voor vuurwerk.
M,n oom nam me mee om vuurwerk te kopen omdat ik met de kerstbingo een grote Heineken fles gewonnen had en deze dus ging ruilen voor vuurwerk.
weet het nog goed dat ik van m,n ouders een normaal pakket moest uitzoeken maar m,n oom vinkde elke x meer op de lijst aan en zei kies nog maar iets uit. Uiteindelijk met 3 grote tas en een glimlach van oor tot oor thuis gekomen.

Helaas is tuincentrum weg en staat er een grote flat voor in de plaats.

Dump van Herwijnen Zoetermeer, daar kocht ik zelf mijn eerste brood kanonslagen.
Daarvoor met mijn vader bij een ijzerhandel in Den Haag haalden we mooie sierpakketten, de naam weet ik helaas niet meer aangezien dit al echt heel lang terug is.

Das niet zo moeilijk
Dat was bij siro in uitgeest(tegenwoordig vuurwerkland) en daarna de straat oversteken naar boekhandel schuyt om daar de rugtassen af te vullen.
De volgorde van de winkels hing geheel af van de drukte. En dat we er meerdere keren per dag waren de laatste dagen van t jaar had meestal te maken met te snel lege rugtassen.

08789.jpg

06572.jpg

Vroeger altijd met m'n ouders bij Busscher Vuurwerk in Hengelo vuurwerk gekocht, dit was ook de winkel waar ik voor het eerst vuurwerk kocht toendertijd .

Deze winkel zat op 5 minuten loopafstand van ons huis , dus ik was er uiteraard ook vaak te vinden voor de verkoopdagen om de showroom te bekijken :D

Samen met mijn vader op pad om je eerste slof astronauten te halen, kruidhof vuurwerk hendrik ido ambacht

mijn aller eerste keer was bij blaxx in leiden... echt midden in de binnenstad, aangekleed zoals iedere vuurwerk winkel in de eerste pak hem beet 15 jaar van dit millennium, je weet t wel overal vuurpijlen en chinesche rollen als versiering door de winkel.... ik weet nog dat ik toen iets van 3 broden rotjes kreeg van mijn vader en een aantal pakken babypijltjes. voor 12 uur hadden wij 1 "pot" zoals iedereen het toen nog noemde en een pak vuurpijlen waarvan de helft niks voorstelde.
kortom een geweldig oud en nieuw gehad een ventje van een jaar of 10

Mijn allereerste vuurwerk heb ik gekocht bij een Primera in de Theresiastraat in Den Haag. In welk jaar dit precies is geweest weet ik helaas niet meer, maar het is aan het begin van deze eeuw geweest. Destijds was de Primera nog een Schuurmans dealer. De etalage naast de ingang van de winkel was gedurende de december maand altijd sfeervol ingericht met een aantal geweldige Schuurmans dummies. Mijn vader kocht hier bijna elk jaar wel wat vuurwerk en meestal was dat dan een pakket uit de Diamond Collection van 45-60 gulden en later euro en uiteraard konden de sterretjes, knalerwten en trektouwtjes voor mij niet ontbreken. Geweldige pakketten waren dat en wat een prachtige en kleurrijke labels! Hadden we die pakketten nu nog maar, kan me nog goed herinneren dat daar ook geregeld keiharde fluitfonteinen in zaten. Als we vervolgens tijdens de afhaaldagen het vuurwerk op gingen halen voelde ik mij dan ook een koning te rijk als ik het tasje of het pakket mocht dragen onderweg naar huis.

Het allereerste vuurwerk dat ik zelf heb gekocht waren de welbekende Astronauten (slof) en Jumbo Bamboo Crackers van Schuurmans. Dit was niet het enige en als ik het mij goed herinner heb ik toen ook de Flittering Whistle Rockets gekocht uit de Diamond Collection en van de eigenaar kregen we ook nog een pakje Flashing Diamond mee naar huis. Zal dat moment echt nooit meer vergeten, wat was ik er blij mee. Ik ben ervan overtuigd dat ik destijds nog iets meer kleinspul heb gekocht, maar dat kan ik mij helaas niet meer voor de geest halen en er zijn helaas ook geen foto's gemaakt.

Wel heb ik nog een folder uit die tijd. Ik weet niet helemaal zeker of de folder ook echt uit het jaar komt dat ik voor het eerst vuurwerk heb gekocht, maar het zal niet veel schelen. Een folder kunnen we het eigenlijk niet noemen, want het was gewoon een a4'tje met daarop blauwe kolommen waarin de artikelen, verkoopprijzen en bedrijfsinfo vermeld werden. Ik ben onwijs blij dat ik de folder al die jaren heb bewaard, want elk jaar kan ik het toch niet laten om hem even te bewonderen. Wel vind ik het erg jammer, maar begrijpelijk dat de artikelen die ik toen heb gekocht nu niet meer te koop zijn, want wat zou ik nog graag een pakje Jumbo Bamboo Crackers willen hebben.

Folder Primera 1.jpg

Folder Primera 2.jpg

Bij de Primera heb ik een aantal jaren mijn vuurwerk gekocht en later is dit een Broekhoff dealer geworden, maar toen waren wij al verhuisd. Wel rijd ik nog elk jaar even langs om weer een foldertje voor de verzameling te scoren. Toen vorig jaar Broekhoff en Magnum met een dikke openingsactie kwamen, was ik dan ook vastbesloten om een kleine bestelling te plaatsen en deze dan op te halen bij de Primera, ook al zit er een Broekhoff/Magnum dealer dichterbij huis. Puur om het nostalgische gevoel weer een beetje op te roepen en terug te blikken op de mooie herinneringen. Vorig jaar heb ik mijn bestelling daar dan ook opgehaald, maar helaas was de consument nu niet meer welkom in de winkel om logistieke redenen en moest men buiten wachten in een rij. De charme van het afhalen zoals vroeger ontbrak nu een beetje, maar omdat ik de bovenstaande 'folder' nog als verrassing had voor de eigenaar mocht ik wel even binnen kijken. De bunker was erg klein en dit was dan ook de kleinste vuurwerkbunker die ik heb gezien. De eigenaar en zijn rechterhand waren zichtbaar geëmotioneerd vanwege de folder en het riep direct dierbare herinneringen op. Ze hadden nooit meer verwacht een dergelijk exemplaar nog in handen te krijgen. Ik had vooraf niet verwacht dat het zoveel los zou maken, maar ik was uiteraard blij dat het werd gewaardeerd. Zelf vond ik het ook geweldig om even achter de schermen te mogen kijken, want als klein mannetje heb ik hier natuurlijk uren over gefantaseerd. Onlangs ben ik nog even langsgereden, maar helaas waren er nog geen dummies aanwezig. Daarnaast zag ik dat de Primera nu geen Vuurwerkexpert dealer meer is, maar is overgestapt naar Vuurwerktoppers. Helaas geen folder meer, maar wel een flyer en die heb ik dan ook meegenomen voor de verzameling.

Primera.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan