Belgie naar 500 gram 2011

De 500 grammers die nu al verkocht worden, zijn al veel duurder dan de goedkoopste 500 grammer uit nederland, dus deze uitspraak gaat helaas niet op.

Outblast cake (eerst 500 grammer die nu al verkocht word in België)

In Nederland PRIJS:49,95 per stuk
In België 42.50 per stuk

Dus!

In België 42.50 per stuk

Dus!

Dit is niet de goedkoopste 500 grammer van Nederland, dat is als ik het goed heb de Fusion van Zena Nederland, uit de Thor collection voor maar liefst €25,-.

Misschien dat de quote van Tony enkel om Zena België gaat. Die hebben tot nu toe nog geen 500 grammers op de Belgische markt laten zien.

Dan nog lijkt mij het erg frappant dat de 500 grammers zo goedkoop moeten worden... Al is het natuurlijk wel logisch als België de Nederlandse consument over de grens wilt trekken om 500 grammers te kopen voor een veel aantrekkelijkere prijs dan hier in Nederland:)

ik wacht wel tot er feiten op tafel liggen.

Laatst bewerkt:
De tijd zal het leren.
Het lijkt mij persoonlijk ook erg sterk dat de duurste 500 grammer in Belgie even duur is als de goedkoopste 500 grammer in Nederland.
Maar goed, we zullen zien, mischien zijn we straks allemaal helemaal verbaasd:wink:

In België 42.50 per stuk

Dus!

En bij Loots 3 voor € 99,00 oftewel € 33,00 pst. Maar dat is inderdaad nog niet de € 25,00 van de 500grammer van Zena...

Tja, de tijd zal het inderdaad leren omepje!

En bij Loots 3 voor € 99,00 oftewel € 33,00 pst. Maar dat is inderdaad nog niet de € 25,00 van de 500grammer van Zena...

Tja, de tijd zal het inderdaad leren omepje!

Wat ik had gequote ging alleen over Zena nederland omdat tony daar had gepraat met Henry hier het hele bericht±
Ik ben van de week gezellig op visite geweest bij Original Fireworks. Het kwam goed uit dat Henry er ook was want die kon me precies vertellen wat er allemaal aan nieuwe producten aan gaat komen. Ik denk dat ik het nog niet bekend mag maken maar ik weet nu al zeker dat als de uitvoering van een aantal producten is zoals ze het willen hebben dat het regelrechte toppers zullen zijn.

Zodra ik er mee over mag vertellen dan zal ik het hier in deze thread plaatsen.

Kom maar op met de discussie!
Daar onder heeft iemand gevraagd wat het ongeveer zou kosten en toen plaatste tony dit:
Duurste 500grammer zal net zo duur zijn als de goedkoopste in Nederland!!
Ik geloof dit eigenlijk niet omdat het gewoon te mooi om waar te zijn is.

Is eigenlijk ook te moooi om waar te zijn. Plus dat de meeste cake's die tot 250 gram gaan in belgie dan niet meer in verhouding kloppen kwa prijs. Zal een grote schommeling van de prijs worden als het echt waar moet zijn.

We moeten maar gewoon afwachten wat er komen gaat en speculeren over de prijs is jezelf alleen maar dingen aanpraten wat kan leiden op teleurstelling ( of misschien juist niet ).

Ik denk dat we de noemer "500grammer" eens moeten vergeten.

Kan iemand mij een link sturen of hier plaatsen van de belgische overheid waar de nieuwe regels vermeld staan over de 500grams regels voor belgie en in het bijzonder de inhoud van maximaal 25gram per tube.

Dat van die 25 gr per tube is volgens mij niet waar, eerder 20 gram wat nu al de max is en 2 gr flash. dus prof boeketten ga je nog niet halen met maar 2 gram flash en 20 gr kruit helaas.

@500gram:

Goed dat je het vraagt. De Belgische wetgeving zit niet echt vergelijkbaar met de Nederlandse in elkaar. Ik kan met moeite de Belgische variant van ons Nederlandse Vuurwerkbesluit vinden. En ik heb inderdaad nog geen officiëel document gevonden wat de 250 gram regel opvoert naar 500 gram...maar ik weet ook gewoon niet goed hoe ik dat moet vinden.

Dit heb ik wél gevonden:

19 FEBRUARI 2000 - Fundamentele veiligheidseisen betreffende het feestvuurwerk

3 MAART 2010. - Koninklijk besluit betreffende het in de handel brengen van pyrotechnische artikelen

ARTIKEL 2:
C-18. Vuurpijlen en vuur- of zwermpotten die een sterke knal
veroorzaken
(en daarom ingedeeld zijn bij ontploffend vuurwerk)
waarvan de individuele globale lading pyrotechnische sas niet meer
dan 50 g (vijftig gram) weegt, en waarvan de totale ontploffende lading
die het geluid veroorzaakt, beperkt is tot 15 g (vijftien gram); de
individuele ladingen mogen evenwel de limieten vermeld in het
randnummer C-20 niet overschrijden;

C-19. Vuurpijlen, Romeinse kaarsen, fonteinen en soortgelijk elementair vuurwerk, die geen sterke knal voortbrengen en waarvan de
individuele lading pyrotechnische sas niet meer bedraagt dan :
75 g (vijfenzeventig gram) voor de vuurpijlen, met inbegrip van de
voortdrijvende lading;
75 g (vijfenzeventig gram) voor de Romeinse kaarsen;
— 100 g (honderd gram) voor de fonteinen
en soortgelijk vuurwerk;
— 5 g (vijf gram) voor kleine tuigen die zich over de grond of in de
lucht bewegen (bijvoorbeeld bijen, schotels, slangetjes, wagentjes,...);

C-20. Geweerklappers (petarden) voorzien van lonten, evenals
soortgelijke tuigen die een sterke knal voortbrengen (en daarom
ingedeeld zijn bij ontploffend vuurwerk) waarvan de individuele
lading niet meer bedraagt dan 2 g
(twee gram) pyrotechnische sas, en
die een geluid voortbrengen dat, gemeten op een hoogte van 1m 50 en
op 2 m afstand van het tuig dat zelf op 0,20 m boven een weerkaatsende
bodem hangt, niet hoger is dan 153 dBLin (piek);

(...)

ARTIKEL 3:

C-18. Batterijen van vuur- of zwermpotten en gemengde batterijen
(mozaıeken) met licht- en geluidgevend effect met een sterke knal,
waarvan de globale lading pyrotechnische sas niet meer bedraagt dan
150 g (honderdvijftig gram) per voorwerp, en de ontploffende lading
die het geluid voortbrengt niet meer weegt dan 50 g (vijftig gram)
;
C-19. Vuurwielen en soortgelijk vuurwerk (bijvoorbeeld batterijen
van Romeinse kaarsen, fonteinen,...) die geen sterke knal voortbrengen
en waarvan de lading pyrotechnische sas per voorwerp niet meer mag
wegen dan :
— 75 g (vijfenzeventig gram) voor de wielen;
250 g (tweehonderdvijftig gram) voor de batterijen;
Van artikel 3: C-18 heb ik nog nooit gehoord...iemand een idee welke artikelen daarin vallen? Knalcakes ofzo?

Mijn eigen interpretatie (correct me if I'm wrong!)
- Max. 250 gram in cakes
- Max. 15 gram PTS in de bombette (in Nederland is dit per compartiment)
- Max. 2 gram flash voor de knal in de bombette
(-'Ongelimiteerde' kruitmassa voor de lift}

In praktijk is de lift zelden meer dan 2,0 gram, dus puur praktisch gezien zijn Belgische cakes hooguit zo'n 17 gram per tube (2 gram lift en max. 15 gram in bombette).

Don't quote me on this. Ik kan er heel goed naast zitten. Maar dit is zo ongeveer alles wat ik kon vinden. Geen enkel officeel document over het feit dat Belgie nu opeens 500 grams cakes mag verkopen.

Dat van die 25 gr per tube is volgens mij niet waar, eerder 20 gram wat nu al de max is en 2 gr flash. dus prof boeketten ga je nog niet halen met maar 2 gram flash en 20 gr kruit helaas.

Ja en nee!!
2gram lift 16gram stars en 2 gram flash/burst..
Waarom niet?
Neem de burst van de Silver Salute(is ook 2 gram en geeft een heerlijke beuk,en waarschijnlijk een uber versprijding van de toegevoegde stars)
16 grams mooie golden willow stars of peony stars of een combinatie van iets.

Gegarandeerd eeN pro achtig effect! Uuhm 500gram delen door 20gram.....
Walla een 25 shots pro bakje met heerlijke burst en een pracht effect.
Hang er een BETAALBARE prijs aan en het feest is compleet!

@Darksoul in bepaalde cakes van B,v salon roger 13sh..zit omgerekend zoon 19 gram.
Neem de Nico Powerhous: bevat ook 19gram per tube, maar in Duitsland is maar een x aantal flashpoeder toe gestaan en een maximum van 1,5gram flash per tube. (geloof ik)
Ik heb ooit zoon bombette ontleed en ik kwam boven de 15 gram uit wat in de bombette zat..
Dus..
Maar ook ik weet niet exact de juiste wetgeving in gewichten!

Laatst bewerkt:
Het kan alleen maar beter worden inderdaad, maar echt snoeiharde klappen zoals een profblok van bonbridge oid daar zit meer dan 2 gr flash in. Maargoed je hoort mij verder niet klagen hoor ;-) We zullen het allemaal gaan zien, alleen ben ik een beetje bang voor de prijzen, m85 van OF is nou ook niet echt goedkoop, prijzen zijn min of meer wel gelijk aan Nederland vind ik tegenwoordig.

Met maar 20 gram is het al wat minder, maar misschien toch nog de moeite waard.
En inderdaad de prijzen, als je ziet wat er nu wel al niet van prijzen aan de producten hangen, dan vraag ik het mijzelf af of dat ze wel zo laag die prijzen gaan houden.

@Dark soul,goed dat je speurwerk hebt vericht.Ik kon ook verder niets vinden over hoe de wetgeving in belgie is aangepast.
Dat het gaat veranderen dat is wel duidelijk,ik heb de monsters gezien in China voor belgie.

Wat ik heb begrepen dat belgie zich gaat houden aan de defaultlist fireworks,dit is een lijst waar elk land zich aan moet houden hierin staan de producten omschreven en in welke classificatie de producten vallen.

bericht op FPM van tony:)

IK mag al iets bekend maken.
Original krijgt een roman candle met als effect 10 x 5 salutes. Dat houd in dat de candle per schot 5 salutes de lucht in knalt.
En volgens zeggen worden dit echt harde knallen :)

klinkt aangenaam in ieder geval, ben benieuwd wat er op de mei-meeting allemaal bekend gemaakt zal worden!:D

ik denk dat het probleem meestal tog bij de belgiesche knallers ligt...
nitraten strijkers etc. dat is meestal de reden dat mensen naar belgie zullen gaan! & als ze dat dis legaal maken in nederland of desnoods HARDERE knallers dan rotjes?! dan word het voorkomen dat mensen naar de buitenland gaan voor vuurwerk!

tenslotte zijn de pijlen in belgie ook groter zowel vanbinnen als van buiten:)

*hoewel duitsland tog goedkoper is in NL & BELGIE*

ik heb niks tegen illegaal vuurwerk, oke ik moet het zelf niet hebben, omdat het gewoon teveel risico`s met zich mee brengt. Maar het legaal maken van strijkers en nitraten zie ik toch niet gebeuren, en op het moment dat het wel gebeurt vinden de meeste mensen dat strijkers enzo ook maar gewoontjes, en zullen ze miss weer hardere knallen willen hebben(cobra,explode) en weet ik wat voor zooi nog meer, moeten we die dan ook maar legaal maken ? waar ligt dan de grens nog ?

Ik vind de regelgeving prima zo.

Tja de prijzen dat is natuurlijk een ander verhaal.... dan begrijp ik dat mensen wel een stukkie willen rijden naar belgie.

gr stefan

Ik ben trouwens echt benieuwd wat winkels zoals alpeco, pyrostar en salon roger gaan doen. Enige waar je iets over hoord is Original.

Alpeco zou er slim aan doen om flink uit te pakken en hun naam opnieuw te vestigen maar ik ben bang dat wij weinig zullen horen uit die hoek!

Hoop eigenlijk op een dikke concurrentie strijd met 500 grammers tussen de groothandels!! zou voor de buidel wel prettig zijn want ik ben bang dat de prijzen tegenvallen.

Back
Bovenaan