Alle lanceerstandaards vuurpijlen afgekeurd, verkoop aan consumenten in gevaar

Als ik een lanceerstandaard krijg bij het afhalen, krijgt de verkoper 'm meteen weer terug van mij. Zo worden de kosten bespaard en nergens staat dat het teruggeven niet mag voor zover ik weet.

En het volgende hoofdstuk staat al online (geen idee hoe ik er een nieuw bericht van moet maken)

Vuurwerkbranche met handen in haar na afgekeurde vuurpijlstandaard

De vuurwerkbranche Nederland eist duidelijkheid van staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) over de problemen met de verplichte lanceerstandaarden voor vuurpijlen. Ze willen zo snel mogelijk weten waar de dit jaar verplichte installatie dan aan moet voldoen. Volgens de branche wist het ministerie al deze zomer dat de vuurwerkverkopers de nu plotseling afgekeurde installatie komende jaarwisseling willen gebruiken.

Voorzitter Leo Groeneveld van Pyrotechniek Nederland stuurt vandaag een brief naar de staatssecretaris met het verzoek heel snel met elkaar om de tafel te gaan. De branche zit met de handen in het haar nadat gisteren bekend werd dat de massaal ingekochte kleine lanceerinstallatie niet voldoet volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport. De installatie moet dit jaar verplicht worden verkocht aan iedereen die vuurpijlen koopt. Zonder installatie mag geen enkele vuurwerkverkoper een pijl meegeven aan klanten.

,,Daarom hebben we er dit jaar 250.000 besteld in China, terwijl dat er voorgaande jaren 10.000 waren, toen men ze vrijwillig kon kopen’’, zegt Groeneveld. ,,En die 250.000 zijn al bijna allemaal in Nederland, al varen er nog wat containers deze kant op.’’ Het zit de vuurwerkbranche vooral dwars dat de controle op de al jaren in gebruik zijnde installatie pas nu is uitgevoerd, zo kort voor oud en nieuw.

Niets aangeboden

De staatssecretaris reageerde daarop dat de installatie pas in oktober is aangeboden voor controle. Dat is volgens Groeneveld gewoon niet waar. ,,Nadat duidelijk werd dat de regering niet zou overgaan tot het verbieden van pijlen en knalvuurwerk, stuurde men in het voorjaar al aan op verplichte lanceerinstallaties. De ambtenaren informeerden ook regelmatig bij ons of dat haalbaar was en oriënteerden zich zelf ook. Al in juni, juli hebben wij duidelijk gemaakt dat we deze installatie wilden gebruiken. Die gebruiken we al jaren en hij voldoet. Dus wij gingen er ook vanuit dat deze goed is. Wij hebben ook helemaal niets aangeboden bij de Inspectie, de Inspectie is gewoon heel laat bij ons gekomen.’’

Volgens Groeneveld is de kleine installatie ook gewoon stabiel. ,,Wat zij met stabiel bedoelen, wordt nergens toegelicht. Hij is stabiel, want hij valt niet om. Behalve bij storm, maar ja, dan valt alles om. Bovendien moet je bij storm sowieso geen pijlen afschieten, dat staat ook op de gebruiksaanwijzing. De wetgeving is nu heel onduidelijk.’’

De branche ziet weinig mogelijkheden meer om razendsnel nieuwe te laten komen. De huidige aanpassen zou misschien kunnen. ,,Hij kost nu 1,99 euro. Dan wordt-ie wel duurder.’’

Vuurpijlen maken voor de vuurwerkbranche zeven procent van de omzet uit. Andere manieren om vuurwerk de lucht in te schieten, zoals cakeboxen waaruit vuurwerk omhoog schiet, mogen wel worden gebruikt.

En het bericht hierboven is wél de waarheid.

Maar ja zoals ik de allereerste reactie al meldde kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat er hier gewoon willens en wetens een vies spelletje gespeeld is. Wie heeft er überhaupt opdracht gegeven dat die installaties getest moesten worden en waarom ?
Als je dat filpmje ziet word je daar inderdaad niet vrolijk van, want die standaards zouden de veiligheid juist moeten verhogen. Als ze bij windkracht 3 dan al omvallen dan verhogen ze de veiligheid zeker niet

En het volgende hoofdstuk staat al online (geen idee hoe ik er een nieuw bericht van moet maken)

Vuurwerkbranche met handen in haar na afgekeurde vuurpijlstandaard

De vuurwerkbranche Nederland eist duidelijkheid van staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) over de problemen met de verplichte lanceerstandaarden voor vuurpijlen. Ze willen zo snel mogelijk weten waar de dit jaar verplichte installatie dan aan moet voldoen. Volgens de branche wist het ministerie al deze zomer dat de vuurwerkverkopers de nu plotseling afgekeurde installatie komende jaarwisseling willen gebruiken.

Voorzitter Leo Groeneveld van Pyrotechniek Nederland stuurt vandaag een brief naar de staatssecretaris met het verzoek heel snel met elkaar om de tafel te gaan. De branche zit met de handen in het haar nadat gisteren bekend werd dat de massaal ingekochte kleine lanceerinstallatie niet voldoet volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport. De installatie moet dit jaar verplicht worden verkocht aan iedereen die vuurpijlen koopt. Zonder installatie mag geen enkele vuurwerkverkoper een pijl meegeven aan klanten.

,,Daarom hebben we er dit jaar 250.000 besteld in China, terwijl dat er voorgaande jaren 10.000 waren, toen men ze vrijwillig kon kopen’’, zegt Groeneveld. ,,En die 250.000 zijn al bijna allemaal in Nederland, al varen er nog wat containers deze kant op.’’ Het zit de vuurwerkbranche vooral dwars dat de controle op de al jaren in gebruik zijnde installatie pas nu is uitgevoerd, zo kort voor oud en nieuw.

Niets aangeboden

De staatssecretaris reageerde daarop dat de installatie pas in oktober is aangeboden voor controle. Dat is volgens Groeneveld gewoon niet waar. ,,Nadat duidelijk werd dat de regering niet zou overgaan tot het verbieden van pijlen en knalvuurwerk, stuurde men in het voorjaar al aan op verplichte lanceerinstallaties. De ambtenaren informeerden ook regelmatig bij ons of dat haalbaar was en oriënteerden zich zelf ook. Al in juni, juli hebben wij duidelijk gemaakt dat we deze installatie wilden gebruiken. Die gebruiken we al jaren en hij voldoet. Dus wij gingen er ook vanuit dat deze goed is. Wij hebben ook helemaal niets aangeboden bij de Inspectie, de Inspectie is gewoon heel laat bij ons gekomen.’’

Volgens Groeneveld is de kleine installatie ook gewoon stabiel. ,,Wat zij met stabiel bedoelen, wordt nergens toegelicht. Hij is stabiel, want hij valt niet om. Behalve bij storm, maar ja, dan valt alles om. Bovendien moet je bij storm sowieso geen pijlen afschieten, dat staat ook op de gebruiksaanwijzing. De wetgeving is nu heel onduidelijk.’’

De branche ziet weinig mogelijkheden meer om razendsnel nieuwe te laten komen. De huidige aanpassen zou misschien kunnen. ,,Hij kost nu 1,99 euro. Dan wordt-ie wel duurder.’’

Vuurpijlen maken voor de vuurwerkbranche zeven procent van de omzet uit. Andere manieren om vuurwerk de lucht in te schieten, zoals cakeboxen waaruit vuurwerk omhoog schiet, mogen wel worden gebruikt.

Het lijkt mij als je het juridisch bekijkt, de overheid het verplicht stellen van een lanceerbuis dit jaar niet haalbaar is als bovenstaand verhaal klopt. Op het moment dat je iets verplicht stelt, moet je duidelijk omschrijven wat de eisen van zon product zijn. Als de overheid dat niet gedaan heeft dan lijkt mij dat je juridisch wel sterk staat om deze maatregel een jaar op te schuiven.

Wat zal er een run op vuurpijlen ontstaan,mochten ze toch nog verkocht worden dit jaar..
Maar dit riekt inderdaad naar een vies spelletje wat er wordt gespeeld,om het zo laat nog te melden dat het 'niet door de keuring komt'.
En net zoals bolle-040 zegt,als er iets verplicht gesteld wordt,zouden er toch bepaalde eisen aan het product gesteld mogen worden,zo niet,of zijn er geen bepaalde eisen,dan lijkt het mij wel verdedigbaar dat het een jaar opschuift om te komen tot een deugdelijke vervanging.

Hier een reactie van broekhoff op een vraag van mij:

Goedendag,

Zoals u heeft vernomen in het nieuws is dit een probleem dat de hele branche betreft. Uiteraard doet de gehele branche hun uiterste best om dit probleem (gezamenlijk) op te lossen. Vooralsnog gaan wij er dan ook nog steeds vanuit dat er een oplossing wordt gevonden, waardoor ook dit jaar de verkoop van pijlen gewoon door kan blijven gaan.

Met vriendelijke groet,

Broekhoff Vuurwerk Int bv

Jammer dat zo kort van te voren de standaard wordt 'afgekeurd'.
Hopelijk wordt het toch mogelijk om de pijlen dit jaar te verkopen.

,,Die gebruiken we al jaren en hij voldoet. Dus wij gingen er ook vanuit dat deze goed is. Wij hebben ook helemaal niets aangeboden bij de Inspectie, de Inspectie is gewoon heel laat bij ons gekomen.’’

Vernieuwde wetgeving? Helemaal niets mee te maken, joh! Wij verkopen dat prutsding al jaren, niets mis mee. Tests, welke tests? Wij doen niet aan tests! Waarom slapende honden wakker maken? Weet je wat, wij wachten wel tot iemand zich bij ons meldt!

:bonk:

Dit vat ook wel een beetje de incompetentie van Leo Groeneveld als voorzitter van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland samen.

:frusty:

De branche had beter moeten weten met deze standaard, die eigenlijk al niet veel gebruikt word. Heb het nog nooit gezien in geen 1 oud en nieuw ! Altijd een krat bier of gewoon een buis in de grond. Is de grond bevroren dan werd er wel iets anders verzonnen.
Vind het iets te makkelijk gedacht van de branche, maar ook sluw gedaan van de overheid uit... die hadden VOORDAT deze standaard aangeboden werd deze moeten testen ! Dat staat weer los van de branche ! Er word zoveel getest, maar deze dingen al jaren lang niet... dus ook lax van de overheid !

Ik heb hem in het verleden wel gebruikt, nooit problemen met zo'n driepoot, best stabiel zo tussen de huizen in de straat :)

In verleden de 3-poot ook gebruikt, eens maar nooit meer. Vind ze erg onstabiel en soms vlogen de 3-poot mee de lucht in met jawel Nederlandse pijlen, nee ik gebruik liever een parasol voet met betonnen basis die makkelijk te verplaatsen is.

Ik gebruikte in het verleden altijd een krat bier of fris, overdekt met alu folie, zodat je dat kratje daarna weer mooi en schoon kan inleveren.
Een betere basis qua afmetingen mbt afschieten is er denk ik niet.
Ik schiet dan wel altijd duitse pijlen weg van 20 gram max, maar ik denk dat zo'n krat ook wel zwaardere pijlen van 40 gr en veel hoger aan zou kunnen, want zo'n krat al dan niet gevuld met water is sowieso zwaar genoeg.

Gisteren waren Wesley en ik bij Rubro, daar waren ze natuurlijk ook druk met het oplossen van het "probleem".
Wij kregen de uitdaging om met pijlen van Rubro de standaard om te blazen, als het lukte, mochten wij 25 Immortal Gold's weggeven op VWC. Wij hebben écht meerdere malen ons best gedaan voor jullie, maar wat we ook deden, met geen mogelijkheid omver te blazen... :bonk::no:
Leverde wel idiote beelden op. :rolleyes:

Op welk punt is deze standaard dan afgekeurd?

Ik zie op het eerste gezicht geen enkele reden tot afkeur. Mooi en simpel ontwerp ook!

Back
Bovenaan