Alle lanceerstandaards vuurpijlen afgekeurd, verkoop aan consumenten in gevaar

Houden jullie wel even in je achterhoofd dat dit bericht komt van de grootste sensatie, onbetrouwbare, propaganda, antivuurwerk krant AD? Ik gok dat de importeurs er momenteel alles aan doen om de vuurpijl te redden. Ze liggen immers al in de bunkers. Ik ga er vanuit dat dit weer een storm in een glas water is.

Dat beantwoord mijn vraag. Kan me goed voorstellen dat die plastic 3 pootjes afgekeurd worden, die breken in de verpakking al vaak.

Mee eens, heel wat van die plastic tripods zijn echt troep. Ik heb tweemaal deze gehad, ergens midden jaren 2000 en in 2014: https://www.vuurwerkbieb.nl/lesli-vuurwerk/overige-lesli/09047-lanceerbasis-3-poot/ en beide na een paar pijlen al onbruikbaar. Goedkoop plastic dat kapot scheurt bij een beetje hitte of in elkaar stort bij een zuchtje wind.

Echter zijn deze pruts dingen al 15+ jaar op de markt, en nooit heeft er een haan naar gekraait bij het ILT. Toch denk ik dat de branche hier ook hand in eigen boezem moet steken. Ook de branche weet wel dat het gros van de standaards troep is en naïef om er vanuit te gaan dat ze dit niet gebruiken om alsnog een verbod te forceren.

Een steker die bij de meeste pakketten zit is vaak stukken veiliger. Dikker plastic en je hebt meer controle over de richting de pijl heen gaat. Nadeel is alleen dat je zachte grond nodig hebt.

De branche moet gewoon snel handelen en een standaard ontwikkelen die goedkoop in Europa te fabriceren is.

ik heb het onderzoek gelezen + de test resultaten en ik geef ze groot gelijk dat ze het allemaal afkeuren. Wat een troep zijn die lanceer platformen (dit is al jaren zo)en dan hebben ze het onder goede omstandigheden getest. Bij slechte omstandigheden vielen ze allemaal door de mand. Het is natuurlijk wel vreemd dat ze het nu pas gaan testen als het product er al jaren is.

Wat mij betreft hebben de importeurs hier gewoon een steekje laten vallen en moest het allemaal zo goedkoop mogelijk en nu mogen we allemaal op de blaren zitten.

Die tripods zijn altijd al ruk geweest!

Een leeg kratje bier met uberhaubt 1 flesje is al een miljard keer beter!

Kost maar €1,60 overigens.

Een soort gelijk iets na-maken kan ook veel goedkoper, de sterke constructie ervan, van hdpe, en een buis die erin gezekerd is, ook van hdpe of van alluminium... Met elk weertype te gebruiken!

Overigens ben ik al, sinds ik benul heb van uberhaubt vuurwerk, van mening dat:

De gigantische pijlen met hooguit 20 a 40gr kruid, zeker de helft kleiner kunnen kwa kop!
Scheelt veel materiaal en zo dus ook kosten. Maar "grote dikke pijlen" verkopen helaas goed. En elke keer vallen ze weer VIES tegen!

En dit zijn dus ook de pijlen die veel wind vangen en dus makkelijk omwaaien.

Dit had die bpn ook 30 jaar geleden al kunnen verzinnen.

Is het niet een optie dat er water/zand in word gedaan door de leveranciers? Zo staan de pootjes al heel wat steviger denk ik.. kost wat tijd maar dan hoef je niet opnieuw te produceren. Of laat er een gewicht onder balanceren met een touwtje bijvoorbeeld..

Zou toch niet al te moeilijk moeten zijn om iemand te vinden die flink wat houten plakken kan maken waar je een metalen buis in kan schroeven?

Tipje voor de vuurwerkimporteurs, kerstboomstandaarden:

shopping

Alleen een metalen buis nodig.

Maakt niet uit wat Voor standaard je nu hebt. De plastic,ijzeren karton enz enz. Alle varianten zijn afgekeurd. Bizar

Heb even nagevraagd bij een dealer (Mooijvuurwerk), deze verwacht gewoon pijlen te kunnen verkopen. Er lijkt dus gewerkt te worden naar een oplossing.

Jaren lang, eigenlijk sinds het begin al, heeft men vanuit de regering via voorlichtingsfilmpjes van o.a. SIRE de consument dus voor de gek gehouden door te stellen dat een vuurpijl uit een fles gevuld met water of zand, veilig afgestoken kan worden. Ergo.. ze adviseerde zelfs dit te doen! Nu vele jaren later mag dit niet meer?? Dan mogen ze mij nu vertellen wat daar dan de reden van is, want ik kan het niet verklaren en ik kan het ook niet accepteren.

Is het niet een optie dat er water/zand in word gedaan door de leveranciers? Zo staan de pootjes al heel wat steviger denk ik.. kost wat tijd maar dan hoef je niet opnieuw te produceren. Of laat er een gewicht onder balanceren met een touwtje bijvoorbeeld..

geen gek idee, breng die standaarden naar de sociale werkplaats en je hebt een stevig standaardje en je hebt de mensen weer wat werk bezorgd.

Back
Bovenaan