Agenten weigeren nog te werken tijdens oud en nieuw door falend vuurwerkbeleid

Ik ben heeeeeel benieuwd hoe deze conclusie getrokken is. Want deze vragenlijsten kennen we inmiddels: "als u mocht kiezen, werkt u dan liever wel of liever niet op oudjaarsnacht?"
Weldenkende agent: "Ik ben liever thuis om vuurwerk af te steken met mijn gezin."
Conclusie Politiebond - "40% van alle agenten haat vuurwerk"
tja. en dan komt het verbod waar ze nu naar vragen? mogen de agenten dan thuis blijven ofzo? die moeten het verbod dan gaan handhaven, daar zullen ze vast ook zin in hebben ineens?? :bonk:

tja. en dan komt het verbod waar ze nu naar vragen? mogen de agenten dan thuis blijven ofzo? die moeten het verbod dan gaan handhaven, daar zullen ze vast ook zin in hebben ineens?? :bonk:

Inderdaad ja, denk dat er met een verbod nog veeeeeeeeeeeeeeeeel meer van de capaciteit gevraagd gaat worden. Ik ga er niet voor stoppen in ieder geval bij een 'verbod' De agenten van de straat kijken even toe of je niks vernielt, en rijden weer verder.

Holy fuck wat ga ik slecht op dit artikel zeg... echt schrikbarend slecht. Zoals jullie weten heb ik jaren bij de politie gewerkt en kan ik jullie gerust stellen dat dit echte sensatiemedia is vanuit de politiebond. Het relevant gevonden willen worden en om die reden de feiten verdraaien zoals we kennen van de anti-vuurwerk lobby.

Ten eerste wil ik mijn respect uitspreken voor alle dienders tijdens Oud en Nieuw, iedereen is liever thuis champagne aan het drinken met hun gezin en niet te maken hebben met een nacht vol idioot gedrag. Want ja, werken met oud en nieuw is spannender dan alle andere nachten. Dit omdat er veel meer dan gemiddeld alcohol gedronken, drugs gebruikt, gevochten en ingebroken wordt. Je bent met een hele grote club tegelijk aan het werk. Je wordt ingedeeld in zones en bent verantwoordelijk voor zo'n zone. Grotere incidenten liggen op de loer en dat maakt zo'n nacht echt bijzonderder dan alle andere nachten.
Als je dan mag kiezen is het fijner om thuis te blijven en gezellig een drankje te drinken.

Maar dat is niet waar dit betoog over gaat.

Ik lees NERGENS ook maar iets terug van leed door consumentenvuurwerk in dit artikel. Maar ik lees overal hetzelfde probleem: een capaciteitsprobleem bij de politie.
De combinatie van zwaar vuurwerk, geweld tegen hulpverleners, de niet te handhaven lokale vuurwerkverboden en een structureel tekort aan politiepersoneel maakt het agenten onmogelijk om adequaat op te treden. „We gaan zelfs aanhoudingen uit de weg, omdat er anders geen personeel meer op straat is”, verklaart een agent in de enquête.
Hier ligt echt de kern van het probleem bij de politie in het algemeen en dat is al jaren: een groot personeelstekort.
Omdat er grote incidenten op de loer liggen gaat men niet over tot aanhouding voor kleine zaken omdat de administratieve last echt zwaarder is dan het effect wat je (op korte termijn) bereikt. Dus eigenlijk speelt de agent voor rechter. Want door een overtreding door de vingers te zien neemt de agent de beslissing dat deze persoon op dat moment geen straf verdient omdat er belangrijkere zaken zijn. Maar dat mag een agent niet bepalen...
Maar dat is tevens de reden waarom een vuurwerkverbod absurd is. De administratieve last van vuurwerk in beslag nemen is immens. Daarom zullen agenten dit tijdens oud en nieuw niet zo snel doen. Zij moeten dan wachten bij het vuurwerk want ze mogen het niet zelf vervoeren. De mensen die net hun siervuurwerk van honderden euro's in beslag genomen zien worden zijn niet blij. Overal gaat vuurwerk de lucht in, maar waarom wordt dat van hen dan wel in beslag genomen? Dat gaat voor spanningen zorgen die wellicht kunnen escaleren omdat men in de olie is.
Wat doe je dan als agent: kijken of het veilig gebeurt, zo ja lekker laten gaan.

Optreden bij grote wanordelijkheden is ook lastig als je maar 6 auto's in je hele basisteam hebt rondrijden. En als je dan toch iemand aangehouden hebt, dan wordt die persoon met een tik op de vingers de straat weer op gestuurd want "hij kon moeilijk aarden in onze maatschappij".........

Ik ga nu weer even stoppen met typen voordat mijn verhaal totaal ontspoort.

Mijn vragen aan de politiebond:
Waarom maar 3400 van de 33.000 politiemedewerkers ondervragen? Waarom niet allemaal?
Waar werken die medewerkers? Zijn dat de harde werkers op straat of de "kantoor"mensen?

Volgens NPB-voorzitter Nine Kooiman wordt de situatie voor agenten elk jaar grimmiger. „Agenten voelen zich alsof ze in een oorlogsgebied werken. Ze worden bekogeld met projectielen die blijvend letsel kunnen veroorzaken. Dat de minister en werkgever accepteren dat politiemensen in dit soort extreme situatie worden ingezet, vind ik onbegrijpelijk.”
En voetbalwedstrijden dan?
Meer dan zestig procent vindt dat agenten in gevaarlijke situaties een stap terug moeten doen om hun veiligheid te waarborgen. Een politiemedewerker zegt: „Tegen sommige vormen van geweld zijn wij in de basispolitiezorg niet opgewassen. Dat geldt bijvoorbeeld voor bekogeld worden met zwaar vuurwerk. Wanneer bij jou een Cobra in je kraag belandt, dan is gewoon afgelopen.”
Bullshit, je bent getraint om als eerste ter plaatse te zijn bij een fucking active shooter / aanslag / AMOK-situatie. Dan kan je dit ook... Stop je dan ook met werken als er een school-shooting is? Want dan kan je inderdaad beter je uniform aan de kapstok hangen. Ontwijkagenten antwoord...
Een ander zorgpunt is het gebrek aan training. Slechts de helft van de respondenten voelt zich voldoende voorbereid op hun inzet tijdens oud en nieuw. „In de huidige verkorte opleiding wordt veel minder aandacht besteed aan het optreden in deze massale situaties. Het beschermen van politiemedewerkers tegen excessief geweld vraagt om intensieve training”, aldus Kooiman.
Capaciteitsprobleem!
Kooiman sluit af met een dringende oproep: „Hoeveel signalen heeft de politiek nog nodig om nu verandering door te zetten?”
Dus meer geld naar blauw op straat zoals iedere politieke partij altijd heeft beloofd.. Nu loopt het leeg omdat men te weinig betaald krijgt en er serieus te weinig mensen zijn om in te zetten...

Nu stop ik echt..

Sorry maar zoals eerder gezegd.. mijn bloed kookt van dit artikel.

Vuurwerk is leuk, boeven zijn stom, bier is lekker.

Geniaal dat je publiekelijk aangeeft werk te weigeren. Bij mijn weten reden tot ontslag toch? Je wordt politie agent, er zijn regels en wetten en je kiest ervoor die te dienen om vervolgens exact dat te weigeren waar je voor hebt gekozen.
Apart! En ja het is gevaarlijk soms maar dat is het ook als er een verbod is toch?
De excessen zijn voornamelijk bij hen die de wet sowieso niet zo nauw nemen namelijk.

Na een vuurwerkverbod is het volgende waar ze voor gaan: verbieden van pritstiften en plakband!

Daarmee worden de ongereldheden van de asfaltplak relschoppers de kop ingedrukt!

60% van de 3 ondervraagde agenten geeft aan op zaterdag niet meer op de snelweg te willen rijden!

Ik heb wel eens een stukje gezien van een politie vlugger op oudejaarsavond. Die hadden helemaal geen vuurwerk gerelateerde incidenten, alleen alcohol gerelateerde. Ze hadden het zo rustig dat ze om 12 uur met zijn allen op het bureau stonden te kijken naar vuurwerk en een oliebol aten. 🤷

We worden belazerd waar we bij staan door de linkse mainstream media, linkse partijen en stemmers.

Het anti-vuurwerk kamp, met Groen Links en Partij Voor De Dieren voorop, begint de grip kwijt te raken, hun leugens raken langzaamaan uitgewerkt, dus ze hopen nog net op de valreep ervoor te kunnen zorgen dat er een vuurwerkverbod komt.

Geniaal dat je publiekelijk aangeeft werk te weigeren. Bij mijn weten reden tot ontslag toch? Je wordt politie agent, er zijn regels en wetten en je kiest ervoor die te dienen om vervolgens exact dat te weigeren waar je voor hebt gekozen.
Apart! En ja het is gevaarlijk soms maar dat is het ook als er een verbod is toch?
De excessen zijn voornamelijk bij hen die de wet sowieso niet zo nauw nemen namelijk.
Beetje makkelijk wel.. zijn ook mensen met een gezin en het belangrijkste in het leven is toch wel dat je na een werkdag veilig thuiskomt. Als ik smeris zou zijn en er is een schietpartij dan zou ik de dsi bellen en weg gaaan 🤣

Het is niet dat agenten een dusdanig salaris ontvangen om daar je leven of gezondheid voor te riskeren… toch?

Back
Bovenaan