Afdekpapier verwijderen of niet?

ik verwijder het altijd uit mijn ervaring weet ik als je het niet verwijderd sommige schoten dan zeer laag komen

ik verwijder het altijd uit mijn ervaring weet ik als je het niet verwijderd sommige schoten dan zeer laag komen

Is dit serieus? De bombette wordt met zo'n kracht gelanceerd dat het afdekfolie van niet eens een millimeter dik zijn weg omhoog niet verhinderd hoor ;)

(Dacht ik in ieder geval altijd)

Het afdekfolie klapt al open bij de eerste tube. Deze heeft zoveel druk dat de luchtdruk het folie al doet barsten, losschieten of compleet aan vlarden scheurd. Zelf gezien dat bij iemand die bij zijn 4 seasons de flappen van de doos niet had vastgetaped er gewoon gaten in de kartonnen doos zaten. Als het folie/papier hinder op zou leveren zouden ze het vuurwerk echt niet leveren met.

Mensen/professionals die shells schieten dekken alles af met alu folie. Ook dit levert geen problemen. Als je het leuk vindt om het te verwijderen kan dat natuurlijk. Voor de stijghoogte/effect heeft het geen invloed.

Kijk voor de lol maar eens een filmpje waar een shell geschoten wordt. Hier zie je de folie al opvliegen voor de shell daadwerkelijk de tube verlaten heeft. Dit puur door de lucht die daarvoor al verplaatst wordt!

Ik laat de meeste folie zitten en dat geeft nooit problemen. Alleen bij fan cakes verwijder ik het meestal zodat ik me in het donker niet vergis in de kijkrichting

Heb dit ook nog nooit verwijder en is mijn inzien ook totaal niet nodig.
Vind je het leuk om te doen moet je het doen, maar het heeft opzich geen meer waarde.

Dit jaar voor het eerst alles expres laten zitten, en alles ging gewoon goed.
Bij het eerste schot zie je dat de spanning van het papier/plastic af is, en dan is er verder geen probleem meer.

Ik laat alles zitten, dit is berscherming tegen regen ed. Erafhalen is ook geen probleem en kan je evt een "verkeerde" tube constateren. Ik vind het iig teveel werk, dat schoten hierdoor lager komen is een fabel dat komt door te weinig lift charge en kan bij alle cake's gebeuren het meeste is immers handwerk.

Ik laat het papier er altijd opzitten. Dit tegen bescherming van regen maar ook dat er geen vuur bij/in de tubes terecht komt waardoor de pot plotseling ontbrand.

Tenzij de cake in zn geheel strak gesealed is met plastic, dan trek ik dit er natuurlijk af... bijv. waaiers zijn vaak gesealed...

Dit jaar is het mij ook vaker gevraagd waarom ik dat er niet afhaalde. Ik doe het bewust niet om goed te zien of de hele cake is afgegaan. Bij het opruimen stond een cake met half het papier erover, bleek slechts 1 rij afgegaan te zijn, even reservelont aangestoken en genieten maar weer. Anders was het dus niet opgevallen en lag ie in de stapel die later in de brand is gestoken door onbekenden, had dan best een chaos geweest. :rolleyes:

Lekker laten zitten naar mijn mening, eraf halen voegt niets toe, erop laten zitten kan helpen.

ik doe het nooit zie het nut er niet echt van in, volgens mij maakt het ook weinig uit bij mij werkt het in ieder geval prima zonder :)

Dit jaar is het mij ook vaker gevraagd waarom ik dat er niet afhaalde. Ik doe het bewust niet om goed te zien of de hele cake is afgegaan. Bij het opruimen stond een cake met half het papier erover, bleek slechts 1 rij afgegaan te zijn, even reservelont aangestoken en genieten maar weer. Anders was het dus niet opgevallen en lag ie in de stapel die later in de brand is gestoken door onbekenden, had dan best een chaos geweest. :rolleyes:

Lekker laten zitten naar mijn mening, eraf halen voegt niets toe, erop laten zitten kan helpen.

Duidelijker kan het niet lijkt mij.:D

dit jaar alleen bij de cross het folie verwijderd, maar idd de bombets knallen als het niet goed gaat dwars door de tube heen (via zijkant) dus dat dunne laagje kan je met een gerust hart laten zitten.

Ik haal het papier er ook niet af, wel het dikkere plastic als het erop zit. Zelfs de folie laten zitten bij de immortal gold en dat is vrij stug met kleine draadjes, krijg je zonder mes niet kapot. maar ook daar geen problemen mee

Ik laat het ook altijd zitten. De bombettes komen er met gemak doorheen. Verder verminderd het ook het risico op vonkoverslag naar mijn idee. de lont zit tussen de tubes. Als er iets tussendoor valt dan kan het ontbranden.
En het scheelt weer een boel werk. Als je van een grote hoeveelheid cakes alles eraf moet halen ben je wel ff bezig.
greetzz

Gewoon lekker laten zitten, zonde van de tijd en heeft geen enkel nut om het eraf te halen beter gezegd alleen maar nadelen.

Ik sluit me aan bij Mike, als je het papier laat zitten, heb je toch een soort van controle middel. Daarbij geeft dit zo weinig afval, dat ik de moeite er ook niet voor ga nemen.

haal jij het folie op je cakes weg, of laat je het zitten?

haal jij het folie op je cakes weg, of laat je het zitten?

Heb zelf ooit eens een cake (Golden Palm ProLine) gehad die zijn eerste bombette slechts 3 meter hoog schoot met brandgaten in meerdere jassen als gevolg, op die cake zat nog het plastic folie.
Heb natuurlijk geen idee of het daar werkelijk aan lag, of dat de stijglading niet goed was, maar sinds dien haal ik het er altijd af.

wat doe jij?

Back
Bovenaan