ADR bestaat uit 9 verschillende gevarenklassen (1 t/m 9) Die kan je hier vinden:
https://nl.wikipedia.org/wiki/ADR-gevarenklassen_en_-labels
Er wordt gewerkt met de 1000 punten regel, vervoer je meer dan 1000 punten moet je o.a. een ADR certificaat, goedgekeurd voertuig/ aanvullende veiligheidsmaatregelen in het voertuig hebben etc etc.
Bij 1.4g consumenten vuurwerk kom je boven de 1000 punten met ik geloof uit mijn hoofd 330kg kruit.
Privé zit je met een gasfles of een aantal liter benzine nog lang niet aan de 1000 punten![]()
Dank voor de korte heldere uitleg. De 9 klassen zijn me bekend door werk, maar "inhoudelijke kant" van het ADR gaat daar te ver voor (niet nodig, want voor werk gaat het over opslag van o.a. ADR 3, 8 en 9 en niet over vervoer). Het puntensysteem klinkt heel logisch overigens.
Enige wat ik nog mis voor de discussie is dan de link tussen het artikel uit het vuurwerkbesluit (1.2.5 uit mijn hoofd) en de relevante passsage uit het ADR. In de wetteksten zelf wordt best veel naar het ADR verwezen, maar op dit stukje niet direct geloof ik.
Morgen even verder zoeken en de toelichting doorspitten.
Ik ben nogsteeds in de overtuiging dat er een "gebrek" in de regelgeving zit en dat we (als in: het hele nederlandse volk) altijd maar veel te veel geloven dat het allemaal wel klopt wat ons vertelt wordt over wetgeving.
(overigens, in de praktijk zul je niet aangehouden met een paar kilo meer, maar het is goed om je rechten te kennen)