Ik geef je gelijk hoor. De wet is zo, omdat het zo voor een nitwit van een wijkagent nog makkelijk na te wegen is op een personenweegschaal.
ADR classificaties maken fors onderscheid tussen 1.1G, 1.3G en 1.4G vuurwerk. Dat werkt met een puntensysteem in transport. Je kunt met ADR veel meer kilogrammen 1.4G klasse vuurwerk vervoeren, dan dat je aan 1.3G mag vervoeren, wat weer meer is dan de klasse 1.1G wat je mag vervoeren om onder de vrijstellingsgrens te blijven.
Waarom wordt dit puntensysteem dan niet voor de consument gehanteerd? Een fonteinen is 1.4G. Een los verpakte cake (uit de kooi gehaald), is 1.3G. Een stapeltje single shots is zelfs 1.1G!
Waarom mag ik dan 25 kg massaexplosief (losse pakjes single shots, 1.1G) in mijn auto stoppen, maar is 26 kg fonteinen dan verboden?!
Alleen maar omdat het voor de agent die mij staande houdt, onmogelijk is te onderscheiden. Die zou dan ter plekke moeten weten in welke klasse welk stuk vuurwerk valt. Hij zou dan elke klasse apart moeten wegen en de punten van elke klasse moeten optellen. Erg onpraktisch.