[Verslag] Bezoek aan Lesli Vuurwerk op 9 mei 2018

titanium

VWC Moderator
Forumleiding
Het is alweer even geleden maar op woensdag 9 mei zijn Bastiaan (Bassie1978) Marco (ylke) en ikzelf op bezoek geweest bij Lesli in Lichtenvoorde. We werden gastvrij ontvangen door Barnt en zijn snel richting de nog steeds adembenemende showroom gelopen om daar te midden van de vele dummy’s en samples een praatje te maken.

leslifoto1.jpg

leslifoto2.jpg

Afgelopen jaarwisseling
Afgelopen jaar heeft Lesli wederom erg goed verkocht en zijn dan ook zeer tevreden. Het nieuwe Redwire was in zijn eerste jaar al erg populair mede dankzij de volle inzet op marketing, het was dan ook zo goed als uitverkocht. Compound, you hate it or you love it. Veel klanten waren erg blij met deze ontwikkeling maar toch vond een redelijk deel dit onverwachts erg jammer. Naar wat blijkt waren er veel consumenten die de ‘oude’ doorlontbakken als een pakket kochten en staken de cakes dan los af.
Daarnaast waren alle producten die binnen moesten komen op tijd binnen en zijn op tijd bij de winkelier in de winkel gekomen.
Ook Cat 1 is inmiddels niet meer weg te denken en dit was dan ook de grootste stijger in het assortiment van Lesli, uiteraard veel verkocht via o.a. de aldi maar het blijft ook voor hunzelf verbazingwekkend hoeveel het verkocht word.

leslifoto5.jpg

2018 - 2019
Uiteraard heeft Lesli weer de nodige nieuwe artikelen op de lijst staan en hier zitten zeker weer toppers tussen.
Voor ons als liefhebbers misschien niet zo van belang maar de huidige Grandprix pakketten worden uitloop en vervangen voor nieuwe pakketten met grotere Pyromould cakes.
De innovatieve Showbricks is door de komst van de doorlontbakken en compound cakes (helaas) wat ondergesneeuwd. De lijn word dan niet meer uitgebreid maar blijft wel gewoon bestaan.

Iets dat zeker weten wel gaat groeien is Redwire, deze lijn is zoals eerder genoemd zeer goed verkocht en hier komen de nodige nieuwe cakes bij. Een topper waarvan wij al een stukje film hebben mogen bekijken word een felle 25 schots peony cake met een titanium hart, wij zijn er fan van! Lesli wil met Redwire het professionele vuurwerk in consumentenvorm hebben en deze lijn zal het paradapaardje gaan worden.
Er wordt zelfs nog gekeken of we een speciale demo kunnen houden voor de liefhebbers en winkeliers die Redwire willen verkopen. Dit is echter nog niet geheel zeker.

Ook in het Cat 1. Assortiment zal uitbreiding volgen, onder andere een aftelkalender en een stoute baby zullen hierin te vinden zijn :D Wij hebben de producten al mogen zien als afbeelding en we moeten zeggen dat dit erg ludiek gevonden is.

Ook in de verschillende andere lijnen zullen uitbreidingen plaatsvinden. Dit zal echter bij de demo bekend worden gemaakt. We moeten zeggen dat er echt mooie en aparte producten tussen zitten. Laat je dus verbazen als de producten op het forum verschijnen!

leslifoto33.jpg

leslifoto4.jpg

Toekomst, Media & Aandacht
We hebben Lesli ook gevraagd wat zij vinden van het vuurwerkrapport en ondanks dat ze het zuur en zorgwekkend vinden, zijn ze niet bang voor een totaalverbod! Het kan echter wel zo zijn dat er na verloop van tijd meer producten zullen gaan verdwijnen. Daarnaast vind Lesli dat zeker wij als liefhebbers het vuurwerk altijd zo positief mogelijk moeten benaderen op onder andere de socials, hou je bericht positief, scheld er niet op los en probeer het hele negatieve randje op elk front te voorkomen. En spreek mensen er ook op aan dat men zelf verantwoordelijk is. Vuurwerk moet weer een feestje worden!

leslifoto6.jpg

Zwarte Cross
Wisten jullie dat Lesli al enkele jaren de trotse sponsor is van al het vuurwerk op de Zwarte Cross?
Elk jaar gaan en tientallen kartonnen vuurwerk de lucht in vlak naast het hoofdpodium vanaf 3 hoogwerkers zodat alles over het het terrein goed te zien is!
Wat Lesli ook doet is de kleintjes in het ‘Blagenparadijs’ op de Zwarte Cross les geven in veilig vuurwerk afsteken, de kinderen krijgen een vuurwerkbril cadeau en mogen enkel Cat 1. Producten afsteken. Na afloop krijgen ze dan een heus diploma! We hopen dat dit in de toekomst leid tot verantwoord gedrag en minder of nog liever geen ongelukken.
Ook dit jaar heeft Lesli weer erg veel diploma’s uitgereikt, een mooie actie!

leslifotozc1.jpg

Vragen van leden

Even een vraagje over de kooien die om het Redwire vuurwerk zitten. Wat een verachrikking. Ik had een box gekocht en meegekregen met kooi en ben een half uur bezig geweest om deze eraf te krijgen. Kan men niet iets doen aan deze kooiconstuctie? Heb bij andere importeurs fijnere kooien gehad.

Dit is wat we weten: De kooien van Lesli voldoen allemaal aan de eisen die gesteld worden! We zien wel steeds meer merken die hun producten rondom in een kooi hebben maar of dit de nieuwe standaard gaat worden is niet duidelijk. We hopen het uiteraard van niet want het maakt het uitpakken veel lastiger.

Een vraag over het cat 1 vuurwerk van de Aldi. Het moge ook bij Lesli duidelijk zijn dat dit een doorslaand succes is elk jaar, maar ik vroeg mij wat af;
Is het mogelijk op elk stukje vuurwerk (muv knetterballen en andere dingen zonder label) een duidelijke vermeldig <Cat F1> te maken? Dit staat nu alleen op de dozen en verpakking van de assortimenten, maar op de losse stuks vuurwerk staat alleen F1 in het artikelnummer verwerkt. Geen agent die dat snapt helaas.
Ik snap dat "even" een labeltje aanpassen een hels karwei is, maar het bespaart de klanten een hoop potentieel gezeik.

(nu moet je in de praktijk alle doosjes meenemen om je gelijk te krijgen/halen als de agent overtuigd is van zijn gelijk)

We gaan kijken wat we kunnen betekenen hierin. Bij cat1 is dit namelijk niet voorgeschreven om dit op elk product te zetten.

Kunnen we de kleine singleshots niet gewoon in de handel blijven houden? Scheelt heel veel invoer van illegaal knalvuurwerk want juist de kleine singleshots zijn voor de jeugd de reden om niet over te stappen op illegaal.

Er is nog steeds geen verbod en deze mogen dus ook nog steeds worden ingevoerd en dit gebeurd dan ook.

Is er een mogelijkheid dat de King Cobra terugkomt, en dan de versie zoals op de eerste demo?

Die versie was zo veel beter dan de Daisy Beam en de Sultans of Gold die jullie nu hebben.

Om heel kort te zijn: Nee dit is niet meer mogelijk helaas

Kan deze weer terug komen?
http://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?31886-Russian-roulette

En dat ie dan niet bij de Intratuin verkocht wordt.
Maar bijvoorbeeld ook bij de Tuinwereld?

Dit is voor komend jaar zeker niet meer haalbaar. Voor volgens jaar gaat dit zeker mee in overweging. Dus duimen dan maar met zijn allen!

ik zou graag de matrix terug willen zien in het assortiment.

Er komt een nieuwe cake die er veel van weg heeft, maar we gaan wel kijken of we de vertrouwde matrix gaan terughalen want die fluit is toch wel erg lekker.

Hoe staat het met de innovatie op Pyromould? Zijn er al andere vormen zoals V/W shape mogelijk en hoe zit het met kleine elementen waarvoor nu plastic wordt gebruikt? Zoals vuurpijl motoren en lontbeschermers, lijkt mij een mooie innovatie die de natuur ten goede komt.

De V/W shape is in theorie en praktijk zeker mogelijk echter om dit te realiseren word het moeilijk, de pyromould markt is ontworpen voor de Chinese markt en daar is eigenlijk geen vraag naar shape blokken en dus ligt er totaal geen druk op deze ontwikkeling.

Om hier op in te gaan nog een vraag: is het niet makkelijk om pyromould voetjes voor singleshots te maken, of de hele singleshot in één vorm?

Goede vraag, dit willen we in China zeker gaan navragen en onderzoeken.

Mc Thunder en Big mc Thunder graag terug.

Dit is helaas door de nieuwe regels op decibelkeuring niet meer mogelijk. De cake wordt dan afgekeurd op decibel.

Het categorie 1 vuurwerk ligt nu al 3 jaar in de schappen bij de Aldi en is vanaf jaar 1 al een groot succes. Geweldig om te zien hoeveel liefhebbers dit massaal inslaan en complimenten want de bevoorrading was afgelopen jaar echt top. Ik heb in zowel 2015, 2016 als in 2017 de ratellinten gekocht en de versie uit 2015 was vervuit de beste.

Vraag 1
De versie uit 2017 was helaas minder, produceerde weinig crackling en geluid (soort ploffend geluid) en met name erg veel vuur. Is dit bekend? Zo ja, is het mogelijk om de kwaliteit uit 2015 vast te houden?

We streven om daar naar terug te gaan want ook wij hebben gemerkt dat de kwaliteit iets achteruit is gegaan.

pyrofan#1 zei:
Vraag 2
De cracklingballen bevatten in 2015 en 2016 een stukje papier met daarin de kleine cracklingballetjes. De 2017 versie bestaat uit een plastic hulsje met daarin een grijze harde massa (het crackling effect). Wat is de reden van de verandering? Is dit innovatiever?

Niet alle balletjes ontbrandden en dit mag niet ivm veiligheid en betekend dus afkeur. Vandaar dus ook deze wijziging in het kader van veiligheid.

pyrofan#1 zei:
Vraag 3
Is het een idee om Bengaals vuur in de vorm van lucifers of fakkels aan het categorie 1 assortiment toe te voegen? Denk dat dat een mooie uitbreiding zou zijn voor de doelgroep.

Wij dachten precies hetzelfde, ze liggen dan ook dit jaar al in de schappen

pyrofan#1 zei:
Vraag 4
In onderstaande film komen de neuheiten 2018 voor de Duitse markt voorbij. Kunnen wij een aantal artikelen ook in Nederland verwachten, zoals bijvoorbeeld de Dragonball X, Moscow Mania, Sputniks, Big Whoppers? Er komen namelijk echt een aantal unieke en/of vernieuwende effectcombinaties voorbij.
(Een aantal daarvan waaronder de artikelen uit de RedWire collectie zijn afgelopen jaar al in Nederland verschenen).

Big Whoppers: Nee helaas niet, deze mogen helemaal niet in nederland helaas.
Dragonball X: Ja als compound in meerdere varianten.
Moscow Mania: Ja deze komt ook in Nederland toe.
Sputniks: Ten tijde van het gesprek niet helemaal duidelijk maar 99% zeker van wel.

Wel komt alles onder een andere productnaam in Nederland.

Dat was het dan alweer! Wij willen Lesli en in het bijzonder Barnt, Jasper & Rutger wederom bedanken voor hun gastvrijheid en de gezellige avond

Mooi verslagje zo midden in de zomer en naar de aanloop van het nieuwe seizoen, bedankt weer voor de info!

Mooi verslagje! Vind alles meevallen qua antwoorden. Sommige antwoorden op vragen aan andere importeurs worden afgedaan met een: "daar over zijn bij ons geen klachten bekend", zoiets had ik eerlijk gezegd ook bij Lesli verwacht, maar dat valt dus wel mee.

mooi om te zien dat er een matrix achtige cake komt.
de matrix had een soort van 2 traps fluit (moeilijk uit te leggen) en was DAAROM zo vet!
en toch vind ik die decibel keuring een dingetje.
in landen om ons heen zijn knallen uit knalblokjes duidelijk harder/beter en zonder sterren, en ook in CAT2.
of zit die &^%$$# RACT er weer tussen?

Een topper waarvan wij al een stukje film hebben mogen bekijken word een felle 25 schots peony cake met een titanium hart, wij zijn er fan van!

Ik denk meteen aan de scala 19A en 25B van Fünke. Hebben ze in dezelfde vijver gevist? Of zat er nog een groot verschil tussen?

Mooi nieuws allemaal, dank voor het verslag. Die Dragonball X is smullen zeg; fish pistil! :shocked: :droolthum verder is het ook veelbelovend :)

Bedankt voor het verslag Thomas, ziet er weer top uit.
Ben benieuwd met wat Lesli allemaal gaat komen dit jaar, maar de eerste berichten zijn erg goed.

Prima verslag Thomas. Staan een hoop interessante zaken in. Ik ben zo benieuwd naar een nieuwe Matrix, dat was echt dé cake uit mijn vroegere stooktijd. Graag ook weer met oude New-Spirit label :p

Bedankt voor het verslag Thomas! Duidelijke antwoorden van Lesli, ik waardeer ook de eerlijkheid als er met name gevraagd wordt of producten uit het verleden in ere kunnen worden hersteld. Helaas werkt de regelgeving gewoon niet mee! Kort en bondig. :)

Wil niet op het eind te negatief zijn, maar ook van Lesli zie ik hier toch weer een uitspraak die me echt zorgen baart.

@Citaat bovenkant:

Het kan echter wel zo zijn dat er na verloop van tijd meer producten zullen gaan verdwijnen.

De importeurs gaan ook hier weer zelf veel te ver mee in al die mooie voorstellen om steeds een stukje van het vuurwerk in de ban te doen. Hou op schei uit, gewoon tegengas geven en vechten voor de traditie (ook voor volledig behoud van alle soorten consu-vuurwerk!) Ik zal een zeikverhaal vermijden maar dit moest er toch echt even uit.....

Weer een top verslag Thomas, leest lekker weg. Duidelijke en eerlijke antwoorden en ik ben alweer benieuwd naar de nieuwe artikelen en met name naar de peony cake. Jammer dat de Big Whoppers niet in NL verkrijgbaar zijn. Ik kijk ook erg uit naar de Sputniks, lijken met echt toffe single shots.

Mooi nieuws allemaal, dank voor het verslag. Die Dragonball X is smullen zeg; fish pistil! :shocked: :droolthum verder is het ook veelbelovend :)

Ja inderdaad, echt prachtig. Als de productie net zo presteert als op de film, dan is dit echt een topper.

Fijn en uitgebreid verslag, bedankt Thomas.
Ontzettend veel al te vertellen over Lesli, ben ook benieuwd naar de beelden van de demo, want heb toch de verwachting dat er wat pareltjes tussen kunnen zitten!

Fijn en uitgebreid verslag, bedankt Thomas.
Ontzettend veel al te vertellen over Lesli, ben ook benieuwd naar de beelden van de demo, want heb toch de verwachting dat er wat pareltjes tussen kunnen zitten!

misschien lullig om te zeggen, maar ik heb nog nooit een product van lesli gehad die hetzelfde presteerde als de product demo/product filmpjes.
altijd net iets minder

Ik denk meteen aan de scala 19A en 25B van Fünke. Hebben ze in dezelfde vijver gevist? Of zat er nog een groot verschil tussen?

Ik snap dat je daar aan denkt, maar nee het is wel een andere cake. Wel erg vet uitgevoerd. Ben benieuwd hoe die op de demo presteert :D

Verder...top verslag Thomas, geeft mooi weer hoe die avond was, vol gezelligheid, mooie verhalen en vol vuurwerk :thumbsup:

Goed verslag Thomas!! Met de uitbreiding van de Red Wire collectie ben ik blij mee. Volgende maand al de demo. Hoop dat we daar goede nieuwe producten te zien gaan krijgen.

Goed verslag Thomas. Inhoudelijk goed weergegeven waar Lesli mee komt qua producten. Nu zin in de demo om ook daadwerkelijk de producten te zien.

Back
Bovenaan