Zonder een ruzie oid te willen starten wil ik wel even zeggen dat dit soort posts mij enigszins droevig stemmen.
Zijn o.a. importeurs niet de reden dat F2 niet meer is toegestaan in Nederland? Importeurs zijn toch de partij die handjeklap deed met Den Haag?
Nu zie je bijna al deze importeurs uitwijken naar de Duitse markt, die toch al verzadigd is door allerlei eigen importeurs en nu komen de Nederlandse daar nog een schepje bovenop doen. Met tot gevolg dat idioten die er niet normaal mee om kunnen gaan, nog meer vuurwerk voor handen krijgen wat tot een toenemende vraag om een verbod zal leiden. Ook zal er impact zijn op de broodwinning van Duitse importeurs.
Juist importeurs in NL zouden blij moeten wezen dat er in Nederland nog publiek is met interesse in CAT 1. "Stoken als vanouds" is bijna niet mogelijk met CAT1.
CAT1 is gewoon omzet gericht.
Normaal gesproken reageer ik niet op dit soort berichten, maar hierbij een reactie op persoonlijke noot. Dit is dus NIET vanuit Wolff.
Dat het idee rondgaat dat importeurs liever Cat1 verkopen dan Cat2 kan ik met mijn hoofd niet bij.
En dat importeurs verantwoordelijk worden gehouden voor het vuurwerkverbod slaat wat mij betreft de plank volledig mis.
We moeten realistisch zijn met zijn allen. Het verbod komt niet uit de lucht vallen, daar wordt al jaren (eigenlijk sinds Enschede in 2000) op voorgesorteerd. De inperking van producten, en de 2 corona verboden hebben dit in een stroomversnelling gebracht. We kunnen er allemaal een heleboel van vinden, maar zo is het nou eenmaal. Hebben we mee te dealen, hebben we naar te handelen.
Importeurs hebben nog voorraad Cat2, die mogen dat niet in NL verkopen, dan is het toch logisch dat dit naar het buitenland gaat? Of moet het dan stof liggen happen in een bunker?
Importeurs hebben, soms decennia lang, een bedrijf opgebouwd met focus op Nederlandse markt. Dan is het toch logisch dat er gekeken wordt naar de mogelijkheden in Nederland? In dit geval met Cat1 vuurwerk; dat Europees gezien niet verboden kan worden. Of moet een importeur simpelweg stoppen? Soms met tientallen ontslagen, met financiële gevolgen, omdat deze het simpelweg 'niet eens is met het verbod'?
Dit is nou eenmaal hoe het is. Ik vind de nostalgische items Cat1 tof, het opent weer nieuwe mogelijkheden in de huidige situatie. Had ik liever een stapel 30mm compounds weg gefikt op 31 december? Absoluut! Gaan sommige cat1 items mij qua uitwerking flink tegenvallen? 100%. Maar ik kan de vernieuwing zeer waarderen. Niet alleen bij Wolff, ook andere importeurs komen met een uitgebreider assortiment cat1.
Omtrent het stukje marge / winst op cat1; Elke importeur heeft mensen moeten laten gaan, omdat de verkoop Cat1 nooit in de buurt gaat komen bij Cat2. Nu niet, nooit niet.
Impact op de Duitse importeurs? Pech! Dat is marktwerking; een stukje concurrentie vanuit vuurwerkliefhebbend Nederland lijkt me alleen maar goed voor een diverser vuurwerklandschap in Duitsland. Waar overigens ook al voldoende Poolse, Tsjechische, Zwitserse etc. merken verkrijgbaar zijn...
En als het hele Cat 1 verhaal niets voor jou is; be my guest. Iedereen weet dat er op elke manier wel aan producten te geraken is. Maar laten we even bij de kern van VWC blijven: Een forum voor vuurwerkliefhebbers. Helaas gebonden aan landelijke wet- en regelgeving; daar hebben we ons naar te schikken.