[Speculatietopic] Vuurwerkverbod in Nederland?

Het is toch erg bijzonder hoe vanuit de koker van de VVD die “voorwaarden” rolden en vooral de VVD zelf nu schittert van afwezigheid en slechts nog tekent bij het kruisje? Voor rechts-liberaal beleid hoef je daar ook niet meer aan te kloppen. Maar waarom deze poppenkast met voorwaarden? Wie houden ze daar nu al een jaar mee voor de gek?
Iets met vertrouwen in de politiek

Probleem is dat wij liefhebbers slechts een heel klein stukje van de maatschappij zijn. En kennelijk wil de centrum-rechtse kiezer van VVD nu toch ook een verbod. Dat zal binnen de partij vast wel onderzocht zijn?

Met dank aan het jaren negatief wegzetten van vuurwerk, waardoor iedereen, links & rechts, er nu weinig moeite mee lijken te hebben dat vuurwerk verdwijnt. En dus zal vrijwel niemand, wellicht op ons liefhebbers na en een paar ondernemers, de VVD afstraffen. De gewone huisvader die vuurwerk “wel leuk” vond maar pas op 27 december bestelde zal zich tegen verkiezingstijd allang niet meer afvragen hoe dit nu eigenlijk allemaal tot stand kwam. Ze komen er dus gewoon mee weg. Het onderwerp heeft helaas al een veel te negatieve insteek / minimaal draagvlak om het land nu in opstand te laten komen. En wij druipen helaas af…

Waar het vroeger hier ging over vuurwerk zijn we de laatste jaren hier meer met politiek bezig dan met onze hobby. Ik begrijp het maar het is wel een triest gegeven. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit wat ik ga doen dit jaar, optie vakantiehuis Duitsland ga ik niet aan beginnen maar stoken voor de deur is eigenlijk voor mij ook geen optie i.v.m. de buren in mijn straat. In mijn straat woont maar 1 Pyro en dat ben ik ;)

Waar het vroeger hier ging over vuurwerk zijn we de laatste jaren hier meer met politiek bezig dan met onze hobby. Ik begrijp het maar het is wel een triest gegeven. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit wat ik ga doen dit jaar, optie vakantiehuis Duitsland ga ik niet aan beginnen maar stoken voor de deur is eigenlijk voor mij ook geen optie i.v.m. de buren in mijn straat. In mijn straat woont maar 1 Pyro en dat ben ik ;)
Aangezien iedereen toch klakkeloos aanneemt wat er geroepen wordt zeg je gewoon "ik heb een ontheffing hoor, dus niets aan de hand" :D

De partijen die al jaren strijden voor een verbod kregen het niet voor elkaar onder het mom van dierenleed en milieu en hebben toen heel slim de aandacht verlegd naar rellen en het geweld tegen hulpverleners.

Geweld tegen hulpverleners kun je natuurlijk nooit goedkeuren dus daar is veel meer draagvlak voor. En zo zie je dat je je doel op verschillende manieren kunt bereiken.

Probleem is dat wij liefhebbers slechts een heel klein stukje van de maatschappij zijn. En kennelijk wil de centrum-rechtse kiezer van VVD nu toch ook een verbod. Dat zal binnen de partij vast wel onderzocht zijn?

Met dank aan het jaren negatief wegzetten van vuurwerk, waardoor iedereen, links & rechts, er nu weinig moeite mee lijken te hebben dat vuurwerk verdwijnt. En dus zal vrijwel niemand, wellicht op ons liefhebbers na en een paar ondernemers, de VVD afstraffen. De gewone huisvader die vuurwerk “wel leuk” vond maar pas op 27 december bestelde zal zich tegen verkiezingstijd allang niet meer afvragen hoe dit nu eigenlijk allemaal tot stand kwam. Ze komen er dus gewoon mee weg. Het onderwerp heeft helaas al een veel te negatieve insteek / minimaal draagvlak om het land nu in opstand te laten komen. En wij druipen helaas af…

Neen, de kiezer is vooral bezig met het grote gebeuren en zijn huisje proberen op het droge te houden. Het thema vuurwerk stelt niks voor in de groter themas die spelen. De VS, de oorlog in Oekraïne/Midden Oosten, geopolitiek van Europa en de huizenmarkt/zorg/belasting etc zijn nu veel belangrijker thema's. Als de zorgen over zijn dan heeft men de luxe zich zorgen te maken over tradities/mileu en dat soort geneuzel.

Of het opportunisme is geweest om nu dit verbod er door te drukken of gewoon een teken van de huidige tijd laat ik even in het midden.

Ook geen ontheffingen in Zeewolde..

De nieuwe wet biedt burgemeesters wel de mogelijkheid om onder voorwaarden ontheffing te verlenen aan stichtingen en verenigingen om maximaal 200 kilo vuurwerk af te steken. Burgemeester Bram Harmsma heeft aangegeven daarvan geen gebruik te maken. Tjaa daar gaat al mis hij kiest ervoor heeft niks te kiezen vergunningen afgeven dat moet ie moeten kijk zijn weer voorwaarden ze niet aan kunnen voldoen verbod moet van tafel hoeven ze geen vergunningen en dure gemeente show win win niet te geloven burgers dwars zitten als hun het maar uit komen

De nieuwe wet biedt burgemeesters wel de mogelijkheid om onder voorwaarden ontheffing te verlenen aan stichtingen en verenigingen om maximaal 200 kilo vuurwerk af te steken. Burgemeester Bram Harmsma heeft aangegeven daarvan geen gebruik te maken. Tjaa daar gaat al mis hij kiest ervoor heeft niks te kiezen vergunningen afgeven dat moet ie moeten kijk zijn weer voorwaarden ze niet aan kunnen voldoen verbod moet van tafel hoeven ze geen vergunningen en dure gemeente show win win niet te geloven burgers dwars zitten als hun het maar uit komen
Tsja, niemand heeft denk ik echt het geloof gehad dat heel dat ontheffingen verhaal ook maar een beetje ging werken. Waarschijnlijk hebben ze zich daar in Den Haag ook de pleuris om gelachen wetende dat er weinig tot geen ontheffingen afgegeven zullen worden, dat de regels onwerkbaar zijn en niet te handhaven en dat het gros van de vuurwerkliefhebber toch geen zin heeft om zo zielig als een linkse politicus een hele avond naar een beetje vuurwerk te gaan zitten kijken tot het dan om 0.00 uur eindelijk onder de meest trieste omstandigheden afgestoken kan worden. Als je geluk hebt tenminste want als de weersomstandigheden slecht zijn zal er helemaal niet gestookt worden en moet het vuurwerk direct weer terug naar de winkel waar het vandaan kwam. Terwijl je dan daar zit te wachten bij je stapeltje vuurwerk zie je overal om je heen van alles de lucht ingaan bij mensen die wel gewoon gezellig samen zijn met vrienden en/of familie. En dan moet je nog het geluk hebben dat er ondertussen geen groepje broccoli's ontdekt heeft wat je daar doet op die afgelegen plek want dan kun je nog wel eens met zwaar spul bestookt worden ook.

Back
Bovenaan