VONC - Vuurwerk Ondernemers Nederlands Collectief

Kunnen we niet allemaal met een sterretje in de hand gaan bidden voor een betere uitkomst dan dat er nu ligt?

Even on topic:
Wie kan er inmiddels meer over VONC vertellen over wie er al aangesloten zijn en of de doelstelling is om meer centjes over te houden bij een verbod of het complete verbod tegen te houden? Wat is het doel?

En ja, vraag je meer centjes dan gooi je misschien ook tegelijkertijd een vertraagkaart op maar ik ben benieuwd waar de focus op te liggen?
Geld of Doorgaan?

Wie is/zijn de initiatiefnemer(s)?

Ik vraag dit voor de eventuele steun die het forum kan bieden. Niet om te klagen.

Zonder duidelijkheid komen we alleen niet veel verder.

Ik vind het vreemd dat er geen informatie bij staat waaruit je kan afleiden of dit legitiem is of niet. Aangesloten partijen worden nergens genoemd bijvoorbeeld.
Daarnaast is de naam VONC, zoals overal wordt gebruikt al lange tijd een bedrijfsnaam van een communicatiebureau, hoe ironisch.

Tevens is dit wederom een club die zich in zou zetten voor consumentenvuurwerk. Weer een nieuwe partij, wat maakt het nodig om een nieuw initiatief te starten? Aansluiten bij een bestaand initiatief had toch ook gekund? Bovendien zijn een aantal grote partijen zoals HVLV, BPN, Vuurwerkcheck al bekend in Den Haag, die kunnen aanschuiven bij gesprekken en hebben langdurige duurzame relaties opgebouwd. Mijn aanname is dat je vanuit daar meer kan bereiken dan vanuit een startend initiatief als deze.

Verder kan elk initiatief natuurlijk op steun rekenen.

Kunnen we niet allemaal met een sterretje in de hand gaan bidden voor een betere uitkomst dan dat er nu ligt?

Even on topic:
Wie kan er inmiddels meer over VONC vertellen over wie er al aangesloten zijn en of de doelstelling is om meer centjes over te houden bij een verbod of het complete verbod tegen te houden? Wat is het doel?

En ja, vraag je meer centjes dan gooi je misschien ook tegelijkertijd een vertraagkaart op maar ik ben benieuwd waar de focus op te liggen?
Geld of Doorgaan?

Wie is/zijn de initiatiefnemer(s)?

Ik vraag dit voor de eventuele steun die het forum kan bieden. Niet om te klagen.

Zonder duidelijkheid komen we alleen niet veel verder.
VONC is volgens de verkoper een initiatief voor winkeliers. Pap vuurwerk heeft zich aangesloten en het was op hun website helder.

Wat zeggen zij, het is geen nieuw beleid meer maar meer een aanval op hun bestaan van hun bedrijven. Dat er bedrijfjes failliet gaan en personeel op straat moeten zetten.

Verder zijn ze voor een eerlijke compensatie want ze krijgen niet van de overheid wat hun bedrijf waard is. Maar hun doel is de vuurwerkverkoop te behouden.

Ze willen de vuurwerk discussie weer aanwakkeren maar dan met hun nieuws en feiten en geen nieuws dat ze laten zien. Hiervoor hopen ze dat winkeliers aansluiten, zodat ze gelijk een bijdrage kunnen leveren om dit doel te behalen. Op hun site staat het duidelijk over hun doelen. En staat het beter omschreven als ik doe.

Feitje, ze vragen geen donaties, geen sponsoring maar zodra iemand van de branche aansluit vragen ze een bijdragen.

Ik denk dat deze VONC voornamelijk inzet op de compensatie regeling inclusief duidelijkheid. (lees: geld)
Bij nog extra verkoop jaren kunnen ze goed geld verdienen natuurlijk, dus geen verbod is mooi meegenomen.

De handhaving & verenigingen, daar hebben de burgermeesters een hoop stof doen opwaaien, maar die spraken (bijna) nergens over compensatie.
Veel importeurs richten zich al op Duitsland, dus de hard werkende winkeliers dreigen te moeten vechten om de restjes.

Dit is puur een aanname van mijn kant, gebaseerd op de volgende teksten:

* Het vuurwerkverbod ondernemers financieel en maatschappelijk hard dreigt te raken, met ingrijpende gevolgen voor hun bedrijven en omgeving.

Er is tijd en geld geïnvesteerd in inkoop, opslag en personeel. De rek is eruit, de zekerheid ontbreekt volledig.

Bedrijven verdwijnen, pensioenen verdampen en levenswerk wordt in één klap letterlijk waardeloos. Ondernemers die decennialang legaal, zorgvuldig en volgens alle regels hebben gewerkt, dreigen alles kwijt te raken.

De overheid belooft randvoorwaarden en compensatie, maar levert niets passends. Ondertussen tikt de klok door. De voorstellen die op tafel liggen zijn ontoereikend en staan in geen enkele verhouding tot de werkelijke waarde van deze ondernemingen.

2. Compensatieregeling
De gesprekken over een eerlijke en nette compensatie zijn door het ministerie enkele weken geleden stopgezet. Sindsdien is er niks meer vernomen.
Volgens de planning van het ministerie had de compensatieregeling begin januari in consultatie moeten gaan en dus gepubliceerd moeten worden. Het is duidelijk dat hier flinke vertraging in gaat oplopen. De regeling moet in juni worden vastgesteld, dus er is nog wel voldoende tijd.
👉Planning: vertraging, maar nog wel op tijd. Politiek: er is vooralsnog geen geld gevonden op de begroting. Vraag zal straks zijn wat onder een 'eerlijke en nette compensatie' wordt verstaan door de Tweede en Eerste Kamer.
Ons advies: nog niet te druk maken over dit onhaalbare voorstel. Het voorstel word van alle kanten 'afgeschoten'.

Niet aan de 3 voorwaarden voldaan = geen verbod.

-

Waarvan akte. De werkelijkheid is echter anders. Met de huidige zetelverdeling komt er sowieso een verbod, met of zonder verenigingen.

-

Kwa tijdspad dit jaar niet. De 3 voorwaarden zijn verankert in de wet. Dus of hij gaat door met voorwaarden, of hij moet helemaal opnieuw ingediend worden en alle processen weer opnieuw doorlopen.

En dan hebben we nog de aangehouden motie van Mw. Van der Plas.

Ik denk dat deze VONC voornamelijk inzet op de compensatie regeling inclusief duidelijkheid. (lees: geld)
Bij nog extra verkoop jaren kunnen ze goed geld verdienen natuurlijk, dus geen verbod is mooi meegenomen.

De handhaving & verenigingen, daar hebben de burgermeesters een hoop stof doen opwaaien, maar die spraken (bijna) nergens over compensatie.
Veel importeurs richten zich al op Duitsland, dus de hard werkende winkeliers dreigen te moeten vechten om de restjes.

Dit is puur een aanname van mijn kant, gebaseerd op de volgende teksten:

* Het vuurwerkverbod ondernemers financieel en maatschappelijk hard dreigt te raken, met ingrijpende gevolgen voor hun bedrijven en omgeving.

Er is tijd en geld geïnvesteerd in inkoop, opslag en personeel. De rek is eruit, de zekerheid ontbreekt volledig.

Bedrijven verdwijnen, pensioenen verdampen en levenswerk wordt in één klap letterlijk waardeloos. Ondernemers die decennialang legaal, zorgvuldig en volgens alle regels hebben gewerkt, dreigen alles kwijt te raken.

De overheid belooft randvoorwaarden en compensatie, maar levert niets passends. Ondertussen tikt de klok door. De voorstellen die op tafel liggen zijn ontoereikend en staan in geen enkele verhouding tot de werkelijke waarde van deze ondernemingen.

En dan hebben we nog de aangehouden motie van Mw. Van der Plas.
Vind dat de compensatieregeling is los gelaten moet worden. Want daar is gewoon duidelijk dat ze niet netjes gecompenseerd worden. En ja ik zal er ook voor strijden als ik een vuurwerkverkoper was.

Maar het echte doel word door compensatiegezever schiet zijn doel voorbij. VONC is meer voor behoud vuurwerkverkoop omdat bedrijven omvallen en personeel op straat komt. Dan kan je nog compensatie krijgen maar ben je failliet? Dag compensatie en hup naar de curator. Daar zit de zorg van VONC behoud vuurwerkverkoop, dat bedrijven niet failliet gaan want ze zien het niet als nieuw beleid maar als aanval op de ondernemers.

wordt/ben dan toch wel steeds nieuwsgieriger wat of welk collectief hier achter schuilt en waarom weer zo terughoudend mbt tot duidelijkheid en openbaring ??? snap het gewoon niet helemaal eerlijk gezegd ,don quichot ?????
Ik begrijp het als winkelier ook niet helemaal. VuurwerkCheck en SVNC zitten namens de winkeliers aan tafel bij de overleggen met het Ministerie, net zoals InRetail (overkoepelende brancheorganisatie van Nederlandse retailers in het algemeen).

Totdat we zojuist dit topic lazen, hadden wij nog niet van dit nieuwe initiatief gehoord. Geen mail, geen belletje, niets. Als je wil dat zoveel mogelijk winkels zich aansluiten, dan neem je toch contact op met die winkels? Het levert nu vooral vragen op. Verdere versplintering dreigt en in de Politiek zien we dagelijks dat dit nou niet bepaald helpt.

En ja deze reactie is helaas ook enigszins kritisch c.q. negatief, maar zie het dan vooral als opbouwend bedoeld.

Ik begrijp het als winkelier ook niet helemaal. VuurwerkCheck en SVNC zitten namens de winkeliers aan tafel bij de overleggen met het Ministerie, net zoals InRetail (overkoepelende brancheorganisatie van Nederlandse retailers in het algemeen).

Totdat we zojuist dit topic lazen, hadden wij nog niet van dit nieuwe initiatief gehoord. Geen mail, geen belletje, niets. Als je wil dat zoveel mogelijk winkels zich aansluiten, dan neem je toch contact op met die winkels? Het levert nu vooral vragen op. Verdere versplintering dreigt en in de Politiek zien we dagelijks dat dit nou niet bepaald helpt.

En ja deze reactie is helaas ook enigszins kritisch c.q. negatief, maar zie het dan vooral als opbouwend bedoeld.

Ach, als je maar genoeg wielen opnieuw uitvindt, kun je er misschien nog een wagen van fabriceren...

Ach, als je maar genoeg wielen opnieuw uitvindt, kun je er misschien nog een wagen van fabriceren...
Dat is een beetje dat iedereen een kurk in een gaatje stopt wanneer ze op je boot aan het schieten zijn en je eigenlijk met een kanon had moeten vuren bij het eerste gat.

Alle stuurlui kunnen weinig als de kapitein geen goede orders geeft.

De overkoepelende organisaties moeten het voortouw nemen(in voor en tegenspoed), daar zijn ze volgens mij voor opgericht en waar zouden ze anders voor dienen…

Er is geld zat verdiend in de branche en dat komt wel door de kopers van een product, lijkt mij dat daardoor vanuit hun al redelijk is bijgedragen.

Vergeet niet dat het voorstel voor het verbod van ‘klavertje vier’ al een paar dagen oud is hè(iets van 5-2-‘20).

Vind dat de compensatieregeling is los gelaten moet worden. Want daar is gewoon duidelijk dat ze niet netjes gecompenseerd worden. En ja ik zal er ook voor strijden als ik een vuurwerkverkoper was.

Maar het echte doel word door compensatiegezever schiet zijn doel voorbij. VONC is meer voor behoud vuurwerkverkoop omdat bedrijven omvallen en personeel op straat komt. Dan kan je nog compensatie krijgen maar ben je failliet? Dag compensatie en hup naar de curator. Daar zit de zorg van VONC behoud vuurwerkverkoop, dat bedrijven niet failliet gaan want ze zien het niet als nieuw beleid maar als aanval op de ondernemers.

In de basis moet je een gezond bedrijf hebben zonder vuurwerk.
Dus een Primera moet ook als Primera gewoon winstgevend zijn, en vuurwerk is dan een bonus.

Failliet door een vuurwerkverbod, dan is/was je bedrijf eigenlijk al niet gezond genoeg.

Als je alleen vuurwerk doet dan is dat uiteraard een andere discussie!

De compensatie heeft dan ook veel haken en ogen, want je moet kijken naar reeds gedane investeringen en de toekomst.

En daar wringt de schoen het meeste denk/vind ik.

Wil je een winkelier bijvoorbeeld 3-5 jaar vuurwerkomzet geven en zijn recent gebouwde bunker terug betalen?
Dan kunnen de meeste iets 'anders' opbouwen met die royale compensatie.

Maar wil je een winkelier alleen één jaar derving geven dan krijgt het UWV het druk.

En gaat het dan dus om een bedrijf die vuurwerk erbij doet of zijn complete bedrijfsvoering op vuurwerk gericht is.

Maatwerk is nodig, maar ja wie gaat daar aan staan?

Back
Bovenaan