[Speculatietopic] Vuurwerkverbod in Nederland?

Met in het achterhoofd dat ze medeplichtig zijn aan een economisch delict en wapenhandel als er meer dan 200kg tevoorschijn komt.

Maar dat is allemaal dom onsamenhangend geneuzel wat ik uitblaat natuurlijk. Ik snap het :D

Een vereniging oprichten om vuurwerk af te kunnen steken: zo werkt het​

BELEID
Vandaag, 10:09 - Update: 34 minuten geleden

Fanatiekelingen en liefhebbers die met oud en nieuw toch nog vuurwerk willen afsteken, krijgen de optie om dit te doen in een verenigingsverband. Dat maakte demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen (VVD) vrijdagbekend. Verenigingen moeten een ontheffing aanvragen bij de gemeente, waarmee het is toegestaan om onder bepaalde voorwaarden vuurwerk af te steken in de categorie F2. Maar wat komt er kijken bij het oprichten van zo'n vereniging?

Het oprichten van een vereniging is niet in één dag geregeld. Een vereniging moet bestaan uit minstens twee leden én een bestuur, die samen activiteiten organiseren om een doel te bereiken. Ook dient een vereniging belasting te betalen en zich te houden aan de wet, aldus de Kamer van Koophandel (KVK).

Er zijn een aantal belangrijke stappen om te doorlopen wanneer je iets wilt ondernemen in verenigingsverband. We leggen uit wat die stappen zijn.

Stap 1: Soort vereniging vaststellen​

Er zijn drie verschillende soorten verenigingen, waarvan twee relevant zijn als je legaal vuurwerk af wilt steken. Zo heb je de vereniging met volledige rechtsbevoegdheid. Dergelijke verenigingen kunnen een pand aanschaffen, geld lenen en geld erven. Kortom: deze verenigingssoort heeft dezelfde rechten en plichten als een burger. Als je subsidies wilt ontvangen, moet je vereniging doorgaans de volledige rechtsbevoegdheid hebben. Gaat er iets mis, dan is de vereniging zelf als rechtspersoon aansprakelijk, niet de individuele bestuurders.

Lees ook:​

Kabinet komt met regels: zo mag je met oud en nieuw tóch vuurwerk afsteken

Kabinet komt met regels: zo mag je met oud en nieuw tóch vuurwerk afsteken​

Dan is er de vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid. Deze heeft minder rechten; zo is het niet mogelijk om een pand te kopen of een erfenis aan te nemen. Als deze vereniging niet geregistreerd staat bij de KVK, kunnen bestuurders direct aansprakelijk worden gesteld voor eventuele gemaakte schulden. Staat de vereniging wel ingeschreven maar kunnen schulden niet worden afbetaald, kunnen bestuurders evengoed privé aansprakelijk worden gesteld.

Goed om te weten: gemeenten verlenen alleen ontheffingen aan verenigingen die staan ingeschreven bij de KVK.

Stap 2: Doelstelling bepalen​

Als je weet in welk verenigingsverband je verder wilt, is het tijd voor de officiële oprichting. Je bepaalt dan wat de naam wordt van de vereniging, welk doel de vereniging dient, hoe je lid kunt worden en hoe financiële zaken worden afgehandeld als de vereniging stopt met bestaan.

Als je kiest voor een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid, moet bovenstaande worden vastgelegd in een oprichtingsakte. Dit doe je bij de notaris. Die stelt een officieel document op waarin alle statuten (regels) staan opgesteld. Hier dienen de bestuurders zich aan te houden. De notaris schrijft de vereniging vervolgens in bij de KVK. Je hoeft niet naar de notaris als je een vereniging opricht met beperkte rechtsbevoegdheid.

Stap 3: Kostenposten berekenen​

Bij het oprichten van een vereniging komen ook verschillende kosten kijken. Een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid betaalt al snel tussen de 400 en 1000 euro aan notariskosten. Voor de inschrijving van de vereniging bij de KVK betaal je een eenmalige inschrijfvergoeding van 85,15 euro. Dan zijn er nog de jaarlijkse administratiekosten. Deze kunnen oplopen van 600 tot 1800 euro per jaar.

Ook belastingzaken moeten goed worden geregeld. Je kunt als vereniging mogelijk voordeel krijgen op je belasting als je schenkingen en erfenissen ontvangt. Je moet dan wel een speciale status (ANBI of SBBI) aanvragen bij de Belastingdienst.

Stap 4: Personeelszaken regelen​

Als vereniging is het toegestaan om personeel in dienst te hebben. Je dient de vereniging dan aan te melden als werkgever bij de Belastingdienst en bij de KVK te melden over hoeveel werknemers je beschikt. Qua kosten krijg je te maken met loonheffingen en sociale premies.

Hoogste aantal vuurwerkslachtoffers op spoedeisende hulp sinds 2017

Hoogste aantal vuurwerkslachtoffers op spoedeisende hulp sinds 2017​

Hoewel bestuurders vaak vrijwillig werken, is het mogelijk om hen financieel tegemoet te komen. Ook andere vrijwilligers binnen de vereniging mogen een vergoeding ontvangen.

Stap 5: Administratie bijhouden​

Ook de boekhouding moet goed worden bijgehouden. De algehele administratie van de vereniging moet namelijk minstens 7 jaar worden bewaard.

Een belangrijk onderdeel om goed op te bergen is de ledenadministratie. Het gaat hierbij om de persoons- en contributiegegevens van de leden. Ook het jaarverslag dient goed te worden bewaard, hier staan namelijk alle inkomsten en uitgaven in. Ook als de vereniging wordt opgeheven, dienst de administratie nog zeven jaar te worden bewaard. Als de vereniging stopt heeft dit gevolgen voor onder meer de verkregen gemeentevergunningen.

Ontheffing van de gemeente​

Een heuse onderneming dus, zo'n vereniging. Het succesvol oprichten hiervan is dan ook nog geen garantie op een vuurwerkontheffing. Of en hoeveel heffingen er in een gemeente worden verleend, wordt bepaald door de burgemeester. Belangstellenden zullen dus een kort lijntje moeten hebben met hun gemeente om te bepalen of het oprichten van een vereniging een optie is.
Door Nina Laurens

Als je dan al blokken vanuit de bosjes wil afsteken is er 1 plek waar je niet moet wezen. En dat is bij een door de overheid goedgekeurd evenement dat door schade en schande is overgereguleerd tot een zwak aftreksel van wat het ooit was.

Laatst bewerkt:

Een heuse onderneming dus, zo'n vereniging. Het succesvol oprichten hiervan is dan ook nog geen garantie op een vuurwerkontheffing.
Daarmee ben je exact op het punt waar het allemaal FOUT gaat.

Je MOET voldoen aan te veel regels.
Je maakt TE VEEL onkosten.
Je hebt GEEN garanties op het verkrijgen van een vergunning.

Kortom een totaal onhaalbaar scenario om als alternatief te werken voor de liefhebbers van vuurwerk.
(zeker niet, als er nu al veelvuldig door burgemeesters word gezegd ik ga geen vergunning afgeven)

Laatst bewerkt:

Een vereniging oprichten om vuurwerk af te kunnen steken: zo werkt het​

BELEID
Vandaag, 10:09 - Update: 34 minuten geleden

Fanatiekelingen en liefhebbers die met oud en nieuw toch nog vuurwerk willen afsteken, krijgen de optie om dit te doen in een verenigingsverband. Dat maakte demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen (VVD) vrijdagbekend. Verenigingen moeten een ontheffing aanvragen bij de gemeente, waarmee het is toegestaan om onder bepaalde voorwaarden vuurwerk af te steken in de categorie F2. Maar wat komt er kijken bij het oprichten van zo'n vereniging?

Het oprichten van een vereniging is niet in één dag geregeld. Een vereniging moet bestaan uit minstens twee leden én een bestuur, die samen activiteiten organiseren om een doel te bereiken. Ook dient een vereniging belasting te betalen en zich te houden aan de wet, aldus de Kamer van Koophandel (KVK).

Er zijn een aantal belangrijke stappen om te doorlopen wanneer je iets wilt ondernemen in verenigingsverband. We leggen uit wat die stappen zijn.

Stap 1: Soort vereniging vaststellen​

Er zijn drie verschillende soorten verenigingen, waarvan twee relevant zijn als je legaal vuurwerk af wilt steken. Zo heb je de vereniging met volledige rechtsbevoegdheid. Dergelijke verenigingen kunnen een pand aanschaffen, geld lenen en geld erven. Kortom: deze verenigingssoort heeft dezelfde rechten en plichten als een burger. Als je subsidies wilt ontvangen, moet je vereniging doorgaans de volledige rechtsbevoegdheid hebben. Gaat er iets mis, dan is de vereniging zelf als rechtspersoon aansprakelijk, niet de individuele bestuurders.

Dan is er de vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid. Deze heeft minder rechten; zo is het niet mogelijk om een pand te kopen of een erfenis aan te nemen. Als deze vereniging niet geregistreerd staat bij de KVK, kunnen bestuurders direct aansprakelijk worden gesteld voor eventuele gemaakte schulden. Staat de vereniging wel ingeschreven maar kunnen schulden niet worden afbetaald, kunnen bestuurders evengoed privé aansprakelijk worden gesteld.

Goed om te weten: gemeenten verlenen alleen ontheffingen aan verenigingen die staan ingeschreven bij de KVK.

Stap 2: Doelstelling bepalen​

Als je weet in welk verenigingsverband je verder wilt, is het tijd voor de officiële oprichting. Je bepaalt dan wat de naam wordt van de vereniging, welk doel de vereniging dient, hoe je lid kunt worden en hoe financiële zaken worden afgehandeld als de vereniging stopt met bestaan.

Als je kiest voor een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid, moet bovenstaande worden vastgelegd in een oprichtingsakte. Dit doe je bij de notaris. Die stelt een officieel document op waarin alle statuten (regels) staan opgesteld. Hier dienen de bestuurders zich aan te houden. De notaris schrijft de vereniging vervolgens in bij de KVK. Je hoeft niet naar de notaris als je een vereniging opricht met beperkte rechtsbevoegdheid.

Stap 3: Kostenposten berekenen​

Bij het oprichten van een vereniging komen ook verschillende kosten kijken. Een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid betaalt al snel tussen de 400 en 1000 euro aan notariskosten. Voor de inschrijving van de vereniging bij de KVK betaal je een eenmalige inschrijfvergoeding van 85,15 euro. Dan zijn er nog de jaarlijkse administratiekosten. Deze kunnen oplopen van 600 tot 1800 euro per jaar.

Ook belastingzaken moeten goed worden geregeld. Je kunt als vereniging mogelijk voordeel krijgen op je belasting als je schenkingen en erfenissen ontvangt. Je moet dan wel een speciale status (ANBI of SBBI) aanvragen bij de Belastingdienst.

Stap 4: Personeelszaken regelen​

Als vereniging is het toegestaan om personeel in dienst te hebben. Je dient de vereniging dan aan te melden als werkgever bij de Belastingdienst en bij de KVK te melden over hoeveel werknemers je beschikt. Qua kosten krijg je te maken met loonheffingen en sociale premies.

Hoewel bestuurders vaak vrijwillig werken, is het mogelijk om hen financieel tegemoet te komen. Ook andere vrijwilligers binnen de vereniging mogen een vergoeding ontvangen.

Stap 5: Administratie bijhouden​

Ook de boekhouding moet goed worden bijgehouden. De algehele administratie van de vereniging moet namelijk minstens 7 jaar worden bewaard.

Een belangrijk onderdeel om goed op te bergen is de ledenadministratie. Het gaat hierbij om de persoons- en contributiegegevens van de leden. Ook het jaarverslag dient goed te worden bewaard, hier staan namelijk alle inkomsten en uitgaven in. Ook als de vereniging wordt opgeheven, dienst de administratie nog zeven jaar te worden bewaard. Als de vereniging stopt heeft dit gevolgen voor onder meer de verkregen gemeentevergunningen.

Een heuse onderneming dus, zo'n vereniging. Het succesvol oprichten hiervan is dan ook nog geen garantie op een vuurwerkontheffing. Of en hoeveel heffingen er in een gemeente worden verleend, wordt bepaald door de burgemeester. Belangstellenden zullen dus een kort lijntje moeten hebben met hun gemeente om te bepalen of het oprichten van een vereniging een optie is.
Door Nina Laurens

Nog een onsamenhangend artikel dat mijn onsamenhangend verhaal bevestigd.

Het is een simpele rekensom om te berekenen hoelang een 'showtje'van 200kg maximaal duurt. Het is een kwestie van timen om te weten dat er teveel vuurwerk is afgestoken.

In 1 klap 2641 kg neerzetten en stoken. Kan qua tijd maar dan zal er vast een controlerend orgaan zijn dat voor aanvang opbouw al het vuurwerk wil wegen.

- Of het wordt bij voorbaat niet goedgekeurd.
- Of je zit net een gram te hoog en je kan onverrichter zake naar huis.
- er worden blokken uit bosjes getoveerd dus de opbouw wordt per direct gestopt.
- iemand in het publiek steekt wat af. Het wordt of nog voortijdig gestopt of vanwege aanwezigheid van relschoppers kan je dat showtje het jaar erop op je buik schrijven.

- Und so weiter.

Nog los van de kosten die er bij komen kijken om het überhaupt door de aanvraag te krijgen.

Onsamenhangend of niet.

Leuk of niet.

Haat me of niet.

Maaruh; sterkte met deze clubjes zou ik zeggen.

Laatst bewerkt:
Kort gezegd is het een wurgcontract met maar 1 winnaar. En dat zijn de vuurwerkliefhebbers niet.

Steek ik al dat geld voor veels teveel moeite en slechts 200kg liever in een snoepreisje naar een land waar nog wel legaal gestookt mag worden.

Alles beter dan een cent uitgeven in Nederland aan een fopsigaar uit eigen doos.

Maak je geen zorgen alleen het wordt beperkter . Alleen voor hun is het ook wachten en rekken en op het laatst inkopen. Ook weer te nadelen van de winkelier
Inkoop vindt meestal al in deze periode van het jaar plaats, echt tijd om te wachten is er niet. Vandaar mijn vraag: zijn er Nederlandse importeurs die wel voorraad inkopen dit jaar?

• Like
Waarderingen: GMP
Inkoop vindt meestal al in deze periode van het jaar plaats, echt tijd om te wachten is er niet. Vandaar mijn vraag: zijn er Nederlandse importeurs die wel voorraad inkopen dit jaar?
Er wordt heel het jaar ingekocht 😉. Er zijn importeurs . Die gewoon doorgaan Nederlandse markt of wat . Het bedrijfsleven stopt niet .

Je kan zo al minimaal 4/5 pagina's gaan verwijderen, zucht...

Misschien een idee om dit topic een extra optie te geven..?
Net zoals je bij de stem op de beste fontein, etc, topics hebt.

'Dit bericht wacht op goedkeuring door een moderator, en is onzichtbaar voor normale bezoekers.'

Dan kunnen we het hier over feiten houden en kan de rest van de berichten in het speculatie topic.
+1, we weten nog niet van de hoed en de rand maar lees nu al de grootst mogelijke onzin 🤣

Kort gezegd is het een wurgcontract met maar 1 winnaar. En dat zijn de vuurwerkliefhebbers niet.

Steek ik al dat geld voor veels teveel moeite en slechts 200kg liever in een snoepreisje naar een land waar nog wel legaal gestookt mag worden.

Alles beter dan een cent uitgeven in Nederland aan een fopsigaar uit eigen doos.
Je kan ook gewoon hier blijven stoken en voor dat extra geld vuurwerk kopen en de boete die minder kost als een vereniging oprichten erbij in calculeren.
Handhaven kunnen ze niet, dus heb je meteen alweer budget voor het jaar daarop 😁👍

Speculatietopic is dit, dus laat ik ook eens wat speculeren..

Wij hebben in de gemeente Kampen al een jarenlange traditie met melkbus schieten. In het verleden was dit op sommige plekken verboden en werd er gehandhaafd met alle gevolgen van dien. Sinds jaren worden er goede afspraken gemaakt en is er een stichting in het leven geroepen om dit goed te reguleren (www.schuttersgilde-kampen.nl). Dat is al mijn eerste vraag, moet het in verenigingsverband of mag het ook via een stichting..

Dit is een mooie en unieke samenwerking. Er wordt ruim van tevoren bepaald waar geschoten mag worden en op welke tijdstippen; https://www.kampen.nl/jaarwisseling. Mensen weten hoe of wat en de schuttersgilde zorgt voor een goede verloop. Er valt geen onvertogen woord en mensen weten waar ze aan toe zijn. De gemeente faciliteert en het is feitelijk de samenleving die reguleert. Maak je er een potje van wordt je door de samenleving gecorrigeerd..

Ik weet het, dit zal niet overal zo kunnen. Er zijn grote steden waar het er heel anders aan toe gaat. Maar een situatie als deze in Kampen denk ik toch, zal dit niet gewoon kunnen? Met je eigen wijk een stichting / vereniging opzetten en op deze manier samen met de gemeente kijken naar mogelijkheden. De burgermeester heeft nu ook niet voor elke schietplek of vuurkorf een ontheffing / vergunning..

Kom ik op het volgende punt, de uitwerking. Deze is nog helemaal niet vast en heel onzeker. Welke voorwaarden zitten er aan vast en wat zijn de verwachtingen. Is het een vergunning of ontheffing. Als ik zie hoe bovenstaande gereguleerd wordt en al jaren goed gaat zie ik in onze gemeente daar best kansen voor. OK, zal in heel veel steden anders zijn maar denk ook in veel gemeentes wel mogelijk zonder heel veel rompslomp.

Een voordeel van dit verhaal ten opzichte van een totaal verbod is volgens mij groot. Bij een totaal verbod sluiten winkels en importeurs vertrekken. Met deze maatregelen zullen sommige winkels doorgaan. Het landschap zal er heel anders uit gaan zien maar er zullen winkels blijven bestaan (dank @Vuurwerkfeestje NL).

Daarnaast, als er in jouw dorp / stad 10 verenigingen zijn die vuurwerk afsteken dan valt jouw eigen vuurwerk zonder ontheffing minder op. Als alles verboden is dan is het nogal wiedes dat het niet mag. Toch een groot verschil. En als je af gaan steken en je zet er in de voorbereiding een paar dozen bij dan zal dat niemand opvallen. Lijkt me niet dat ze alles 5 voor 12 op een weegschaal gaan zetten.

Voordat iedereen hier wat van vindt, van mij hoeft dit absoluut niet. Liever helemaal geen verbod om welke reden dan ook. In 98% van de gemeentes gaat het gewoon goed. Handhaaf op de pareltjes van de samenleving en we hebben dit gezeik helemaal niet. Een avondje oud en nieuw levert nog steeds minder slachtoffers op dan de wintersport. Dus waar praten we over...

Kortom, denk dat de uitwerking en uitvoering heel belangrijk gaat zijn. Deze gaat nog veel tijd in beslag nemen en zal er niet zo 123 liggen (wellicht dit jaar helemaal niet). Zal ook echt lokaal een enorm verschil worden. Tot zover mijn speculatie :)

Precies dat . Het is gewoon een eigen bedrijf hebben . Maar dat begrijpen de meeste niet . Je ziet het helemaal goed .

Als ik zie hoeveel je hiervoor moet regelen én betalen nog voordat je überhaupt goedkeuring vanuit de gemeente hebt....dan denk ik er het mijne van. En dat voor 200kg max. Dat is toch in een paar minuten weg joh. Nee, dit gaat he-le-maal nergens over. Rompslomp waar niemand op zit te wachten; een doekje voor het bloeden terwijl het echte tuig er nóg harder op zal gaan de komende jaren. Verbieden polariseert immers sterker dan men denkt, ook in de buurtjes waar men nu lieflijk naar een showtje voor de deur staat te kijken. Laat maar zitten...

Speculatietopic is dit, dus laat ik ook eens wat speculeren..
(...)

Ik snap je punten, en het is inderdaad beter dan een totaalverbod. Maar ik denk dat het vergunningensysteem juist een excuus gaat worden om het helemaal kapot te reguleren. Het is heel anders om voor je deur even vuurwerk af te steken wanneer je daar zin in hebt, en verder gewoon binnen met het gezin te kunnen zijn. Versus een straat af te moeten gaan zetten, daarheen te moeten gaan, waarschijnlijk alles uitgebreid te laten controleren door politie die er bovenop moet blijven staan, etc etc. Daar gaan veel minder mensen zin in hebben.

En dat is áls je inderdaad al een vergunning krijgt, en zeker in de grote steden gaan er veel burgemeesters zijn die helemaal geen ontheffingen willen afgeven.

Voor de winkels geldt een beetje hetzelfde. Dat wordt dus nóg meer regels en nóg meer controles voor onvermijdelijk veel minder omzet. En dit dan misschien wel als excuus om geen compensatie te hoeven uitkeren aan de ondernemers. Die gaan massaal afhaken of gewoon niet mee kunnen komen, verwacht ik.

Met als kers op de taart dat de VVD-minister toegeeft dat dit het probleem helemaal niet oplost. "Die overlastgevers gaan natuurlijk geen ontheffing aanvragen om cobra's te mogen afsteken". Ja, logisch. Maar waar is het verbod dan nog op gebaseerd?? De VVD ging omdat er dan beter te handhaven zou zijn op illegaal vuurwerk. Iedereen en z'n moeder ziet dat het tegenovergestelde waar is - en zelfs de eigen minister geeft dat nu toe.

Maar goed, als het hier op neerkomt wil ik het best proberen en een vergunning aanvragen. Maar krijg ik die niet, dan ga ik natuurlijk wel gewoon stoken.

Ik snap je punten, en het is inderdaad beter dan een totaalverbod. Maar ik denk dat het vergunningensysteem juist een excuus gaat worden om het helemaal kapot te reguleren. Het is heel anders om voor je deur even vuurwerk af te steken wanneer je daar zin in hebt, en verder gewoon binnen met het gezin te kunnen zijn. Versus een straat af te moeten gaan zetten, daarheen te moeten gaan, waarschijnlijk alles uitgebreid te laten controleren door politie die er bovenop moet blijven staan, etc etc. Daar gaan veel minder mensen zin in hebben.

En dat is áls je inderdaad al een vergunning krijgt, en zeker in de grote steden gaan er veel burgemeesters zijn die helemaal geen ontheffingen willen afgeven.

Voor de winkels geldt een beetje hetzelfde. Dat wordt dus nóg meer regels en nóg meer controles voor onvermijdelijk veel minder omzet. En dit dan misschien wel als excuus om geen compensatie te hoeven uitkeren aan de ondernemers. Die gaan massaal afhaken of gewoon niet mee kunnen komen, verwacht ik.

Met als kers op de taart dat de VVD-minister toegeeft dat dit het probleem helemaal niet oplost. "Die overlastgevers gaan natuurlijk geen ontheffing aanvragen om cobra's te mogen afsteken". Ja, logisch. Maar waar is het verbod dan nog op gebaseerd?? De VVD ging omdat er dan beter te handhaven zou zijn op illegaal vuurwerk. Iedereen en z'n moeder ziet dat het tegenovergestelde waar is - en zelfs de eigen minister geeft dat nu toe.

Maar goed, als het hier op neerkomt wil ik het best proberen en een vergunning aanvragen. Maar krijg ik die niet, dan ga ik natuurlijk wel gewoon stoken.
Eens hoor, het is een eenvoudige weg die realiseerbaar is of zonder welke weg dan ook lekker stoken 😎 Als het een onmogelijke opgave gaat worden dan maar de simpele manier 😅

Back
Bovenaan