Het weer op 31 december en 1 januari.

Ik zit zo'n 6km uit de kust. Soms even een wind dat aantrekt, maar vaak genoeg rustige momenten. Bomen bewegen iig een stuk rustiger dan vorig jaar.

Wind hier in het westen van Zeeland er goed uit, opklarend (gaf ik in mijn laatste bericht al aan). Ik zag op de hygrometer voor de opklaringen uit de RV al snel zakken van 98% naar 82% dus drogere lucht op komst.

Hoe goed doen de modellen het.....IK heb ze niet allemaal bekeken maar Harmonie heeft 'm goed te pakken en voorzag waar we nu 4 en soms 5 Bft zien ook 4 en 5 Bft.
Vanaf nu afnemende wind en dat is hier ook te merken al hoor. Dit afnemen zal overal verder doorzetten om vanaf 21-22 uur vanuit het noordwesten langzaam over te gaan op een aantrekkende wind.
Na 00 uur LT
zien we in het uiterste westen van Zeeland, noordelijk Noord-Holland en zeker de Wadden en vrijwel heel Groningne de situatie echt achteruit gaan Windstoten komen verder het land op en gaan richting 50-55 Km/uur. Windkracht gaat naar 5 en op de Wadden soms 6 Bft. Fryslan ontspringt de dans vrijwel volledig en blijft in de 4 Bft.
Elders (en dat is 80% van het land) zien we in open en vlak gebied 4 Bft, maar 3 Bft is zwaar overheersend. Prima!
Neerslag is vanaf 18 h LT geen issue meer. Dan trekken de laatste kleine buitjes het noordoosten van het land uit.

Temperatuur: in Zeeland, Brabant en Limburg tot 24 uur meest 1-2C. noord van de grote rivieren 3 C tot in het uiterste noordwesten 7-8 C.

Samenvattend. we krijgen een vrijwel droge, rustige jaarwisseling. In het zuiden is het daarbij frisjes, maar hoe noordelijker we gaan hoe zachter het wordt.
Eerst overal eerst goede tot uitstekende omstandigheden. Later in de avond het eerst in het noordwesten en noordoosten wat meer wind. Na middernacht verdere achteruitgang aan de hele kust met een meer vlagerige wind tegen het einde van de stookperiode. Windstoten (40-50 km/uur) trekken in het laatste deel van de stookperiode duidelijk verder het land op. 25 km in het zuidwesten en 50 km in het midden en vooral noorden. Fryslan lijkt ook dan te worden omzeild trouwens.

Laatst bewerkt:
Nou, hier gewoon motregen, en dat lijkt niet meer weg te gaan dit jaar. En de wind is... Mwah. Prima, maar naar mijn smaak iets te veel.

We zien de regenschaduw van Engeland zoals verwacht zijn werk doen in het zuidwesten. voor de rest ligt er NW van ons land op de noordzee een groot stratuspakket klaar waaruit het inderdaad lichtjes zou kunnen motregen af en toe. Maar dit heeft erg weinig om het lijf hoor.

Echt heel bijzonder, westkust zou er niet het best vanaf komen. Maar hier in leiden, 7km van de kust, zo goed als windstil al de hele dag. Hopen dat het zo blijft vanavond 🙏

Dat zit in deze situatie al langere tijd te ver van zee. We hebben meermaals over het stran gerept om te duiden dat het zeker het eerste deel van de avond heel erg beperkt zou zijn qua windeen fractie landinwaarts.

In Middelburg is het nu 2 Bft. Ik zie de hoogste bomen niet bewegen. VLissingen KNMI noteert 4 Bft..

Echt heel bijzonder, westkust zou er niet het best vanaf komen. Maar hier in leiden, 7km van de kust, zo goed als windstil al de hele dag. Hopen dat het zo blijft vanavond 🙏
Zit je in de binnenstad? Ik zit ook in Leiden (rand) maar hier wel wat wind. En gedurende de hele dag wel (mot) regen.

Na 00 uur LT zien we in het uiterste westen van Zeeland, noordelijk Noord-Holland en zeker de Wadden en vrijwel heel Groningne de situatie echt achteruit gaan Windstoten komen verder het land op en gaan richting 50-55 Km/uur. Windkracht gaat naar 5 en op de Wadden soms 6 Bft.
Dank voor die bevestiging van het vermoeden, hoe zuur ook. Wordt navenant gesneden in de show.

Waar woon je exact, kan ik even kijken hoe het wordt.
Aardig, maar steek je energie lekker in je eigen vuurwerk en gezelschap; je omschrijvingen zijn prima helder en voldoende icm met alle kaartjes en modellen redelijk concreet te krijgen, zeker ook gezien het werkelijke verloop daartegenover vandaag. Dank voor je meteowerk hier en geniet van de dag! :thumbsup:

Grapjassen. Was bedoeld voor Richardus...Regio Alkmaar in mijn ogen goed tot 23 uur daarna wordt het slechter. Limburg in het algemeen de hele stookperiode prima.
Almere: oostkant beter dan westkant. Westrand Almere wat meer wind vanwege aanvoer over stukje IJsselmeer.

Back
Bovenaan