Mijn verwachting:
Naast de VVD stemt NSC donderdag avond ook voor een verbod, wel ook met "harde" voorwaarden. (Dat lees en hoor je nu overal al wel een beetje)
Denk dat het CDA en daarna de VVD een beetje het eerste en tweede schaapje is geweest dat over de dam is gegaan. Het is eenvoudiger om dat soort partijen dan te volgen en daarachter te schuilen.
Deze 3 voorwaarden moeten wel eerst worden bewezen, als je de reactie van de VVD leest.
De VVD wil dat de kamer de voorwaarden kan toetsen alvorens het instemt met een verbod.
Mijn inziens is een beoordeling op die effectieve handhaving pas zichtbaar over een paar jaarwisselingen. Een plan is leuk maar is deze ook praktisch uitvoerbaar? Hoe kan een een agent op het moment supreme iemand pakken die iets aansteekt? Agent heeft er concreet pak m beet 5 seconden voor. Aansteker bij lontje, dat moment. Onmogelijk lijkt me.
Daarnaast vraag ik me af of Nederland Brussel niet over zich heen krijgt bij zo'n verbod. Als een Europeaan in Nederland vuurwerk wil kopen, en dit is verboden, in hoeverre is de vrije handel in eu landen dan nog intakt?
Daarna moet de overheid ook eerst nog in overleg met de branche i.v.m. het financiële plaatje. Op de achtergrond moet dat plan van verenigingen ook nog helemaal worden uitgewerkt.
Dat zal een tijdje duren en die wet moet daarna nog worden getoetst op haalbaarheid als ik me niet vergis. De kans lijkt me dan redelijk groot dat er vraagtekens bij de handhaafbaarheid worden geplaatst.
GL/PvdD zal donderdag en daarna de druk fors opvoeren dat die door de VVD gestelde voorwaarden wat worden ingeperkt of verlicht, zodat er sneller aan kan worden voldaan.
"Alles in het belang van de hulpverleners" - maar dat is een bullshit zin, want de meeste handhavers en brandweermensen op straat vinden siervuurwerk mooi en vinden een verbod daarop betutteling.
Als de VVD de rug recht houdt, kan het nog wel een poosje duren zou je denken. De insteek van hun is zo op het oog ook wel vrij duidelijk: als ze per definitie voorstander waren van een snelle invoering had er zeker iets in die context gestaan in het persbericht. Maar er word enkel gesuggereerd dat pas bij het voldoen aan de voorwaarden zij in gaan stemmen en dat alles nog even moet blijken - en dat nog niet bekend is bij welke jaarwisseling dat gaat zijn..
Tenslotte wil ik ook nog wel iets zeggen over de kritiek die sommige hebben op de vuurwerkbranche. Die is niet terecht. Achter de schermen word er hard gewerkt door iedereen om voor alles te strijden wat er te strijden valt. Stel je zelf eens voor dat bijvoorbeeld de gemeente voornemens is om jouw wijk op te kopen om er appartementen neer te zetten. Je krijgt dus te maken met een vorm van uitkoop. Het eerste en enige wat jij doet, is zorg dragen dat jij er zelf het beste uit komt met zo veel mogelijk centjes. Dat is een volkomen logische insteek. Áls de overheid dit besluit, dan moet je als branche klaar staan met dat "tegenbod" en dat doen ze goed. Je bent als branche niets, willen ze van je af dan word je aan de kant gedrukt.