VVD is om: Kamermeerderheid gloort voor algeheel vuurwerkverbod

Mijn verwachting:
Naast de VVD stemt NSC donderdag avond ook voor een verbod, wel ook met "harde" voorwaarden. (Dat lees en hoor je nu overal al wel een beetje)
Denk dat het CDA en daarna de VVD een beetje het eerste en tweede schaapje is geweest dat over de dam is gegaan. Het is eenvoudiger om dat soort partijen dan te volgen en daarachter te schuilen.
Deze 3 voorwaarden moeten wel eerst worden bewezen, als je de reactie van de VVD leest.
De VVD wil dat de kamer de voorwaarden kan toetsen alvorens het instemt met een verbod.
Mijn inziens is een beoordeling op die effectieve handhaving pas zichtbaar over een paar jaarwisselingen. Een plan is leuk maar is deze ook praktisch uitvoerbaar? Hoe kan een een agent op het moment supreme iemand pakken die iets aansteekt? Agent heeft er concreet pak m beet 5 seconden voor. Aansteker bij lontje, dat moment. Onmogelijk lijkt me.
Daarnaast vraag ik me af of Nederland Brussel niet over zich heen krijgt bij zo'n verbod. Als een Europeaan in Nederland vuurwerk wil kopen, en dit is verboden, in hoeverre is de vrije handel in eu landen dan nog intakt?

Daarna moet de overheid ook eerst nog in overleg met de branche i.v.m. het financiële plaatje. Op de achtergrond moet dat plan van verenigingen ook nog helemaal worden uitgewerkt.
Dat zal een tijdje duren en die wet moet daarna nog worden getoetst op haalbaarheid als ik me niet vergis. De kans lijkt me dan redelijk groot dat er vraagtekens bij de handhaafbaarheid worden geplaatst.

GL/PvdD zal donderdag en daarna de druk fors opvoeren dat die door de VVD gestelde voorwaarden wat worden ingeperkt of verlicht, zodat er sneller aan kan worden voldaan.
"Alles in het belang van de hulpverleners" - maar dat is een bullshit zin, want de meeste handhavers en brandweermensen op straat vinden siervuurwerk mooi en vinden een verbod daarop betutteling.

Als de VVD de rug recht houdt, kan het nog wel een poosje duren zou je denken. De insteek van hun is zo op het oog ook wel vrij duidelijk: als ze per definitie voorstander waren van een snelle invoering had er zeker iets in die context gestaan in het persbericht. Maar er word enkel gesuggereerd dat pas bij het voldoen aan de voorwaarden zij in gaan stemmen en dat alles nog even moet blijken - en dat nog niet bekend is bij welke jaarwisseling dat gaat zijn..

Tenslotte wil ik ook nog wel iets zeggen over de kritiek die sommige hebben op de vuurwerkbranche. Die is niet terecht. Achter de schermen word er hard gewerkt door iedereen om voor alles te strijden wat er te strijden valt. Stel je zelf eens voor dat bijvoorbeeld de gemeente voornemens is om jouw wijk op te kopen om er appartementen neer te zetten. Je krijgt dus te maken met een vorm van uitkoop. Het eerste en enige wat jij doet, is zorg dragen dat jij er zelf het beste uit komt met zo veel mogelijk centjes. Dat is een volkomen logische insteek. Áls de overheid dit besluit, dan moet je als branche klaar staan met dat "tegenbod" en dat doen ze goed. Je bent als branche niets, willen ze van je af dan word je aan de kant gedrukt.

Laatst bewerkt:
Laten we toch verdomde blij zijn dat de VVD toch openingen houdt voor deze traditie. En misschien valt straks de hele wetgeving over verenigingen heel erg mee. Uiteindelijk is het een feit dat iedereen er veel aan gedaan heeft met betrekking tot mailen etc etc maar desondanks ze dit toch doorzetten.

Van het positieve uitgaan en moed houden, hoe moeilijk soms ook.

Wat zijn we toch "verdomde blij" met de VDD ..... Let maar op, die gaan gewoon akkoord met een vuurwerkverbod, ook als die 3 punten van hun niet haalbaar zijn, ik heb totaal geen vertrouwen in de VVD. Ze hadden ook eerst het zware illegale vuurwerk en de relschoppers keihard aan kunnen pakken maar i.p.v. moet er een vuurwerkverbod komen en heeft de VDD het alleen maar over "compenseren".

Zag laatst een video waarin een Jongen zei: de feestjes in december horen niet bij onze religie. Sinterklaas, kerst en Oud en nieuw.
We weten dat ze hard werken om deze feesten naar de knoppen te helpen en dat lukt aardig. Winter feest, lente feest, feeststollen. geen versierde straten en winkelpanden meer. Bij mijn supermarkt liggen de lekkernijen verstopt achter in de winkel ipv vooraan.

Hopen dat dit laatste feestje overeind blijft, aan ons zal het niet liggen, maar de tradities moeten kapot helaas.
Kan het niet geloven dat dit gaande is en onze identiteit gewoon verdwijnt als dit wordt doorgezet.

Kunnen we de hele tweede kamer niet is een SO over vuurwerk laten maken waarbij ze minimaal 60% goed moeten hebben, want anders telt hun stem niet meer mee.

• Like
Waarderingen: GMP
Over het bewijzen wie het lontje aansteekt wil ik wel iets zeggen.
Er komen namelijk steeds meer camera's te hangen, is het niet door de overheid dan wel door mensen zelf bv met deurbellen.

Het controlesysteem wordt langzaam maar slim opgetuigd!!

Ja dat wordt een soort van guerrillavuurwerkafsteken in de toekomst als je nog heel graag wil afsteken. Ook vanwege zwaardere straffen die er ongetwijfeld gaan komen. Ook voor jouw F2 grondbloemetje. Plan voor buurtverenigingen wordt zo goed als onmogelijk, te omslachtig, teveel regeltjes, te duur, geen plek voor etc. De 3 punten zijn voor de VVD alleen een manier alleen om hun handen in onschuld te wassen en geen gezichtsverlies te lijden, voor degenen die niet beter weten dan, en de onnozele goedgelovigen die zich keer op keer bij de neus laten nemen. 😄

VVD kan wel een spelletje proberen te spelen maar het probleem is dat ze nu een vinger geven en de oppositie de hele hand zal proberen aan te grijpen en dat ze ondertussen onder de achterban ook omslaat.

Dat is inmiddels al gebeurt en 70% van de vvd achterban is voor een verbod.

VVD kan wel een spelletje proberen te spelen maar het probleem is dat ze nu een vinger geven en de oppositie de hele hand zal proberen aan te grijpen en dat ze ondertussen onder de achterban ook omslaat.

Dat is inmiddels al gebeurt en 70% van de vvd achterban is voor een verbod.
Al die polls en ramingen zijn sterk gekleurd en hangen samen met vraagstelling en/of gebrek aan nuance.

Vraag je of iemand tegen vuurwerkoverlast is, of vraag je of iemand tegen vuurwerk is?
Vraag je of iemand minder vuurwerkslachtoffers wilt, of vraag je of drank icm vuurwerk een goed idee is?

Etc.

Uitkomsten zijn maakbaar/stuurbaar.

Al die polls en ramingen zijn sterk gekleurd en hangen samen met vraagstelling en/of gebrek aan nuance.

Vraag je of iemand tegen vuurwerkoverlast is, of vraag je of iemand tegen vuurwerk is?
Vraag je of iemand minder vuurwerkslachtoffers wilt, of vraag je of drank icm vuurwerk een goed idee is?

Etc.

Dat ook klopt deels, maar er zijn gewoon genoeg mensen die gewoonweg vvd stemmen en zonder na te denken meegaan in een standpunt verandering.

Dus eerst tegen, dan draait partij top van mening en nu zijn die stemmers dan ook ineens voor ipv tegen.

Sneeuwbal effect.

Eerst extern doormiddel van media hetze en opinie makers, daarna intern in partijen. Resultaat, links of rechtsom er komt een verbod. De vraag is alleen nog hoe snel het wordt ingevoerd.

Had het ooit ook wel verwacht alleen niet onder een rechts kabinet.

Etc.

Mensen hebben alleen een pesthekel aan die harde illegale knallen en hebben geen probleem met siervuurwerk. Het is inderdaad net hoe je de vraag stelt.

Back
Bovenaan