‘Jack (14) heeft niet eens de kans gehad om weg te rennen’

Genoeg social media videos die laten zien dat jeugd vanaf 14 al met shells rondloopt, genoeg pyro's waarvan sommigen mischien hier wel op het forum zitten die dit heel normaal vinden en bagetaliseren.

je kan nog zo voorzichtig zijn, allemaal schatten ze de risico's verkeerd in met dit soort taferelen als gevolg.

Mwah, ben 55 maar toen ik 14 was kwam er (knal)vuurwerk uit Belgie dat wil je niet weten. Die kun je tegenwoordig daar ook niet legaal meer halen en terecht! En de lawinepijlen niet te vergeten. Daar kun je met een beetje (foute) fantasie hele gestoorde dingen mee doen en heb daar gasten van 25-30 behoorlijk hersenloos mee zien omgaan hoor. En ja, andere tijden maar een lawinepijl is feitelijk niks anders dan een cobra op een stokkie ;)
Kan me zelfs nog herinneren dat je gewoon kilo zakken flash in België kon kopen een jaar of 20 geleden.

Ik weet niet of ik zo makkelijk met de media over alles kan praten als ik net een zoon zou hebben verloren, zo als zij dat doet. Krijg er ook een bittere smaak van in mijn mond. Sorry maar dit moest ik even kwijt.
Ik denk dat ik de eerste maanden helemaal niet meer naar buiten zou komen, misschien had ik mijzelf wel opgehangen, zo erg is dit. Snap dan ook helemaal niet dat ze dit dan doet, heel vreemd eigenlijk.. maar kan dit niet misschien "Damage control" zijn? Immers waren ze er wel van op de hoogte, in ieder geval zijn vader, dat hij met shells bezig was en het kan zomaar zijn door zelf de media op te zoeken, empathie te kweken in de maatschappij, om er voor te zorgen dat er verder geen onderzoek meer komt, wat blijkbaar ook al door de politie is aangegeven. Ik roep maar eens wat, want nogmaals, als dit mijn zoon was gebeurd dan koos ik er voor om als een kluizenaar maandenlang in huis te blijven zitten, helemaal kapot van verdriet en depressief als maar kan.

Ik denk dat ik de eerste maanden helemaal niet meer naar buiten zou komen, misschien had ik mijzelf wel opgehangen, …
Ik krijg juist de indruk dat ze de wind uit de zeilen wil nemen bij de media en politici die deze casus willen misbruiken voor een verbod op consumentenvuurwerk. En dat is bijzonder dapper in haar situatie. Zij was ook niet degene die Shells met Jack aan het afsteken was. Zie ook het artikel in de Telegraaf..

Deze quote uit één van die artikelen vind ik echt tenenkrommend. Ze begeleiden hun kind liever dan te verbieden. Om vervolgens zelf met je kind naar Tsjechië te rijden en in te slaan?! Snap ik de definitie van begeleiding dan niet goed ofzo?

Ennuh.. er is een lokaal verbod dus dan maar naar het Oostblok?! Waar haalt de rest van de stad hun vuurwerk vandaan dan?

"En wij hebben er als ouders altijd voor gekozen om onze kinderen te begeleiden in plaats van iets te verbieden, want anders doen ze het toch stiekem en zijn de risico’s des te groter. Dus toen het vuurwerkverbod ter sprake kwam, hadden we al samen een plannetje uitgedokterd om dan zelf maar naar Tsjechië te rijden om daar vuurwerk in te slaan.”

Deze quote uit één van die artikelen vind ik echt tenenkrommend. Ze begeleiden hun kind liever dan te verbieden. Om vervolgens zelf met je kind naar Tsjechië te rijden en in te slaan?! Snap ik de definitie van begeleiding dan niet goed ofzo?

Ennuh.. er is een lokaal verbod dus dan maar naar het Oostblok?! Waar haalt de rest van de stad hun vuurwerk vandaan dan?

"En wij hebben er als ouders altijd voor gekozen om onze kinderen te begeleiden in plaats van iets te verbieden, want anders doen ze het toch stiekem en zijn de risico’s des te groter. Dus toen het vuurwerkverbod ter sprake kwam, hadden we al samen een plannetje uitgedokterd om dan zelf maar naar Tsjechië te rijden om daar vuurwerk in te slaan.”
Is inderdaad heel wat anders dan begeleiden zoals bijvoorbeeld 1 biertje toestaan op een verjaardag terwijl ze nog geen 18 zijn.

Het vervelende hier aan is dat je dan dit soort s'linkse berichten krijgt.

En ja daar ben ik aardig kwaad om.
Lekker weer de weg van de minste weerstand.

Maar voor de nabestaanden is het wel vervelend.
Maar ik ben blij dat ik geen oud en nieuw gevierd heb in Tiel.
Een dode in mijn wijk, rotonde in mijn wijk in de fik gezet door een dikke illegale knaller en benzine.
Voor de rest leuk wonen hier... denk ik.

En dat is ook de reden waarom ik denk dat zij aan Damage control wilde doen. Kom op zeg, waarom zou je er voor kiezen om helemaal naar Tjechie te gaan? Niet voor e kids, waarschijnlijk ook voor henzelf en niet om rotjes te kopen, waarschijnlijk dus al dat zware spul, waaronder die shells!

Kut voor het mannetje hoor maar risico van het vak. Tis niet voor niets verboden.

Ouders laten vervolgen voor 'dood door schuld'.

Als je met je kind zelf die zooi gaat halen en al die andere diebiele opmerkingen die ze doet in de media ben je als ouder natuurlijk zelf ook niet helemaal gezond in je bovenkamer.

Door dat soort figuren sta ik dalijk met een sterretje in mn klauwen om 12uur. Flikker lekker op met je tyfuszooi!

Laatst bewerkt:
Moeder en zoon hadden i.v.m. het vuurwerkverbod al samen een plannetje uitgedokterd om naar Tsjechië te rijden om daar vuurwerk in te slaan dus moeders heeft er blijkbaar geen problemen mee dat haar zoon die zware illegale vuurwerk afsteekt.

Ook zijn vader gaf hem vlak voor het ongeluk nog toestemming om het zware illegale stuk vuurwerk af te steken.

Laatst bewerkt:
Het is verschrikkelijk wat hier gebeurd is, iets wat niemand gewild had maar toch is gebeurd door welke reden dan ook.
Feit is dat dit een voorbeeld is dat dit soort vuurwerk te gemakkelijk te verkrijgen is en de overheid hier niete naar handeld.
Dat de overheid in de maand December aan de grens gaat staan met het bericht controle op illegaliteit en illegaal vuurwerk doet mij ook al voor dit drama de aderen koken.
Ze pakken de vader en zoons met aldi vuurwerk die een killotje teveel hebben, deze controles hebben niks nada noppes met controle op illegaal vuurwerk te maken, dan moet je in juni / juli gaan staan.
Overheid loopt nu te roepen dat er een verbod moet komen, slappe hap....... slappe overheid.

Het ergste vind ik dat links dit misbruikt om er een vuurwerkverbod erdoorheen te rammen. Juist om deze jongen te eren zou je dat niet moeten doen.

Hoewel de afgelopen 5 jaar elk jaar opnieuw het aantal incidenten afnemen en ik altijd maar hoop dat het eens een keer goed meevalt weten bepaalde lieden het toch weer voor elkaar te krijgen om zichzelf op te blazen met zwaar illegaal vuurwerk.

En uiteraard gaat links dit voor eigen politieke gewin gebruiken om er een vuurwerkverbod er doorheen te krijgen.

Erg zielig voor Jack en zijn nabestaanden.

Ik heb een account aangemaakt om even duidelijk te maken dat dit tevens weer eens niet aan het vuurwerk lag.

'Mortierbommen' aka shells laden wij in een buis (Mortier) en steken wij aan bij de visco, niet bij het stuk schietlont natuurlijk, als je een 'Mortierbom' in een buis ontsteekt zal deze naar boven schieten en in de lucht knallen, zoals van die zwaar illegale thunderkings van 'vroegah'.

Ja inderdaad een flowerpot ('Mortierbom' klapt in de Mortier) komt wel eens voor MAAR voordat je hier aan zal (kunnen) overlijden moet je of, met je harses boven de buis hangen of met je harses naast de buis hangen, 75 en 100mm kan je op de grond n meter vanaf staan, de effectlading zal je flink verbranden maar je zal hier zeker niet aan overlijden.

Deze jongen heeft zijn arm verloren aan de 'Mortierbom' en dat vind ik al helemaal knap. Hij heeft deze shell dus gewoon uit de hand willen gooien en bij de schietlont aangestoken en dan zal hij inderdaad 'Ge-flowerpot' zijn zonder dat hij in een mortier zat. Dus sorry, maar dit is user error. Verbied al het legale vuurwerk maar omdat we n paar lapswanzen hebben die niet weten hoe ze om moeten gaan met vuurwerk dat al verboden is.
Sorry Carola en alle andere anti-vuurwerk mensen, maar eerst leren en dan pas concluderen lijkt me een goeie oplossing!

Erg zielig voor Jack en zijn nabestaanden.

Ik heb een account aangemaakt om even duidelijk te maken dat dit tevens weer eens niet aan het vuurwerk lag.

'Mortierbommen' aka shells laden wij in een buis (Mortier) en steken wij aan bij de visco, niet bij het stuk schietlont natuurlijk, als je een 'Mortierbom' in een buis ontsteekt zal deze naar boven schieten en in de lucht knallen, zoals van die zwaar illegale thunderkings van 'vroegah'.

Ja inderdaad een flowerpot ('Mortierbom' klapt in de Mortier) komt wel eens voor MAAR voordat je hier aan zal (kunnen) overlijden moet je of, met je harses boven de buis hangen of met je harses naast de buis hangen, 75 en 100mm kan je op de grond n meter vanaf staan, de effectlading zal je flink verbranden maar je zal hier zeker niet aan overlijden.

Deze jongen heeft zijn arm verloren aan de 'Mortierbom' en dat vind ik al helemaal knap. Hij heeft deze shell dus gewoon uit de hand willen gooien en bij de schietlont aangestoken en dan zal hij inderdaad 'Ge-flowerpot' zijn zonder dat hij in een mortier zat. Dus sorry, maar dit is user error. Verbied al het legale vuurwerk maar omdat we n paar lapswanzen hebben die niet weten hoe ze om moeten gaan met vuurwerk dat al verboden is.
Sorry Carola en alle andere anti-vuurwerk mensen, maar eerst leren en dan pas concluderen lijkt me een goeie oplossing!
Met die wind van de afgelopen jaarwisseling kan ook het visco gewoon het schietlont hebben ontstoken. Noem het een vorm van vonkoverslag. Als je inderdaad een stuk van je arm/schouder wil weg slaan kan het bijna niet missen dat een mortier ontbrak. Maar ook goede glasvezel mortieren zijn zeer moeilijk verkrijgbaar, dus een flowerpot in een PVC buis kan onder omstandigheden zoiets veroorzaken. Maar goed, het is allemaal triest genoeg dat wil ik nog even benadrukken. Om dit te vervolgens als argument te gebruiken om consumentenvuurwerk te willen verbieden is ronduit misplaatst.

Mijn oordeel is dat ik deze vrouw erg naïef over vind komen. Ik vraag me af of ze wel precies weet hoe de vork in de steel zit.
Echt verschrikkelijk dat je dat je dan zo je kind kwijt raakt. Dit was zo onnodig en ik vind dat deze ouders enorm verkeerd hebben gehandeld.

• Like
Waarderingen: GMP
Met die wind van de afgelopen jaarwisseling kan ook het visco gewoon het schietlont hebben ontstoken. Noem het een vorm van vonkoverslag. Als je inderdaad een stuk van je arm/schouder wil weg slaan kan het bijna niet missen dat een mortier ontbrak. Maar ook goede glasvezel mortieren zijn zeer moeilijk verkrijgbaar, dus een flowerpot in een PVC buis kan onder omstandigheden zoiets veroorzaken. Maar goed, het is allemaal triest genoeg dat wil ik nog even benadrukken. Om dit te vervolgens als argument te gebruiken om consumentenvuurwerk te willen verbieden is ronduit misplaatst.
Dit betwijfel ik ook erg, flowerpot in pvc versnippert de pvc buis zo erg dat er wel miniscule scherfjes af kunnen komen die letsel kunnen veroorzaken maar zeker niet een arm er af kunnen hakken. Ik heb menig flowerpot gezien in glazvezel, staal, alu en pvc. Staal blijft heel met flowerpots, alu versplintert in zulke kleine stukjes dat het wel blauwe plekken, sneën en of oogletsel kan aanrichten maar ook geen arm af kan hakken, pvc versplintert en glasvezel scheurt uit elkaar.

Nogsteeds sta ik bij mijn punt dat al was het een salute hij deze vast moet hebben gehad voordat zijn arm er af gaat.

Groter caliber zou zeker wel kunnen hoor, laten we 6 tot 8" nemen, maar dan ben je al niet helemaal lekker in je harses als je dat uit een woonwijk wilt schieten.

Back
Bovenaan