Verschillende stukken vuurwerk verboden, niet omdat het gevaarlijk is maar om De Politie te beschermen

Het is de mentaliteit die al jaren in Nederland iets anders is dan in het buitenland.
Een voorbeeld,
Tijdens de Zena trophy in 2008 die in Baarle Hertog gehouden werd, liep ik en een aantal mede liefhebbers door het dorp.
In het Belgische gedeelte stond een kerststal. Iemand zei droogjes, hier in het Belgische gedeelte kan het, terwijl in het Nederlandse gedeelte de kerststal gesloopt wordt.
En het is nog steeds actueel: https://www.gld.nl/nieuws/8250139/kerststal-bruut-vernield-waarom-gebeurt-dit

Of dit met het rellen en het gooien van zwaar illegaal vuurwerk hetzelfde is, als in Nederland en het buitenland.
Maar het is ook een mentaliteit wat bij sommige mensen het vreemde is. Het wel 'normaal' om een Cobra nummertje zoveel naar een agent te gooien, omdat deze toevallig in kwestie een persoon politie-uniform is. Terwijl tijdens de buurt barbecue in de zomer de 2 personen bij wijze van spreken naast elkaar hebben gezeten.

Ik vloek ook vaak de plinten van de koekoeksklok, omdat er iets in het nieuws staat wat mij niet aanstaat en dat is niet alleen op vuurwerkgebied, maar ook de zorg.
Het is niet leuk om op teletekst te lezen dat een medicijn (in mijn geval hydrocortison) tijdelijk niet leverbaar is, omdat de fabrikant een technische storing heeft.
Dan moest ik opeens veranderen naar een ander merk, gevolg weer opnieuw inregelen m.b.t. de dosis.

Het is allemaal volkomen prut, maar om nou een zware illegale knaller naar de deur van het hoofdkantoor van de medicijnen fabrikant te gaan gooien.
Nee, het komt niet eens mij op en waarom zou ik? Het toch alleen maar negatief en het gezeik wat je op je hals kan halen.
En wil je het? En wil je het iemand anders aan doen?
Maar ja, we leven in een egotripper maatschappij. BKV was zijn tijd ver ver vooruit met dat knalpakketje.

Ik denk dat opvoeding hier ook een belangrijke rol speelt, maar ik krijg wel eens het gevoel dat een hoop ouders gewoon niet weten waar hun kinderen mee bezig zijn.
Dat weet ik wel zeker.
Vroeger toen ging je buitenspelen met kinderen uit de buurt,pijlen blazen,voetbal,knikkeren,etc etc.
En als je met je ouders had afgesproken thuis zijn als buiten de straatverlichting aangaat,dan was je er.
Deed je t niet,dan werd je wel even duidelijk gemaakt dmv b.v voor straf niet meer buiten spelen voor een paar dagen of zoiets,dat je had te luisteren naar wat je werd "opgelegd"
Tegenwoordig zijn er veel kinderen die zeggen tegen ouders ,dat wil ik niet,doe ik niet en doen t echt niet,en straf krijgen is mijn inziens amper de consequentie.
Buiten spelen doet men zowiezo amper meer.
Ben je voor de ouder lastig tegenwoordig,dan stoppen ze je zelfs op te jonge leeftijd een telefoon of spelcomputer in de handen,dan ben je tenminste stil.
(tot dat t jong telkens afgaat bij een spel en de controller door de kamer vliegt.)
Vele leven op een mobiele telefoon,als je m afpakt,dan zouden ze bij wijze van stoppen met ademhalen,zo zit dat er in gebakken. :bonk:
Normen en waarden zijn er amper meer,naleving van ouders naar kinderen daarop ,ook steeds minder vind ik.
En daarmee krijg je dus generaties die omdat ze ergens hebben gezien/gehoord,en dat zonder onderbouwing logisch vinden,de vrijbrief vinden,om het ook te gaan doen.
Vaak zie je dan ook terug,als zo iemand echt word ondervraagt/word geïnterviewd, dat het antwoord op de vraag,waarom deed je dat,is,het kwam voor mij over als zinnig en kloppend.
Heb je dat dan gecheckt ?
Nee waarom ,als die t zegt dan zal t toch wel waar wezen ?
Dus ben gewoon blind erin gesprongen en heb "lekker gereld" :frusty:

Zo werkt dat mijn inziens tegenwoordig.

Controle op een normale manier van opgroeien door ouders zoals dat vroeger was,die is niet meer/amper meer.
Handhaving op normaal doen door b.v. politie en andere instanties is er ook niet meer/amper.
Deels komt dit doordat er geen respect meer is voor oom agent en deels omdat oom agent ook niet het respect mag/kan/wil behouden.
Simpel voorbeeld,als je hier een agent tegenkomt en je doet iets wat niet mag,dan is t vaak dat je m kwijtraakt,of hij zegt foei mag je niet meer doen in bepaalde gevallen,of je bent met meer en oom agent word belaagt veelal zonder consequenties voor degene die dat doen.
Doe is iets bij b.v. een agent in salou of Lloret de mar,zoals b.v. openbaar zuipen uit een fles sterke drank,terwijl er overal borden hangen dat je dat niet mag.
Dan komt oom agent je 1st netjes vragen of je de fles terplekke in een put leeg wil mikken.
Doe je t niet,dan doet oom agent dat voor je nadat hij je met een knuppel op je arm heeft gemept en tegen de grond heeft gewerkt.
Waarna je door oom agent word afgevoerd naar t bureau.
Mijn inziens,behoud je op die manier wel respect als agent en haal je t niet in je hoofd om die tegen te spreken.
Als oom agent dat hier zou mogen/kunnen en willen om dat bij relschoppers e.d. te doen,dan zou het er hier al heel anders aan toegaan.

Zo kijk ik er tegenaan,en het hierboven aangehaalde voorbeeld heb ik zelf meermaals zien gebeuren toen ik in spanje op vakantie was.

Het verweer daarop: 'Als je als agent zo iemand neerschiet, en onder die bivakmuts blijkt later een jongen van 15 te zitten, dan zadel je zo'n agent wel met een trauma op. Los van de implicaties als later blijkt dat je niet met illegaal maar met legaal vuurwerk werd bekogeld.'
Tja, in Frankrijk zie je wat er gebeurt als er een 15-jarige """""toevallige passant""""" door toedoen van een politiekogel om het leven komt...

Maar zoals eerder aangehaald, er zijn meer opties; taser, rubber kogels, op benen schieten, etc. Maar ja, dan moet je weer een halve dag papieren invullen, je verantwoorden bij Rijksrecherche etc...

Poeh dat escaleerde snel van “rotjes, pijlen en thunderkings zijn verboden omdat de politie er dan niet meer mee bekogelt kon worden” naar “de politie heeft het recht om een 15 jarige neer te schieten die vuurwerk gooit naar hulpverleners. Ook al gooit hij niet zelf, maar staat hij er naast”

Ik heb in uniform gestaan en ben ook wel eens bekogeld met vuurwerk.
Zo ziet zo’n situatie er uit: groepjes jongeren, leeftijd tussen 12 en 19, door elkaar rennen. Allemaal in het zwart/donker gekleed, capuchons op, te veel Mocro Mafia en muziekvideo’s van Boef gekeken. Ze denken mooi! De politie is er, nu kunnen we lachen!

Lol dat ze hadden joh! 1 gooit wat van achter in het groepje. De rest keihard wegrennen. Welke gooide? Geen idee..
gooi afstand? Te ver weg om te kunnen zien wat er aangestoken werd. Het kan dus een shell zijn, een C6 of een Orc..

Dus dan open je maar het vuur op een groepje jeugd? Haha gelukkig doet geen enkele agent in Nederland dat. We worden beter opgeleid dan dat.

Taser? Werkt maar tot 7.6 meter
Beanbags? Alleen speciale diensten die speciale training gehad hebben mogen dit toepassen. Immers moet een agent geoefend en getraind zijn per geweldsmiddel volgens de Ambtsinstructie Politie.
Pepperspray? Wordt lastig als ze al wegrennen na het gooien.

En stel je rent als een jonge hinde en pakt uiteindelijk ook nog eens de juiste die gegooid heeft. En dan? Een boete wordt uiteindelijk betaald door zijn ouders die blijven claimen dat hun zoon dat echt niet gedaan kan hebben.

Een oplossing? Is er niet.. opvoeding ja. Hopen op een betere generatie ofzo hahaha. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Lead by example. Wat velen van ons al heel goed doen.

Terug naar de topic: wat een bijzondere situatie mbt de opslag van dat vuurwerk in een politieauto. Daar heeft die agent echt niet goed over na gedacht en is absoluut niet conform de protocollen binnen de politie omtrent het vervoer en opslag van vuurwerk.
Maar ja, roeien met de riemen die je hebt. Ik kan mij voorstellen dat ze in Groningen niet de luxe hebben van veel personeel en vuurwerktransporten. De media smult er weer van en stelt het zoveelste polariserende stukje op.

Al dit vuurwerk zou ter waarheidsvinding in beslag genomen moeten worden om wettig en overtuigend te bewijzen dat dit vuurwerk “illegaal” was. Lees: er moet een proces verbaal gemaakt worden van herkenning door een kundige ambtenaar die het vuurwerk categoriseert. Doen ze dit niet (grote kans, gezien de hoeveelheid) dan betekend in bezwaar gaan meestal vrijspraak.
Tip: is jouw vuurwerk afgepakt aan de grens. Ga altijd in bezwaar en vraag naar dat proces verbaal.

Genoeg mening gegeven weer over de politie. Terug naar de spanning van 31 december en al het moois wat het met zich mee brengt 🫶

Alleen maar liefde en vuurwerk is leuk.
Siervuurwerk in NL genoeg om je mee te vermaken.

Keurige reacite Pietje Pyro, ik verbaas mij ook hoe snel dit in één keer escaleert. Geen één agent gaat natuurlijk met zijn volle verstand een wapen trekken op een groep kinderen en dat moeten we vooral zo houden ook. Misschien is dit niet het juiste draadje, maar als je echt wat zou willen veranderen denk ik meer aan het volgende;

* Groepsaansprakelijkheid invoeren; Loop je in een groep en gooit iemand vuurwerk naar de politie? Stel de hele groep aansprakelijk zodat het niet uit maakt wie je in de kraag vat en je eindeloze discussies vermijdt over "wie wel/niet gooide". Groepsdynamiek zal er wel voor zorgen dat mensen twee keer na gaan denken.

* Verbied vervoeren van van vuurwerk buiten de originele verpakking buiten de afsteektijden; Heel simpel; Nu kan iemand met grondvuurwerk op zak altijd de schijn voor houden dat ie het "toevallig bij zich had" en dat het "echt iemand anders was" die drie minuten geleden wat af stak. Buiten de afsteektijden een originele verpakking eisen houdt dit tegen.

* Zet straffen op het plaatsen van het afsteken van illegaal vuurwerk op internet; Maakt niet uit wie het op de video's af steekt, maar het strafbaar om dit soort beelden op internet te zetten en te verspreiden. Zo beperk je circulatie van dit soort "coole" beelden, vooral onder de jeugd.

Maar misschien nog wel het allerbelangrijkste; Ga alsjeblieft strenger handhaven op de werkelijkwaar schandalige hoeveelheid illegaal vuurwerk die jaar op jaar weer wordt ingevoerd. Je kan mij echt niet wijs maken dat ze nog steeds niet weten hoe de hazen lopen maar ik ben er van overtuigd dat het, gezien de beperkte middelen bij de politie, gewoon niet de prioriteit krijgt. Onze hobby lijdt er onder en dat is zeer jammer.

Alles staat en valt met een beschaving die het goed heeft, ik praat het gedrag niet goed van de mensen die slopen, maar over het algemeen zijn dit de mensen die niet een rooskleurig toekomst beeld hebben met mooie doelen.
Tel daarbij op het zaaien van verdeeldheid, dit zie je alleen bij vuurwerk al. Maar ook bij bv de joden/palestijnen met wat er nu allemaal gebeurt! Daar ontstaan reacties van frustratie en haat van. Openlijke eerlijke gesprekken worden bijna niet meer gevoerd, mensen worden meteen weg gezet zonder een goede discussie te voeren.
Daarmee wordt de samenhorigheid steeds verder uitgehold, en ja daar doen we zelf allemaal aan mee.

Plus voor corona waren mensen veel gemoedelijker naar elkaar, ook dit is zeker te wijten aan de media en ook de keuzes in de koers die gevaren is.
En je kunt zeggen ja veel zwaarder straffen, maar daarmee pak je het gevolg van het beleid aan, en gaan mensen nog verder uit elkaar groeien.

Keurige reacite Pietje Pyro, ik verbaas mij ook hoe snel dit in één keer escaleert. Geen één agent gaat natuurlijk met zijn volle verstand een wapen trekken op een groep kinderen en dat moeten we vooral zo houden ook. Misschien is dit niet het juiste draadje, maar als je echt wat zou willen veranderen denk ik meer aan het volgende;

* Groepsaansprakelijkheid invoeren; Loop je in een groep en gooit iemand vuurwerk naar de politie? Stel de hele groep aansprakelijk zodat het niet uit maakt wie je in de kraag vat en je eindeloze discussies vermijdt over "wie wel/niet gooide". Groepsdynamiek zal er wel voor zorgen dat mensen twee keer na gaan denken.

* Verbied vervoeren van van vuurwerk buiten de originele verpakking buiten de afsteektijden; Heel simpel; Nu kan iemand met grondvuurwerk op zak altijd de schijn voor houden dat ie het "toevallig bij zich had" en dat het "echt iemand anders was" die drie minuten geleden wat af stak. Buiten de afsteektijden een originele verpakking eisen houdt dit tegen.

* Zet straffen op het plaatsen van het afsteken van illegaal vuurwerk op internet; Maakt niet uit wie het op de video's af steekt, maar het strafbaar om dit soort beelden op internet te zetten en te verspreiden. Zo beperk je circulatie van dit soort "coole" beelden, vooral onder de jeugd.

Maar misschien nog wel het allerbelangrijkste; Ga alsjeblieft strenger handhaven op de werkelijkwaar schandalige hoeveelheid illegaal vuurwerk die jaar op jaar weer wordt ingevoerd. Je kan mij echt niet wijs maken dat ze nog steeds niet weten hoe de hazen lopen maar ik ben er van overtuigd dat het, gezien de beperkte middelen bij de politie, gewoon niet de prioriteit krijgt. Onze hobby lijdt er onder en dat is zeer jammer.

Groepsaansprakelijkheid; prima en voor de meesten logisch, bedenk wel dat er een groep blijft die zich nergens wat van aantrekt en puur uit is op sensatie en rotzooi.
Hier tegen helpt geen geldverspillende projectjes. Enkel de lange latl!!

• Like
Waarderingen: lift

Stelling één, kan ik me wel in vinden
Stelling twee, zie ik eigenlijk geen maatschappelijke verbetering in.
stelling drie, snap je punt maar ook daar komt normaal gezond verstand bij kijken, mijn zoon van 17 kijkt ook van alles op internet maar dat betekent niet dat wat je ziet op internet maar na moet gaan doen.
En de politie weet heel goed hoe de hazen lopen en het is absoluut niet zo dat het geen prioriteit heeft, maar nu doe je het zelfde door te zeggen dat vuurwerk de oorzaak is.
Illegaal of niet, de basis van het probleem is de mens die het misbruikt, als je een Cobra, steen, fiets of mijn part een vaatwasser naar een hulpverlener gooit dan is dat een escalatie waar gevolgen aan zitten, ik zeg niet dat je iemand gelijk hoeft dood te schieten.
Maar als het pleidooi is dat 15 jarige met bivak mutsen het probleem zijn om niet hard op te treden tegen relletjes, dan weet ik wel waarom dit probleem zich verder escaleert.

Poeh dat escaleerde snel van “rotjes, pijlen en thunderkings zijn verboden omdat de politie er dan niet meer mee bekogelt kon worden” naar “de politie heeft het recht om een 15 jarige neer te schieten die vuurwerk gooit naar hulpverleners. Ook al gooit hij niet zelf, maar staat hij er naast”

Ik heb in uniform gestaan en ben ook wel eens bekogeld met vuurwerk.
Zo ziet zo’n situatie er uit: groepjes jongeren, leeftijd tussen 12 en 19, door elkaar rennen. Allemaal in het zwart/donker gekleed, capuchons op, te veel Mocro Mafia en muziekvideo’s van Boef gekeken. Ze denken mooi! De politie is er, nu kunnen we lachen!

Lol dat ze hadden joh! 1 gooit wat van achter in het groepje. De rest keihard wegrennen. Welke gooide? Geen idee..
gooi afstand? Te ver weg om te kunnen zien wat er aangestoken werd. Het kan dus een shell zijn, een C6 of een Orc..

Dus dan open je maar het vuur op een groepje jeugd? Haha gelukkig doet geen enkele agent in Nederland dat. We worden beter opgeleid dan dat.

Taser? Werkt maar tot 7.6 meter
Beanbags? Alleen speciale diensten die speciale training gehad hebben mogen dit toepassen. Immers moet een agent geoefend en getraind zijn per geweldsmiddel volgens de Ambtsinstructie Politie.
Pepperspray? Wordt lastig als ze al wegrennen na het gooien.

En stel je rent als een jonge hinde en pakt uiteindelijk ook nog eens de juiste die gegooid heeft. En dan? Een boete wordt uiteindelijk betaald door zijn ouders die blijven claimen dat hun zoon dat echt niet gedaan kan hebben.

Een oplossing? Is er niet.. opvoeding ja. Hopen op een betere generatie ofzo hahaha. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Lead by example. Wat velen van ons al heel goed doen.
Kijk, ik snap dat je er als agent niet per se op zit te wachten om het vuur te openen op een groepje """Jongeren""". Maar ik denk dat het wel een oplossing zou zijn voor het feit dat onze politie totaal geen ontzag inboezemd bij bepaalde groepen. Sommige groepen verstaan alleen de taal van het geweld, en als we die groepen zich willen laten conformeren, vrees ik toch dat je op de lange termijn meer in die richting zal moeten bewegen.

Op een sidenote helpt het mijn inziens ook totaal niet hoe compleet wars van de realiteit het politieapparaat zich in de media uit. In de documentaire van morgen 22.20 op npo3 zit een politiewoordvoerder die met droge ogen beweert dat de hoeveelheid aanslagen in Nederland alles te maken heeft met de Nederlandse vuurwerkcultuur. Wat een hemeltergend domme kerel ben je dan.

Ik wil nog wel gezegd hebben dat ik verder niks af wil doen aan de inspanningen van onze politie om het illegale vuurwerk tegen te gaan. (En het bewaren van de vrede op straat, voor zover dat nog lukt) Daar worden ze steeds beter in en die inspanningen zie en waardeer ik, maar het zou voor het gezag goed zijn als ze af en toe eens wat feller van zich afbijten. De wet staat het tenslotte niet voor niets toe. En als ze zich dan ook niet meer zo voor lul (laten) zetten met zulke schadelijke en schandelijk domme uitspraken, komen we nog een heel eind.

Groepsaansprakelijkheid; prima en voor de meesten logisch, bedenk wel dat er een groep blijft die zich nergens wat van aantrekt en puur uit is op sensatie en rotzooi.

Ik heb al in een grote krant gelezen dat ze zich in Poelenburg in Zaandam aan het voorbereiden zijn op rellen met de Politie, met voorbedachte rade dus.
Deze lieden geven de vuurwerktraditie met consumentenvuurwerk een slechte naam.

Ik heb al in een grote krant gelezen dat ze zich in Poelenburg in Zaandam aan het voorbereiden zijn op rellen met de Politie, met voorbedachte rade dus.
Deze lieden geven de vuurwerktraditie met consumentenvuurwerk een slechte naam.
Precies dat! Die lui zijj niet gevoelig voor groepsaansprakelijkheid blabla, liefst voorkomen dmv de grootse adder eruit halen en andere met de lange lat AFMEPPEN.

[....]

[...]

Dit geeft wel een leuke voor de handhaafbaarheid. Wanneer is het illegaal? Is een single shot illegaal, terwijl het filmpje uit 2010 stamt en het toen wel legaal was? En wat als die singleshot een Kometenbomben is van Funke (dus F3 in plaats van F2)? Zijn beelden van het afsteken van vuurwerk (als Nederlander) in Amerika (4th of July), Spanje (Valancia) of Tsjechie/ Polen illegaal, terwijl het in die landen wel mag? In al die landen kun je legaal vuurwerk kopen dat bij ons illegaal is (en nooit legaal is geweest).

Ik denk dat de winst er op zich wel is. De jeugd (tot +- 22 jaar oud) is ontzettend zoekend naar "er bij willen horen" en mist vaak een realiteitsbesef. Inzicht in wat écht belangrijk is mist, net als inzicht in de gevolgen van hun acties. Ze kennen vaak alleen maar internet als voorbeeld, omdat de ouders met compleet andere dingen bezig zijn. Sturing ontbrak. En die sturing kan je geven door acties te ondernemen zoals je zelf zegt. Maar holy moly, wat is het een hel om dat te kunnen handhaven.

• Like
Waarderingen: bri
Het beleid van bepaalde producten verbieden mag echt wel eens goed tegen het licht worden gehouden. Lobbyisten zijn blijven drammen tot ze hun zin kregen, zonder daar echt goede argumenten voor te hebben. Want laten we wel wezen, het tuig wat ooit met babypijltjes en Romeinse kaarsen aan het vervelen waren richting hulpverleners doen dat nu met Cobra’s en ander veel te zwaar knalspul, dat is geen netto winst. Natuurlijk is het verbieden van het spul niet de enige reden waarom er met Cobra’s e.d. gegooid wordt, maar het lange beleid van steeds minder en minder artikelen op de markt heeft veel jongeren vooral in een fuik van illegale klappers geduwd.

Vroeger kocht je ook vlak over de grens veel harder knalvuurwerk dan in Nederland mogelijk was. Toch bestonden dit soort problemen toen amper. En naar mijn idee was dat mede dankzij het grote assortiment jeugdvuurwerk. Romeinse kaarsen, babypijlen, gewone pijlen, single shots, kanonslagen, knalmatten, zevenklappers, draaizonnen, twisters met knal, het is allemaal verdwenen. Vroeger was dat genoeg voor een dertienjarige voor een dagje lol. Nu moet diezelfde dertienjarige het doen met een veel minder breed assortiment en ligt de weg naar illegaal spul open. En als die weg open staat, waarom zou je je dan nog aan de afsteektijden houden? Waarom het bij Belgische knallertjes houden als lawinepijlen of een cobra net zo illegaal is? De pakkans is immers nihil.

Het beleid heeft gewoon keihard gefaald, criminelen zijn ingesprongen op de toenemende vraag en nu zit je met de gebakken peren. Het spul is overal, en bij de jeugd en anderen genormaliseerd. Het kat en muisspel is de norm geworden, mede dankzij het verbieden van bepaalde artikelen. Door nog meer te verbieden haal je ook alleen maar meer ellende op je hals.

Het is alsof je alcohol gaat verbieden. Als de drooglegging in de VS iets geleerd heeft dan is het wel dat verboden resulteren in alleen maar meer weerstand. Criminelen maakten gretig gebruik van het vacuum, geweld laaide op en de illegale drank werd alleen maar sterker. Er werd meer gedronken dan ooit tevoren. Mensen stierven door te hoge concentratie stoffen in de illegaal gestookte drank. De zorgkosten namen ook helemaal niet af.

Diezelfde lijn kan je trekken met vuurwerk. Door het strenge beleid is er weerstand gekomen, criminelen hebben gebruik gemaakt van dat vacuum, geweld door dit illegale vuurwerk neemt toe en de illegale knallers worden alleen maar harder. Er wordt meer illegaal vuurwerk afgestoken dan ooit tevoren. Mensen sterven door gevaarlijke situaties en de zorgkosten zijn ook hier niet afgenomen.

Het is bijna 1 op 1.

Laatst bewerkt:
Hear hear, belangrijke post die je in belangrijk aandachttrekkende topics over dit onderwerp mag blijven herhalen. Ik zal 'm quoten waar gepast. Dank voor deze solide uiteenzetting.

Ik vrees alleen dat de geest uit de fles is, de mens schakelt niet graag terug. Dus als je nu single shotjes en rotjes ed terugbrengt, laten velen het zwaardere niet opeens weer liggen.

Laatst bewerkt:
Het beleid van bepaalde producten verbieden mag echt wel eens goed tegen de lamp worden gehouden. Lobbyisten zijn blijven drammen tot ze hun zin kregen, zonder daar echt goede argumenten voor te hebben. Want laten we wel wezen, het tuig wat ooit met babypijltjes en Romeinse kaarsen aan het vervelen waren richting hulpverleners doen dat nu met Cobra’s en ander veel te zwaar knalspul, dat is geen netto winst. Natuurlijk is het verbieden van het spul niet de enige reden waarom er met Cobra’s e.d. gegooid wordt, maar het lange beleid van steeds minder en minder artikelen op de markt heeft veel jongeren vooral in een fuik van illegale klappers geduwd.

Vroeger kocht je ook vlak over de grens veel harder knalvuurwerk dan in Nederland mogelijk was. Toch bestonden dit soort problemen toen amper. En naar mijn idee was dat mede dankzij het grote assortiment jeugdvuurwerk. Romeinse kaarsen, babypijlen, gewone pijlen, single shots, kanonslagen, knalmatten, zevenklappers, draaizonnen, twisters met knal, het is allemaal verdwenen. Vroeger was dat genoeg voor een dertienjarige voor een dagje lol. Nu moet diezelfde dertienjarige het doen met een veel minder breed assortiment en ligt de weg naar illegaal spul open. En als die weg open staat, waarom zou je je dan nog aan de afsteektijden houden? Waarom het bij Belgische knallertjes houden als lawinepijlen of een cobra net zo illegaal is? De pakkans is immers nihil.

Het beleid heeft gewoon keihard gefaald, criminelen zijn ingesprongen op de toenemende vraag en nu zit je met de gebakken peren. Het spul is overal, en bij de jeugd en anderen genormaliseerd. Het kat en muisspel is de norm geworden, mede dankzij het verbieden van bepaalde artikelen. Door nog meer te verbieden haal je ook alleen maar meer ellende op je hals.

Het is alsof je alcohol gaat verbieden. Als de drooglegging in de VS iets geleerd heeft dan is het wel dat verboden resulteren in alleen maar meer weerstand. Criminelen maakten gretig gebruik van het vacuum, geweld laaide op en de illegale drank werd alleen maar sterker. Er werd meer gedronken dan ooit tevoren. Mensen stierven door te hoge concentratie stoffen in de illegaal gestookte drank. De zorgkosten namen ook helemaal niet af.

Diezelfde lijn kan je trekken met vuurwerk. Door het strenge beleid is er weerstand gekomen, criminelen hebben gebruik gemaakt van dat vaccum, geweld door dit illegale vuurwerk neemt toe en de illegale knallers worden alleen maar harder. Er wordt meer illegaal vuurwerk afgestoken dan ooit tevoren. Mensen sterven door gevaarlijke situaties en de zorgkosten zijn ook hier niet afgenomen.

Het is bijna 1 op 1.
Niks meer aan toe te voegen! Precies zoals het is, hopelijk van de lobbyist van HVLV dit goed onder de aandacht brengen bij de mensen die alleen maar wat roeptoeteren in Den Haag.. Na elk incident maar schreeuwen, dit is het niet waard daarom een totaal verbod. Denk na mensen, het duurt niet lang meer of er gaan steeds meer mensen naar het buitenland om te halen. Dit is en wordt een behoorlijk lucratieve handel die je niet stopt met een totaal verbod!

Niks meer aan toe te voegen! Precies zoals het is, hopelijk van de lobbyist van HVLV dit goed onder de aandacht brengen bij de mensen die alleen maar wat roeptoeteren in Den Haag.. Na elk incident maar schreeuwen, dit is het niet waard daarom een totaal verbod. Denk na mensen, het duurt niet lang meer of er gaan steeds meer mensen naar het buitenland om te halen. Dit is en wordt een behoorlijk lucratieve handel die je niet stopt met een totaal verbod!
Geloof me de anti vuurwerk lobby stopt niet bij een totaal verbod alleen in Nederland, want als ze dat voor elkaar hebben dan gaan ze voor een Europees verbod.
Dat het niet de oplossing is van de verhuftering in de maatschappij interesseert ze echt helemaal niets, vuurwerk verbieden omdat het tegen politie gebruikt word is slechts een makkelijk punt om mee te score.

Ik heb gisteravond alleen maar lachende gezichten gezien, heb kinderen in alle leeftijden echt zien genieten, en ondanks er echt wel eens wat mooier vuurwerk werd afgestoken dan normaal heb ik ook uiterst opgewekte en gezellige agenten gezien.
Zodra er iets gebeurt wat gevaarlijk zou kunnen zijn komt er gewoon een zelf corrigerende reactie vanuit de gemeenschap, of dat nou vuurwerk is of drank maakt niet uit.
We moeten het met z'n allen doen en niet gaan afwachten dat iets echt escaleert en dan de politie het laten oplossen.

Vroegah zag ik op nieuwjaarsdag altijd behoorlijk wat vernieling, anno nu zie ik schoon geveegde straten en geen vernielingen ben er ook van overtuigd dat het al best wel verbeterd is, maar nu er zoveel social media is word elk incident enorm opgeblazen en gebruikt als kanonvoer voor de anti lobby.
Ook het aantal gewonden is enorm afgenomen de afgelopen jaren maar dat zullen ze echt never nooit erkennen.

Geloof me de anti vuurwerk lobby stopt niet bij een totaal verbod alleen in Nederland, want als ze dat voor elkaar hebben dan gaan ze voor een Europees verbod.
Dat het niet de oplossing is van de verhuftering in de maatschappij interesseert ze echt helemaal niets, vuurwerk verbieden omdat het tegen politie gebruikt word is slechts een makkelijk punt om mee te score.

Ik heb gisteravond alleen maar lachende gezichten gezien, heb kinderen in alle leeftijden echt zien genieten, en ondanks er echt wel eens wat mooier vuurwerk werd afgestoken dan normaal heb ik ook uiterst opgewekte en gezellige agenten gezien.
Zodra er iets gebeurt wat gevaarlijk zou kunnen zijn komt er gewoon een zelf corrigerende reactie vanuit de gemeenschap, of dat nou vuurwerk is of drank maakt niet uit.
We moeten het met z'n allen doen en niet gaan afwachten dat iets echt escaleert en dan de politie het laten oplossen.

Vroegah zag ik op nieuwjaarsdag altijd behoorlijk wat vernieling, anno nu zie ik schoon geveegde straten en geen vernielingen ben er ook van overtuigd dat het al best wel verbeterd is, maar nu er zoveel social media is word elk incident enorm opgeblazen en gebruikt als kanonvoer voor de anti lobby.
Ook het aantal gewonden is enorm afgenomen de afgelopen jaren maar dat zullen ze echt never nooit erkennen.

Hier hetzelfde meegemaakt. De hele buurt stond gewoon buiten te kijken, jong oud etc. Zelfs de schuin-overbuurvrouw die niet van vuurwerk houdt stond te genieten, maar hier komt ook een schaduwkant, mensen zijn gewoon laks. Overbuurman had denk ik 6 kleine cakes, steekt ze aan uit de hand en zet ze neer op de grond. Resultaat? 2 omgevallen. Wij hebben netjes voorgesteld om een klem te gebruiken, die lag er zelfs al, maar dat was teveel moeite. Mn broertje is boos op hem geworden dus ik denk dat ik opzoek kan naar een nieuwe locatie :bonk:

• Like
Waarderingen: bri
Het grote probleem is maatschappelijk. Dit los je niet op met een vuurwerkverbod. Zelfs al zou het lukken om het illegale vuurwerk in te dammen, dan blijft het probleem bestaan. Kunnen ze niet met shells, cobra’s of single shots schieten naar de politie of dingen opblazen, dan gaan ze wel gooien met stoeptegels of bierflessen.

Ditzelfde zie je ook gebeuren in voetbalstadions: bijna elke club heeft een heel klein groepje dat het voor iedereen verpest en het nodig vindt om zich te misdragen, met collectieve straffen als gevolg voor het hele vak of stadion. Hopelijk slaat die idioterie van collectief straffen niet door naar het vuurwerk.

Ik denk dat het het beste is om de vuurwerkregels Europees te regelen, zodat het moeilijker wordt om zonder papieren aan shells en cobra’s te komen, en dan ook echt zwaar te straffen als je je misdraagt. Iemand die het nodig vindt om de politie te bekogelen of beschieten met vuurwerk, mag wat mij betreft minimaal 10 jaar worden opgesloten.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan