Verschillende stukken vuurwerk verboden, niet omdat het gevaarlijk is maar om De Politie te beschermen

joentje

VWC lid
Altijd al vreemd gevonden dat vuurpijlen, Romeinse kaarsen, single shots en rotjes verboden moesten worden omdat het gevaarlijk zou zijn terwijl dit in andere landen gewoon toegestaan is en verkocht mag worden.

Lees net dit artikel: https://archive.is/20241228170037/h...d-dit-kan-niet-meer-tegen-ons-worden-gebruikt

Het is nu duidelijk dat bovenstaande vuurwerk in de ban is gedaan, niet omdat het gevaarlijk is maar om te voorkomen dat De Politie daarmee bekogeld kan worden.

Straks heb je toch zo'n hooligan die met een pot rondloopt en daarmee naar de politie aan het schieten is, wat krijg je dan, een verbod op de rest? Omdat ze een handhavingsprobleem hebben, mede door hen zelf gecreëerd, gaan ze de burgers lastig vallen en hen van alles verbieden. Rotjes werd verboden, niet omdat ze gevaarlijk zijn, maar omdat ze dan van iedere knal die ze horen kunnen zeggen dat het illegaal is. Ook dat is een handhavingsprobleem, dus de oplossing is alles verbieden, terwijl we samen in één EU zitten, waarbij je in een aantal landen gewoon 50mm blokjes kan kopen en pijlen met 75gr en meer kruit enz. Komen wij aan, we mogen nog niet eens romeinse kaarsjes hebben.. nog niet eens een pruttelbandje, lady crackers die je in je handen kunt houden enz. En dadelijk.. dadelijk, met medewerking van de branche(?), ook nog alles zonder kooi! Wat is de volgende stap, beste freaks? Want ik durf te wedden dat het hierna niet stopt!

Zodra er met 16sh of 25sh of 100sh potten op de politie wordt geschoten: ook verbod. Let maar op. Het klinkt natuurlijk gek, maar stiekum hoopt de politie hiier nu op, nu singleshots, vuurpijlen en roman candles al verboden zijn. Ben bang dat volgend verbod komt op kleinere cakes....
En dat allemaal omdat er een paar rotte appels onder de stokers zitten ( die noem ik geen vuurwerkfans maar relschoppers) die het voor de grote liefhebbende menigte verpesten.

De politie heeft zat middelen om hun eigen te beschermen, alleen als ze die gebruiken worden ze weer keihard genaaid door dit betuttelde land.
Het is heel simpel, als één of andere debiel het in z'n kop haalt een hulpverlener te belagen met wat dan ook dan moeten ze dat gelijk de kop in kunnen drukken met de middelen die ze hebben, en als er bij staat en je hebt toevallig "niets gedaan" dan is dat maar jammer.
Het probleem gaat nog iets dieper imo, we hoeven de tv maar aan te zetten en we worden overspoeld met conflicten, geweld en ontevredenheid.
Discussies worden niet meer gevoerd want je moet ergens "voor" of "tegen" zijn, en je moet maar "vriend" of "vijand" zijn.
Ook die aanslagen die tegenwoordig zowat dagelijks gepleegd worden is werkelijk te bizar voor worden, en de genen die vuurwerk de schuld geven zijn onderdeel van het probleem, het is niet het vuurwerk het is de genen die het doet.
Hoe kan het nou zo zijn dat er zoveel (veel al) jongen daders met dit volslagen hersenloos gedrag rond lopen, laten ze dat probleem nou eens oplossen.

@lift : je slaat de spijker op zijn kop.

De samenleving bestaat uit egoistische idioten. Probleem is dat verandering vanuit de samenleving zelf moet komen, en dat lukt niet zo goed.
Helaas geven de zogenoemde 'leiders' al jaren geen goed voorbeeld.

Wat er algemeen mist is realiteitszin en langjarige visie. Maar goed, in het beste geval heb je hiermee 1 land, dan heb je de rest vd wereld nog.

Straks heb je toch zo'n hooligan die met een pot rondloopt en daarmee naar de politie aan het schieten is, wat krijg je dan, een verbod op de rest? Omdat ze een handhavingsprobleem hebben, mede door hen zelf gecreëerd, gaan ze de burgers lastig vallen en hen van alles verbieden. Rotjes werd verboden, niet omdat ze gevaarlijk zijn, maar omdat ze dan van iedere knal die ze horen kunnen zeggen dat het illegaal is. Ook dat is een handhavingsprobleem, dus de oplossing is alles verbieden, terwijl we samen in één EU zitten, waarbij je in een aantal landen gewoon 50mm blokjes kan kopen en pijlen met 75gr en meer kruit enz. Komen wij aan, we mogen nog niet eens romeinse kaarsjes hebben.. nog niet eens een pruttelbandje, lady crackers die je in je handen kunt houden enz. En dadelijk.. dadelijk, met medewerking van de branche(?), ook nog alles zonder kooi! Wat is de volgende stap, beste freaks? Want ik durf te wedden dat het hierna niet stopt!
Dat doen ze in sommige wijken in Utrecht al. Met compounds naar elkaar schieten.

Is denk ik meer een combinatie van verschillende dingen.
Drank en vuurwerk samen gaat nooit een goeie combi worden .
Dan maar niet te spreken of drugsgebruik.
Als je normaal met alles omgaat is het allemaal geen probleem ,maar je hebt een bepaalde doelgroep die maar wat doet.
Nu met de voorspelling wind zullen er ook genoeg mensen het vuurwerk niet even vastzetten.
Geniet maar van het vuurwerk zolang als het nog kan

@lift : je slaat de spijker op zijn kop.

De samenleving bestaat uit egoistische idioten. Probleem is dat verandering vanuit de samenleving zelf moet komen, en dat lukt niet zo goed.
Helaas geven de zogenoemde 'leiders' al jaren geen goed voorbeeld.

Wat er algemeen mist is realiteitszin en langjarige visie. Maar goed, in het beste geval heb je hiermee 1 land, dan heb je de rest vd wereld nog.
De langetermijn visie van welk kabinet dan ook, reikt niet verder dan 4 jaar (ofwel de volgende verkiezingen). Daarom zitten we met zoveel vooruitgeschoven shit.

En effectief wordt er doorgaans slechts 2 jaar beleid uitgevoerd. Eerste jaar formeren/bakkeleien. 2e en 3e jaar uitvoer, met zoveel mogelijk weerstand van een oppositie. 4e jaar durft niemand z'n vingers ergens aan te branden uit angst voor afstraffing bij nieuwe verkiezingen.

Ik heb afgelopen jaar een meeting gehad met een hogere politiefunctionaris. In dat gesprek heb ik ook gezegd dat ze de wantoestanden zelf ook een beetje in stand houden. Ik zei daar: Als je een jaarwisseling overal gericht terugschiet wanneer je wordt bekogeld, dan ben je de volgende jaarwisseling van dat gezeik af.

Als de politie met vuurwerk wordt bekogeld is dat volgens het wetboek van strafrecht poging tot doodslag. De geweldsinstructie dicteert dat je dan je wapen mag trekken. En als je je wapen mag trekken, mag je hem ook gebruiken. Dus technisch gezien was mijn voorstel binnen de kaders van de wet gewoon mogelijk.

Het verweer daarop: 'Als je als agent zo iemand neerschiet, en onder die bivakmuts blijkt later een jongen van 15 te zitten, dan zadel je zo'n agent wel met een trauma op. Los van de implicaties als later blijkt dat je niet met illegaal maar met legaal vuurwerk werd bekogeld.'

Ja da's ook een afweging.. maar wel een afweging waarbij er aan de huidige situatie niks veranderd..

Ik heb afgelopen jaar een meeting gehad met een hogere politiefunctionaris. In dat gesprek heb ik ook gezegd dat ze de wantoestanden zelf ook een beetje in stand houden. Ik zei daar: Als je een jaarwisseling overal gericht terugschiet wanneer je wordt bekogeld, dan ben je de volgende jaarwisseling van dat gezeik af.

Als de politie met vuurwerk wordt bekogeld is dat volgens het wetboek van strafrecht poging tot doodslag. De geweldsinstructie dicteert dat je dan je wapen mag trekken. En als je je wapen mag trekken, mag je hem ook gebruiken. Dus technisch gezien was mijn voorstel binnen de kaders van de wet gewoon mogelijk.

Het verweer daarop: 'Als je als agent zo iemand neerschiet, en onder die bivakmuts blijkt later een jongen van 15 te zitten, dan zadel je zo'n agent wel met een trauma op. Los van de implicaties als later blijkt dat je niet met illegaal maar met legaal vuurwerk werd bekogeld.'

Ja da's ook een afweging.. maar wel een afweging waarbij er aan de huidige situatie niks veranderd.
Daar heeft de beste man een punt. Maar die 15 jarige had ook kunnen verzinnen dat 'bekogelen met een voorwerp naar een ander mens' niet normaal is EN dat er consequenties aan kunnen zitten.

Als het ergens in de samenleving mis is gegaan, dan is dat wel omdat er een 'alles moet maar kunnen, want dat is mijn recht' mentaliteit heerst.

een jongen van 15 kan best wel zelf nadenken dat dit geen normaal gedrag is en er consequenties aan zitten. En als dat betekend dat daardoor geschoten wordt (ergste geval) door een agent die klem zit, dan is dat een eigen risico in mijn ogen.

Overigs dreigen met een middel is vaak ook al genoeg.

Het 1ste punt is dan volgens mij,dat het ook niet de bedoeling moet zijn om iemand door z'n kop te schieten,in de schouder heeft t zelfde effect bij degene die wat terug ontvangt lijkt me.
2e punt is,hij laat zich als agent dus gewoon liever bekogelen met legaal of illegaal vuurwerk,dan dat hij reactie terug zou geven ?
Dat zegt dan ook wel iets over de agent :bonk:
Als ik agent zou zijn en t gebeurt mij,dan krijgt de verzender toch echt reactie terug hoor,laat me niet beschieten/bekogelen door een halve gare die ze niet op een rijtje heeft.
En verder zoals al is aangehaald:

Tasers, beanbags, rubber kogels genoeg niet dodelijke middelen die de politie in kan zetten.
Waarvoor zou men zulke dingen niet gebruiken in zulke situaties.
Lijkt me dat als je zoiets tegen je aan krijgt dat je dat best goed zal gaan voelen :d
Als dat dan ervoor zorgt dat iemand weer is logisch gaat nadenken in t vervolg,dan zeg ik gelijk doen 👍

Daar heeft de beste man een punt. Maar die 15 jarige had ook kunnen verzinnen dat 'bekogelen met een voorwerp naar een ander mens' niet normaal is EN dat er consequenties aan kunnen zitten.

Als het ergens in de samenleving mis is gegaan, dan is dat wel omdat er een 'alles moet maar kunnen, want dat is mijn recht' mentaliteit heerst.
Precies ja, dat voorbeeld zie je tegenwoordig ook bij demonstraties die lui denken maar dat ze alles kunnen maken terwijl de normale Nederlander niet eens tijd heeft om met die onzin bezig te zijn.
Ik denk dat opvoeding hier ook een belangrijke rol speelt, maar ik krijg wel eens het gevoel dat een hoop ouders gewoon niet weten waar hun kinderen mee bezig zijn.

Back
Bovenaan