Verschillende stukken vuurwerk verboden, niet omdat het gevaarlijk is maar om De Politie te beschermen

Hier hetzelfde meegemaakt. De hele buurt stond gewoon buiten te kijken, jong oud etc. Zelfs de schuin-overbuurvrouw die niet van vuurwerk houdt stond te genieten, maar hier komt ook een schaduwkant, mensen zijn gewoon laks. Overbuurman had denk ik 6 kleine cakes, steekt ze aan uit de hand en zet ze neer op de grond. Resultaat? 2 omgevallen. Wij hebben netjes voorgesteld om een klem te gebruiken, die lag er zelfs al, maar dat was teveel moeite. Mn broertje is boos op hem geworden dus ik denk dat ik opzoek kan naar een nieuwe locatie :bonk:
Hier ook een buurman met beperkte herseninhoud. En wat er in zat was nog op 1 of meerdere manieren bedwelmd.
Z'n aansteker deed het niet, dus gooide ie z'n duitse potjes maar op de brandende compound. Pijlen (windkracht 6) vanuit lege fles, dus horizontaal door de straat. Gepoogd om em er op aan te spreken, maar dit sorteerde weinig effect. "Het was toch maar kindervuurwerk" Hij zag het probleem niet zo....

Hier ook een buurman met beperkte herseninhoud. En wat er in zat was nog op 1 of meerdere manieren bedwelmd.
Z'n aansteker deed het niet, dus gooide ie z'n duitse potjes maar op de brandende compound. Pijlen (windkracht 6) vanuit lege fles, dus horizontaal door de straat. Gepoogd om em er op aan te spreken, maar dit sorteerde weinig effect. "Het was toch maar kindervuurwerk" Hij zag het probleem niet zo....

Precies het probleem, ze denken allemaal dat het geen kwaad kan. Ben blij dat ik mn bril op had iig

• Like
Waarderingen: GMP
Dat soort mafklappers ontspringen vaak zelf ook nog de dans en verwonden eerder een omstander dan zichzelf...
Natuurlijke selectie werkt niet altijd even goed.

• Like
Waarderingen: GMP
Stuk bij Nieuwsuur nu over falende communicatiesystemen bij politie oa tijdens jaarwisseling... Clusterfuck daar, en dan wil bestuur maar oplossen door maatschappij iets te ontnemen terwijl ze door eigen bestuurlijke rotzooi de boel niet aankunnen

Wat ik ook vooral niet begrijp is dat de politiebond de illusie heeft dat het minder 'overleven' (die woorden gebruikte de woordvoerder) wordt bij een totaalverbod. We hebben onlangs twee coronajaren een totaalverbod gehad en als ik naar de jaarwisseling rapportages kijk zie juist een flinke toename in incidenten tijdens de twee corona jaren en de twee jaren erna dan zie je juist dat het aantal jaarwisseling specifieke incidenten afnam wanneer er géén verbod was:

2020/2021 Totaalverbod: Incidenten: 11037, aanhoudingen: 282, vuurwerkincidenten: 3431, vernieling: 1617, overlast 2364, brand/ontploffing: 2161
2021/2022 Totaalverbod: Incidenten: 9328. aanhoudingen: 289. vuurwerkincidenten: 2535, vernieling: 1416, overlast 1965, brand/ontploffing: 1718
2022/2023 geen verbod: Incidenten: 7892, aanhoudingen: 248, vuurwerkincidenten: 1939, vernieling: 930, overlast 1607, brand/ontploffing: 1733
2023/2024 geen verbod: Incidenten: 7437, aanhoudingen: 287, vuurwerkincidenten: 1804, vernieling: 924, overlast 1510, brand/ontploffing: 1484

En de volgende cijfers laten zien dat er minder incidenten plaatsvonden in de drie jaarwisselingen ervoor: 2017/2018. 2018/2019 en 2019/2020.

Nu zal de toename van incidenten ook te maken hebben gehad met de onrust in de maatschappij, burgerlijke ongehoorzaamheid was nogal een thema m.b.t. gedrag op straat, maar de link met vuurwerk vind ik flinterdun. Het laat vooral zien dat men in die jaren massaal in het buitenland (of via een illegale handelaar) vuurwerk is gaan kopen, en ook zwaarder (sier)vuurwerk is gaan kopen. Ik herinner me vooral héél veel shells.

En dat waren dan nog jaren waar er nog een klein beetje draagvlak was voor het verbod onder een deel van de vuurwerkafstekers (inclusief gezinnen) om de zorg te ontzien. Dat is nu natuurlijk niet meer aan de orde. Ik verwacht dan ook dat de gemiddelde vuurwerkliefhebber dan ongehoorzamer zal zijn dan ooit te voren. En waarom zou je het dan houden bij F2 vuurwerk? Een fontein is immers net zo verboden als een 2" cake. En in plaats van dat het maximaal drie dagen in de meeste woningen ligt, ligt het er straks maanden.

Maar waar ze ook vooral geen oog voor hebben, handhaven van een totaalverbod vereist een onmogelijke hoeveelheid mankracht. Waar men nu nog het gros kan laten doen, moet men straks iedere overtreder verbaliseren. Hoe ga je daar tijd voor hebben in zo'n nacht? En hoe voorkom je dat de menigte zich niet massaal tegen je keert? Het vuurwerk kan je immers niet weren, dat wordt gegarandeerd toch wel massaal afgestoken.

Ik snap echt wel dat de politie een gruwelijke hekel heeft aan de vuurwerktraditie, maar een verbod zal alleen maar averechts werken.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan