Moontan,Gerwin en Kruitsnuiver naar China

Zojuist contact gehad met een kennis in china, het was er nu weer even wat rustiger, nog een klein half uurtje en het geweld barst daar los.

Nou, nog een half uurtje en de boel breekt los! Succes, en maak er een mooie nacht van!.. Ik volg het topic heel stilletjes, en jullie maken me echt jaloers!:D

Denk dat elke freak in NL met jullie meeleeft en niets anders dan stikjaloers en blij voor jullie is!
Bij het lezen van dit topic krijg ik alleen maar meer in mijn trip naar china over 2 jaar!

Happy newyear, vrienden van het kruit!

Vandaag dus chinees nieuwjaar mogen meemaken, toen we met de bus aan kwamen rijden vanmiddag werden er al diverse rollen afgestoken en waren veel hoeken al gevuld met mooie rode snippers.
Eenmaal helemaal aangekomen zijn we een rondje door de stad gaan lopen waar zo hier en daar rollen werden afgestoken en vanuit de hotelkamer op 16 hoog zag je op veel plekken rookwolken van rollen boven de huizen uit komen, er ging geen moment voorbij of er klonk ergens wel een rol.
Wat later in de middag richting een haventje gereden met de taxi en natuurlijk onderweg overal weer rollen en rode plekken op de straat.

Tegen de avond een uurtje naar het strand gegaan om te kijken hoe de chineze bevolking flink los ging met grote blokken, cakes en shells. Verder ging het de hele avond door in de hele stad met blokken etc.. prachtig gezicht vanaf 16 hoog haha!
Op het strand verkochten ze verder ook nog vuurwerk, dus gerwin had een 2´´ shellkitje met fluit tail op de kop getikt voor omgerekend zo´n 2euro. Geen geld dus en het was prima spul, daarna ook nog een cake voor een habbekrats.

Na het eten zijn Fred en Ruud van de witte tenten samen met ray van de fabriek naar een verkooppunt van de fabriek gereden met een vrachtwagentje, even later kwamen ze terug met een behoorlijke berg vuurwerk.
Dit hebben we met een paar man opgesteld op een groot veld en hebben dit afgestoken, het ging zo´n 15min goed los met blokken tot 3´´.. wat een klappen kwamen daar vanaf zeg!
Hierna werden diverse rollen afgerold en afgestoken, een mooi rood tapijt was het gevolg haha.. wát een geweld!

Nadat het vuurwerk op was zijn gerwin,fred en ik een stuk de stad in gelopen waar menig 3´´ blok de lucht in ging. Maar het was rustiger als wat we verwacht hadden en rond een uurtje of 1 was het zowat gedaan op zo hier en daar een rolletje na.

Ik ga nu mn bed in, even lekker naar de piep in mn oren luisteren. Ik ga morgen foto´s online zetten voor jullie, de laptop werkt niet echt mee.. denk dat de geesten hem in zn greep hebben. Morgen dus maar wat rollen stoken om die te verjagen haha!

:bye:

wehehehe, mooi om te lezen zeg! Wat zal het genieten zijn geweest zeg!
Ben er heerlijk jaloers van :wink:
Uiteraard erg benieuwd naar de foto's en uiteraard de filmpjes, maar ik heb wel enig geduld, dus dat scheelt :p :D
:bye:

Gelukkig nieuwjaar! Jullie hebben je goed vermaakt hoor ik al wel, het zal wel een prachtige show zijn geworden met blokken tot 3" dan heb je aardig wat staan. Geniet van je nachtrust en we zullen morgen de foto's wel zien.

Heerlijk om jullie ervaringen van het Chinese nieuwjaar te lezen. Kan alleen maar zeggen dat het enthousiasme van jullie om mij in iedere gavl goed overkomt! Fred met tranen in zijn ogen, heerlijk!

Happy New Year zal ik dan maar zeggen en dat op 13 februari :rolleyes:.

Mooi om te horen dat jullie lekker los zijn gegaan en met 3 inch blokken, man pfffff neem er eentje mee voor mij als handbagage :D:D:D

Gelukkig nieuwjaar,er zijn in verschillende culturen boze geesten weg verjaagd:wink:

Laatst bewerkt:
Goedenmorgen allemaal.
Hier Fred uit BaiHai, China.
Erik heeft hiervoor al een goede impressie van het Chinese Nieuwjaar beschreven.
In 1 woord: amazing.
Het dak gaat er bij de Chinezen al om 19.00 uur van af, als ze met hun familie gezamenlijk hebben gegeten, wat een belangrijke traditie is.
Vanaf 19.00 uur tot 01.00 uur non stop fireworks en je ziet alleen maar grote kalibers. Om 00.00 uur als het Chinese Nieuwjaar echt begint wordt het siervuurvuurwerk onderbroken voor matten, ratelbanden.
Ook wij hebben aan deze traditie meegedaan, ook wij hebben een flink aantal matten afgestoken.
Over matten gesproken: Mike (Mattenfreak) : This is the place for you to be.
De hele stad Bai Hai is rood gekleurd en Erik heeft wat restanten (snippers) van deze heilige rode grond voor je meegenomen.
We hebben een foto van Gerwin die op deze heilige rode grond tussen de snippers ligt.
De show om 23.00 was erg goed gelukt, geen cake blijven staan, en iedereen, inclusief wijzelf vonden hem gaaf.
Het was overigens geen 1500 euro, blijkbaar was er minder opgehaald.

Ja en dan wordt je ,s.morgens in je hotel wakker wordt kijk je naar buiten, en dan zie je dat er op verschillende plekken opnieuw matten worden afgestoken. Het feest duurt 8 dagen en men steekt dus al die dagen vuurwerk af, alleen minder heftig als op de 1e dag.

Nog een leuk anekdote van gisteren: ik passeerde een huisje waar mensen buiten aan het eten waren. Toen vroeg ik aan deze familie of ik een foto van hen mocht maken omdat dit gezamenlijk eten zo belangrijk voor hun is.
Foto maken was prima, en wat denk je? mocht ik aan tafel aansluiten.
Na 2 hapjes heb ik de lieve familie in gebarentaal uitgelegd dat ik er weer vandoor moest omdat er belangrijke dingen te doen waren.
Een staaltje van Chinese gastvrijheid dit toch?

Vanochtend voor ons hotel, de rituele drakendans, met de trommels en een tafel met offers/geschenken.
Geweldig mooi om te zien hoe de Chinezen hier in opgaan.
Ik ga steeds meer van China houden.

We zijn er nu ruim een week, en eigenlijk hebben we geen tijd om Holland te missen. Het is een belevenis hier.
Vandaag is iedereen vrij om te gaan waar hij staat.
Ik ga mijn dag vullen om te shoppen en sfeer te proeven.
Ik wens jullie een fijne dag vandaag.

Groeten van ons uit BaiHai

Weer een fantastisch verhaal om te lezen, en ik zie het al voor me : jij in gebarentaal tegen die Chinezen dat je niet verder mee eet omdat je weg moet. Die zullen wel gedacht hebben : wat een boer :D

Haha, jaja, ik ben een moeilijke eter, en de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat we een uur later in het hotel ook al zouden gaan eten.
Maar de Chinezen hier in baiHai spreken geen woord Engels.
O ja : Happy New Year kent iedereen wel, dat is al meerdere keren tegen ons geroepen.
En als je aan de paar Engels sprekende Chinezen vraagt of ze Holland kennen?
Dan krijg je ontkennende antwoorden. Amsterdam? Anne Frank? van Gogh?
Ze knikken alleen maar nee.
Alleen het Nederlands elftal kent iedereen bijna wel.
Gelukkig maar dat we niet helemaal onbekend zijn als Nederlander.

Gister nacht was het laatste wat ik hoorde voordat ik in slaap viel de piep in mn oren en een rol die in de verte af ging, en vanmorgen werd ik wakker door een rol hier in de straat en een optocht met draken en trommels door het hotel heen.. hierna wel weer verder geslapen haha.

Wat fotos van gister:
- de wagen die zo goed als vol zat met vuurwerk voor ons
- deel van de show
- gerwin in de snippers op de heilige grond haha
- de slaapplek voor de vuurwerkverkopers de laatste dagen van hun jaar, in de tent waar ze dus ook het vuurwerk uit verkopen.

Ik zou geen oog dicht doen :shocked:

Schietveld ziet er lekker uit zeg...

Fijn om elke ochtend zo'n likkebaardend verslag te kunnen lezen, dank heren :thumbsup:

wat een fotos:shocked: en wat een aantal blokken:droolthum
heerlijk! nog een paar daagjes en dan weer naar huis
gaan jullie die laatste daagjes ook nog flink stoken?

gaan jullie die laatste daagjes ook nog flink stoken?

Laatste mogelijkheid om nog te stoken is vandaag, morgen vertrekken we namelijk weer hier. richting een stad waar je geen vuurwerk mag afsteken.
Dus mochten er vanavond nog kraampjes open zijn, dan zal er vast nog wel iets de lucht in gaan denk ik:)

inderdaad een mooi schietveld en top blokken zo te zien en dan zwijg ik maar over de slaapplaats....... ik zou niet kunnen slapen en continue liggen te staren naar wat er naast mijn bed zou staan :rolleyes:

Nog veel plezier met jullie laatste stookdag en kan nauwelijks wachten tot jullie terug in Nederland zijn en jullie al het film materiaal on line hebben gezet.

Back
Bovenaan