Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk nu. Alles boven de 6 Bft heeft maar een kleine kans. Ik ga voor 3-5 Bft, maar vraag me niet waar in het land.
Maar 5 Bft met gestage regen is wel mogelijk....lijkt me geen goed scenario. Niet dat dit overheerst trouwens.
Thanks weer voor de update. Lees steeds wel terug over de windstoten rond de 14-16 m/s. Vorig jaar was dit nog wat hoger toch? Dacht rond de 18 m/s in het zuidwesten?

Wederom bedankt voor de updates, zelfs met kerst kunnen we op jullie rekenen zo te zien. Ik hebber nog steeds vertrouwen in.

Zo te zien ziet het er voor ons in Limburg tot nu toe erg goed uit. Het lijkt op het bijna perfecte stookweer. Natuurlijk nog even afwachten of die voorspellingen zo blijven de laatste dagen.. 🙏🏼🤞🏼

GFSOPEU00_144_9.png

De GFS oper run 00:00 ziet er voor een heel groot deel van NL er niet heel slecht uit, de harde wind (storm) ligt nu boven het noordelijk wadden gebied, benieuwd of deze trend zich door gaat zetten.

Update ochtend runs 26-12-2024, meegenomen modellen ICON/ECMWF/GFS/SWISS-HD: Kans op dynamisch weer op en rond oud en nieuw neemt toe.

Screenshot 2024-12-26 at 09-07-06 emotional rollercoaster - Google Zoeken.png

Voorwoord:
Even beste rits modellen meegenomen in mijn update ICON/ECMWF/GFS/en SWISS-HD. Om het allemaal niet zo heel lang te houden. Is het beeld toch echt wel windrijk te noemen, en van tijd tot tijd soms ook fors te noemen. Het komt aan op details, en daar moeten we nog op wachten. Zondag kan ik meer in detail treden, om meer te bepalen hoe en in welke mate het 1 en ander komt te liggen. We zitten dan al in zon termijn, en met zoveel runs verder nog. Dat m.u.v subtiele verschillen (die ook nog postief uitkunnen pakken in het geheel). Het beeld wel aardig duidelijker moet gaan worden. Dan ook modelllen aperge/wrf/Icond2/harmonie/arome erbij.

Straalstorm zorgt voor veel onzekerheid in de runs:
De straalstroom zwengelt soms flink aan met regelmatig in de runs ontwikkeling van een stormlaag. Ook de andere modellen hebben die forse straalstroom erin kijken we naar de ensemble's dan zitten daar ook echt wel leden bij met die ontwikkeling. En dat maakt het nog steeds erg lastig om een goed beeld te krijgen. En loert dus wel het 1 en ander, maar dat kan ook nog meer de rustiger kant opvallen zeg maar. Ik blijf het wel benoemen, ik weet hoe die ligging van de Jet is, en hoe dik ie in de kaarten staat. Het begint zo langzamerhand wel een ding te worden. Want we komen steeds dichter op de dag. In het weekend wil je toch de modellen meer op 1 lijn gaan zien. En niet meer dit geklooi hebben.

9ewdms.gif
De opers behoren tot de rustigere leden nou momenteel. Dus op dat punt, is het allemaal nog net aan te doen. Het noorden komt in alle uitvoeren er het slechts vanaf momenteel.
> Ligt ook dichter bij de kern van het geschetste laag. Ook zien we de gebruikelijke timingsverschillen, wat meer richting 1 januari of toch net op 30 januari etc etc. Allemaal details die dichterbij bekeken moeten worden. Het liefst zien we deze ontwikkeling helemaal niet gebeuren.

Zitten er dan helemaal geen lichtpuntjes in dit hele verhaal. Jazeker wel, nog steeds de termijn wel. En ook een flink aantal leden met een iets rustiger weerbeeld. Helaas is de trend wel eerder windrijk dan relatief rustig te noemen.

De volgende update is rond zaterdag/zondag:

Met vriendelijke groet,

Tatanka

Hoe kan ik weerkaarten terugkijken van hoe het vorige jaarwisselingen was? Ik weet niet meer precies hoe hard het toen waaide, is wel handig om te weten ter referentie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan