Einde van producten in kooi.

Couldn't care less! Huur ik toch een huis in Duitsland de laatste twee dagen van het jaar. Vier ik daar Oud en Nieuw. Niets of niemand gaat mij tegenhouden om te stoken op 31 december! 💪🏻💪🏻💪🏻 Regering krijg de ...ing🤡
 
Couldn't care less! Huur ik toch een huis in Duitsland de laatste twee dagen van het jaar. Vier ik daar Oud en Nieuw. Niets of niemand gaat mij tegenhouden om te stoken op 31 december! 💪🏻💪🏻💪🏻 Regering krijg de ...ing🤡
Ook daar wordt de roep om een verbod steeds luider
 
Couldn't care less! Huur ik toch een huis in Duitsland de laatste twee dagen van het jaar. Vier ik daar Oud en Nieuw. Niets of niemand gaat mij tegenhouden om te stoken op 31 december! 💪🏻💪🏻💪🏻 Regering krijg de ...ing🤡
Behalve heel Duitsland die vuurwerk afsteken daar niet waardeert. Ken nog een verhaal van iemand die in Duitsland ging stoken en dat er binnen no time mensen staan die paarden hebben en gaan lopen zieken.
 
is het dan zo dat volgend jaar alle producten die met kooi aankomen bij de verkoper niet meer mogen of alleen de producten die nu in kooi aan klanten worden geleverd?
 
Waardeloos nieuws weer, het lukt maar niet om een algeheel vuurwerk verbod van de grond te krijgen dus slopen ze het vuurwerk gewoon zodat het niet meer de moeite waard is!

Je betaalt straks de hoofdprijs voor maximaal 25mm tubes met maximaal 10 gram vulling per tube of zo iets, laat maar zitten dan.

Dat worden dan mooie Triplex blokken hier vanaf volgend jaar!☺️
Ik vermoed dat je juist meer combinaties gaat zien van enkelschotsbuizen en een mine, waardoor je tot 25g/tube mag gaan en dus met 5% flash nog een enigszins acceptabele burst kan produceren.
 
‘Het verlagen van opslaghoeveelheden, vastleggen van de periode dat opslag überhaupt mogelijk is of vergroten van de afstand van een opslag tot woningen behoren tot de mogelijkheden.’


‘Het Veiligheidsberaad heeft in reactie op het onderzoeksrapport de minister van IenW gevraagd om voor de korte termijn te overwegen de huidige vuurwerkopslaglocaties in bewoond gebied niet meer toe te staan, totdat de regelgeving is aangepast. Voor de lange termijn is het verzoek te overwegen of het wenselijk is dat vuurwerk überhaupt in bewoonde gebieden mag worden opgeslagen.

De eerder in deze brief aangekondigde wijziging van de Rac minimaliseert, naast de reeds eerdergenoemde maatregelen bij conclusie 1, de kans op een (massa) explosieve reactie. Het is nu aan het Veiligheidsberaad en op advies van de Raad van Commandanten en Directeuren Veiligheidsregio of zij, gelet op de genomen maatregelen en de uitkomsten van het onderzoek, hun nieuwe werkwijze willen handhaven. Of het noodzakelijk is om toch op korte of lange termijn vuurwerkopslagen in woonwijken te heroverwegen, zal moeten blijken uit het eerdergenoemde onderzoek.’
 
We moeten beetje meebewegen met de anti's, beetje elkaar de hand reiken :bonk:
Nee dat helpt als er elk jaar een artikelgroep verboden wordt, vreselijk gewoon. Romeinse kaarsen, babypijlen, matten en knalvuurwerk kleine cakes.
5 jaar geleden al voorspelt bij de eerste stap maar nee, het was een begrijpelijke en terechte keuze volgens sommigen/velen hier.

Grapjassen :bonk:
 
Misschien is wat nuance en wat historie over de kooiconstructie op zijn plaats. De producten die we de afgelopen jaren in kooi gezien hebben, konden wettelijk gezien eigenlijk niet.

Zonder even helemaal de details van de betreffende wetsartikelen in te gaan: in Nederland mag consumentenvuurwerk enkel geclassificeerd zijn als 1.4G/S. Dat geldt expliciet voor het transport en de opslag, alsook het bezit voor jou als consument, en dit is ook al erg lang zo. Doordat in sommige producten een X-percentage flash wordt gebruikt voor de burst, kunnen de transportverpakkingen met grotere aantallen producten niet worden geclassificeerd als zijnde 1.4.

De kooien zijn dan ook ontwikkeld om de transportverpakkingen (lees: kartonnen of omdozen) geclassificeerd te kunnen krijgen als 1.4 en dat ging eigenlijk altijd goed. Even daargelaten de recent aan het licht gekomen gevallen van massaexplosiviteit van producten met bepaalde samenstelling (signaalrapportage ILT). Denk even in dit voorbeeld: we hebben een vuurpijlenassortiment, waarin de pijlen een X-percentage flash bevatten. De pakketten zitten met 20 in een karton. Officieel kan dat karton dan zonder kooi geen 1.4 zijn, dus wordt er een kooiconstructie toegepast die de transportverpakking van 1.3 naar 1.4 terugbrengt. Tijdens transport en opslag zijn de kartonnen dan 1.4. Pakt de vuurwerkwinkel de kartons uit, zijn de artikelen los en weer 1.4. Jij als consument krijgt dus ook gewoon een (destijds, helaas) volkomen legaal artikel wat voldoet aan alle eisen.

En hier wringt nu de schoen: met de komst van de compounds is een verpakkingseenheid ineens 1/1. Een karton bevat maar 1 product, een product wat dusdanig flash bevat dat er een kooi rond moet om het artikel terug te brengen naar 1.4. Wanneer je het echter uitpakt blijft dit ene artikel zoveel flash in totaliteit bevatten, dat het 1.3 is: en dat kan helemaal niet. Je bent dus, formeel, in overtreding wanneer je gekooide grote producten in bezit hebt of opslaat. Combineer dat met de signaalrapportage van het ILT, dan zie je waarom er nu gekozen wordt voor een verbod op gekooide artikelen.

Dat is verder overigens geen waardeoordeel over de beslissing, maar gewoon wat achtergrond.
 
Misschien is wat nuance en wat historie over de kooiconstructie op zijn plaats. De producten die we de afgelopen jaren in kooi gezien hebben, konden wettelijk gezien eigenlijk niet.

Zonder even helemaal de details van de betreffende wetsartikelen in te gaan: in Nederland mag consumentenvuurwerk enkel geclassificeerd zijn als 1.4G/S. Dat geldt expliciet voor het transport en de opslag, alsook het bezit voor jou als consument, en dit is ook al erg lang zo. Doordat in sommige producten een X-percentage flash wordt gebruikt voor de burst, kunnen de transportverpakkingen met grotere aantallen producten niet worden geclassificeerd als zijnde 1.4.

De kooien zijn dan ook ontwikkeld om de transportverpakkingen (lees: kartonnen of omdozen) geclassificeerd te kunnen krijgen als 1.4 en dat ging eigenlijk altijd goed. Even daargelaten de recent aan het licht gekomen gevallen van massaexplosiviteit van producten met bepaalde samenstelling (signaalrapportage ILT). Denk even in dit voorbeeld: we hebben een vuurpijlenassortiment, waarin de pijlen een X-percentage flash bevatten. De pakketten zitten met 20 in een karton. Officieel kan dat karton dan zonder kooi geen 1.4 zijn, dus wordt er een kooiconstructie toegepast die de transportverpakking van 1.3 naar 1.4 terugbrengt. Tijdens transport en opslag zijn de kartonnen dan 1.4. Pakt de vuurwerkwinkel de kartons uit, zijn de artikelen los en weer 1.4. Jij als consument krijgt dus ook gewoon een (destijds, helaas) volkomen legaal artikel wat voldoet aan alle eisen.

En hier wringt nu de schoen: met de komst van de compounds is een verpakkingseenheid ineens 1/1. Een karton bevat maar 1 product, een product wat dusdanig flash bevat dat er een kooi rond moet om het artikel terug te brengen naar 1.4. Wanneer je het echter uitpakt blijft dit ene artikel zoveel flash in totaliteit bevatten, dat het 1.3 is: en dat kan helemaal niet. Je bent dus, formeel, in overtreding wanneer je gekooide grote producten in bezit hebt of opslaat. Combineer dat met de signaalrapportage van het ILT, dan zie je waarom er nu gekozen wordt voor een verbod op gekooide artikelen.

Dat is verder overigens geen waardeoordeel over de beslissing, maar gewoon wat achtergrond.
Wel een goede analyse zoals het is helaas.
 
Zonder even helemaal de details van de betreffende wetsartikelen in te gaan: in Nederland mag consumentenvuurwerk enkel geclassificeerd zijn als 1.4G/S. Dat geldt expliciet voor het transport en de opslag, alsook het bezit voor jou als consument, en dit is ook al erg lang zo. Doordat in sommige producten een X-percentage flash wordt gebruikt voor de burst, kunnen de transportverpakkingen met grotere aantallen producten niet worden geclassificeerd als zijnde 1.4.

Dat klopt en dat was ook al jaren bekend dat de producten ontkooid onder 1.3 vallen. Echter nu de vraag hoe het zit met gekooide producten die na het ontkooien onder 1,3 vallen ( lees een karton met 6 of 8 cakes oid ), echter uit de doos zijn het "losse" cakes en hebben dan niet het totaal meer van alles cakes bij elkaar opgeteld?
 
Dat klopt en dat was ook al jaren bekend dat de producten ontkooid onder 1.3 vallen. Echter nu de vraag hoe het zit met gekooide producten die na het ontkooien onder 1,3 vallen ( lees een karton met 6 of 8 cakes oid ), echter uit de doos zijn het "losse" cakes en hebben dan niet het totaal meer van alles cakes bij elkaar opgeteld?
En zou dit niet op te lossen zijn door bijvoorbeeld 4 ipv 6 Cairo Cracklings in een karton te doen?
 
Dat klopt en dat was ook al jaren bekend dat de producten ontkooid onder 1.3 vallen. Echter nu de vraag hoe het zit met gekooide producten die na het ontkooien onder 1,3 vallen ( lees een karton met 6 of 8 cakes oid ), echter uit de doos zijn het "losse" cakes en hebben dan niet het totaal meer van alles cakes bij elkaar opgeteld?

Als je kijkt naar een karton met 6/1 of 8/1, dan zou de totale hoeveelheid gram flash per karton bepalen of er een kooiconstructie moet worden toegepast of niet. Dat wordt dan weer berekend aan de hand van aantal stuks verpakking * percentage flash.

Bij het uitpakken komen de losse producten dan niet aan de ‘drempelwaarde’ aan grammen flash om geclassificeerd te worden als 1.3. Die zijn dus gewoon weer keurig 1.4 en dan is er niks aan de hand. Dat vliegertje gaat dus niet op voor bijvoorbeeld producten die 1/1 in een karton zitten.

Het gaat wettelijk puur om die hoeveelheid flash die dicht op elkaar gepakt in een (afgesloten) karton zit, waardoor het karton 1.3 wordt. Of natuurlijk het aantal gram flash per los product, als het een groter artikel betreft.
 
Laatst bewerkt:
maar zullen er dan volgend jaar nog wel 500 grams cakes zijn of compounds met 2kg kruit of wordt daarvan het meeste verboden omdat het in kooi wordt vervoerd?
 
Back
Bovenaan