Einde van producten in kooi.

Niet meer dit, niet meer dat.. Betuttelende overheid is het, alles gericht op het totaal uitbannen van deze mooie hobby.. Zo kom je uiteindelijk vanzelf bij illegaal terecht. Wat een fiasco zeg!

Niet te geloven... wat een gezeik weer zeg. En dat zacht uitgedrukt. Zo zie je maar weer hoe makkelijk ze in de politiek meelopen met zogenaamde "onderzoeken" zonder enige kennis ervan. Verbod op het knalvuurwerk was ook al een klassiek voorbeeld hiervan. En het is de BPN ook kwalijk te nemen. En maar blijven hopen dat je met steeds meer verbieden de traditie uiteindelijk kan redden. Tegenstanders van vuurwerk gaan door tot het laatste sterretje uit de Nederlandse handel is. Dit is blijkbaar nog steeds niet doorgedrongen. Hele kleine hoop dat HVLV nog wat kan betekenen. We gaan het zien.
Naar Duitsland en België gaan, gaat weer lonen wat betreft het siervuurwerk..

Dit komt toch niet helemaal uit de lucht vallen? Ik kan mij herinneren dat vorig jaar al is aangegeven dat het voornemen er zou zijn om geen artikelen meer met kooi te laten produceren/importeren.
Ook het onderzoek waarbij de kooi constructie juist voor gevaarlijke situaties kan leiden is vorig jaar al gepubliceerd (daarbij ging het voornamelijk om fluiters en spinners dacht ik mij te herinneren). Ik kan beide zo snel even niet terug vinden op het forum maar dit nieuws verbaast mij in ieder geval niet.

Pffff daar gaan we weer. De hele traditie moet om zeep. Dit kutkabinet is ook werkelijk waar nergens goed voor. Echter lees ik dat het een voornemen is, wat dus zou betekenen dat het nog geen definitieve wetswijziging is? En hier moeten meerdere importeurs toch ook bezwaar tegen kunnen maken? Gezien dit niet zomaar een kleine aanpassing op de regels is…

Hoe werkt die koopverpakking eigenlijk? Als particulier mag ik een product wel met kooi vervoeren? De winkels verwijderen de kooien natuurlijk vaak al. Stel, dit verbod gaat in en ik koop in Duitsland een box waarvan de kooi al is verwijderd. Dan geldt dit dus niet meer?

Hoe werkt die koopverpakking eigenlijk? Als particulier mag ik een product wel met kooi vervoeren? De winkels verwijderen de kooien natuurlijk vaak al. Stel, dit verbod gaat in en ik koop in Duitsland een box waarvan de kooi al is verwijderd. Dan geldt dit dus niet meer?
Dan is het 1.3G :)

Dan is het 1.3G :)
Oke, maar heeft dit verbod dan alleen invloed op de Nederlandse vuurwerkhandel? Of ook op de consument die in Duitsland wat vuurwerk haalt, wat in een kooi gezeten heeft?

Voor zover ik altijd begrepen heb is die gevarenklasse alleen voor bedrijfsmatig opslaan en vervoer? Nu vervoeren we immers ook al vaak 1.3G boxen?

Na ff overwegen heb ik in ieder geval besloten dat als dit daadwerkelijk doorgevoerd gaat worden, ik kap met de hele vuurwerkhobby. Ik vertik het om helemaal naar het buitenland te rijden voor wat kwaliteit, en ik pas voor die absurd dure pruttelrotzooi die sommige importeurs in NL aanbieden. Man wat word ik kwaad van onze overbezorgde bemoeizuchtige overheid. Straks gaan ze nog regels verzinnen voor hoe je je reet af moet vegen.

• Like
Waarderingen: GMP
Vanuit verkopersperspectief kan ik die kooien (en die 4 open vingers na 31-12) missen als kiespijn. Ook verbaas ik me de laatste tijd in positieve zin over de effecten uit kooi-loos vuurwerk. Echter erg jammer dat er stukje bij beetje steeds meer beperkingen en bijna onbegrijpelijke regelgeving is omtrent vuurwerk. Ben benieuwd hoe onze hobby er voorstaat over een jaartje of 5.

Laatst bewerkt:
Als het aan RACT voldoet. Dus als je een box neemt met >15gr/s waarbij er geen mijn of tail in zit, mag het officieel alsnog niet :p (oftewel niks 1.3g van Funke :wink:, waar ook nog vaak >2kg nem per eenheid in zit (5 repen)....)

Het is al jaren zagen aan de stoelpoten van onze vuurwerktraditie. Dit gaat net zolang door totdat er niks meer van over is. Let op mijn woorden zelfs cat 1 gaat er nog uit op de duur. Het is ziekmakend gewoon.

Aan alle welwillende importeurs, zoek aub de mazen in de wet op en geef geen centimeter meer aan die ratten van de overheid.

Waardeloos nieuws weer, het lukt maar niet om een algeheel vuurwerk verbod van de grond te krijgen dus slopen ze het vuurwerk gewoon zodat het niet meer de moeite waard is!

Je betaalt straks de hoofdprijs voor maximaal 25mm tubes met maximaal 10 gram vulling per tube of zo iets, laat maar zitten dan.

Dat worden dan mooie Triplex blokken hier vanaf volgend jaar!☺️

Stukje uit de Nota:

''Omdat de huidige opslagen in Nederland niet bestand zijn tegen een massaexplosieve reactie en om uitvoeringsproblemen te voorkomen waarbij discussieontstaat welk type vuurwerk met gaasverpakking nu niet meer is toegestaan is daarom het advies om de Regeling aanwijzing consumentenvuurwerk (Rac)zodanig te wijzigen dat alleen vuurwerk voor consumenten is toegestaan dat zonder aanvullende maatregelen (gaasverpakkingen) als 1.4 geclassificeerd opgeslagen en getransporteerd kan worden. Daarmee wordt gezorgd dat gaasverpakkingen niet meer mogen worden opgeslagen in Nederland. Alternatieven zoals aanpassen van de veiligheidsvoorzieningen van alle opslagen in Nederland zijn naar inschatting vergaander voor ondernemers en bevoegde gezagen. Dit betekent in feite een verbod op verkoop en gebruik van dit type vuurwerk. Specifiek gaat het op cakebox/compound vuurwerk met gaasverpakking. 80% van het vuurwerk in Nederland bestaat uit cakeboxen/compound; hiervan zal naar verwachting circa 15% onder het verbod vallen.

Deze aanpassing kan mogelijk weerstand oproepen bij vuurwerkondernemers. Daarom gaan wij in gesprek met de branche om de uitwerking zo zorgvuldig mogelijk vorm te geven. Met bovenstaande aanpak wordt het risico van de gaasverpakking (de massaexplosieve reactie) bij de bron aangepakt. Gelet op de zorgen die leven in de maatschappij over de nabijheid van kleine vuurwerkopslagen bij de bebouwde omgeving, wordt geadviseerd onderzoek uit te laten voeren of de overigebestaande veiligheidsmaatregelen, die in 2002 zijn geïntroduceerd met het Vuurwerkbesluit, rondom de opslag van vuurwerk nog voldoen of dat er nieuwe inzichten zijn die aanpassing vereisen. De verwachting is dat dit onderzoek in het eerste kwartaal van 2025 gereed kan zijn. De Kamer wordt geïnformeerd over de uitkomst van dit onderzoek zodra dat is afgerond.''

Back
Bovenaan