Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hieronder de pluim van gisteren 19:00. De neerslag die gisterochtend nog als (natte) sneeuw werd verwacht, is nu regen geworden. Er worden geen grote hoeveelheden verwacht en er zullen grote perioden zijn die droog verlopen. De temperatuur en dauwpuntstemperatuur liggen erg dicht bij elkaar maar omdat er overdag een windkracht 3 en ‘s avonds windkracht 2 wordt verwacht zal de mistkansen klein zijn.

4A778565-F5FE-490D-9432-BD65F90866C4.jpg
89D1396B-E163-4AC8-9F69-814829BD45CE.jpg
76FBB16D-DD5F-4461-A4D5-665BDDCD44B3.jpg
0F2A28D0-0C86-42EF-B81D-90812960FB1D.jpg
B07EBE58-F48E-443D-9379-7F08EF6947EF.jpg

Stuivertje wisselen

output_LN5HBP.jpg

3.jpg
Word het (natte)sneeuw/sneeuw of gewoon regen. En hoever trekt het laag door. Het zijn allemaal details die dichterbij bekeken moeten worden.

Waarbij het nog steeds een regenlaag kan zijn en of 1 met (natte) sneeuw. Valt de kern net even goed of verkeerd, of op hoogte een graadje verschil. Dan is dat beeld zo weer anders. Qua temperaturen kan je een aardige gooi doen. Met neerslag is dat nog net even wat anders, zekers in deze atmosfeer(polaire lucht). Vanaf vanaf vanavond komen ook de eerste korte termijn modellen erbij (48 uur)O.a Harmonie,Arome,Cosmo,Super HD. En dan kan er meer bekeken worden qua lokalisering (neerslagsoort) morgenvroeg/middag moet toch wel 1 en ander duidelijk worden. De huidige modellen zijn te globaal hiervoor.

134077156_847537786039639_281852514653859310_n.jpg
Vanmorgen vroeg, viel er in delen van oost Groningen de eerste sneeuw van dit seizoen. Iets wat ook pas vanaf gistermorgen/avond wat meer duidelijker werd in de modellen. Foto Twitter: @jack030479

Grote verschillen dus ook nog:
Oudjaarsdag, wordt waarschijnlijk een vrij natte dag met op veel plaatsen regen en landinwaarts (mogelijk) ook wat natte sneeuw. In het zuiden en westen verloopt de dag natter dan in het oosten en noorden en mogelijk valt het in de noordoostelijke helft van het land heel goed mee. Met 3-4 graden, en een matige zuidoostenwind word het een vrij kille dag, met een gevoelstemp van onder nul. Richting de jaarwisseling kan het lokaal in het binnenland rond het vriespunt liggen. In de kustgebieden een graadje of 2-3.

Morgen meer!!

Met vriendelijke groet,

Tatanka

Als het echt rotweer wordt, dan ga ik me toch bedenken om mijn F2 vuurwerk, dat ik in Duitsland wil gaan afsteken, ga opslaan voor volgend jaar.
Dan kies ik om alleen het Cat1 vuurwerk (wat ik nog ontiegelijk veel heb), te gaan stoken....

Buiten het feit dat vuurwerk altijd een discussiepunt is en wij moeten vechten voor onze traditie is het ook elk jaar nog eens smeken om goed weer voor 1x in 365 dagen hoe spannend is onze hobby��...

Het weer voor morgen oud en nieuw

uploaded-photo-9cb5d367-aa14-4fe7-8143-554c24bc3adb-_thumbnail_hi-res.jpg
Dinsdagochtend viel in noordoost Groningen sneeuw. Woldendorp. Foto Jannes Wiersema, het is goed mogelijk dat we dit morgenvroeg ook gaan zien lokaal in delen van zuidelijk NL. Met name het zuidoosten maakt hier kans op.

Voorwoord:
We zijn inmiddels op een dag voor oud en nieuw, er zijn een flink aantal korte termijn modellen bij gekomen. Alle modellen zijn onderhand wel vrij eenduidig aan het worden. Alleen Ecmwf liet net totaal iets anders zien. >>> Heeft de neerslag er vrijwel compleet uit voor morgen. Er word wat neerslag berekent met name in de zuidelijke helften, en die blijven daar wel gevoelig voor, maar neemt met de run alweer af. Alleen harmonie laat het nog wel wat natter verlopen.De meeste modellen laten de kern van het lagedrukgebiedje over het noorden van Frankrijk trekken waardoor de winterse neerslag vooral voor het zuiden wordt voorzien. Bij een meer noordelijke richting neemt de kans op natte sneeuw ook in het midden en noorden van het land toe.

Onder schrijf ik het per regio weg in details.!!

Zuidwesten/Zuiden en Zuidoosten:
Deze regio's liggen dichtst op de zone met neerslag. In de ochtend en overdag blijven die regio's gevoelig voor neerslag (zie ook tekst boven). Het zuidwesten lijkt hierin het meest droog van deze regio's.

In de avond zou het al een stuk beter kunnen worden , het zijn geen plensregens/>> meer motregen. Mocht de intensiteit wat dikker worden is (natte)sneeuwval en zelfs droge sneeuwval mogelijk.

Daarbij is een kans op accumulatie. Grootste kansen hierop in de Limburgse heuvels. Lokaal in het zuiden en zuidoosten.Waar de condities goed zijn dus, zou 1-2cm aan sneeuw kunnen vallen. Temperaturen liggen rond de 2-3 graden overdag, tot rond het vriespunt in de nacht, of wat intensievere neerslag. Dus er bestaat een kans op gladheid door zowel sneeuw als bevriezing.

Westen-Midden-Oosten:
Word het al een stuk beter, maar ook hier blijft het gevoelig voor een mix van regen en (natte) sneeuw, waarbij de westelijke helften wat droger lijken te verlopen dan midden en oosten. In de avond is dit niet anders. Temperaturen liggen zo rond de 3 graden ook hier, en tijdens wat intensievere neerslag rond het vriespunt. In de nacht zou het licht kunnen gaan vriezen in het binnenland en oosten. In het westen word het een graad of 1-2.

Noordwesten-Noorden-Noordoosten:
Deze regio's verlopen zo goed als droog zowel overdag als in de avond en nacht. Een enkele losse bui is mogelijk. En die kan winters van karakter zijn. Ook hier liggen de temperaturen ongeveer gelijk aan de rest van het land, rond de 3 graden. Het kan in de avond wat sneller afkoelen, dan elders aangezien er hier meer ruimtes zijn voor opklaringen. De temperatuur komt dat uit rond het vriespunt of er net onder nul -1.

Alle regio's en slotwoord:
Met een zwakke tot soms matige wind komt sowieso overal de gevoelstemperatuur onder het vriespunt te liggen met deze temperaturen. Dus die vuurton komt echt wel te pas!!. En we gaan er gewoon een mooie dag van maken. Hoe je die gaat invullen heb je alvast al lang in de kop zitten. Langs deze weg wil ik jullie ook alvast een goed uiteinde wensen. Qua weerberichten zal dit de laatste van mijn hand zijn dit jaar. Ik werk zo langzamerhand ook naar de voorbereidingen toe voor morgen.

Met vriendelijke groet,

Tatanka

Goed verhaal en weinig aan toe te voegen...vooral zuidoosten langdurig neerslag overdag met grote sneeuwkans en lokale witheid..
Mistkansen klein...het weergevoel is perfect oudjaarsweer...in de avond droog hoewel...kustgebieden een bui en dat kan best een flinke zijn...

Het weer voor morgen oud en nieuw

Bekijk bijlage 59429
Dinsdagochtend viel in noordoost Groningen sneeuw. Woldendorp. Foto Jannes Wiersema, het is goed mogelijk dat we dit morgenvroeg ook gaan zien lokaal in delen van zuidelijk NL. Met name het zuidoosten maakt hier kans op.

Voorwoord:
We zijn inmiddels op een dag voor oud en nieuw, er zijn een flink aantal korte termijn modellen bij gekomen. Alle modellen zijn onderhand wel vrij eenduidig aan het worden. Alleen Ecmwf liet net totaal iets anders zien. >>> Heeft de neerslag er vrijwel compleet uit voor morgen. Er word wat neerslag berekent met name in de zuidelijke helften, en die blijven daar wel gevoelig voor, maar neemt met de run alweer af. Alleen harmonie laat het nog wel wat natter verlopen.De meeste modellen laten de kern van het lagedrukgebiedje over het noorden van Frankrijk trekken waardoor de winterse neerslag vooral voor het zuiden wordt voorzien. Bij een meer noordelijke richting neemt de kans op natte sneeuw ook in het midden en noorden van het land toe.

Onder schrijf ik het per regio weg in details.!!

Zuidwesten/Zuiden en Zuidoosten:
Deze regio's liggen dichtst op de zone met neerslag. In de ochtend en overdag blijven die regio's gevoelig voor neerslag (zie ook tekst boven). Het zuidwesten lijkt hierin het meest droog van deze regio's.

In de avond zou het al een stuk beter kunnen worden , het zijn geen plensregens/>> meer motregen. Mocht de intensiteit wat dikker worden is (natte)sneeuwval en zelfs droge sneeuwval mogelijk.

Daarbij is een kans op accumulatie. Grootste kansen hierop in de Limburgse heuvels. Lokaal in het zuiden en zuidoosten.Waar de condities goed zijn dus, zou 1-2cm aan sneeuw kunnen vallen. Temperaturen liggen rond de 2-3 graden overdag, tot rond het vriespunt in de nacht, of wat intensievere neerslag. Dus er bestaat een kans op gladheid door zowel sneeuw als bevriezing.

Westen-Midden-Oosten:
Word het al een stuk beter, maar ook hier blijft het gevoelig voor een mix van regen en (natte) sneeuw, waarbij de westelijke helften wat droger lijken te verlopen dan midden en oosten. In de avond is dit niet anders. Temperaturen liggen zo rond de 3 graden ook hier, en tijdens wat intensievere neerslag rond het vriespunt. In de nacht zou het licht kunnen gaan vriezen in het binnenland en oosten. In het westen word het een graad of 1-2.

Noordwesten-Noorden-Noordoosten:
Deze regio's verlopen zo goed als droog zowel overdag als in de avond en nacht. Een enkele losse bui is mogelijk. En die kan winters van karakter zijn. Ook hier liggen de temperaturen ongeveer gelijk aan de rest van het land, rond de 3 graden. Het kan in de avond wat sneller afkoelen, dan elders aangezien er hier meer ruimtes zijn voor opklaringen. De temperatuur komt dat uit rond het vriespunt of er net onder nul -1.

Alle regio's en slotwoord:
Met een zwakke tot soms matige wind komt sowieso overal de gevoelstemperatuur onder het vriespunt te liggen met deze temperaturen. Dus die vuurton komt echt wel te pas!!. En we gaan er gewoon een mooie dag van maken. Hoe je die gaat invullen heb je alvast al lang in de kop zitten. Langs deze weg wil ik jullie ook alvast een goed uiteinde wensen. Qua weerberichten zal dit de laatste van mijn hand zijn dit jaar. Ik werk zo langzamerhand ook naar de voorbereidingen toe voor morgen.

Met vriendelijke groet,

Tatanka

Bedankt heren, goed om te lezen. Hoop voor iedereen dat ze het droog houden. Hoop dat wij ook wat sneeuw gaan zien hier in Enschede, maar dat zal wel niet. Zolang er maar geen regen valt.

Bedankt mannen, dit blijft toch wel het spannendste topic van het jaar.
Ondanks dat er dit jaar een f2 afsteek verbod is, toch weer leuk om te volgen!

Eer aan Tatanka voor het uitgebreide verhaal hoor...we houden het in de gaten.. vanavond nog een update geven indien nodig..

Eer aan Tatanka voor het uitgebreide verhaal hoor...we houden het in de gaten.. vanavond nog een update geven indien nodig..

Bedankt hoor, die neerslagzone zit nog steeds op de wip van verbetering/verslechtering.Vanavond met de nieuwe runs moet het wel zo goed als duidelijk zijn voor morgen!!.

Ik ga stilletjes aan in mijn oud en nieuw voorbereiding dus geen tijd meer voor weerberichten. Vanavond met de nieuwe runs moet het wel zo goed als duidelijk zijn voor morgen!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan