Juridische onderbouwing voor het annuleren van bestellingen

Ik heb bij meerdere winkels meerdere bestellingen staan. en hoop dat er een mogelijkheid komt om 1 of 2 bestellingen te annuleren. De andere bestelling(en) wil ik dan laten staan. Het gaat dan om artikelen die ik juist heb besteld om het jaartal. Denk bv aan de Geisterblitz 2019. Of dat teveel rompslomp geeft is natuurlijk afwachten. Het gaat dus echt om losse bestellingen en niet om 1 bestelling die ik gedeeltelijk wil annuleren.

Verder heb ik nog geen enkel bericht ontvangen van de betreffende winkels. Ik begrijp het gezien alles wat ze nu moeten regelen, maar ergens jammer dat ik op Facebook een bericht lees van een freakshop die aangeeft dat ze de bestellingen doorschuiven. Op vragen of er ook andere opties zijn geven ze aan dat dit de voorkeur heeft en geven (nog) geen andere optie.

Als je 2 dagen geleden iets op Facebook kon zetten stuur dit dan ook even in een mail naar je klanten. Dat is toch een stuk persoonlijker.
Ik begrijp je verhaal, maar niet alle shops hebben een mailingslijst waarin alle accounts van de klanten vermeld staan, veel mag ook niet ivm de nieuwe wetgeving. Dan zou men iedereen 1 voor 1 moeten benaderen en dat gaat nu eenmaal niet zo snel. Daarnaast moet je ook niet vergeten dat het pas 4 dagen geleden is dat het nieuws de wereld in geslingerd werd. Een moment van bezinning moet je ze ook geven. Daarnaast zie je ook dat het geen accountants zijn die de hele accountslijsten op orde hebben, het zijn handelaren die in drie dagen tijd de boel geregeld moeten hebben, dat kunnen ze goed maar dit is toch even een ander verhaal geworden.

Ik begrijp je verhaal, maar niet alle shops hebben een mailingslijst waarin alle accounts van de klanten vermeld staan, veel mag ook niet ivm de nieuwe wetgeving. Dan zou men iedereen 1 voor 1 moeten benaderen en dat gaat nu eenmaal niet zo snel. Daarnaast moet je ook niet vergeten dat het pas 4 dagen geleden is dat het nieuws de wereld in geslingerd werd. Een moment van bezinning moet je ze ook geven. Daarnaast zie je ook dat het geen accountants zijn die de hele accountslijsten op orde hebben, het zijn handelaren die in drie dagen tijd de boel geregeld moeten hebben, dat kunnen ze goed maar die is toch even een ander verhaal geworden.

Daar heb je helemaal gelijk in, daarnaast hebben de meeste dealers naast vuurwerk ook nog een bedrijf wat ze draaiende willen houden.
En een dealer heeft niet alleen dingen uit te zoeken en op te lossen met zijn klanten maar daarnaast ook dingen te regelen mbt leveringen die zouden komen, dingen die in gang waren gezet voor de verkoopdagen annuleren etc etc.

Ik zou zeggen heb wat begrip en geduld voor de dealers, die hebben echt behoorlijk wat op hun bordje liggen!

Ik begrijp je verhaal, maar niet alle shops hebben een mailingslijst waarin alle accounts van de klanten vermeld staan, veel mag ook niet ivm de nieuwe wetgeving. Dan zou men iedereen 1 voor 1 moeten benaderen en dat gaat nu eenmaal niet zo snel. Daarnaast moet je ook niet vergeten dat het pas 4 dagen geleden is dat het nieuws de wereld in geslingerd werd. Een moment van bezinning moet je ze ook geven. Daarnaast zie je ook dat het geen accountants zijn die de hele accountslijsten op orde hebben, het zijn handelaren die in drie dagen tijd de boel geregeld moeten hebben, dat kunnen ze goed maar dit is toch even een ander verhaal geworden.

Kijk, dat schept dan weer duidelijkheid. Ik dacht dat de verkopers een grote lijst hadden met alle mailadressen. 1 druk op de knop en tadaaaa..... Vandaar mijn reactie: "wel een bericht op Facebook, maar niet even naar je klanten". Inderdaad kan de AVG daar erg lastig om doen en extra problemen wil je ook niet. Uiteraard hebben ze nu wel andere dingen te regelen.

Ik wacht dan nog even af met welke opties ze komen.

Een andere reden is dat ook bij de winkeliers nog veel onduidelijkheid is omdat nog niet alle importeurs duidelijkheid hebben geschept over wat zij precies gaan doen met uitstaande Inkooporders en/of al gedane uitleveringen. Veel winkels hebben immers al wel leveringen gehad en normaal gesproken moet je dat dan uiteraard ook betalen.

Het raakt iedereen in de volledige keten. Als een winkelier al wel zijn klanten gaat terugbetalen maar vervolgens ook het vuurwerk dient af te nemen en/of te betalen dan heeft 90-95% van de winkeliers in dit toch al zware Corona-jaar direct een liquiditeitsprobleem. Tegelijkertijd moet je je als winkelier afvragen of je wel "op de centen van je klanten wil gaan zitten" met alle onduidelijkheid en onzekerheid naar volgend jaar toe t.a.v. vuurwerkverkoop, lokale afsteekverboden, enz. Dan kun je er naar mijn mening beter voor kiezen om alles te cancellen en terug te betalen. Dus het is ook voor de winkeliers nog even wachten op het totaalplaatje voordat je zelf een besluit kan nemen en iedereen kan informeren hoe je het aan gaat pakken.

Eerlijk gezegd hebben wij er ook voor gekozen om alleen via Social, onze website en op de Fora een korte "mededeling" te plaatsen. Ook wij kunnen niet met 1 druk op de knop alle mailadressen van de bestellers uit ons systeem krijgen. Dat heb ik afgelopen weekend wel bij onze webontwikkelpartner neergelegd en als het goed is krijg ik vandaag een lijst waarna we iedereen een mail kunnen sturen. Daarnaast zijn we nog in overleg met onze Importeurs/leveranciers over wat we samen gaan doen met de al geleverde CAT.2/F2-goederen en bijbehorende facturen. Concreet voorbeeld uit de praktijk. :wink:

Ik wil hier even op inspringen. Ik wilde me er eigenlijk niet mee bemoeien maar ik heb het je al 2 keer zien schrijven. Vuurwerk valt zeker wel onder de normale wet van kopen op afstand, ondanks enkel het afhalen op 29 30 en 31 december. Vuurwerk wordt gewoon als product gezien en de enige uitzondering die bij vuurwerk geldt is als het een product speciaal op aanvraag is ontwikkelt ( denk hierbij aan een ( onderdeel van ) een show(artikel). Bij consumentenvuurwerk is dit echter totaal niet het geval. Ook heb ik elders gelezen dat een specifieke winkel dit 'speciaal goed' noemt, wat leuk en creatief verzonnen is maar totaal onzin.

Buiten dat men zich een beroep kan doen op het herroepingsrecht waarin je ten alle tijden tot 14 dagen na afhaal van je product zonder opgaaf van reden en zonder kosten de bestelling kan annuleren / retourneren ( dus zeker niet 14 dagen na betaling wat sommige shops in hun eigen regels zeggen ), is er in dit geval ( door onmacht helaas ) het niet na kunnen leven van het contract waardoor het contract wordt ontbonden ( = volledige restitutie ).

Verder raad ik het af voor de winkels om dit hoger op aan te vechten omdat dat in deze situatie alleen maar kan leiden tot meer verlies. Bijkomende kosten zijn dan ten alle tijden voor de winkelier omdat in deze specifieke situatie de uitkomst duidelijk zal zijn.

Los van dit alles hoop ik dat men zoveel mogelijk kiest voor een alternatieve oplossing waar we de winkels tegemoet komen en ze ieder geval genoeg de tijd te geven om alles af te wachten omtrend de compensatie vanuit de overheid.

Even als aanvulling hier op:

Dit was puur even om het juridische aspect uit te leggen. Maar ik hoop voor de mensen die het kunnen missen of met een andere positieve reden zoveel mogelijk proberen de freakwinkel tegemoet te komen. Dat hoeft in het eerste geval niet eens in geld maar waar je ze het meest nu tegemoet mee kan komen is om ze ieder geval de tijd te geven die ze nodig hebben. Vervolgens kan je een overweging maken om je bestelling te laten staan als dat goed voelt ( al dan niet met een percentage extra wat sommige winkels slim aanbieden ). Ik kan in niemand z'n portemonnee of persoonlijke situatie kijken, maar ik hoop wel dat mensen de verschillende keuzes overwegen voordat er klakkeloos wordt gekozen voor 'ik heb recht op..'.

Daarbij zeg ik zeker niet dat je fout bent als je voor volledige restitutie kiest, want in mijn persoonlijke situatie en met een realistische blik op de toekomst zou ik dat zelf ook hebben gekozen.

Buiten dat men zich een beroep kan doen op het herroepingsrecht waarin je ten alle tijden tot 14 dagen na afhaal van je product zonder opgaaf van reden en zonder kosten de bestelling kan annuleren / retourneren ( dus zeker niet 14 dagen na betaling wat sommige shops in hun eigen regels zeggen ), is er in dit geval ( door onmacht helaas ) het niet na kunnen leven van het contract waardoor het contract wordt ontbonden ( = volledige restitutie ).
De mogelijkheden die winkeliers bieden voor verplaatsing naar volgend jaar is dan wettelijk een hernieuwing, opnieuw afsluiten, van dat contract? Heeft een winkelier dan ook recht enkel die optie aan te bieden, en niet de restitutie op basis van contractontbinding door onmacht? Zo ja, dan is er voor de consument weer terug te vallen op het herroepingsrecht.

De mogelijkheden die winkeliers bieden voor verplaatsing naar volgend jaar is dan wettelijk een hernieuwing, opnieuw afsluiten, van dat contract? Heeft een winkelier dan ook recht enkel die optie aan te bieden, en niet de restitutie op basis van contractontbinding door onmacht? Zo ja, dan is er voor de consument weer terug te vallen op het herroepingsrecht.

Dat klopt inderdaad, als jij daar als klant mee akkoord gaat dan ziet de rechter dit als verlenging van het contract ( wat in dit geval praktisch neerkomt op het aangaan van een vernieuwd contract onder dezelfde voorwaarden ). Je hebt namelijk een regeling getroffen met de verkopende partij en bent daarmee samen akkoord gegaan.

Maar dan hou je nog het recht op herroeping tot 14 dagen na 29,30 en 31 december 2021.

Mijn advies aan iedereen: ga in goed overleg met de winkeliers in plaats van over een winkelier alleen maar gal te spuien. Heb ook begrip voor de situatie waarin de winkeliers zijn beland. Alleen dan kom je verder. Bij de paar winkeliers waar ik een bestelling had lopen heb ik een prima akkoord bereikt. Oók bij winkeliers waarvan sommigen het nodig vonden die betreffende winkeliers hier op het forum de grond in te boren omdat ze zogenaamd niet klantvriendelijk waren. Oplossingen die ik langs heb zien komen waren zeer divers van geld terug tot bestellingen al dan niet gedeeltelijk doorschuiven tot vouchers tot bestellingen van anderen overnemen. Er is dus echt wel veel mogelijk. Als je maar netjes blijft en de winkelier wat tijd gunt om tot een oplossing te komen. Ik denk dat winkeliers meer met (sommige) ‘freaks’ te stellen hebben dan wij met winkeliers. Mijn ervaring is dat een winkelier echt wel maatwerk wil leveren. Als ze maar op een nette manier benaderd worden. Als je gelijk begint met dreigementen als ‘ik wil NU m’n geld terug en anders krijg je een advocaat in je nek’ moet je ook niet versteld staan dat een winkelier er dan ook met gestrekt been in gaat en niet gaat meedenken in een oplossing waar beide partijen zich in kunnen vinden.

Dus volgens mij is een juridisch traject alleen in uitzonderlijke gevallen van toepassing. Als je gewoon netjes met je winkelier omgaat ben ik er van overtuigd dat in 95% van de gevallen of meer er gewoon een oplossing gevonden wordt waar beide partijen zich prima in kunnen vinden.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan