UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kreeg zojuist deze mail van d66

Bedankt voor uw bericht. Als woordvoerder op dit onderwerp reageer ik mede namens mijn collega-Kamerleden van D66. Fijn dat u de moeite heeft genomen om mij te informeren hoe u aankijkt tegen een tijdelijk algeheel vuurwerkverbod tijdens de komende jaarwisseling. Zoals ik op 3 november aangaf in het notaoverleg, ben ik ook een liefhebber van siervuurwerk. Ik vind het echt een dilemma want ik gun iedereen een mooie afsluiting van dit bijzondere jaar. En ondernemers die het vaak ook al zwaar hebben gehad gun ik een klein lichtpuntje.

Toch kunnen we onze ogen niet sluiten voor de toegenomen druk op de zorg als gevolg van Corona. Ieder vuurwerkslachtoffer is er een te veel. In vergelijking met andere letsels lijkt het aantal mee te vallen. Als je puur naar het aantal kijkt zijn er misschien redenen om tegen een tijdelijk vuurwerkverbod te zijn. Het verschil met andere letsels is – en dat geldt ook voor deze Coronapandemie – dat het zorgt voor een piek in de belasting. Op de spoedeisende hulp, bij huisartsenposten, ambulances, politie, handhaving worden hulp- en zorgverleners ingeroosterd om extra uren te draaien tijdens de jaarwisseling. Na zo’n jaar waar we al een groot beroep op veel van deze mensen hebben gedaan is een keuze voor een extra piekbelasting tijdens de jaarwisseling niet gerechtvaardigd. We hebben daarom aan het Kabinet gevraagd om een brede afweging te maken en daar niet alleen de druk op de zorg maar ook handhaving door de politie bij te betrekken.

Het Kabinet heeft vrijdag besloten om tot een eenmalig en tijdelijk vuurwerkverbod voor eindejaarsvuurwerk tijdens de komende jaarwisseling te komen. Het Kabinet komt ook met een compensatieregeling voor ondernemers. D66 is voorstander van zo’n eenmalig en tijdelijk verbod.

Ik kan mij goed voorstellen dat het besluit voor veel mensen zwaar valt. Persoonlijk vallen de beperkende maatregelen mij ook zwaar. Daarom hoop ik van harte dat we in 2021 weer kunnen genieten van siervuurwerk.

Met vriendelijke groet,

Marijke van Beukering-Huijbregts

Tweede Kamerlid D66

Bedankt voor uw bericht. Als woordvoerder op dit onderwerp reageer ik mede namens mijn collega-Kamerleden van D66. Fijn dat u de moeite heeft genomen om mij te informeren hoe u aankijkt tegen een tijdelijk algeheel vuurwerkverbod tijdens de komende jaarwisseling. Zoals ik op 3 november aangaf in het notaoverleg, ben ik ook een liefhebber van siervuurwerk. Ik vind het echt een dilemma want ik gun iedereen een mooie afsluiting van dit bijzondere jaar. En ondernemers die het vaak ook al zwaar hebben gehad gun ik een klein lichtpuntje.

Toch kunnen we onze ogen niet sluiten voor de toegenomen druk op de zorg als gevolg van Corona. Ieder vuurwerkslachtoffer is er een te veel. In vergelijking met andere letsels lijkt het aantal mee te vallen. Als je puur naar het aantal kijkt zijn er misschien redenen om tegen een tijdelijk vuurwerkverbod te zijn. Het verschil met andere letsels is – en dat geldt ook voor deze Coronapandemie – dat het zorgt voor een piek in de belasting. Op de spoedeisende hulp, bij huisartsenposten, ambulances, politie, handhaving worden hulp- en zorgverleners ingeroosterd om extra uren te draaien tijdens de jaarwisseling. Na zo’n jaar waar we al een groot beroep op veel van deze mensen hebben gedaan is een keuze voor een extra piekbelasting tijdens de jaarwisseling niet gerechtvaardigd. We hebben daarom aan het Kabinet gevraagd om een brede afweging te maken en daar niet alleen de druk op de zorg maar ook handhaving door de politie bij te betrekken.

Het Kabinet heeft vrijdag besloten om tot een eenmalig en tijdelijk vuurwerkverbod voor eindejaarsvuurwerk tijdens de komende jaarwisseling te komen. Het Kabinet komt ook met een compensatieregeling voor ondernemers. D66 is voorstander van zo’n eenmalig en tijdelijk verbod.

Ik kan mij goed voorstellen dat het besluit voor veel mensen zwaar valt. Persoonlijk vallen de beperkende maatregelen mij ook zwaar. Daarom hoop ik van harte dat we in 2021 weer kunnen genieten van siervuurwerk.

Met vriendelijke groet,

Tweede Kamerlid D66
O die kreeg ik net ook. Precies hetzelfde. ik heb gevraagd of ze mijn mail wel hebben gelezen

Ik zie verschillende reacties voorbij komen van mensen die zich afvragen waar de BPN en de importeurs nu mee bezig zijn. Die zijn niet altijd even vriendelijke.

De iedereen heeft de afgelopen week ontzetten hard gewerkt om de traditie te behouden. Nog nooit eerder is er zoveel werk verzet en moeite gedaan om dat voor mekaar te krijgen. Nooit eerder was het ook zo hard nodig.

Als er nog een reële kans is dat er wat gered kan worden, reken maar dat de importeurs en BPN die kans aangrijpen! Er wordt even bijgekomen op dit moment, gun iedereen ook wat rust, maar de strijdlust is echt nog niet weg hoor. De grote vraag waar eerst echt goed naar gekeken moet worden, en waar na gesprekken van BPN met de overheid ook meer duidelijkheid over zal komen: is er nog een reële kans om hier iets aan te doen?

Juridisch gezien is dit denk ik dusdanig ingewikkelde materie dat dat niet in een weekendje vast te stellen is. Het gaat om besluiten waar zelfs op Europees niveau mee bemoeid wordt. Hoe lastig ook, gun de verschillende partijen even de tijd.

Mijn huidige smaak in de mond: Bahbah...

Ook ik heb even wat tijd voor mezelf nodig gehad om aan de ene kant de keiharde DREUN van het toch doorvoeren van het verbod een plek te geven. Dat is eerlijk gezegd nog niet helemaal gelukt, ik loop nog steeds met een enorm rotgevoel rond en heb er slapeloze nachten van. Aan de andere kant moeten we ook door en willen we zoveel mogelijk mensen alsnog van vuurwerk voorzien om nog iets van de traditie in ere te houden!! Dat maakt het wel erg lastig want je hinkt dus steeds op 2 gedachten: afronden en afhandelen van de ene situatie en inspelen op de andere nieuwe situatie.

Alle kanalen en lijntjes staan bij mij ondertussen vol open. Er worden hier veel vragen gesteld, opmerkingen geplaatst en aannames gedaan of het allemaal al wel definitief is. Vooralsnog is dat wel het geval, helaas. Omdat het nog maar 6 weken tot Oud & Nieuw is zullen de ondernemers die insteek ook wel moeten nemen en er naar handelen want anders dreigt het seizoen helemaal verloren te gaan. De verwachting is dat de compensatie niet genoeg zal zijn en in dit voor vele ondernemers toch al zeer moeilijke en heftige Corona-jaar is elke Euro omzet er nog 1.

Ondertussen is de Branche zich samen met juristen aan het beraden op eventuele stappen. Dat betekent dat er gekeken wordt óf er überhaupt nog iets in het vat zit op basis waarvan een juridische strijd gewonnen kan worden. Na het debacle tegen de Gemeente Rotterdam, waarin de Branche en juristen verwachtten sterk te staan maar totaal werden af geserveerd, zal daar nog kritischer naar worden gekeken.

Later deze week zit de Branche in ieder geval met de Ministeries aan tafel om het besluit en de gevolgen daarvan te bespreken. Dat gaat dus over de uitvoer van het besluit, niet om dat nog terug te draaien. Het overleg zal zich naar verwachting toe spitsen op waar al het vuurwerk nu veilig moet worden opgeslagen en op welke manier de tegemoetkoming tot stand zal komen, hoe deze verdeeld gaat worden, welke procedures daar bij horen, enz.

Hier op het forum maar ook in tal van andere berichten, ook aan mij persoonlijk, wordt een alinea uit een brief binnen de Tweede Kamer aangehaald. Even voor de duidelijkheid: zo'n brief is een standaard procedure. Ook dat stuk over de Europese Commissie is een standaard procedure. Corona maakt het bijzonder, dat klopt, maar dagelijks (!!) vinden er ook zonder Corona dergelijke procedures plaats zowel in NL als op EU-niveau.

Nu krijgt dat van een aantal van jullie extra aandacht en/of zie je dat voor het eerst, maar helaas, verwacht daar dus niet teveel van. Is het een kans? Altijd. Is het een grote kans? We moeten er vanuit gaan dat de NL Politici toch echt wel hun huiswerk hebben gedaan. Ons land staat er politiek goed op binnen Europa. Allemaal factoren die mee zullen spelen in zo'n standaard procedure. Factoren die nadelig voor ons uit zouden kunnen pakken.

Ik begrijp de wil om te strijden, ook ik wil mij er nog niet bij neerleggen. Dat geldt natuurlijk ook voor de Importeurs en andere winkeliers. Tegelijkertijd willen we ook allemaal doorpakken en er nog wat van proberen te maken. Lastig maar geloof mij dat we allemaal ons uiterste best doen om waar mogelijk op alle fronten nog wat voor elkaar te krijgen.

O die kreeg ik net ook. Precies hetzelfde. ik heb gevraagd of ze mijn mail wel hebben gelezen

Geen idee hoe je mail anders is dan diegene van die de mail hier gedeeld heeft, maar op zich is het toch wel te begrijpen dat ze een identieke reactie versturen.

Als haar tekst waar is, en laten we daar maar vanuit gaan, dan zijn dit soort Marijkes van de linker georiënteerde politiek, de Marijkes die je moet koesteren in 2021.

Naast de al lopende politieke discussie zal de branche in mijn ogen, nu de kans moeten grijpen om de verkiezingsprogramma’s 2021 uit te pluizen en de pro vuurwerk politici te betrekken in onze wereld, desnoods een vlog hoe een gemiddeld of fanatiek lid van VWC een jaar voorbereiding treft door de online wereld te showen, de negatieve verkiezingsprogramma’s voorzien van counter feiten presenteren, maar op z’n minst overtuigen eerst de vastgelegde beperkingen die oorspronkelijk voor 2020 ingevoerd zijn, de kans te geven in plaats van nu landelijk, maar zeker ook lokaal, voor verboden te gaan.

Je zou haast een vuurwerk verkiezingsprogramma gaan opstellen met stand en uitgangspunten..
Maw, een extra voet in het verkiezingsjaar tussen de deur bij de politici is geen overbodige luxe.

Met vriendelijke groet,

Tweede Kamerlid D66

En wederom druk op de zorg als argument = leugen

Dit staat onderaan:

Vuurwerkprotest is opgericht door een ondernemer actief in de Vuurwerk wereld met hulp van o.a. Youtubers, winkels en andere kanalen.

www.vuurwerkprotest.nl

Als dit wordt gepromoot op YouTube kanalen met veel volgers kan dit wel een succes worden.. wellicht is de petitie een onderdeel van aanstaand protest.. startschot moet nog gegeven worden lijkt me..

BPN is uiteraard op de achtergrond ook nog actief, echter horen we daar nog niet veel over. Mooi dat er nog gekeken wordt naar mogelijkheden, al ben ik bang dat het voor dit jaar over en uit is. Ik neem aan dat het tijdelijke verbod op zo'n manier wordt beschreven dat het gewoon goedgekeurd wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan