UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Stel dat het volgend jaar weer mag weet je wat er dan gaat gebeuren?
Prijzen gaan door het plafon denk ik na deze grote klap.
Voor de rest hoop ik echt dat er nog wat teruggedraaid kan worden al zie ik dat rutte nooit doen.
Maar met de berichten dat duitsland ook iets gaat doen omdat ze bang zijn dat half nederland de grens over gaat is ook niet echt positief.

Klein stukje google vertaling uit dat artikel:

"In many municipalities there have been no serious problems in previous years, neither with fine dust pollution, nor with crowds or serious injuries on New Year's Eve. "A general ban on firecrackers would therefore be excessive."

verstandige mensen die Duitsers :D

Vertaling Stuk van de RTL.

Vereniging van steden en gemeenten: vuurwerk toegestaan op oudejaarsavond

15 november 2020 - 12:21 uur
Geen grote nieuwjaarsfeesten, maar toch vuurwerk: De Vereniging van Steden en Gemeenten van NRW heeft zich uitgesproken tegen een algemeen verbod op vuurwerk en rotjes op oudejaarsavond. "Natuurlijk moeten we in Corona-tijden heel goed kijken naar wat er op oudejaarsavond mogelijk is", vertelde voorzitter Roland Schäfer zondag aan het Duitse persbureau. "We kunnen grote feesten uit ons hoofd zetten, zoveel is zeker. Maar dat is waarom we het afsteken van vuurwerk niet direct landelijk moeten verbieden."

In veel gemeenschappen waren er de afgelopen jaren geen ernstige problemen geweest, noch met fijnstofvervuiling, noch met mensenmassa's of ernstige verwondingen op oudejaarsavond. "Een algemeen verbod op vuurwerk zou daarom buitensporig zijn." Volgens Schäfer zou dit alleen een optie moeten zijn in die steden waar de situatie van de coronabesmetting zelfs in december uiterst kritiek is. "De gemeenten hebben dit in gedachten en zullen onderzoeken of er ter plaatse nog meer beperkingen nodig zijn."

In Berlijn hadden de Groenen opgeroepen tot een verbod op vuurwerk op oudejaarsavond, naast de grote partijen, met het oog op de infectiesituatie. Duitsland zou het voorbeeld van Nederland moeten volgen, zeiden ze.

Stel dat het volgend jaar weer mag weet je wat er dan gaat gebeuren?
Prijzen gaan door het plafon denk ik na deze grote klap.
Voor de rest hoop ik echt dat er nog wat teruggedraaid kan worden al zie ik dat rutte nooit doen.
Maar met de berichten dat duitsland ook iets gaat doen omdat ze bang zijn dat half nederland de grens over gaat is ook niet echt positief.

Dat hoeft niet zo te zijn.

Zelf ken ik de details van de (prijs)afspraken tussen producent en importeur niet, echter in de zakenwereld is het gangbaar een bepaalde prijs te bedingen in ruil voor de toezegging de komende X jaren een X aantal ton product van een bepaalde producent af te nemen.

Wanneer er importeurs zijn die op grond van deze prijs- en leveringsafpraken weer vol beleverd zullen worden in 2021 kan er een overschot ontstaan, wat juist druk op de prijzen zal geven.

Grootste probleem gaat zijn de kleine zelfstandigen met hun buurtwinkeltje die voor soms meer dan de helft van hun jaaromzet afhankelijk zijn van de verkopen rond Oud en Nieuw. Hier gaan klappen vallen omdat ze er, mede dankzij de lockdownwaanzin, al beroerd voorstaan.

Mensen zullen in 2021 dus misschien minder keus hebben vwb verkooppunt/productlijn en/of verder moeten rijden voor hun bestelling. In hoeverre de gemiddelde consument hiertoe bereid is, is niet zeggen. Evenmin wat het verminderde aantal verkooppunten in 2021 zal betekenen voor de vuurwerkomzet in het algemeen en de prijzen in het bijzonder.

Rutte zal niks terugdraaien uit eigen beweging. Alleen wanneer hij hier juridisch toe gedwongen wordt.

Ik lees veel dingen die duiden dat het Europees commissie zich er nog over moet buigen maar door de spoedwet in Nederland die laatst er door gekomen is, kunnen ze een vuurwerk verbod er toch gewoon door drukken?

Tsja daar kan je inderdaad wel vraagtekens bij zetten. Ik heb toch een poging gewaagd een passende reactie terug te sturen. Mail ligt nu ter review bij /niels\. Ik blijf strijden
Zo jammer idd, ook hier klopt weer geen zak van wat er verteld word!! Met name dat stukje handhaving waar ze het telkens over hebben, die gasten krijgen het nu juist drukker als ooit en de verloven worden nu al ingetrokken...

Ik lees veel dingen die duiden dat het Europees commissie zich er nog over moet buigen maar door de spoedwet in Nederland die laatst er door gekomen is, kunnen ze een vuurwerk verbod er toch gewoon door drukken?

Het Europees commissie heeft eerder laten weten dat ze het niet accepteren dan onder de noemer corona een land wetten door drukt die daar niks mee te maken hebben. In hoeverre dat in deze situatie gaande is durf ik geen uitspraken over te doen. Het Kabinet zal zich daar aan de hand van adviseurs vast wel in verdiept hebben.

We kunnen wel bestellingen laten staan of al bestellen voor 2021/22 om de winkels te steunen maarja wie durft dat nog aan met de onzekerheid dat ze het niet overleven of vuurwerkverbod altijd blijft.

Het Europees commissie heeft eerder laten weten dat ze het niet accepteren dan onder de noemer corona een land wetten door drukt die daar niks mee te maken hebben. In hoeverre dat in deze situatie gaande is durf ik geen uitspraken over te doen. Het Kabinet zal zich daar aan de hand van adviseurs vast wel in verdiept hebben.

Daarom hebben ze hulpverleners ontlasten er ook bijgepakt denk ik.

Ik denk namelijk dat dit een te overhaaste beslissing is geweest waar niet al te best over is nagedacht door die zogenaamde top-adviseurs.
Iedereen kent de gezegde met 'met de gebakken peren zitten',mag hopen dat die voor dit kabinet keihard gebakken zullen zijn.

Daarom hebben ze hulpverleners ontlasten er ook bijgepakt denk ik.

Ze zullen het inderdaad die kant op moeten schuiven. Het feit dat het een "tijdelijk" verbod is zal daar ook bij helpen. Als ze het hadden afgeroepen als een totaal verbod zou de commissie er denk ik eerder over vallen.

Het kabinet zal ongetwijfeld verbaasd zijn door de felle reacties uit de samenleving, en hopelijk gaat dat nog even door.
De afweging 'het volk pikt dit zonder morren, want de overige vrijheidsberovende maatregelen werden zonder slag of stoot geaccepteerd' heeft niet helemaal uitgepakt zoals gehoopt. Dat is duidelijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan