UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo, toch maar eens een accountje aangemaakt. Allereerst hoop ik op een feestje morgen voor alle vuurwerk liefhebbers!

Wat een lachertje die J. Holthaus. Per jaar worden er gemiddeld 3.000.000 mensen één dag of meer in het ziekenhuis opgenomen. Dat is gedeeld door 365 dagen ongeveer 8.000 mensen per dag. Als je dan toch alle 1.200 mensen telt die door vuurwerk in het ziekenhuis komen (inclusief huisartsenpost). Dan kom je uit op 15% op 1 januari die binnenkomt als vuurwerkslachtoffers. Neem dan ook in acht dat volgens sommige bronnen 35% van de slachtoffers door vuurpijlen en single shots kwam. Dan zou het aantal opnames op 1 januari 2021 door vuurwerk incidenten minder dan 10% van het totale aantal opnames op die dag zijn. Kortom, een zeer kleine hoeveelheid die aantoont dat een verbod geen significant verschil maakt. En daarbij kan het aantal mogelijke opnames door rellen en een toename aan illegale verkoop zelfs nog hoger komen te liggen. Ik hoop dat de heren in Den Haag ook een beetje kunnen rekenen en nadenken ;)

DUITSLAND: WIJ MOGEN GEWOON VERKOPEN!!������
Op dit moment is het kabinet nog druk in overleg maar 1 ding is zeker:
Wij zitten met al onze winkels in Duitsland en zullen dan ook gewoon mogen leveren tijdens de verkoopdagen!

Bah bah bah wat een verschrikkelijke krant is die TC Tubantia toch hier in de regio. Op hun facebook pagina zie je ook alleen maar negatieve berichten over vuurwerk. Ze plaatsen ook eigenlijk alleen berichten m.b.t. illegaal vuurwerk dat gevonden is etc en alles m.b.t. het verbod wat er aan kan bijdragen. Pffff

Ik denk dat je het wel heel erg makkelijk neemt. Je kunt een verkoper nooit voor 100% compenseren en dan ook nog eens verwachten dat hij het vuurwerk dat hij heeft liggen dan mag houden om dan volgend jaar te verkopen met winst. Immers, volgens jouw beredenering zou hij namelijk zijn investering die hij heeft gedaan volledig gecompenseerd krijgen, het geld stort hij dan terug naar de klant maar heeft dan wel een bunker vol met gratis vuurwerk liggen. Dus, nee.. die vlieger gaat helaas niet op. Men moet meer denken aan een compensatie voor kosten die je niet op een of ander manier terug kunt verdienen en misschien een kleine compensatie voor gederfde winst, maar dat zal dan wel een habbekrats zijn.

Ze zoeken naar een nette regeling, wat is volgens jou dan een nette regeling?, voor mij is dat een schadeloos regeling en niet anders. Als zij 7 weken voor de datum een verbod in gaan voeren dan moet je je heel goed realiseren dat dat wel erg kort dag is allemaal en dat je met een hele goede regeling moet komen.

Wat kunnen we vanavond nog doen Gizmo? Komen er nog meer social media berichten vanuit de branche aan?

Ik heb die vraag ook uitstaan bij BPN/VuurwerkCheck. Ik denk alleen dat de meeste heren bezig zijn met die interviews. Ik hoop nog een lijstje te krijgen met programma's/interviews/artikelen/links zodat we dat dan weer zoveel mogelijk kunnen delen. Zelf heb ik dat EVA-artikel zojuist gedeeld: https://www.mediagroep-eva.nl/nieuws/vuurwerkverbod-werkt-averechts/

DUITSLAND: WIJ MOGEN GEWOON VERKOPEN!!������
Op dit moment is het kabinet nog druk in overleg maar 1 ding is zeker:
Wij zitten met al onze winkels in Duitsland en zullen dan ook gewoon mogen leveren tijdens de verkoopdagen!

Opzich goed nieuws.
De vraag is natuurlijk wel wat de Duitse deelstaten gaan doen rond die tijd. Mochten de besmettingen daar ook nog hoog zijn dan vraag ik me af of ze zitten te wachten op de tienduizende Nederlanders die vuurwerk komen shoppen. De wachtrijen bij de meeste discounters aan de grens zijn normaal al erg druk. Dat gaat nu natuurlijk nog veel extremer worden

Jongens ik zat trouwens te denken, je he t ook nog de mogelijkheid als branche om in beroep te gaan danwel verzet. Dat mag je vgm maximaal 6 wkn doen na besluit, over zes weken zitten we tegen oud en nieuw aan. Misschien dat een goede advocaat daar wat mee kan

voorlopige voorziening aanvragen bij de rechtbank../ hoogegerechtshof en dan wordt het beleid niet doorgevoerd..

Opzich goed nieuws.
De vraag is natuurlijk wel wat de Duitse deelstaten gaan doen rond die tijd. Mochten de besmettingen daar ook nog hoog zijn dan vraag ik me af of ze zitten te wachten op de tienduizende Nederlanders die vuurwerk komen shoppen. De wachtrijen bij de meeste discounters aan de grens zijn normaal al erg druk. Dat gaat nu natuurlijk nog veel extremer worden
Ik begreep dat die meneer Wolff een soort van drive in systeem heeft bedacht.

Enkele van jullie stelden wat vragen over Duitsland. Ook daar kan ik iets over vertellen omdat ik privé-contact heb met enkele Duitse liefhebbers waarvan sommigen ook werkzaam zijn binnen de branche.

In Duitsland loopt er vooral al een hele poos een discussie over fijnstof a.g.v. vuurwerk. Dat is een hot-item daar waarmee ook de auto-branche bijv. wordt bestookt en bijv. snelheidsbeperkingen zijn doorgevoerd (in Duitsland notabene!!).

Met enige angst wordt er door onze Duitse collega's en medeliefhebbers nu naar NL gekeken omdat de vrees er is dat als NL alsnog een verbod a.g.v. Corona invoert, de Duitse Overheid dat mogelijk ook gaat overwegen. Zucht...

Dit is dus geen officieel statement maar wel iets dat ik terug hoor van mijn contacten aldaar.

Heb een slecht onderbuikgevoel over morgen helaas.

Zie nu steeds vaker terug komen dat partijen nu ook een verbod willen voor andere hulpverleners i.p.v. alleen de zorgverleners. En dat ze dus dat gaan gebruiken om een verbod in te stellen.

Nu ze zien dat de cijfers omtrent de zorg wel meevallen gaan ze inderdaad de politie als argument gebruiken. Met alle respect naar de politie, maar hulpverleners aanvallen is een gedrag. Een ontzettend fout gedrag. Echter gaat een verbod op consumentenvuurwerk dat gedrag niet tegenhouden.

Nu ze zien dat de cijfers omtrent de zorg wel meevallen gaan ze inderdaad de politie als argument gebruiken. Met alle respect naar de politie, maar hulpverleners aanvallen is een gedrag. Een ontzettend fout gedrag. Echter gaat een verbod op consumentenvuurwerk dat gedrag niet tegenhouden.
de Politie gaat het nog zwaarder krijgen als ze een verbod doorvoeren.

Nogmaals wil ik hier de waardering voor iedereen uitspreken. Vele van jullie zijn dagelijks zeer druk met mails, social media,, reacties enz enz. Ongeacht de uitkomt denk ik dat we daar zeer trots op mogen zijn.
Ook vanuit verschillende stichtingen en de branche en fora super goede acties.

Helaas bekruipt mij steeds meer het gevoel dat ze het normale consumenten vuurwerk gaan verbieden en dat er alleen cat1 voor dit jaarnoverblijft.
Een flink aantal nieuwssites pakt hier al mee uit, ja ik weet dat ze vaak op de feiten vooruit lopen maar dan nog....

Morgen zullen we het weten vermoed ik zo, of het kabinet moet het doorschuiven nar dinsdag maar dat lijkt me eigenlijk sterk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan