Inwoners van plaatsen met een vuurwerkverbod, wat zijn jullie plannen?

Helaas moeten wij in Rotterdam als 1e grote stad (volgens mij) er ook aan. Zelf weet ik nog niet zo goed wat ik ga doen, en zo zijn er vast wel meer..
Daarom leek mij het een goed idee om hier met elkaar te delen wat de opties zijn. Ben vooral benieuwd naar wat andere Rotterdammers gaan doen maar dit topic is natuurlijk voor iedereen.

Ik ga zelf sowieso wel wat vuurwerk kopen, al is het een stukkie minder als voorgaande jaren. Denk rond de 500. Zelf woon ik aan de rand van Rotterdam dus ik kan een kwartiertje met de auto de stad uit rijden, maar ja dan sta ik ergens de hele avond uit de achterbak vuurwerk af te steken.. Heb verder ook niet echt kennissen buiten de stad waar ik het kan vieren. Of ik trek de stoute schoenen aan en steek het gewoon voor mijn deur af.. vraag me af hoeveel mensen in de buurt zich er aan gaan houden.

Vanwege Corona zijn er waarschijnlijk ook geen feesten in de stad en zijn er misschien ook geen vuurwerkshows. Als die door gaan mag t alleen met weinig publiek.
Wat moet je dan nog doen? Blijft niks over op deze manier...
Geen feesten, geen vuurwerk, geen shows...
Ben heel benieuwd hoe het gaat worden hier in de stad.

Er zijn 2 mogelijke reacties.

-Pyro's zonder stress en angst, die gewoon vuurwerk zullen afsteken waar het niet mag.
Er is toch geen pakkans.

-Pyro's die ook beseffen dat er geen pakkans is, maar toch stress en angst zullen hebben.
Het voelt niet lekker.

Fear is the currency of control.
Dat is exact wat ze willen bereiken met dit verbod.
Jou onder controle houden met je vuurwerk door je angstig te maken.

Kijk naar dit artikel:
https://www.nporadio1.nl/binnenland...het-verkeer-naar-nul-het-gaat-om-de-pakkans-2

"Het gaat om de subjectieve pakkans. Iemand moet het idee krijgen: als ik instap heb ik de kans gepakt te worden."

Dat is wat ze nu willen doen met onze vuurwerk traditie.
Men wil jou het gevoel geven dat je elk moment gepakt kan worden.
De legale, keurige afsteker is hier de lul.

Het gevaar is dat sommigen een extra biertje zullen drinken voor het afsteken.
Moed indrinken, en dan knallen maar.
Ik hoop dat het goed afloopt voor iedereen.

Maar de boodschap is hoe dan ook: overwin je angst, steek je middelvinger op, en steek af.

waardoor het gemakkelijk wordt een boete aan te vechten.

Daar kan ik me best in vinden.
Maar dan moeten de pyro's en de sector samenwerken om deze boetes aan te vechten en een voorbeeld te stellen.
Ieder voor zichzelf, zo gaan we het echt niet redden.

Haha, gewoon afsteken. Ikzelf steek rond de 20 mins af tussen 00:00h en 00:20h. Dit is het tijdsbestek waarop het meeste wordt afgestoken. even de feitelijke cijfers: De algehele politie heeft dus 20 mins om me te pakken. Elke diender heeft toch zeker 10 mins nodig voor een boete uit te schrijven (Je moet ze wel even aan de praat houden he!). 250 agenten hier in Nijmegen (als iedereen opgetrommeld wordt), 125 koppels hier in Nijmegen (Ze lopen echt niet alleen). 1326 straten in Nijmegen. Rond de 10 straten per koppel. Sommige straten beslaan een gehele wijk hier in Nijmegen (1 straat is 1 wijk). Succes om 10 straten te beboeten in 20 mins:) En dan moet ook nog aangetoond worden dat je het lontje hebt aangestoken. Kijken naar vuurwerk is immers niet verboden, afsteken wel. Het wordt zelfs lastiger als je afsteken in een afgesloten tuin, APV gaat daar niet over. Gewoon doorgaan met het feest. Je zal vast een keer een boete krijgen, maar dat moet je zo af en toe accepteren (eens in de 6 tot 10 jaar ofzo).

Haha, gewoon afsteken. Ikzelf steek rond de 20 mins af tussen 00:00h en 00:20h. Dit is het tijdsbestek waarop het meeste wordt afgestoken. even de feitelijke cijfers: De algehele politie heeft dus 20 mins om me te pakken. Elke diender heeft toch zeker 10 mins nodig voor een boete uit te schrijven (Je moet ze wel even aan de praat houden he!). 250 agenten hier in Nijmegen (als iedereen opgetrommeld wordt), 125 koppels hier in Nijmegen (Ze lopen echt niet alleen). 1326 straten in Nijmegen. Rond de 10 straten per koppel. Sommige straten beslaan een gehele wijk hier in Nijmegen (1 straat is 1 wijk). Succes om 10 straten te beboeten in 20 mins:) En dan moet ook nog aangetoond worden dat je het lontje hebt aangestoken. Kijken naar vuurwerk is immers niet verboden, afsteken wel. Het wordt zelfs lastiger als je afsteken in een afgesloten tuin, APV gaat daar niet over. Gewoon doorgaan met het feest. Je zal vast een keer een boete krijgen, maar dat moet je zo af en toe accepteren (eens in de 6 tot 10 jaar ofzo).
Haha hier hetzelfde! Gewoon gas erop! Wonen helaas wel in een drukke straat in Nijmegen waar veel politie langsrijd maar ach, als ze het zo willen spelen, prima! Ik laat mijn hobby niet zomaar afpakken.

ze moeten je het lontje zien aansteken (heterdaad) anders kunnen ze geen boete uitschrijven. Een verdenking alleen is dus niet genoeg.

Gewoon alles voorbereiden op een pallet. Pallet naar buiten dragen en dan de boel elektronisch ontsteken van afstand :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Ze mogen wel op waarschijnlijkheid van bezit van explosief materiaal (>25kg legaal vuurwerk) je huis binnenkomen...als je de enige bent die bij een boxje staat te kijken, ben je dus al gauw de lul. Misschien helpt dan zeggen dat er iemand binnen in quarantaine zit met covid :p

Ze mogen wel op waarschijnlijkheid van bezit van explosief materiaal (>25kg legaal vuurwerk) je huis binnenkomen...als je de enige bent die bij een boxje staat te kijken, ben je dus al gauw de lul. Misschien helpt dan zeggen dat er iemand binnen in quarantaine zit met covid :p
Een handhaver heeft die bevoegdheid niet dacht ik een agent wel

Nope, men moet echt gezien hebben dat jij, ook al sta jij in je eentje naar het vuurwerk te kijken het hebt aangestoken.

gr
Marchel

https://rotterdam.raadsinformatie.nl/document/9217972/1/s20bb014617_4_48978_tds

Hier de vragen van de CDA en de antwoorden daarop . Helaas blijft het verbod. Enige hoop is nog de rechtszaak van de vuurwerkverkopers tegen de gemeente maar ik denk niet dat ze veel kans maken.

Waarom denk je dat ze niet veel kans maken?
De vragen en antwoorden vanuit jouw link waren enkel gericht op de handhaving, niet op juridisch gebied, reikwijdte en het doorkruizen van landelijke en europese regelgeving.

Dat laatste moet je alsvolgt zien:
- Landelijk is afgesproken dat consumenten van 31-12 18.00 uur tot 01-01 02.00 uur vuurwerk af mogen steken. Door het op het afsteken ervan op het gehele grond gebied van de gemeente te verbieden, druis je in tegen landelijk gemaakte afspraken. Gemeenten hebben enkel bij een hele goede onderbouwing de mogelijkheid dit volledig te verbieden. Geen enkele gemeente kan het voldoende onderbouwen dat ook op een boeren landweggetje of in een normaliter rustige woonwijk een verbod noodzakelijk is. Vrije zone's waren wel goed te onderbouwen en was ook minder ingrijpend op de landelijke regelgeving.

- Europese regels stellen dat je de vrijheid van commerciele handel niet zomaar mag beperken zonder melding bij de EU. Doordat meerdere gemeentes een verbod in stellen, wordt automatisch de handel beperkt, want mag je het niets afsteken, is de vraag minder, dus is het gevolg van een verbod indirect ook dat de handel word afgeremd, wat dus door de EU is verboden.

Het enige probleem wat ik nog zou verwachten is een rechter die er zelf ook niets mee heeft en stelt dat de onderbouwing van de gemeente voldoende is. Laten we hopen op een vuurwerkliefhebbende rechter.:D

Dat laatste wat je zegt zou kwalijk zijn en niet moeten voorkomen. Een rechter is er om geschillen op te lossen. Om dat goed te kunnen doen moet een rechter een onafhankelijk oordeel kunnen vellen. Als een rechter zijn oordeel naar zijn eigen mening laat afhangen is het droevig gesteld met het rechtssysteem. Ik mag toch hopen dat een rechter zo professioneel kan zijn om zijn mening niet mee te laten wegen.

Dat laatste wat je zegt zou kwalijk zijn en niet moeten voorkomen. Een rechter is er om geschillen op te lossen. Om dat goed te kunnen doen moet een rechter een onafhankelijk oordeel kunnen vellen. Als een rechter zijn oordeel naar zijn eigen mening laat afhangen is het droevig gesteld met het rechtssysteem. Ik mag toch hopen dat een rechter zo professioneel kan zijn om zijn mening niet mee te laten wegen.

In theorie zeker, in de praktijk wil nog wel eens anders zijn hoor, dat werd met het kort geding van Viruswaarheid tegen de staat ook wel duidelijk. Ik weet dat het doemdenken lijkt, maar onoverkomelijk is het niet.

Landelijk verbod is er niet en zal er niet komen. Gemeentes proberen een nieuwe strategie uit te voeren vanuit de raad en zeggen "We zien wel of het werkt" (Naïviteit van enkele linkse partijen). Er is volgens niet veel onderzoek gedaan naar de impact van dergelijk verbod. Niet voor niets is er geen landelijk verbod, omdat het simpel weg niet handhaafbaar is of zelfs averechts werkt (Je werkt de kleine groep met problemen je juist in het harnas). Ik zou geen agent willen zijn die deze regel 00:10h 's nachts moest gaan handhaven. Zoals eerder gepleit, het hoofdaandeel vuurwerk wordt in 20 minuten afgestoten (00:00 - 00:20h). Er is geen politiekorps bij machten dit te handhaven.

Ik denk zelf dat wij ook niet naief moeten zijn.
Voor mij is het al lang duidelijk dat ze van vuurwerk af willen.
Wat ik zie gebeuren is dat er met kleine stapjes naar een landelijk verbod toe gewerkt wordt, doel bewust, dit is hoe politiek werkt. Het kan nog een paar jaartjes duren, maar ik denk dat het vuurwerk uiteindelijk uit NL zal verdwijnen. Dus eerst roepen dat je vuurwerk wilt verbieden waarbij je weet dat je veel tegengas gaat krijgen. En dan water bij de wijn doen (door het nu nog niet te verbieden) wat ook verlangd wordt van de tegenpartij (romeinsekaarsen/babypijltjes uit de handel, vuurwerkvrijezones, verbod vuurpijlen/knalvuurwerk, aanpassen afsteektijd) zodat je die het gevoel geeft dat er toch iets "gewonnen" is. Niet dus!
En het enige water dat de politiek bij de wijn doet is tijd. En die tijd zal zo veel mogelijk gebruikt worden om draagvlak te creëren door het vuurwerk negatief in het nieuws te brengen en dit maar blijven herhalen. Het is een zwart scenario wat ik ook niet graag wil maar wat ik wel gewoon zie gebeuren om mij heen. En iets niet verbieden omdat het niet te handhaven is, is eigenlijk ook heel vreemd. Iets verbieden om dat het gevaarlijk voor de volksgezondheid is zou veel logischer zijn. Men gaat bv de max snelheid ook niet los laten als dit niet te handhaven zou zijn. Het verbod/regel is er en je loopt het risico op een boete bij overtreding. Ik denk dat het deze kant op gaat nu bepaalde gemeenten zelf (nou ja zelf??) een vuurwerkverbod afkondigen waarbij ze van te voren wisten dat dit onduidelijk gaat zijn voor iedereen. Dus dan maar een landelijk verbod, duidelijk voor iedereen, handhaafbaar of niet met risico op boete bij overtreding.
Ik hoop dat dit niet het scenario gaat worden en dat we nog vele jaren veilig vuurwerk mogen blijven afsteken, maar het speelt wel in mijn hoofd door de dingen die ik nu zie en kijk in de geschiedenis en parallellen leg met andere zaken.
Zo nu ff een lekker bakkie koffie.:)

Het is een verbod op afsteken van vuurwerk, het is geen verbod op bezit van vuurwerk.
Dus lekker op straat zetten en aansteken.

Ik denk zelf dat wij ook niet naief moeten zijn.
Voor mij is het al lang duidelijk dat ze van vuurwerk af willen.
Wat ik zie gebeuren is dat er met kleine stapjes naar een landelijk verbod toe gewerkt wordt, doel bewust, dit is hoe politiek werkt. Het kan nog een paar jaartjes duren, maar ik denk dat het vuurwerk uiteindelijk uit NL zal verdwijnen. Dus eerst roepen dat je vuurwerk wilt verbieden waarbij je weet dat je veel tegengas gaat krijgen. En dan water bij de wijn doen (door het nu nog niet te verbieden) wat ook verlangd wordt van de tegenpartij (romeinsekaarsen/babypijltjes uit de handel, vuurwerkvrijezones, verbod vuurpijlen/knalvuurwerk, aanpassen afsteektijd) zodat je die het gevoel geeft dat er toch iets "gewonnen" is. Niet dus!
En het enige water dat de politiek bij de wijn doet is tijd. En die tijd zal zo veel mogelijk gebruikt worden om draagvlak te creëren door het vuurwerk negatief in het nieuws te brengen en dit maar blijven herhalen. Het is een zwart scenario wat ik ook niet graag wil maar wat ik wel gewoon zie gebeuren om mij heen. En iets niet verbieden omdat het niet te handhaven is, is eigenlijk ook heel vreemd. Iets verbieden om dat het gevaarlijk voor de volksgezondheid is zou veel logischer zijn. Men gaat bv de max snelheid ook niet los laten als dit niet te handhaven zou zijn. Het verbod/regel is er en je loopt het risico op een boete bij overtreding. Ik denk dat het deze kant op gaat nu bepaalde gemeenten zelf (nou ja zelf??) een vuurwerkverbod afkondigen waarbij ze van te voren wisten dat dit onduidelijk gaat zijn voor iedereen. Dus dan maar een landelijk verbod, duidelijk voor iedereen, handhaafbaar of niet met risico op boete bij overtreding.
Ik hoop dat dit niet het scenario gaat worden en dat we nog vele jaren veilig vuurwerk mogen blijven afsteken, maar het speelt wel in mijn hoofd door de dingen die ik nu zie en kijk in de geschiedenis en parallellen leg met andere zaken.
Zo nu ff een lekker bakkie koffie.:)
Dit zei ik 5 jaar geleden hier op het forum, toen was ik een zwartkijker en een fantast!!

Back
Bovenaan