vuurwerkfreakk
VWC lid
Triest dat dit gedoe nodig is maar ik vermoed dat htevents in de goede hoek zit! 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Helaas moeten wij in Rotterdam als 1e grote stad (volgens mij) er ook aan. Zelf weet ik nog niet zo goed wat ik ga doen, en zo zijn er vast wel meer..
Daarom leek mij het een goed idee om hier met elkaar te delen wat de opties zijn. Ben vooral benieuwd naar wat andere Rotterdammers gaan doen maar dit topic is natuurlijk voor iedereen.
Ik ga zelf sowieso wel wat vuurwerk kopen, al is het een stukkie minder als voorgaande jaren. Denk rond de 500. Zelf woon ik aan de rand van Rotterdam dus ik kan een kwartiertje met de auto de stad uit rijden, maar ja dan sta ik ergens de hele avond uit de achterbak vuurwerk af te steken.. Heb verder ook niet echt kennissen buiten de stad waar ik het kan vieren. Of ik trek de stoute schoenen aan en steek het gewoon voor mijn deur af.. vraag me af hoeveel mensen in de buurt zich er aan gaan houden.
Vanwege Corona zijn er waarschijnlijk ook geen feesten in de stad en zijn er misschien ook geen vuurwerkshows. Als die door gaan mag t alleen met weinig publiek.
Wat moet je dan nog doen? Blijft niks over op deze manier...
Geen feesten, geen vuurwerk, geen shows...
Ben heel benieuwd hoe het gaat worden hier in de stad.
waardoor het gemakkelijk wordt een boete aan te vechten.
Haha hier hetzelfde! Gewoon gas erop! Wonen helaas wel in een drukke straat in Nijmegen waar veel politie langsrijd maar ach, als ze het zo willen spelen, prima! Ik laat mijn hobby niet zomaar afpakken.Haha, gewoon afsteken. Ikzelf steek rond de 20 mins af tussen 00:00h en 00:20h. Dit is het tijdsbestek waarop het meeste wordt afgestoken. even de feitelijke cijfers: De algehele politie heeft dus 20 mins om me te pakken. Elke diender heeft toch zeker 10 mins nodig voor een boete uit te schrijven (Je moet ze wel even aan de praat houden he!). 250 agenten hier in Nijmegen (als iedereen opgetrommeld wordt), 125 koppels hier in Nijmegen (Ze lopen echt niet alleen). 1326 straten in Nijmegen. Rond de 10 straten per koppel. Sommige straten beslaan een gehele wijk hier in Nijmegen (1 straat is 1 wijk). Succes om 10 straten te beboeten in 20 minsEn dan moet ook nog aangetoond worden dat je het lontje hebt aangestoken. Kijken naar vuurwerk is immers niet verboden, afsteken wel. Het wordt zelfs lastiger als je afsteken in een afgesloten tuin, APV gaat daar niet over. Gewoon doorgaan met het feest. Je zal vast een keer een boete krijgen, maar dat moet je zo af en toe accepteren (eens in de 6 tot 10 jaar ofzo).
ze moeten je het lontje zien aansteken (heterdaad) anders kunnen ze geen boete uitschrijven. Een verdenking alleen is dus niet genoeg.
Een handhaver heeft die bevoegdheid niet dacht ik een agent welZe mogen wel op waarschijnlijkheid van bezit van explosief materiaal (>25kg legaal vuurwerk) je huis binnenkomen...als je de enige bent die bij een boxje staat te kijken, ben je dus al gauw de lul. Misschien helpt dan zeggen dat er iemand binnen in quarantaine zit met covid![]()
Ze mogen wel op waarschijnlijkheid van bezit van explosief materiaal (>25kg legaal vuurwerk) je huis binnenkomen...als je de enige bent die bij een boxje staat te kijken, ben je dus al gauw de lul. Misschien helpt dan zeggen dat er iemand binnen in quarantaine zit met covid![]()
https://rotterdam.raadsinformatie.nl/document/9217972/1/s20bb014617_4_48978_tds
Hier de vragen van de CDA en de antwoorden daarop . Helaas blijft het verbod. Enige hoop is nog de rechtszaak van de vuurwerkverkopers tegen de gemeente maar ik denk niet dat ze veel kans maken.
Dat laatste wat je zegt zou kwalijk zijn en niet moeten voorkomen. Een rechter is er om geschillen op te lossen. Om dat goed te kunnen doen moet een rechter een onafhankelijk oordeel kunnen vellen. Als een rechter zijn oordeel naar zijn eigen mening laat afhangen is het droevig gesteld met het rechtssysteem. Ik mag toch hopen dat een rechter zo professioneel kan zijn om zijn mening niet mee te laten wegen.
Dit zei ik 5 jaar geleden hier op het forum, toen was ik een zwartkijker en een fantast!!Ik denk zelf dat wij ook niet naief moeten zijn.
Voor mij is het al lang duidelijk dat ze van vuurwerk af willen.
Wat ik zie gebeuren is dat er met kleine stapjes naar een landelijk verbod toe gewerkt wordt, doel bewust, dit is hoe politiek werkt. Het kan nog een paar jaartjes duren, maar ik denk dat het vuurwerk uiteindelijk uit NL zal verdwijnen. Dus eerst roepen dat je vuurwerk wilt verbieden waarbij je weet dat je veel tegengas gaat krijgen. En dan water bij de wijn doen (door het nu nog niet te verbieden) wat ook verlangd wordt van de tegenpartij (romeinsekaarsen/babypijltjes uit de handel, vuurwerkvrijezones, verbod vuurpijlen/knalvuurwerk, aanpassen afsteektijd) zodat je die het gevoel geeft dat er toch iets "gewonnen" is. Niet dus!
En het enige water dat de politiek bij de wijn doet is tijd. En die tijd zal zo veel mogelijk gebruikt worden om draagvlak te creëren door het vuurwerk negatief in het nieuws te brengen en dit maar blijven herhalen. Het is een zwart scenario wat ik ook niet graag wil maar wat ik wel gewoon zie gebeuren om mij heen. En iets niet verbieden omdat het niet te handhaven is, is eigenlijk ook heel vreemd. Iets verbieden om dat het gevaarlijk voor de volksgezondheid is zou veel logischer zijn. Men gaat bv de max snelheid ook niet los laten als dit niet te handhaven zou zijn. Het verbod/regel is er en je loopt het risico op een boete bij overtreding. Ik denk dat het deze kant op gaat nu bepaalde gemeenten zelf (nou ja zelf??) een vuurwerkverbod afkondigen waarbij ze van te voren wisten dat dit onduidelijk gaat zijn voor iedereen. Dus dan maar een landelijk verbod, duidelijk voor iedereen, handhaafbaar of niet met risico op boete bij overtreding.
Ik hoop dat dit niet het scenario gaat worden en dat we nog vele jaren veilig vuurwerk mogen blijven afsteken, maar het speelt wel in mijn hoofd door de dingen die ik nu zie en kijk in de geschiedenis en parallellen leg met andere zaken.
Zo nu ff een lekker bakkie koffie.![]()